Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. En viitsi aloittaa uutta keskustelua, vaan jatkan tätä vähän epäortodoksisesti.

Esität erittäin hyviä näkökulmia. Sekä Pascalin että T. Akvinolaisen kommentit kuuluvat mielestäni samaan kategoriaan kreationistien epätoivoisten todisteluyritysten kanssa. Tällaisia todisteita esittävät ihmiset toimivat itse asiassa vastoin Raamatun periaatteita. Meillä ihmisillä nyt vain näyttää olevan epätoivoinen vimma yrittää hallita tätä todellisuutta selityksillä. Siinä ohessa helposti poljetaan jalkoihin niin logiikan, tieteen kuin Raamatunkin perusperiaatteet.

Oikeasti 100% kristinuskoinen maailma olisi minun käsittääkseni aivan toisenlainen kuin yli 90% kaikesta kuluneen 2000 vuoden kristillisyydestä. Eikä sellainen maailma olisi alun pitäenkään poissulkenut uteliaisuutta maailmankaikkeuden tutkimiseen, sillä jo Salomo kirjoitti:

”Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.” Saarn 1:13
  2. Tarkoitat tässä varmaan samaa kuin sanalla ”apinointi”. Vastaan en ja kyllä.
    En siinä mielessä, että matkisin hänen toimintaansa sen yksityiskohdissa.
    Kyllä siinä mielessä, että hän on täydellisen vapaa kaavamaisuudesta ja omaan päättelyyn nojaavasta lainomaisuudesta.

Minut on siis vapautettu:
    Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Gal 5:1
    En siis ole minkään kaavamaisuuden orja.

Ajattelun samankaltaisuuden (puhtauden) sijasta puhuisin mieluummin motiivien puhtaudesta. Tiedämme olevamme Jumalalle otollisia, kun syvin kaipuumme on Hänen Rakkaudessaan eläminen. Jos toimintamme motiivit ovat oikeat, se ihan aidosti yhdistää meitä Häneen. Silti se ei voi loppuun asti tyydyttää meitä, että motiivit ovat oikeat, jos käytännön elämämme todistaa voimattomuudestamme toteuttaa sitä, mitä haluaisimme.

Tästä voi seurata turhautumista ja masennusta, kuten mainitsit. Tähän turhautumiseen joutuminen ei kuitenkaan ole erehdys tai umpikuja, päinvastoin. Se on seikka, joka saa meidät lähtemään liikkeelle etsimään Jumalalta lisäapua. Hän on nimittäin luvannut antaa lapsilleen Jeesuksen kautta Pyhän Hengen lahjan. Jumalan Hengessä eläminen vapauttaa kaikesta orjuudesta ja antaa voimaa toimia oikein.

”ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää (Pyhän Hengen kautta) minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. Gal 2:20