Pari inhimillisyys-teesiä:
- Jumala loi ihmisen
- Ihminen ei lakkaa olemasta ihminen kun hän tulee uskoon
- Ihminen on ihminen vaikkei olisi tullut uskoon
- Ihminen on luotu elämään Luojansa yhteydessä
- Jos ihminen uskoo olevansa jotain muuta kuin inhimillinen ihminen, hänestä tulee epä-inhimillinen.
- Inhimillisyys ei ole ristiriidassa hengellisyyden (Luojan yhteydessä elämisen) kanssa, epäinhimillisyys on
- Ollaksemme sitä miksi meidät on luotu, on pyrittävä tosi-inhimillisyyteen, ei tosiuskovaisuuteen.
Inhimillisyys
53
1363
Vastaukset
Kuitenkin useat uskovat elävät muutospaineen alla. He odottavat tulevansa yli-inhimillisiksi uskon sankareiksi. Itse en ole yhtään paremmassa asemassa.
Uskon, että yksi tärkeä osa Jumalan aloittamasta hyvästä työstä meidän kohdallamme on opettaa meitä hylkäämään omat tekopyhät yrityksemme olla parempia ihmisiä kuin todellisuudessa olemme.
"En minä, vaan Kristus minussa."
Vielä yksi teesi:
- Epäinhimillinen ihminen on käyttökelvoton astia Jumalan käsissä.
Mitä sinä pidät inhimillisyytenä?- Jumalan pieni köyhä
Eiköhän tuohon muutospaineeseen vaikuta aika vahvasti sellainen luulo että inhimillisyydessä - henkisissä ja fyysissä tunteissamme ja tarpeissamme - olisi jotenkin kysymys "vanhasta minästä". Vanhan luonnon olemus on kuitenkin ihan muualla, pyrkimyksessämme elää irti Jumalasta.
Olemme Jumalan lapsia uskosta Jeesukseen, emme sen tähden mitä teemme tai jätämme tekemättä. Voidakseen hyväksyä itsensä on tärkeää tietää että Jumala on meidät hyväksynyt - lopullisesti ja muuttumattomasti antaessaan henkensä meille. Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
Eiköhän tuohon muutospaineeseen vaikuta aika vahvasti sellainen luulo että inhimillisyydessä - henkisissä ja fyysissä tunteissamme ja tarpeissamme - olisi jotenkin kysymys "vanhasta minästä". Vanhan luonnon olemus on kuitenkin ihan muualla, pyrkimyksessämme elää irti Jumalasta.
Olemme Jumalan lapsia uskosta Jeesukseen, emme sen tähden mitä teemme tai jätämme tekemättä. Voidakseen hyväksyä itsensä on tärkeää tietää että Jumala on meidät hyväksynyt - lopullisesti ja muuttumattomasti antaessaan henkensä meille.Varsinkin herätyskristillisyydessä inhimilliset ominaisuudet nähdään usein uskovaisuuden vastakohtina. Se on hyvin ikävää ja aiheuttaa paljon kärsimystä.
Usein tieto Jumalan hyväksynnästä ei yksin riitä. Se täytyy jotenkin kokea todeksi. Ainakin minä aloin näkemään itseni valoisammin vasta kun pimeimpänä hetkenä Hengessä koin olevani Jumalan hyväksymä ja rakastama juuri sellaisenani, siinä nimenomaisessa hetkessä.- Jumalan pieni köyhä
Laurentius kirjoitti:
Varsinkin herätyskristillisyydessä inhimilliset ominaisuudet nähdään usein uskovaisuuden vastakohtina. Se on hyvin ikävää ja aiheuttaa paljon kärsimystä.
Usein tieto Jumalan hyväksynnästä ei yksin riitä. Se täytyy jotenkin kokea todeksi. Ainakin minä aloin näkemään itseni valoisammin vasta kun pimeimpänä hetkenä Hengessä koin olevani Jumalan hyväksymä ja rakastama juuri sellaisenani, siinä nimenomaisessa hetkessä."Usein tieto Jumalan hyväksynnästä ei yksin riitä. Se täytyy jotenkin kokea todeksi."
- Voisi ehkä puhua "emotionaalisesta tiedosta", eli siitä mitä tunteemme ja sisimpämme uskovat. Kun usko Jumalan rakkauteen juurtuu alitajuntaamme, alamme myös kokea olevamme hyväksyttyjä ja vapaita.
Jumalasuhteen - niinkuin Jumalan itsensäkin - voi mielestäni ymmärtää kolmiyhteisenä: Meillä on samaan aikaan suhde Luojaamme, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen.
On Pyhän Hengen tehtävä tehdä uskostamme ja Jumalasuhteestamme todellisuutta. Näen omatekoisen hengillistämisen pohjimmiltaan epäuskona "ei pyhä henki kuitenkaan mitään tee, joten yritetään nyt jotain". Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos Pyhä Henki ei jotain vaikuta, sitä ei tarvitse tehdä. Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
"Usein tieto Jumalan hyväksynnästä ei yksin riitä. Se täytyy jotenkin kokea todeksi."
- Voisi ehkä puhua "emotionaalisesta tiedosta", eli siitä mitä tunteemme ja sisimpämme uskovat. Kun usko Jumalan rakkauteen juurtuu alitajuntaamme, alamme myös kokea olevamme hyväksyttyjä ja vapaita.
Jumalasuhteen - niinkuin Jumalan itsensäkin - voi mielestäni ymmärtää kolmiyhteisenä: Meillä on samaan aikaan suhde Luojaamme, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen.
On Pyhän Hengen tehtävä tehdä uskostamme ja Jumalasuhteestamme todellisuutta. Näen omatekoisen hengillistämisen pohjimmiltaan epäuskona "ei pyhä henki kuitenkaan mitään tee, joten yritetään nyt jotain". Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos Pyhä Henki ei jotain vaikuta, sitä ei tarvitse tehdä."Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos Pyhä Henki ei jotain vaikuta, sitä ei tarvitse tehdä."
Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Toisaalta täytyy kyllä ehkä vielä huomioida se, ettei tämä tarkoita sitä että kaikki pitäisi tehdä "Hengen kehoituksesta". Eräs vanha saarnaaja sanoi hyvin: "Tulee nälkä jos maitokauppaanki täytyy mennä Hengen kehoituksesta".
Elellään Jumalan kämmenellä ja luotetaan että Hän johdattaa sinne minne meidän tulee mennä.Laurentius kirjoitti:
"Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos Pyhä Henki ei jotain vaikuta, sitä ei tarvitse tehdä."
Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Toisaalta täytyy kyllä ehkä vielä huomioida se, ettei tämä tarkoita sitä että kaikki pitäisi tehdä "Hengen kehoituksesta". Eräs vanha saarnaaja sanoi hyvin: "Tulee nälkä jos maitokauppaanki täytyy mennä Hengen kehoituksesta".
Elellään Jumalan kämmenellä ja luotetaan että Hän johdattaa sinne minne meidän tulee mennä.Pidätkö sinä (vanhan saarnaajan tavoin) mahdottomana, että maitokauppaan meneminenkin voisi olla Hengessä elämistä?
EJKR kirjoitti:
Pidätkö sinä (vanhan saarnaajan tavoin) mahdottomana, että maitokauppaan meneminenkin voisi olla Hengessä elämistä?
Ei se mahdotonta ole :) Anteeksi jos vaikutin provosoivalta.
Minä uskon, että koko elämän tulisi olla Hengen mukaan elämistä. Meidän tulisi olla jatkuvasti "kuulolla", valmiina menemään sinne minne Henki kehoittaa. Jonain päivänä se voi olla maitokauppa. Ehkä Jumala näkee siellä hetken ja tilanteen, johon Henki minut johdattaa ja jossa saan ehkä olla osana Jumalan suunnitelmien verkostoa.
Asioiden "ylihengellistämistä" kuitenkin kritisoin, sitä kun arkisiakin asioita yritetään saada näyttämään hengellisiltä oman uskovaisen kuvan pönkittämiseksi. Tai kun kokemuksia väritetään hengellisellä jargonilla jotta ne vaikuttaisivat pyhemmiltä. Varmasti itsekin sorrun siihen ajoittain, mutta toivoisin pystyväni olemaan ihminen ihmiselle, ilman tekopyhää esittämistä.
Hyvää illanjatkoa sinulle EJKR. Olemme muistaakseni joskus aikoja sitten törmänneet jossain toisessa keskustelussa.- EJKRkirjautumatta
Laurentius kirjoitti:
Ei se mahdotonta ole :) Anteeksi jos vaikutin provosoivalta.
Minä uskon, että koko elämän tulisi olla Hengen mukaan elämistä. Meidän tulisi olla jatkuvasti "kuulolla", valmiina menemään sinne minne Henki kehoittaa. Jonain päivänä se voi olla maitokauppa. Ehkä Jumala näkee siellä hetken ja tilanteen, johon Henki minut johdattaa ja jossa saan ehkä olla osana Jumalan suunnitelmien verkostoa.
Asioiden "ylihengellistämistä" kuitenkin kritisoin, sitä kun arkisiakin asioita yritetään saada näyttämään hengellisiltä oman uskovaisen kuvan pönkittämiseksi. Tai kun kokemuksia väritetään hengellisellä jargonilla jotta ne vaikuttaisivat pyhemmiltä. Varmasti itsekin sorrun siihen ajoittain, mutta toivoisin pystyväni olemaan ihminen ihmiselle, ilman tekopyhää esittämistä.
Hyvää illanjatkoa sinulle EJKR. Olemme muistaakseni joskus aikoja sitten törmänneet jossain toisessa keskustelussa.Kiitos ystävällisestä kommentista. Ei aihetta anteeksi pyytämiseen. Olemme tosiaan pari vuotta sitten olleet tällä samalla palstalla yhteydessä.
Oma kommettinikin oli vähän provosoiva,mutta tarkoituksella, sillä juuri tuota ylihengellistämisen ongelmaa halusin penkoa.
Kun puhutaan ylihengellistämisestä, monesti otaksutaan,että meillä on hengellisyydestä valmis ja selkeä kuva. Minusta näitä itsestään selvyyksiä on syytä tarkistaa.
Nähdäksi ylihengellistämis-termin taustalla on paljon virheellisiä käsityksiä siitä, mitä on Hengessä eläminen. Yleensä taustalla on evankeliumin levittämisen tai muun hengellisen työn tekemisen ajatus. Hengellisys liitetään ikään kuin huomaamatta tähän käskyyn:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
Tästä näkökulmasta maitokaupassa käynti todella vaikuttaa ylihengellisyydeltä.
Jos muistetaan Jeesuksen meille jättämistä kahdesta käskystä myös tämä toinen
"uuden käskyn minä annan teille: että rakastatte toisianne niinkuin minä olen teitä rakastanut"
niin hengellisyyden kuva laajenee koko elämään. Silloin pieninkin tekomme on mahdollista tehdä Hengen johdatuksessa Herralle.
Esikuvana itse Jeesus, joka eli Hengen johdatuksessa 30v ensimmäistä ikävuottaan rakastaen koko ajan ilman, että hän olisi saarnannut evankeliumia tai tehnyt ihmeitä. EJKRkirjautumatta kirjoitti:
Kiitos ystävällisestä kommentista. Ei aihetta anteeksi pyytämiseen. Olemme tosiaan pari vuotta sitten olleet tällä samalla palstalla yhteydessä.
Oma kommettinikin oli vähän provosoiva,mutta tarkoituksella, sillä juuri tuota ylihengellistämisen ongelmaa halusin penkoa.
Kun puhutaan ylihengellistämisestä, monesti otaksutaan,että meillä on hengellisyydestä valmis ja selkeä kuva. Minusta näitä itsestään selvyyksiä on syytä tarkistaa.
Nähdäksi ylihengellistämis-termin taustalla on paljon virheellisiä käsityksiä siitä, mitä on Hengessä eläminen. Yleensä taustalla on evankeliumin levittämisen tai muun hengellisen työn tekemisen ajatus. Hengellisys liitetään ikään kuin huomaamatta tähän käskyyn:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
Tästä näkökulmasta maitokaupassa käynti todella vaikuttaa ylihengellisyydeltä.
Jos muistetaan Jeesuksen meille jättämistä kahdesta käskystä myös tämä toinen
"uuden käskyn minä annan teille: että rakastatte toisianne niinkuin minä olen teitä rakastanut"
niin hengellisyyden kuva laajenee koko elämään. Silloin pieninkin tekomme on mahdollista tehdä Hengen johdatuksessa Herralle.
Esikuvana itse Jeesus, joka eli Hengen johdatuksessa 30v ensimmäistä ikävuottaan rakastaen koko ajan ilman, että hän olisi saarnannut evankeliumia tai tehnyt ihmeitä.Olet oikeassa siinä, että näistä termeistä ei ole kovin selkeitä määritelmiä liikkeillä. Jokaisella on vähän omanlaisensa näkemys.
Minulle hengellisyys usein näyttäytyy uskonnollisina tekoina (siis positiivisessa mielessä), rukouksena, evankelioimisena, seurakuntaelämään osallistumisena jne. Juuri tässä päälle päin näkyvässä osassa uskon elämää saattaa tapahtua ylilyöntejä ja tekopyhää käyttäytymistä. Hengellisyys ja ylihengellisyys saattavat olla samoja asioita, mutta erona on lähinnä uskovan motiivit teoille.
Hengessä elämisen taas ajattelen syvällisempänä ja intiimimpänä kanssakäymisenä Jumalan kanssa. Se on sitä kuulolla olemista, jatkuvaa huokailua Jumalan puoleen ja asioiden pohdiskelemista Jumalan kasvojen edessä. Jollekin muulle se saattaa olla toisenlaista.
Olen samaa mieltä kanssasi, että rakastaminen on hengellisyyden tärkein ilmentymä. Rakkaus on kasvupohjana kaikelle muulle toiminnalle.
Siunausta!
- cybo-ceronimo-cabriel-61
//Jumala loi ihmisen//
- Omaksi kuvakseen?
Aivan, niin täytyy olla, jumala loi itsestään, siis osaksi kuvastaan-->ihmisen.
Minkälainen on ihminen?
Mitkä ominaisuudet nousevat päälimmäisenä esiin?
Mihin voisi kiteyttää ihmisen olemuksen--->sanaan---> i-t-s-e-k-k-y-y-s.
Mitä tämä osoittaa luojasta/tekijästä, jonka kuva ihminen osaltaan on?
//- Ihminen ei lakkaa olemasta ihminen kun hän tulee uskoon//
- Ei vaan inhimillisyys, eli jumalansa kuva korostuu--->eli mikä--->itsekkyys.
Se korostuu ihmis'keskeisyytenä-->pelastuksina,taivaina,pelkona omasta itsekkäästä tulevaisuuden-kuvan romahtamisesta helvetiin-->tämä kaikki korostuu uskonnoissa, joissa palvotaan luojaa-->eli itsekkyyden alkuun saattajaa.
//- Ihminen on ihminen vaikkei olisi tullut uskoon//
- Aivan, joskin uskonnollisuus sekoittaa 'pakkaa' laittamalla luonnollisen itsekkyyden-->eli, elossa-säilymisen, lisääntymisen, privaatin [itsekkään] "oikeassa olemisen"-->paradoksaalisesti vielä synnilliseksi kaiken sotkun lisäksi.
Eli, jos ihminen ei syyllistyisi uskonnollisen itseään vastaan markkinoivan ajatuksen alle, olisi systeemi hetken toimivampi, ei kuitenkaan koskaan kokonaan toimiva-->koska luominen perustuu erheelle.
On ihmeellistä, ettei tuota paradoksi nähdä-->jumala luo systeemin [jota katuu tosin jossain vaiheessa/vedenpaisumus], jonka ominaisuuksiin kuuluu kaikki se, mitä jumala uskontojen mukaan kieltää.
Rajoittuneessa maailmassa eläminen, rajoittunein mahdollisuuksin, pakotettuna--> syömään,juomaan, kuolemaan ja lisä-mausteena uskonnolliset "jumalan käskyt" rajoittamssa ja lisänä erottelemassa valmiiksi erillisyydessä ihmisiä toisistaan, huh huh.
//- Ihminen on luotu elämään Luojansa yhteydessä//
- Siis tarkoitatko ihmistä niin, että ihminen joka on eläin eläinten joukossa[aivan samat toiminnat kaikella elollisella]-->kuuluukin vain maahan, tällöin luojan pitäisi olla ihmisten keskuudessa-->rajoittuneessa omassa luomassaan vankilassa.
Vai, ajatteletko, että ihminen kuuluukin johonkin muuhun gendreen, kuin siihen mihin se on luontaisesti luotu-->eli maahan?
Pitääkä luojan luokse muuttua luojamaiseksi hengeksi--> lihan kautta, aika outoa logiikkaa luojalta?
//- Jos ihminen uskoo olevansa jotain muuta kuin inhimillinen ihminen, hänestä tulee epä-inhimillinen.//
- Jos "epä-inhimillinen" on jotain hyvin kaukana itsekkäästä,sotivasta,nautiskelevasta ja siksi muita alistavasta otuksesta olevaa-->"epä-inhimillysyys" on todella tavoiteltava vaihtoehto.
//- Inhimillisyys ei ole ristiriidassa hengellisyyden (Luojan yhteydessä elämisen) kanssa, epäinhimillisyys on//
- On ehdottomasti, sillä inhimillisyys edustaa ja korostaa/korottaa kaikkea maallista ja siihen liittyvää, kun taas epä-inhimillien, tai sen edes yritys tavoitella --->vie lähemmäs todellista Korkeinta, eli hengen-maailmaa.
//- Ollaksemme sitä miksi meidät on luotu, on pyrittävä tosi-inhimillisyyteen, ei tosiuskovaisuuteen.//
- Miksi meidät on luotu?
Jos uskoo luojaan, eli myös ihmiseen luojan kuvana, ei tämä gendre[jossa ihminen elää] saa olla miltään'osin vieras-->siksi uskovaisuus kuuluu inhimillisyyteen.
Jos tuntee inhimillisen ihmisen [itsekkyys] ja tämän tekijän vieraaksi, eli ei tunne luojaa isukikseen, on jätettävä kaikki inhimillinen ja sen mukanaan tuoma---> nautinto,tuska ja ajatus pois.
On löydettävä inhimillsyyden[itsekkyys] alta 'epä-inhimillisyys'-->jolloin voidaan tavoittaa jotain Korkeimasta.Sinua selvästi kuvottaa ihmisen itsekkyys. Onko sinulla jokin avain, jolla ihminen vapautuu itsekkyydestä?
- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
Sinua selvästi kuvottaa ihmisen itsekkyys. Onko sinulla jokin avain, jolla ihminen vapautuu itsekkyydestä?
Kokonais-Valtainen-Kaikkeudellinen-Rakkaus.
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
Kokonais-Valtainen-Kaikkeudellinen-Rakkaus.
En tunne asiaa, mistä puhut. Onko se kerrottavissa muille?
- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
En tunne asiaa, mistä puhut. Onko se kerrottavissa muille?
//En tunne asiaa, mistä puhut. Onko se kerrottavissa muille?//
- Kyllä tunnet.
Yritä kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan.
Pysy rakkaudessa, niin rakkaus pysyy sinussa. - EJKRkirjautumatta
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//En tunne asiaa, mistä puhut. Onko se kerrottavissa muille?//
- Kyllä tunnet.
Yritä kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan.
Pysy rakkaudessa, niin rakkaus pysyy sinussa.Kiitos ystävällisestä suhtautumisestasi. Pari kysymystä:
Jos yrittää kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan, niin eikö siinä ole kyse itsekkäästä pyrkimyksestä epäitsekkyyteen?
Mistä rakkaudesta puhut. Missä ovat tarkoittamasi rakkauden määritelmät, koordinaatit? Voiko rakkaus olla vapaa itsekkyydestä? - cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKRkirjautumatta kirjoitti:
Kiitos ystävällisestä suhtautumisestasi. Pari kysymystä:
Jos yrittää kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan, niin eikö siinä ole kyse itsekkäästä pyrkimyksestä epäitsekkyyteen?
Mistä rakkaudesta puhut. Missä ovat tarkoittamasi rakkauden määritelmät, koordinaatit? Voiko rakkaus olla vapaa itsekkyydestä?//Jos yrittää kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan, niin eikö siinä ole kyse itsekkäästä pyrkimyksestä epäitsekkyyteen?//
- :D, Miksi väännät sanoja---> ajatuksen vääristämiseksi[kö?]?
"Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi" kääntyy ja viäntyy masokistin käsittelyssä lähimmäiselle aika ilkeään muotoon, mutta onko se tervettä?
Kokonaisvaltainen Love, ottaa huomioon kokonaisuuden-->osittamatta sitä moninaisuudeksi-->siksi K-Loven sisällyttäminen elämäänsä vaatii rajuja ratkaisuja ja täydellistä subjektiivisuutta ymmärtääkseen objektiivisesti täysin itsenäisestä yksiköstä--->siis Kaiken kaltaisuudesta--> moninaisuuden problemaa.
//Mistä rakkaudesta puhut. Missä ovat tarkoittamasi rakkauden määritelmät, koordinaatit? Voiko rakkaus olla vapaa itsekkyydestä?//
- Pyyteettömästä rakkaudesta--->sen poikkeama itsekkyyteen perustuvasta ihmis-rakkaudesta eli haluamisesta on oleellinen.
Pidätkö [kuten alussa vihjaat] kaikkea rakkautta itsekkyytenä?
Ymmärrätkö[tieto kokemus]erottaa "totuudellista" ja siksi jopa itseään nilkkaan-ampuvaa K-Lovea, siitä---> pyyteellisestä, haluun perustuvasta, palkkiota odottavasta inhimillisestä itse-rakkaudesta.
Ajattele toteamusta: "Ei ole suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisen puolesta"--->siis suomennettuna---> antaa elämän-oikeutensa pois-->Miksi?--->jotta joku/'jokin muu' toteutuisi oikeammin, tai oikeampi toteutuisi--> kuin omansa-->siitä se lähtee-->syveneminen. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Jos yrittää kovasti olla päästämättä itsekästä ajatusta pintaan, niin eikö siinä ole kyse itsekkäästä pyrkimyksestä epäitsekkyyteen?//
- :D, Miksi väännät sanoja---> ajatuksen vääristämiseksi[kö?]?
"Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi" kääntyy ja viäntyy masokistin käsittelyssä lähimmäiselle aika ilkeään muotoon, mutta onko se tervettä?
Kokonaisvaltainen Love, ottaa huomioon kokonaisuuden-->osittamatta sitä moninaisuudeksi-->siksi K-Loven sisällyttäminen elämäänsä vaatii rajuja ratkaisuja ja täydellistä subjektiivisuutta ymmärtääkseen objektiivisesti täysin itsenäisestä yksiköstä--->siis Kaiken kaltaisuudesta--> moninaisuuden problemaa.
//Mistä rakkaudesta puhut. Missä ovat tarkoittamasi rakkauden määritelmät, koordinaatit? Voiko rakkaus olla vapaa itsekkyydestä?//
- Pyyteettömästä rakkaudesta--->sen poikkeama itsekkyyteen perustuvasta ihmis-rakkaudesta eli haluamisesta on oleellinen.
Pidätkö [kuten alussa vihjaat] kaikkea rakkautta itsekkyytenä?
Ymmärrätkö[tieto kokemus]erottaa "totuudellista" ja siksi jopa itseään nilkkaan-ampuvaa K-Lovea, siitä---> pyyteellisestä, haluun perustuvasta, palkkiota odottavasta inhimillisestä itse-rakkaudesta.
Ajattele toteamusta: "Ei ole suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisen puolesta"--->siis suomennettuna---> antaa elämän-oikeutensa pois-->Miksi?--->jotta joku/'jokin muu' toteutuisi oikeammin, tai oikeampi toteutuisi--> kuin omansa-->siitä se lähtee-->syveneminen.En väännä sanoja, vaan etsin sanojen takana olevia vaikuttimia. Sanoistani voi saada vaikutelman, että vihjaan kaiken rakkauden olevan itsekkyyttä. En ajattele niin. Koen vain, että tässä asiassa on usein parempi tehdä oikeita kysymyksiä kuin antaa ”oikeita” vastauksia.
Puhut ”pyyteellisestä, haluun perustuvasta, palkkiota odottavasta inhimillisestä itse-rakkaudesta” ja ”pyyteettömästä rakkaudesta.”
Jos ihminen haluaa rakastaa pyyteettömästi, onko hänen halunsa varmasti pyyteetön? Jos hän haluaa olla pyytetön, miksi hän sitä haluaa? Jos hän onnistuu mielestään toimimaan pyyteettömästi, niin eikö hän silloin saa palkkion? Eikö hän siis toimi pyyteellisesti ja itsekkäästi?- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
En väännä sanoja, vaan etsin sanojen takana olevia vaikuttimia. Sanoistani voi saada vaikutelman, että vihjaan kaiken rakkauden olevan itsekkyyttä. En ajattele niin. Koen vain, että tässä asiassa on usein parempi tehdä oikeita kysymyksiä kuin antaa ”oikeita” vastauksia.
Puhut ”pyyteellisestä, haluun perustuvasta, palkkiota odottavasta inhimillisestä itse-rakkaudesta” ja ”pyyteettömästä rakkaudesta.”
Jos ihminen haluaa rakastaa pyyteettömästi, onko hänen halunsa varmasti pyyteetön? Jos hän haluaa olla pyytetön, miksi hän sitä haluaa? Jos hän onnistuu mielestään toimimaan pyyteettömästi, niin eikö hän silloin saa palkkion? Eikö hän siis toimi pyyteellisesti ja itsekkäästi?//Jos ihminen haluaa rakastaa pyyteettömästi, onko hänen halunsa varmasti pyyteetön? Jos hän haluaa olla pyytetön, miksi hän sitä haluaa? Jos hän onnistuu mielestään toimimaan pyyteettömästi, niin eikö hän silloin saa palkkion? Eikö hän siis toimi pyyteellisesti ja itsekkäästi?//
- Kuten totesin---> halu ei kuulu K-Loven ominaisuuteen, tai palkkio-->vain puhdas totuudellisuus--->eli--> asioiden totuudellinen toteutuminen---> ilman hintaa, 'laskun' suuruutta, tai palkkiota.
Ihmisen osa on surkea, kaikki ihmisessä perustuu haluun.
Tämä ei kuitenkaan saa torbedoida Idea-maailmojen kutsua täydellisyyteen. Vihjeet ovat olemassa---> muuntumisesta lihallisuudesta hengen-maailman täydellisyyten-->mieleensä vaikuttavan voiman armosta. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Jos ihminen haluaa rakastaa pyyteettömästi, onko hänen halunsa varmasti pyyteetön? Jos hän haluaa olla pyytetön, miksi hän sitä haluaa? Jos hän onnistuu mielestään toimimaan pyyteettömästi, niin eikö hän silloin saa palkkion? Eikö hän siis toimi pyyteellisesti ja itsekkäästi?//
- Kuten totesin---> halu ei kuulu K-Loven ominaisuuteen, tai palkkio-->vain puhdas totuudellisuus--->eli--> asioiden totuudellinen toteutuminen---> ilman hintaa, 'laskun' suuruutta, tai palkkiota.
Ihmisen osa on surkea, kaikki ihmisessä perustuu haluun.
Tämä ei kuitenkaan saa torbedoida Idea-maailmojen kutsua täydellisyyteen. Vihjeet ovat olemassa---> muuntumisesta lihallisuudesta hengen-maailman täydellisyyten-->mieleensä vaikuttavan voiman armosta.En ole sinun vaikuttimiasi arvioimassa; en sinua tunne.
Ei kukaan voi olla totuudellinenkaan ilman, että hän TAHTOO olla totuudellinen. Ihminen ei voi tehdä yhtään mitään ilman oman tahdon käyttämistä. Ihmisessä on aina jokin tarve, joka saa hänet tahtomaan ja haluamaan erilaisia asioita. Itsessä kulloinkin vaikuttavan, tahtomista aikaan saavan tarpeen näkeminen on totuudellisuutta, ei idea-maailmoiden katseleminen.- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
En ole sinun vaikuttimiasi arvioimassa; en sinua tunne.
Ei kukaan voi olla totuudellinenkaan ilman, että hän TAHTOO olla totuudellinen. Ihminen ei voi tehdä yhtään mitään ilman oman tahdon käyttämistä. Ihmisessä on aina jokin tarve, joka saa hänet tahtomaan ja haluamaan erilaisia asioita. Itsessä kulloinkin vaikuttavan, tahtomista aikaan saavan tarpeen näkeminen on totuudellisuutta, ei idea-maailmoiden katseleminen.//Ihminen ei voi tehdä yhtään mitään ilman oman tahdon käyttämistä.//
- Lähestytään asiaa toiselta kantilta.
Nimimerkkisi--> "Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa" on tuon lainaamani väitteesi mukaan s-i-n-u-n tahto-tilastasi kiinni?
Totuudellisesti--> nimimerkkisi sisältämä idea ei tarkoita sinulle mitään [väitteesi mukaan? Ajattele nimimerkkisi sisältöä ja sitä ajatusta-->kun s-i-n-ä tahdot, olet elämässä Jeesuksen Kristuksen rakkaudessa", ikään kuin Jeesuksella Kristuksella [jossa kuitenkin on muidenkin muutakin/muiden rakkaus/ elämää] ei olisi osaa ei arpaa siinä kenet hän kutsuu, tai kenet ei?
----->
Kutsu, tai Jeesuksen Kristuksen hyväksyntä--> puoleensa ei ole kuin yksi osa, s-i-n-u-n t-a-h-t-o-s-i nousee lähes samoihin mittoihin Jeesuksen Kristuksen läheisyydestä [tai oikeastaan sana läheisyys ei riitä], siis hyvin intiimissä rakkauden piirissä?
Sehän on vähän niin kuin tuppaantuisi jonkun muun elämään [hyvin läheisesti], koska o-m-a t-a-h-t-o niin vaatii, ei siksi, että olisi k-u-t-s-u-t-t-u----> siis arvoitettu/hyväksytty tulemaan jonkun seuralaiseksi, tai ystävyyden piiriin. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Ihminen ei voi tehdä yhtään mitään ilman oman tahdon käyttämistä.//
- Lähestytään asiaa toiselta kantilta.
Nimimerkkisi--> "Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa" on tuon lainaamani väitteesi mukaan s-i-n-u-n tahto-tilastasi kiinni?
Totuudellisesti--> nimimerkkisi sisältämä idea ei tarkoita sinulle mitään [väitteesi mukaan? Ajattele nimimerkkisi sisältöä ja sitä ajatusta-->kun s-i-n-ä tahdot, olet elämässä Jeesuksen Kristuksen rakkaudessa", ikään kuin Jeesuksella Kristuksella [jossa kuitenkin on muidenkin muutakin/muiden rakkaus/ elämää] ei olisi osaa ei arpaa siinä kenet hän kutsuu, tai kenet ei?
----->
Kutsu, tai Jeesuksen Kristuksen hyväksyntä--> puoleensa ei ole kuin yksi osa, s-i-n-u-n t-a-h-t-o-s-i nousee lähes samoihin mittoihin Jeesuksen Kristuksen läheisyydestä [tai oikeastaan sana läheisyys ei riitä], siis hyvin intiimissä rakkauden piirissä?
Sehän on vähän niin kuin tuppaantuisi jonkun muun elämään [hyvin läheisesti], koska o-m-a t-a-h-t-o niin vaatii, ei siksi, että olisi k-u-t-s-u-t-t-u----> siis arvoitettu/hyväksytty tulemaan jonkun seuralaiseksi, tai ystävyyden piiriin.Olet oikeassa. Koska nimimerkistäsi ja tekstistäsi en voinut päätellä, miten näet Jeesuksen, en voinut kirjoittaa sinulle uskon näkökulmasta. Nyt, kun nostit hänet puheenaiheeksi, voin kertoa, mitä hän on tehnyt minulle:
Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa on täysin Jumalan tahtotilasta kiinni. Jos Hän ei Poikansa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta olisi herättänyt Pyhällä Hengellään minussa uskoa, minä voisin tahtoa vain itsekkäästi; en voisi rakastaa enkä oikeasti haluta mitään hyvää.
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi."
1 Joh 4:10
"Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta," Tiit 3:4-6
Aloite on siis Jumalan. Ei minun tai minun tahtoni, vaikka Hän käyttikin minunkin tahtoani vetääkseen minut yhteyteensä. Jälkeenpäin huomasin, että oma tahtoni oli toissijainen. Hän on niin suuri, että Hän käytti minun itsekkäitä toiveitani vetääkseen minut yhteyteensä. Hän ei anna kunniaa teoistaan ihmisille.
"Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen" Room 3:7
Nyt kun Jumalan Henki on tullut sydämeeni asumaan, Hän itse vaikuttaa minussa rakkauttaan ja tahtomista kaikkeen hyvään, mikäli elän koko ajan luottaen Häneen enkä nojaa omaan viisauteeni.- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
Olet oikeassa. Koska nimimerkistäsi ja tekstistäsi en voinut päätellä, miten näet Jeesuksen, en voinut kirjoittaa sinulle uskon näkökulmasta. Nyt, kun nostit hänet puheenaiheeksi, voin kertoa, mitä hän on tehnyt minulle:
Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa on täysin Jumalan tahtotilasta kiinni. Jos Hän ei Poikansa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta olisi herättänyt Pyhällä Hengellään minussa uskoa, minä voisin tahtoa vain itsekkäästi; en voisi rakastaa enkä oikeasti haluta mitään hyvää.
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi."
1 Joh 4:10
"Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta," Tiit 3:4-6
Aloite on siis Jumalan. Ei minun tai minun tahtoni, vaikka Hän käyttikin minunkin tahtoani vetääkseen minut yhteyteensä. Jälkeenpäin huomasin, että oma tahtoni oli toissijainen. Hän on niin suuri, että Hän käytti minun itsekkäitä toiveitani vetääkseen minut yhteyteensä. Hän ei anna kunniaa teoistaan ihmisille.
"Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen" Room 3:7
Nyt kun Jumalan Henki on tullut sydämeeni asumaan, Hän itse vaikuttaa minussa rakkauttaan ja tahtomista kaikkeen hyvään, mikäli elän koko ajan luottaen Häneen enkä nojaa omaan viisauteeni.//Olet oikeassa. Koska nimimerkistäsi ja tekstistäsi en voinut päätellä, miten näet Jeesuksen, en voinut kirjoittaa sinulle uskon näkökulmasta. Nyt, kun nostit hänet puheenaiheeksi, voin kertoa, mitä hän on tehnyt minulle://
- Niin, meinasin vain, että kun puhutaan samasta asiasta[eri 'kulmasta' sanoin], ei toinen voi toisen ajatuksen puhtauksia arvottaa.
Ei siis vedota ihmisen itsekkyyteen toisessa ja toisessa taas ei.
Siksi vaikkapa se----> että Kokonaisvaltainen Rakkaus [vert. raamattu konteksti--->>>> 1. Joh. 4:8 "Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."],jona tuota tilaa---> jossa ihmisten 'minä-maailmat' menettävät voimansa, eli ihminen kuolee 'lihalleen' [ja sen tekijälle] ja avautuu Tietoisuudelle[ja sen Lähteelle],-->ei, vaikka ajatus kuuluu toiseen kontekstiin--> anna kenellekään oikeutta epäillä ajatuksen ja sen Idean puhtautta.
Tästä juontuu ajatus laajemmasta 'totuudellisuuden verkosta', totuus[karsastan tuota sanaa :P] ei löydy pelkästään kaura-puurosta, tai siitä, tai tuosta-->se on kaikille kutsutuille[kutsuja on Lähde, jonka piiriin saavutaan] avoin.
Tästä juontuu montakin asiaa-->jopa propleemaa mm. kristinuskon näkö-kulmaan nähden.
Yksi voisi olla se-->että näyttää vahvasti siltä, ettei ihmiskunnan ponnisteluilla ole merkitystä kyseisen kutsun suhteen, valitut ovat valittuja, uskonnon,rodun,katsomuksen, tai aikauden vaikuttamatta-->siis "kaikista kansoista ja sukukunnista".
Tämä loogisesti johtaa myös ajatukseen siitä, ettei Nasaretilaisen palvonta ole kutsuttujen pääte-pysäkki maallisen kirkko-kunnan, tai uskonto-ryhmän suhteen.
Oikeastaan mikään ulkoinen ei tuon mukaan voi osoittaa kutsun voimassa-oloa, ei saarnat, ei vakuuttelut, ei julistauminen siksi, tai toksi, eikä myöskään tuo tietoisuus voi olla ihmisten keinoin muille ihmisille vietävissä, koska ihmiset eivät ole kutsuja. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Olet oikeassa. Koska nimimerkistäsi ja tekstistäsi en voinut päätellä, miten näet Jeesuksen, en voinut kirjoittaa sinulle uskon näkökulmasta. Nyt, kun nostit hänet puheenaiheeksi, voin kertoa, mitä hän on tehnyt minulle://
- Niin, meinasin vain, että kun puhutaan samasta asiasta[eri 'kulmasta' sanoin], ei toinen voi toisen ajatuksen puhtauksia arvottaa.
Ei siis vedota ihmisen itsekkyyteen toisessa ja toisessa taas ei.
Siksi vaikkapa se----> että Kokonaisvaltainen Rakkaus [vert. raamattu konteksti--->>>> 1. Joh. 4:8 "Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."],jona tuota tilaa---> jossa ihmisten 'minä-maailmat' menettävät voimansa, eli ihminen kuolee 'lihalleen' [ja sen tekijälle] ja avautuu Tietoisuudelle[ja sen Lähteelle],-->ei, vaikka ajatus kuuluu toiseen kontekstiin--> anna kenellekään oikeutta epäillä ajatuksen ja sen Idean puhtautta.
Tästä juontuu ajatus laajemmasta 'totuudellisuuden verkosta', totuus[karsastan tuota sanaa :P] ei löydy pelkästään kaura-puurosta, tai siitä, tai tuosta-->se on kaikille kutsutuille[kutsuja on Lähde, jonka piiriin saavutaan] avoin.
Tästä juontuu montakin asiaa-->jopa propleemaa mm. kristinuskon näkö-kulmaan nähden.
Yksi voisi olla se-->että näyttää vahvasti siltä, ettei ihmiskunnan ponnisteluilla ole merkitystä kyseisen kutsun suhteen, valitut ovat valittuja, uskonnon,rodun,katsomuksen, tai aikauden vaikuttamatta-->siis "kaikista kansoista ja sukukunnista".
Tämä loogisesti johtaa myös ajatukseen siitä, ettei Nasaretilaisen palvonta ole kutsuttujen pääte-pysäkki maallisen kirkko-kunnan, tai uskonto-ryhmän suhteen.
Oikeastaan mikään ulkoinen ei tuon mukaan voi osoittaa kutsun voimassa-oloa, ei saarnat, ei vakuuttelut, ei julistauminen siksi, tai toksi, eikä myöskään tuo tietoisuus voi olla ihmisten keinoin muille ihmisille vietävissä, koska ihmiset eivät ole kutsuja.Tekstisi avautuu minulle helposti, sillä itselläni oli 20-25v sitten aika, jolloin tiesin, että olin tullut maailmankaikkeuden Luojan kanssa sopusointuun/ ottanut kutsun vastaan, mutta jolloin en kuitenkaan halunnut leimautua mihinkään ryhmään tai mihinkään hengelliseen/ uskonnolliseen/ filosofiseen/ tieteelliseen tms viitekehykseen. Löytöni tapahtui kaikkien hengellisten piirien ulkopuolella omaehtoisen Raamatun ja oman elämän tutkimisen kautta.
Sittemmin aloin ymmärtää, että Hän (jota kutsut nimillä Kokonaisvaltainen Rakkaus, Lähde, Tietoisuus...) joka oli minut kutsunut ja valinnut ja antanut valtavan vapauden, haluaa, että tunnustamme, että Hän on ilmoittanut itsensä ja pelastuksen tiensä.
Hän sai minut lopulta sitoutumaan (vaikka inhoan kaikkia keskenään kiisteleviä hengellisiä kuppikuntia, enkä halua leimautua yhteenkään niistä) Jeesukseen, sillä Hän muistutti minua tästä:
"Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." Matt 10:32-33- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
Tekstisi avautuu minulle helposti, sillä itselläni oli 20-25v sitten aika, jolloin tiesin, että olin tullut maailmankaikkeuden Luojan kanssa sopusointuun/ ottanut kutsun vastaan, mutta jolloin en kuitenkaan halunnut leimautua mihinkään ryhmään tai mihinkään hengelliseen/ uskonnolliseen/ filosofiseen/ tieteelliseen tms viitekehykseen. Löytöni tapahtui kaikkien hengellisten piirien ulkopuolella omaehtoisen Raamatun ja oman elämän tutkimisen kautta.
Sittemmin aloin ymmärtää, että Hän (jota kutsut nimillä Kokonaisvaltainen Rakkaus, Lähde, Tietoisuus...) joka oli minut kutsunut ja valinnut ja antanut valtavan vapauden, haluaa, että tunnustamme, että Hän on ilmoittanut itsensä ja pelastuksen tiensä.
Hän sai minut lopulta sitoutumaan (vaikka inhoan kaikkia keskenään kiisteleviä hengellisiä kuppikuntia, enkä halua leimautua yhteenkään niistä) Jeesukseen, sillä Hän muistutti minua tästä:
"Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." Matt 10:32-33//Hän muistutti minua tästä: "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." Matt 10:32-33//
- Ei muistanut veljeni muistuttaa minua noin?
Sen sijaan veljeni otti luokseen, kätteli vahvasti ja sanoi ystävyytemme kestävän aina, olemmehan velloksia ja veljekset hengessä eivät hylkää koskaan. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Hän muistutti minua tästä: "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." Matt 10:32-33//
- Ei muistanut veljeni muistuttaa minua noin?
Sen sijaan veljeni otti luokseen, kätteli vahvasti ja sanoi ystävyytemme kestävän aina, olemmehan velloksia ja veljekset hengessä eivät hylkää koskaan.Minun veljeni Jeesus ei ole koskaan tehnyt mitään väärää (toisin kuin minä) ja siten hän on oikeutettu asettamaan veljeydellemme ehdot:
"jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini"
Matt 12:50
"Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä." Joh 15:14- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
Minun veljeni Jeesus ei ole koskaan tehnyt mitään väärää (toisin kuin minä) ja siten hän on oikeutettu asettamaan veljeydellemme ehdot:
"jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini"
Matt 12:50
"Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä." Joh 15:14Ei minulle 'Korpulle'--> veljeni 'Leijonamieli' mitään vannottanut?
Rakkautemme juontuu yhteisestä kodistamme, jossa vallitsee Rakkauden ilma-piiri. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
Ei minulle 'Korpulle'--> veljeni 'Leijonamieli' mitään vannottanut?
Rakkautemme juontuu yhteisestä kodistamme, jossa vallitsee Rakkauden ilma-piiri.Kirjoitan todellisuudesta, joka on minulle henkilökohtaisesti avautunut Raamatusta. Ennen siihen kiinnittymistä puhuin rakkaudesta omilla ehdoillani.
Ei minuakaan ole vaadittu vannomaan; sain astua sisään ilman mitään omaa ansiota tai suoritusta. Vasta ajan mittaan huomasin, että vaikka halusin vain hyviä asioita, silti minussa vaikuttivat vanhat automaattiset toimintamallit, joiden vuoksi hyvistä tarkoitusperistäni ja parhaista ponnisteluistani huolimatta en pystynyt niin epäitsekkääseen toimintaan kuin toivoin. Sen havaittuani tajusin, että Jeesus opastaa minua, kun kuuntelen hänen ohjeitaan.
on suurta inhimillisyyttä, koska sellainen ihminen pitää Jumalan käskyt omasta vapaasta tahdostaan. Nämä ovat suurimmat käskyt:
Mark. 12
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
Kuinka voit sanoa näin?: "- Ollaksemme sitä miksi meidät on luotu, on pyrittävä tosi-inhimillisyyteen, ei tosiuskovaisuuteen."- raskas taakka
kantaa-- koska vain Jeesus pystyi tuohon.me ihmiset jäämme tuosta aina vajaaksi
- darksoul____
raskas taakka kirjoitti:
kantaa-- koska vain Jeesus pystyi tuohon.me ihmiset jäämme tuosta aina vajaaksi
Jeesus uskoikin itseensä..te taas uskotte jeesukseen...
Te "vain ihmiset" olette ja tulette aina olemaan vajaita,
uskoitte sitten jeesukseen tai ette. darksoul____ kirjoitti:
Jeesus uskoikin itseensä..te taas uskotte jeesukseen...
Te "vain ihmiset" olette ja tulette aina olemaan vajaita,
uskoitte sitten jeesukseen tai ette.Ei Jeesus itseensä luottanut:
"Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin."
Mark 10:18
"Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa," Joh 8:54- darksoul____
EJKR kirjoitti:
Ei Jeesus itseensä luottanut:
"Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin."
Mark 10:18
"Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa," Joh 8:54vai että raamatunlainauksia..
"jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran jne."
vai miten se meni..
Joo jeesus on mahtava..ja te saatte sen varjolla olla surkeita.. darksoul____ kirjoitti:
vai että raamatunlainauksia..
"jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran jne."
vai miten se meni..
Joo jeesus on mahtava..ja te saatte sen varjolla olla surkeita..Lainauksesi sinapinsiemenestä on kiinnostava.
Ymmärrys laajenee vain siten, että uskaltaa kysyä jatkuvasti ymmärryksensä perusteita. Muuten käy helposti niin, että elättelemme vääristyneitä mielikuvia asioista.
Esimerkiksi tuo kommenttisi minun surkeudestani. Onko kirjoituksissani jokin antanut aihetta tuollaiseen arvioon?- darksoul____
EJKR kirjoitti:
Lainauksesi sinapinsiemenestä on kiinnostava.
Ymmärrys laajenee vain siten, että uskaltaa kysyä jatkuvasti ymmärryksensä perusteita. Muuten käy helposti niin, että elättelemme vääristyneitä mielikuvia asioista.
Esimerkiksi tuo kommenttisi minun surkeudestani. Onko kirjoituksissani jokin antanut aihetta tuollaiseen arvioon?>Ymmärrys laajenee vain siten, että uskaltaa kysyä jatkuvasti ymmärryksensä perusteita >
Todella hyvin sanottu.
Aina pitää osata kyseenalaistaa uskomukset ja kaikki opitut asiat.
> Onko kirjoituksissani jokin antanut aihetta tuollaiseen arvioon?
En nyt tarkoittanut sillä surkeudella nimenomaan sinua..
vaan kristittyjä yleensäkin.(eli myös sinua?)
Enkä ole lukenut kaikkia kirjoituksiasi joten en osaa sanoa.
- darksoul____
ovat hyviä syitä miksi kannattaa valita ei-inhimillisyys.
Tai "valita" on ehkä hieman laimea sana
kuvaamaan inhimillisyydestä poispyrkimistä.
Inhimillisestä pois päästäkseen ja siitä erossa
pysyäkseen kun joutuu tekemään jatkuvasti töitä.>>Inhimillisestä pois päästäkseen ja siitä erossa
pysyäkseen kun joutuu tekemään jatkuvasti töitä.- darksoul____
EJKR kirjoitti:
>>Inhimillisestä pois päästäkseen ja siitä erossa
pysyäkseen kun joutuu tekemään jatkuvasti töitä.> = Inhimillistä ponnistelua
Silloin se on sitä kun inhimillisyyden armoilta ponnistellaan pois.
Mutta sitten kun tavoite on saavutettu
niin inhimillinen minuus on voitettu.
Sitten tarvitsee vain pitää se inhimillisyys loitolla itsestään. darksoul____ kirjoitti:
> = Inhimillistä ponnistelua
Silloin se on sitä kun inhimillisyyden armoilta ponnistellaan pois.
Mutta sitten kun tavoite on saavutettu
niin inhimillinen minuus on voitettu.
Sitten tarvitsee vain pitää se inhimillisyys loitolla itsestään.Minä voittaa siis minän. Ei onnistu.
- darksoul____
EJKR kirjoitti:
Minä voittaa siis minän. Ei onnistu.
sinulla ei ole aavistustakaan siitä mistä puhun.
darksoul____ kirjoitti:
sinulla ei ole aavistustakaan siitä mistä puhun.
näkökulmamme asiaan ovat erilaiset. Ehkäpä ulkopuolinen tarkkailija voisi sanoa, missä määrin kummankin näkemys vastaa todellisuutta. Kiitos asiallisuudestasi keskustelussa.
- darksoul____
EJKR kirjoitti:
näkökulmamme asiaan ovat erilaiset. Ehkäpä ulkopuolinen tarkkailija voisi sanoa, missä määrin kummankin näkemys vastaa todellisuutta. Kiitos asiallisuudestasi keskustelussa.
>ulkopuolinen tarkkailija voisi sanoa, missä määrin kummankin näkemys vastaa todellisuutta >
Jumala voisi sen ehkä sanoakin..
(siis jos olisi olemassa) darksoul____ kirjoitti:
>ulkopuolinen tarkkailija voisi sanoa, missä määrin kummankin näkemys vastaa todellisuutta >
Jumala voisi sen ehkä sanoakin..
(siis jos olisi olemassa)Osuvasti sanottu.
Onko sinulla kentis jotain henkilökohtaista kokemusta/ ajatusta/ välähdystä Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta tai ylipäänsä henkimaailman/ toisen todellisuuden olemassaolon mahdollisuudesta?- darksoul____
EJKR kirjoitti:
Osuvasti sanottu.
Onko sinulla kentis jotain henkilökohtaista kokemusta/ ajatusta/ välähdystä Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta tai ylipäänsä henkimaailman/ toisen todellisuuden olemassaolon mahdollisuudesta?tai siis toki joskus nuorempana
olen uskonut kristinuskon jumalaan jne.
Nyt en enää voi siihen uskoa.
>tai ylipäänsä henkimaailman/ toisen todellisuuden olemassaolon mahdollisuudesta?
Heh..no tottakai.
Täydellistä typeryyttä olisi kuvitella että
tämä inhimillinen todellisuus on ainoa olemassa oleva.
Eikä vaan typeryyttä vaan se olisi aivan järjetöntä ja sairasta.
- Trubaduuri
Ihmisenä oleminen, eläminen ja ihmisenä pysyminen
oikeanlaista ihmisyyttä ilmentäen ja itseämme toteuttaen, vahvaa minuutta samalla ylläpitäen, ei ole ollenkaan helppoa tässä mykyisessä maailmassa jossa ristiriitoja sekä näkyviä elämisen esteitä riittää liiaksikin saakka, eikä juuri mikään ole enää itsestäänselvyys kenellekkään. Melkein kaikki tomintamme vaatii monitahoisia ponnisteluja jotka tosin kuuluvatkin inhimillisyytemnme yhdeksi pysyväksi ja kiinteäksi osaksi, ainakin vielä toistaiseksi, mutta ovat kuormittavuudeltaan kasvaneet kokonaan ihan uusiin mittasuhteisiin ja ennennäkemättömiin ja kokemattomiin muotoihin.
Inhimillisyyden kaveriksi voitaisiin nyttemmin myös liittää hyvinkin jonkin asteinen renesanssin kokenut epäselvä sponttaanius, sisäsyntyisesti ja hetkittäin nouseva itsellinen toiminta, jonka pohjana ja vankkana sellaisena joillakin tosin toimii kuitenkin vielä aivan oikea usko ja toivo sekä rakkaus. Jota nimenomaan ihmisen Poika, Kristus ilmensi omalla käyttäytymisellään ja puheillaan että myöskin opetuksillaan. Ihminen saa olla heikko, muttei suinkaan liiallisen heikko inhimillisesti katsottuna! Luonto ja Luojamme sekä ympäristö muine ihmisineen meitä yhäti muovaa, aika ei ole siis sittenkään pysähtänyt johonkin tiettyyn kohtaan. Eikä etenkään kahdentuhannen vuoden takaiselle tasolle! Jolla se joidenkin kohdalla yhä on. Taivaallinen Isä loi meidät elämään elämää ja olemaan elävinä, inhimillisinä
toisillemme ja eläimiä että myös luontoa kohtaan, jonka tuoteiden varassa myös olemme ja elämme.- heh
jokainen viesti on vastauksen arvoinen//onhan toki,
mutta sanoitko jotakin-- hoh hoijjaa,sanaripulointi on joillakin luonteen lahja[ko] - Trubaduuri
heh kirjoitti:
jokainen viesti on vastauksen arvoinen//onhan toki,
mutta sanoitko jotakin-- hoh hoijjaa,sanaripulointi on joillakin luonteen lahja[ko]Sanoitko jotakin... ehket edes yrittänyt. ;)
- darksoul___
mutta vastaan silti ja sanon että kaikki
tuo mitä kirjoitit oli täyttä ****aa - Trubaduuri
darksoul___ kirjoitti:
mutta vastaan silti ja sanon että kaikki
tuo mitä kirjoitit oli täyttä ****aaSe on melkoisen yhdentekevää jota sinä sanot. Sillä sinulla ei ole mitään tärkeää sanottavaa ihmisille.
- darksoul____
Trubaduuri kirjoitti:
Se on melkoisen yhdentekevää jota sinä sanot. Sillä sinulla ei ole mitään tärkeää sanottavaa ihmisille.
En puhu ****aa.
(osaan vain suomea ja englantia..) - Trubaduui
darksoul____ kirjoitti:
En puhu ****aa.
(osaan vain suomea ja englantia..)Kuka t""ll" on se..aista on väitt*nyt !,-=øÊ
- cybo-ceronimo-cabriel-61
//Ei minuakaan ole vaadittu vannomaan; sain astua sisään ilman mitään omaa ansiota tai suoritusta. Vasta ajan mittaan huomasin, että vaikka halusin vain hyviä asioita, silti minussa vaikuttivat vanhat automaattiset toimintamallit, joiden vuoksi hyvistä tarkoitusperistäni ja parhaista ponnisteluistani huolimatta en pystynyt niin epäitsekkääseen toimintaan kuin toivoin. Sen havaittuani tajusin, että Jeesus opastaa minua, kun kuuntelen hänen ohjeitaan.//
- Ahaa! Aloitko siis toistamaan sitä mallia, jota Jeesus esimerkillään sinulle oli [mielestäsi] viitoittanut ja miten se onnistui, eikö se ole aika vaikeaa ja masentavaakin[kun ei pysty samaan]?
Meillä on veljeni Leijona-mielen kanssa yhteisestä kodista ja 'vanhemmista' johtuen aika samat ajatukset ja idealit jo kodista kummuten.
Ikävää mutta totta on se, että olen ollut hieman 'musta-lammas' suvussamme :P, joten tiemme ovat veljeni kanssa melkoisen erillaiset, mutta vaikka matka on kulkenut [syystäkin] eri reittejä, kotiin on aina löytänyt kumpainenkin.
ps. ja muuten tuosta epä-itsekkyydestä tuli mieleeni yksi tuntemani hemmo joka sanoi lohduttavan ajatuksen---> ollessaan kenties hieman saman'oloisessa tilanteessa kuin olit, että--> "Kaikki on meille sallittua, mutta kaikki ei meitä rakenna".
Ehkä sillä oli pakko-rako heittää tuo ajatus, kun tajusi ettei täydellistä suoritusta voi, eikä tarvikaan toistaa, vain ajatus ja sen puhtaus on oleellista, siis ajattelun saman-kaltaisuus[puhtaus] yhdistää enemmän kuin apinointi.Tarkoitat tässä varmaan samaa kuin sanalla ”apinointi”. Vastaan en ja kyllä.
En siinä mielessä, että matkisin hänen toimintaansa sen yksityiskohdissa.
Kyllä siinä mielessä, että hän on täydellisen vapaa kaavamaisuudesta ja omaan päättelyyn nojaavasta lainomaisuudesta.
Minut on siis vapautettu:
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Gal 5:1
En siis ole minkään kaavamaisuuden orja.
Ajattelun samankaltaisuuden (puhtauden) sijasta puhuisin mieluummin motiivien puhtaudesta. Tiedämme olevamme Jumalalle otollisia, kun syvin kaipuumme on Hänen Rakkaudessaan eläminen. Jos toimintamme motiivit ovat oikeat, se ihan aidosti yhdistää meitä Häneen. Silti se ei voi loppuun asti tyydyttää meitä, että motiivit ovat oikeat, jos käytännön elämämme todistaa voimattomuudestamme toteuttaa sitä, mitä haluaisimme.
Tästä voi seurata turhautumista ja masennusta, kuten mainitsit. Tähän turhautumiseen joutuminen ei kuitenkaan ole erehdys tai umpikuja, päinvastoin. Se on seikka, joka saa meidät lähtemään liikkeelle etsimään Jumalalta lisäapua. Hän on nimittäin luvannut antaa lapsilleen Jeesuksen kautta Pyhän Hengen lahjan. Jumalan Hengessä eläminen vapauttaa kaikesta orjuudesta ja antaa voimaa toimia oikein.
”ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää (Pyhän Hengen kautta) minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. Gal 2:20- cybo-ceronimo-cabriel-61
EJKR kirjoitti:
Tarkoitat tässä varmaan samaa kuin sanalla ”apinointi”. Vastaan en ja kyllä.
En siinä mielessä, että matkisin hänen toimintaansa sen yksityiskohdissa.
Kyllä siinä mielessä, että hän on täydellisen vapaa kaavamaisuudesta ja omaan päättelyyn nojaavasta lainomaisuudesta.
Minut on siis vapautettu:
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Gal 5:1
En siis ole minkään kaavamaisuuden orja.
Ajattelun samankaltaisuuden (puhtauden) sijasta puhuisin mieluummin motiivien puhtaudesta. Tiedämme olevamme Jumalalle otollisia, kun syvin kaipuumme on Hänen Rakkaudessaan eläminen. Jos toimintamme motiivit ovat oikeat, se ihan aidosti yhdistää meitä Häneen. Silti se ei voi loppuun asti tyydyttää meitä, että motiivit ovat oikeat, jos käytännön elämämme todistaa voimattomuudestamme toteuttaa sitä, mitä haluaisimme.
Tästä voi seurata turhautumista ja masennusta, kuten mainitsit. Tähän turhautumiseen joutuminen ei kuitenkaan ole erehdys tai umpikuja, päinvastoin. Se on seikka, joka saa meidät lähtemään liikkeelle etsimään Jumalalta lisäapua. Hän on nimittäin luvannut antaa lapsilleen Jeesuksen kautta Pyhän Hengen lahjan. Jumalan Hengessä eläminen vapauttaa kaikesta orjuudesta ja antaa voimaa toimia oikein.
”ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää (Pyhän Hengen kautta) minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. Gal 2:20Huh, kuuma on ollut päivä, vähän on kuin oltaisiin siellä "helvetissä". Hei muuten, oletko näiden legioonalaisten kanssa ollut juttusilla, onko näkö-havaintoo?
Kaikenlaisia myssytyksiä sitä aistii olevan liikkeellä--->tuolla ja siellä, että täälläkin. Lupaavat kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista, kunhan annetaan heille sitä mammonaa asian edistämiseksi.
Kyselin tuossa mennä viikolla Veikalta, onko se rikas, jonka Vellos käski kaiken myymään ja jakamaan köyhille--> tullut toisiin aatoksiin vuosi-satojen kuluessa, ei kuulemma ole.
Sama henki-riepu riekkuu edelleen maallisissa nautinnoissa ja mitäs muuta siihen tarvitaan kun malmia,fyffeä,killaa,kuulaa,hilloa, jotta kiiltävää saa alle ja ylle.
Sano mulle [kädellä suojaten] kuiskaten siihen loppu-ganetiksi: "Ei ne meidän porukkaa ole, en mä niitä voi Nimettömälle esitellä ystävinäni".
Tuli muuten ihan Lootin vaimo mieleen siitä fiksusta kommentistasi ja ajatuksesta liikkeellä olemisen tärkeydestä.
Jos alkaa liikaa miettimään jokaista tekemäänsä tekoa, jotka jo kasvaa sammalta, ei sitä voisi muuta kuin voivotella syntisyyttään alvariinsa.
Menneet on menneitä, niistä pitää oppia, ei pidä liikaa ajatella, eikä varsinkaan alkaa ajatusta emansipoimaan teoiksi, siis ihan puuhamaan puuha-maata taas jollekin lemmikilleen, niin kuin muuten kävi vähän tälle Jahve kaverille, joka innostui olemassaolostaan niin maan perusteellisesti että lähti mopo käsistä.
No, se kärvistelee itsekin omassa luomassaan ajatuksessa, ei pääse irti ei, luule nörtti vielä olevansa ainut jumala, ihan kaikkivaltias ;P, no sekasinhan sitä menee kun on yksin-valta omassa valtiossa, valta turmelee ja täydellinen valta turmelee täydellisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 222367
- 931505
- 1161248
- 751120
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18949Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249851- 52842
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209830Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo18821- 34785