Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Täällä maksetaan arvonlisävero ihan samalla tavalla kuin mantereella täällä ostettavista tuotteista. Jos tilaat tavaraa Ahvenanmaan ulkopuolelta, joudut hakemaan tavaran tullista ja maksamaan veron siellä. mantereella ei tarvitse mennä tulliin. Ja jos yrityksellä ei ole sopimusta tullin kanssa, käy niin että maksat alvin hinnassa tilatessasi tuoteen ja uudestaan lunastaessasi tavaran tullista tai postista. Kokemusta on (viimeksi tämän Saksasta tulleen paketin kanssa).
Miksi autonomia on plussa? Eikö mantereella (Suomella) ole itsenäisyys, eikö se ole isompi asia kuin autonomia? Miten se voi olla huonompi asia kuin Ahvenamaan autonomia?
10.12.2010 15:14
Arvonlisävero täällä on. Juuri kävin hakemassa Saksasta tulleen paketin tullista ja maksoin arvonlisäveron. Mantereella asuessa samasta paikasta tullut paketti toimitettiin suoraan kotiovelle ilman että jouduin maksamaan mitään. Minusta suomalaisten siellä mantereella ennemminkin pitäisi kuunnella ahvenanmaalaisia. Nyt tuntuu että meidän yli kävellään asiassa kuin asiassa (PAF, tuo raja pakettien arvonlisäverossa jne.)
Kyllä te siellä mantereella pääsette huomattavasti helpommalla. Sen sanon ihan kokemuksesta, olen asunut sekä mantereella että täällä.
10.12.2010 14:28
No täällä Ahvenanmaalla ei ainakaan osata suomea. Itse olen tänne muuttanut suomenkieleinen, mutta en todellakaan häpea vaatia ruotsin kielen käyttämistä aina kun ollaan tekemisissä Ahvenanmaan kanssa. Henkilökohtaisissa asioissa käytän tietysti mielelläni suomea, mutta työssäni ja viranomaisyhteyksissä on käytettävä ruotsia.
10.12.2010 10:47
Miksi kaksikieliset puhuvat suomea ruotsinkielisellä alueella? Eikö olisi yksinkertaisempaa puhua ruotsia täällä, jos on kaksikielinen?
17.11.2010 08:42
En nyt ole huomannut tuolla asialla kenenkään ylpeilevän. Ja suomea täällä kuulee joka paikassa varsinkin kesäisin, joten kyllä täällä suomalaisia turisteja käy. Tosin joku nettifenno varmaan seuraavaksi väittää, että kuulen väärin, eihän heidän mielestään täällä voi kukaan suomea puhua.
17.11.2010 07:43
Ja mitä tarkoitat luopiolla? Miten se, että pidän äidinkieleltään ruotsinkileisiä suomalaisia suomalaisina, tekee minusta luopion? Ennenminkin se todistaa sinun tietämättömyyttäsi ja rajoittuneisuuttasi, voisi jopa pujhua rasismista.
15.11.2010 08:50
Minkähän virkansa puolesta. Olisi kiva tietää, niin voisi sitten pyytää palkkakin:)
15.11.2010 08:37
Professori Virrankoski on jo täyttänyt kahdeksankymmentä, joten tuskin hänen tarvitsee ketään mielistellä ja kuten sanoin hän on mielestäni hyvin isänmaallinen eikää taatusti mielistele ketään.
15.11.2010 08:20
Olen aina pitänyt entistä opettajaani (juu, olen ihan suomenkielisen koulutuksen saanut), professori Virrankoskea hyvin isänmaallisena ja myös Suomen historian erittäin hyvänä tuntijana (Suomen historian professori kun oli ja arvostettu sellainen), joten kuin luin hänen kolumninsa, tulin todella iloiseksi. Mutta ei näytä asiantuntijan sana täällä paljon painavan, mikä tosin ei ole mitenkään uutta. Todennäköisesti arvostatte enemmän sitä suomenkielistä "herrasmiestä", josta samalla sivulla yleisönosastokirjoittaja kertoo. Tämän herran mielestä naistakin voi löydä, jos tämä sattuu olemaan suomenruotsalainen. Että sillee...
15.11.2010 06:59
Manner-Suomessa asuvat ruotsinkieliset eivät voi ostaa mökkiä täältä. Mökin ostoon tarvitaan kotiseutuoikeus ja sen saa asuttuaan viisi vuotta Ahvenanmaalla, Suomen kansalainen pitää olla, äidinkieli voi olla mikä tahansa.
14.11.2010 11:46
Paratiisiksi en ole koskaan Ahvenanmaata sanonut, sellaista tuskin mistään löytyy. Sen olen sanonut ja sanon sen nytkin: Ahvenanmaa on hyvä paikka asua ja elää äidinkielestä riippumatta,
14.11.2010 11:44
Pakkoruotsia en ole koskaan opiskellut, ruotsia kylläkin ja pärjään sillä ihan hyvin. Ankdam on ihan oikeassa, fanaatikkoja ovat nämä nettifennot. Heidän ei tarvitse kuin nähdä tai kuulla sanat Ruotsi, ruotsin kieli tai Ahvenanmaa, niin jo ovat varmoja salaliitosta Suomen saattamisesta ruotsinkieliseksi. Todella säälittävää.
04.11.2010 13:57
Kotiseutuoikeus minulla on, suomi on äidinkieleni, kouluni olen suomeksi käynyt, mutta mitään kielikoetta ei kukaan ole minulta vaatinut enkä ole sellaista suorittanut.
03.11.2010 13:22
Ja mitäs tekemistä Ahvenanmaalla on tämän kanssa??????
02.11.2010 14:22
Det är faktiskt ingen som tvingar dig att läsa svenska texten. Så inte fattar jag vad du menar med "terror". Det skulle nog vara svårt här på Åland om det vore bara på finska.
02.11.2010 13:26
Eikös tuosta selvästi voi lukea, mihin ne voitot menevät? Eivät ainakaan Ahvenanmaalle.
02.11.2010 11:09
Eiköhän Verkkokaupan takana ole liikemiehiä mantereelta. Muutaman työpaikan se toki tänne tuo, kun tavarat kierrätetään tätä kautta, muttei se kenestäkään ahvenamaalaisesta rikasta tee. Pienyrittäjille tulliraja merkitsee lisätyötä ja lisäkuluja.
02.11.2010 10:36
Olisi kiva tietää, millaista veroetua täällä toimiminen tuo? Rupeaisin ehkä itsekin liikemieheksi (naiseksi).
02.11.2010 08:54
No, minun tietääkseni, asia ei ole ketään täällä Ahvenanmaalla vaivannut (ei ole tullut mieleenkään). Ei svekoja (mitä ne sitten lienevätkin) tai ahvenanmaalaisia,
02.11.2010 00:35
Johtuisiko siitä, että Kampradilla ei ole kotiseutuoikeutta. Caroline af Ugglasilla on mökki kotikunnassani, en vain valitettavasti tiedä tarkkaa paikkaa,
01.11.2010 20:28
47 / 71