Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No enpå ole huomunnut éttä äidinkieli vaikuttaisi jotenkin siihen, onko kiinnotunut kuninkallisista vai ei.
Ja ruotsinkieliset huomaavat jokapäivväisessä elämässä niin selvästi olevansa vähemmistö, että ei ole mahdollista kuvitellä olevansa enemmistö. Taitaa sinun pääsi palella?
25.02.2011 05:40
Maakuntahallitus hoitaa Ahvenananmaalla valtion tehtäviä, jotenmaakuntahallinnon kulut eivät muutu vaikka kuntien määrä muuttuisi. Maakuntahallinto hoitaa esim. työmarkkinatuen ja opintotuen maksun Ahvenanmaalla (mantereelle KELA).
30.01.2011 01:18
Tuo ei ole minun kirjoittamaanai, mutta lukiessani minäkin ajattelin, että tämähän on kuin minun tekstiäni! Asiallinen kirjoitus! Mukavaa että, joku muukin on tietoinen toiveesta saada oma verotusoikeus ja siitä miten asiaan mantereella on suhtauduttu.
Sottunga on ilmeisesti menettänyt (menettämässä) nykyisen kunnanjohtajansa, mutta ainakaan vielä ei ole ilmoitusta vapaasta paikasta näkynyt. Mahtavatko suunnitella kuntaliitosta Kökarin kanssa? Yhteinen sosaalisihteeri kunnilla jo on.
28.01.2011 14:40
No minä sain ainoan lapseni ennen Ahvenanmaalle muutoa, joten olen synnyttänyt TYKS:ssa.
Käyttääkö joku nimimerkkiä ahvenainen? En ole huomannut sellaisen nimimerkinkirjoituksia? Mutta ihan kivaa, jos on sekä ahvennainen etta Ahvenainen!
28.01.2011 09:43
Kenestä savolaisesta idiootista mahdat puhua? Ainoa Ahvenanmaalta oleva kirjoittaja olen minä, ja olen muistaakseni käynyt Savossa kerran elämässäni. Tuo hurrilaisen teksi on lainattu minun tekstistäni, mutta irroitettu asiayhteydestään. Mutta ainaoalta täysjärkiseltä tässä keskustelussa vaikuttaa kyllä Ankdam.
25.01.2011 12:14
Kirjoituksistasi päätellen et tiedä Ahvenanmaasta mitään!
25.01.2011 12:05
Etkö osaa lukea? Sitähän minä ihmettelen, että suomenkieliset kirjoittavat tuollaista tekstiä! Tuolla rkp:n palstalla joku oli lainannut tekstiäni, mutta ei rekisteröityä nimimerkkiäni voi lainata. Minä, suomenkielinen ahvenanmaalainen käytän nimimerkkiä ahvennainen. Mutta ihmettelen vieläkin, että joku voi nimitellä toisia noin törkeästi.
25.01.2011 12:04
Ehkä olen hullu, mutta täysin suomenkieliset vanhempani kasvattivat minut niin, etten ikänä kutsuisi ketään persereiästä ulos ryömineeksi kääkäksi, on hän sitten minka maalainen tahansa tai puhuu mitä tahansa kieltä. Minusta tuollainen kielenkäyttö on törkeää!
25.01.2011 05:59
Tuollaisen puheenvuoron jälkeen melkein häpeää olla suomenkileinen.
24.01.2011 17:03
Mutta sinusta sinun pitää saada Ahvenanmaalla palvelut täydellisesti suomeksi. Eli perustuslaki koskee vain suomenkileisiä??
24.01.2011 16:12
No tämä "hurrilainen" osaa ainakin suomea, englantia ja ranskaa sujuvasti ruotsin lisäksi, kyse onkin siitä, että Suomessa on oikeus saada palvelua myös ruotsiksi. Hänellä on metallia kehossaan jonkin leikkauksen jälkeen, joten hän joutuu aina tarkastukseen. Kirjoituksesi perusteella vaikuttaa, että olet itse idiootti?
24.01.2011 14:39
Monta vuotta täällä Ahvenanmaalla asuneena en ymmärrä, että täällä jotenkin kiellettäisiin suomenkielisten oikeudet, mutta kun on kyse pienestä saariryhmästä (alle 30000 asukakasta), niin minusta on hyvin ymmärrettävää, että oman kielen säilymisestä ollaan huolissaan ja joskus siinä vähän ylireagoidaankin. Mutta se että meitä suomenkielisiä täällä pidettäisiin jotenkin toisen luokan kansalaisian, ei pidä paikkaansa.
21.01.2011 14:58
Missäpäin Ahvenmaata on Larsmo?
21.01.2011 13:19
No monen vuoden täällä asumisen jälkeen tiedän jotakin. Juuri tuossa työkaverini (ahvenanmaalainen) vertaili ruotsalaisten ja suomalaisten veneilijöiden tapoja ja naureskeli ruotsalaisille. Mutta sanoi sitten, että ehkä se että hänestä suomalaiset ovat fiksumpia johtuu vain siitä, että han on isänmaallinen. Tuo, että ahvenamaalaiset eivät muka pitäisi itseään suomalaisina, on omituinen käsitys, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Mutta kun et ole koskaan tavannut yhtään ahvenamaalaista, niin voit tietysti kuvitella mitä tahansa ahvenamaalaisista.
21.01.2011 12:56
Ahvenamaalaiset ovat SUOMALAISIA, joten itseäänkö he sitten loukkaavat? Isäntäkansa?????
21.01.2011 12:46
No, ruotsi on hänen äidinkielensä. Ja eivät ahvenanmaalaisetkaan ole ruotsalaisia, vaan suomalaisia, siksihän meillä on edustaja Suomen edeskunnassa eikä Ruotsin valtiopäivillä. Joten tuolla logiikalla ahvenamaalaisten pitäisi kaikkien puhua suomea. Nettifennot tuntuvat väkisin yrittävän vääntää asiat omaan ajatusmaailmaansa sopiviksi niin että lopulta sekoavat omaan logiikkaansa.
21.01.2011 12:45
Ruotsi on Suomen virallinen kieli ja Ahvenanmaan ainoa virallinen kieli. Eikö silloin ole ihan luonnollista, että Ahvenanmaan edustaja puhuu ruotsia?
21.01.2011 12:27
Elisabeth Nauclér osaa suomea, mutta miksi Ahvenamaan kansanedustajan pitäisi puhua suomea?
21.01.2011 12:18
Mutta on turha ottaa esimerkiksi "etu", joka jo on päätetty poistaa!
18.01.2011 13:14
No eipä ollut tilauksia odottamassa, ja ilmeisesti sinä olet tehnyt tutkimuksen, joka todistaa, että olisivat miellummin työttömänä kuin antaisivat rahaa Ahvenanmaalle. Kukahan tässä on tyhmä?
18.01.2011 13:00
44 / 71