Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mora
profiilit
mora
mora
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
10
Kommenttia
128
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niinpä juuri RAW -formaatit poikkeavat toisistaan esimerkiksi Canonilla ja Nikonilla.
RAW- formaatit eivät ole standardeja kuten pakattu JPG-formaatti.
26.02.2014 12:41
Eiköhän asia tullut häiriköinnistä huolimatta selväksi. Vakainten kehityksessä on edistytty teknillisesti ja vakaimen sijoittamisella putkeen voidaan vakaimen toiminta optimoida laitekohtaisesti.
Onneksi nykyään saa tarkkaa teknistä ajankohtaista tietoa internetistä.
Hyvien vakainten vaikutus putkien hintaan onkin sitten jokaisen otettava itse huomioon laitteita hankittaessa. Jos tuntuu, että on tarpeeton niin voi jättää hankkimatta ilman sen suurempaa tunteen purkausta.
Mielipiteet ja kokemukset ovat kiinnostavia !
26.02.2014 10:46
"– jpeg kuva huononee aina jos se säädetään ja tallennetaan uudestaan (kuvasta häviää yksityiskohtia). Eikä tallennetun kuvan säätöjä voi peruuttaa. " :juuri näin.
RAW formaatti on kameravalmistajasta riippuva eikä standardi kuten JPG-formaatti.
Voihan näistä saivarella ja pottuilla toisille, mutta käytäntö opettaa.
Tallennuskapasiteettikin on yksi varteenotettava seikka.
"— ei ole korjaus on aina yhtä helppoa oli tallennusformaatti mikä tahansa"; väite on saivartelu. Raakamuodossa on suuremmat mahdollisuudet suurennoksiin ja rajauksiin.
Hyvät kommentit L-n:ltä tunnut tietävän mistä puhut.
25.02.2014 16:45
On niin paljon väärää tietoa RAW- ja JPG-tiedostoista, että jopa monet ammattikuvaajat ja grafiikka suunnittelijat ovat hämmentyneitä.
1) Jos olet työstänyt kuvia, jotka ovat erittäin kriittisiä, käytä RAW-formaattia silloin valotuksen tai värin korjaus on helpompi tehdä.
2) Raw-kuvat ei ole terävämpiä kuin JPG-kuvat
3) JPG-formaattia käytettäessä aseta oikea valkotasapaino, ja tee valotus oikein.
4) Jos valokuvai JPG-formaatissa, tiedosto ei hajoa joka kerta kun avaat tiedoston, jos:
A. avaat JPG;n
B. tallennat sen uudella nimellä
C. käsittelet kuvan
5) kuvat ovat teräviä käytettäessä JPG –formaattiakin ja lähetettäessä kuvia usein vaaditaan JPG formaattia.
6) Useimmiten matkakuvauksessa ja juhlakuvauksessa JBG formaatti on aivan hyvä ja riittävä.
7) Käytä sitä formaattia mikä on sopivin omasta mielestäsi ja helpoin työstää välineilläsi
Itse kuvaan useimmiten käyttäen molempia RAW ja JPG. Jälkikäteen voin työstää haluamaani vapaamin.
24.02.2014 21:20
Valokuvauksessa näyttää olevan paljon vaihtoehtoja ja valokuvaajilla voimakkaita asenteita. Joillekin tuntuu olevan tärkeää "paras/kallein" kamera ja itse valokuvaaminen toisarvoista eikä tuloksista niin väliä. Toiset taas metsästävät sinisen hetken ainutlaatuista kuvaa kuin lottovoittoa koskaan sitä saavuttamatta.
Miten olisi tapahtumien tallentaminen tasokkaassa muodossa. Näemme ja koemme paljon ainutlatuisia tapahtumia elämässämme joista on mukava saada muistoja itselle ja esitettävää muille.
Kalleinkaan kamera ei täytä virikkeisen elämän kaikkia tilanteita vaan kamera kaluston täytyy olla tarpeen ja tilanteiden mukainen. Joskus vaaditaan video-ominaisuuksia joskus riittää yksittäiseet kuvat. Joskus zoomia joskus valovoimaista laajakulmaa.
Mielenkiintoisinta olisi keskustella juuri kuvauskohteiden vaatimista kameralaitteista eikä kistellä kameramerkeistä, Amatööri kuvajaa voi ottaa ikimuistettavan kuvansa vaikka kännykkäkameralla, mutta se ei sulje pois vaatimustason kasvamista kuvaamisen jatkuessa.
23.02.2014 14:37
Nimenomaa nyt on valinnan varaa ja voi tarvittaessa ottaa videota ja still- kuvia.
Kaksi täysin toisistaan poikkeavaa kalustoa ei sovellu esimerkiksi minun matkakuvaukseen. Itse olen harrastanut molempia ja nyt löytyi sopiva kalusto matkakuvaukseen riittävän hyviä DSLR- runko ja hiljaisia riittävän hyvä laatuisia putkia, että niillä onnistuu myös video kuvauskin.
Sopivia lisälaitteita löytyy tarpeiden mukaan, kuten remote- ohjaus ja kuvan siirto.
Sekä lisäsalamat / kiinteä ledvalo, lisästeromikrofoni kuulokkeineen ja lisäkahva lähinnä pystykuvausta helpottamaan.
Minua ei kiinnosta "paras kamera" vaan sopivin minun tarpeisiin. Hinta ei ole este, mutta korkeahinta ei mitenkään myöskään vakuuta jos siihen ei sisälly juuri oikeat haluamani ominaisuudet.
14.02.2014 22:12
70D:n remote-toiminne toimi Anroidissa hyvin. Mobilidata siirron joudun kyllä keskeyttämään, jotta saan wifin toimimaan. Kuvan siirto toimi kätevästi samoin kameran ohjaus, tarkrnnus haluttuun kohteeseen ja kuvan otto.
24.01.2014 15:57
"Salama poistamalla saadaan tilaa yvälle etsimelle. Noilla muutoksilla myös hinta putoaa!"
Salama ja salamalähetin ovat hyvät samassa paketissa. Etsimiä on jo useampikin.
Optisen etsimen lisäksi kääntyvä näyttö ja remote mahdollisuus tabletin tai älypuhelimen välityksellä riittävät minun tarpeisiin ja kuuluvat kamerani vaatimuksiin. Hankkiessani kameraa harkitsen koko pakettia haluamineeni ominaisuksineni käsittäen hankinnan haluamakseni kopromissiksi josta olen valmis myös maksamaan.
Canon 70D sisältää nuo minulle tärkeimmät ominaisuudet jotka haluan kokonaisuutena enkä erillisinä lisinä. Aina voi kikkailla paremmilla yksittäisillä ominaisuuksilla, mutta periaatteeni on aina ollut että hankin kameran kulloistenkin omien tarpeiden mukaan!
24.11.2013 20:47
"Kiinteästä salamasta on vain haittaa. Se syö etsimen surkeaksi.
Joskus surkekin salama on parempi kun parempaa ei ole aikaa kaivella varustepakista. Matkalla on tilanteita joissa on tärkeämpää saada kuva kuin kuvan studiolaatu.
Nykyisin matkustan omalla vapaa-ajalla ja voin varustautua matkalle haluamllani kamera kalustolla, Aijemmin kamera oli lisävaruste muiden varusteiden ohella eikä kaikkiin eksootisiin maihin ollut mahdollista ottaa liian silmiinpistävää kameraa eikä kameravarusteita. Kameran koko ja kuvaaminenkin oli hyvin kyseenalaista noissa työni puolesta käyvissäni maissa. Nyt vapaa-ajalla matkustaessa tilanne on toinen ja kameran ja kameravarusteiden tarve perustuu pelkästään omiin toiveisiin ja mieltymyksiin.
Olen ajanut loppuun muutaman kameran, mutta minkään kameran rakenteen heikkoudet eivät ole yllättäneet. Koko paketin ominaisuudet ratkaisevat minun valintani. Uusi tarkennusmenetelmä videokuvauksessa, salamalähetin, WIFI-kuvan sirto ja riittävä valikoma putkia.
Ostan yleensäkin laiteeni oman tarpeeni mukaan enkä vain kalleinta enkä halvinta. Puhe rakenteellisesta heikkoudesta täytyisikertoa faktoina, kosteuden sieto, pölytiiveys jne. mutta kalleimpaan runkoon sijoittaminen ei ole järkevää varsinkaan jos rungosa ei ole kaikkia minun tarvitsemiani ominaisuuksia.
09.11.2013 18:03
Olen odottanut kameraa joka soveltuisi omiin tarpeisiini ja nyt sellainen on vihdoin löytynyt eli tuo 70D. Kallein ei aina oli sopivin omiin tarkoituksiin niinkuin ei halvinkaan. Olen kaivannut kamera joka soveltuu riittävän monipuolisena mm. matkakuvauksiin riittävin video-ominaisuuksin ja kuvansiirto toimii saumattomasti esieditointia ja tallennusta varten. Olen harrastajakuvaaja enkä missään nimessä halua ammatti kalustoa kaikkine tilpehööreineen.
Esimerkiksi yllättäen päsin kuvaamaan ryhävalaita keikkuvasta veneestä ja ainoat hyvät otokset sain vain minä ja videokamerallani., Pokkarit ja järjestelmäkanmerati lma videokuvausta epäonnistuivat surkeasti.
Minulle vaihtoehto ei ole esimerkiksi 5D puuttuvien ominaisuuksien takia ja tarvittavien lisävarusteidn takia.5D:n lkennon koko ei kompensoi kameran ominaisuuksista puuttuvia ominaisuuksi eikä niiden täydentämistä erillisillä lisätarvikkeilla. 70D;ssä on salamalähetin lisäsalamalle ja hätävarana kiinteä salama sekä Wifi ja remote valmius tabletille ti älypuhelinohjaukselle. Kennon koko on riittävä ja hintakin kohtuullinen eli kaikki mitä kaipaan.
Kokonaisuus ratkaisee minun vlintani eikä vain jokin huippuominaisuus.
Seuraava vaihe onkin sitten kameran ominaisuuksien hyödyntämään oppiminen käytännössä ja putkitarpeen analysointi,
08.11.2013 21:40
Lidl myy itse koottavaa verkko-ovea. Alumiinikehykset ja itsesulkeutuvat saranat. Toimii hyvin ja ilma vaihtuu verkon lävitse kunnolla. Ovi on ollut jo pari vuotta käytössä ja toimmi edelleen hyvin.
26.08.2013 17:48
"On edelleen hassua, jotta suomalaiset eivät matkustele mökkiä kauemmaksi kun nykyajan koneilla, edullisesti pääsee näkemään maailmaa eri kanteilta."
Vielä hassumpaa on kuvitellla, että möki estäisi matkustelun. Maailmaa on nähty ja nähdään edelleen, mutta vapaajan asunto viehättää edelleen.
13.07.2013 12:35
"Vai onko tämä Canonissa jotenkin uutta??? "
Niin kuin vanhakin tuntuu kelpaavan, niinkö? Onneksi kehitys kulkee edelleen tekniikan mahdollisuuksien mukaan.
Miksihän sitten tutkimus kertoo karua totuutta Canonin suosiosta vaikka Nikon onkin kirinyt hiukan:
"Tuloksesta voidaan päätellä Canonin olevan edelleen käytetyin kameramerkki (95%), ja asema on säilynyt aina videokuvaukseen mahdollistavien DSLR-kameroiden tulemisesta asti. Internetin keskustelualueiden pohjalta Panasonicin luultiin sijoittuvan korkeammalle ohittavan Nikonin kameramallit."
04.07.2013 23:00
"Näytöllä kuvaaminen on palstan asiantuntijoiden mukaa mahdotonta."
Jos on vakavasti kiinnostunut valokuvauksesta kannattaa luottaa mieluummin todellisiin asiantuntijoihin kuin palstan ns. asiantuntijoihin.
Kuvaus toimii myös kännykällä kauko-ohjatusti ja tarkennus seuraa määriteltyä kohdetta kameran pysyessä paikallaan.
Aina ei voi olla itse lähellä kohdetta vaikka kamera voisikin olla.
04.07.2013 15:03
"Todella vanhaa järjestelmäkameratekniikkaa" olisikohan hiukan ymmärtämättömästi ja epämääräisesti arvioitu?
Dual Pixel CMOS automaattitarkennus ja Movie Servo AF tarjoaa jatkuvan automaattitarkennuksen videokuvauksen aikana, tarkennuksen seuranta toimii liikkuvia kohteita kuvatessa.
Canonin vaikutus amatöörielokuvaan ei tulisi aliarvioida - sen 5D Mark II teki uskomattoman kuvanlaadun helposti joten se on yksi tärkeimmistä DSLRs koskaan. EOS 70D on Canonin mielestä jotain, joka voi muuttaa pelin jälleen kerran: uusi tarkennusjärjestelmä mahdollistaa automaattitarkennuksen toimivan kauniisti kuvattessa videoa.
70D tuo tullessaan myös palvelut Wi-Fi ja NFC sekä kosketusominaisuuden 3 tuuman LCD-näyttöön.
04.07.2013 13:51
Todella mieleenkiintoinen kokoonpano kohtuu hinnalla. Nimenomaa kuvaajille kuten minulle kun kuvaan myös videota.
Korkea laatuista matkakuvausta varten kameran ominaisuudet antavat aivan uusia mahdollisuuksia eri tilanteisiin niin maisema- kuin tilanne kuviin.
Tegnologia on aivan uutta EOS 70D: n AF toiminnassa ja suorastaan mullistava videokäytössä, mutta se toimii myös kuin tavanomainen SLR. Tätä varten se käyttää samaa 19-pisteen automaattitarkennus anturi EOS 7D varten etsinkuvauksessa, mutta hieman yksinkertaistettu ohjaus vaihtoehtoja firmware. Kamera kuvaa 7 kuvaa sekunnissa jopa 65 kuvaa JPEG tai 16 RAW, ja sen standardin ISO valikoima kattaa 100-12800, ISO 25600, koska laajennettu vaihtoehto. Kuvankäsittely on kautta DIGIC 5 + prosessori (kuten EOS 5D Mark III).
Sensijaan että laittaisin rahat pelkistettyyn ammatilaisrunkoon saan tarvittavat ominaisuudet lisukkeineen. Kuvan siirto WIFI:llä remote control kännykällä. Jopa hätävara salama rungossa joka ohjaa myös orjasalamaa.
03.07.2013 21:00
"Afrikkalaiset ovat köyhiä koska eivät tee töitä."
Afrikka on maailman toiseksi suurin maanosa. Sen pinta-ala on 30 065 000 km², joka on 20,3 % Maan maapinta-alasta. Afrikan yli miljardi asukasta. Kannattaisi hiukan tutustua edes joihinkin maihin tuossa maan osassa ja edes muutamiin ihmisiin siellä ennen kuin yleistää lapsellisia käsityksiään.
Eipä suomalaistenkaan elämä avaudu kaikille afrikalaisille.
11.06.2013 14:38
Suomen oloissa on ehdoton värkki tehdasasennettuna Webasto.
Auton esilämmitys jo helpottuu kun ei tarvitse aina olla sähköpistokkeen ulottumissa. Nyky dieselit eivät kehitä tarpeekisi lämpöä Suomen ilmastossa ilman lisälämmitintä, Webastoa. Isomissa diesel BMW:ssä on aina Webasto joka käynnistyy automaatisesti ajon aikana ja jota voidaan käyttä siis myös esilämmitykseen ajastimella tai kaukosäätimellä. Ainakin X5:ssä ja 530 dieseleissä Webastot ovat vakiona.
01.03.2013 18:38
Kyllä on vakiona esimerkiksi diesel X5:ssä ja lisävarusteena kaukosäädin.
01.03.2013 18:30
Onkos tuo tietoa vai taas sitä mutu-tietoa. Nelivedon lisäkustannukset hyötyyn nähden on olemattomat. Auto kuluttaa vain ajettessa ja autoa normaalisit myös huolletaankin.
Kannattaa pysyä kotona jos pelkää "mahdollisia tulevia ongelmia huoltoineen". Itse olen ajanut vuodesta 2003 nelivetoisella autolla eikä huoltokustannukset ole yhtään suuremmat kuin vastaavan luokan etu- tai takavetoisella.
Autoja saa tarpeen mukaisin varustein mutta ei ilmaiseksi.
15.02.2013 19:14
2 / 7