Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Miten perussuomalaisen loikka SDP:een kuuluu RKP:n palstalle?
09.08.2010 06:31
Eiköhän nuo kirjeet ole ihan tavallista markkinointia, jota kaikki lehdet harrastavat. Ja kuten aiemmin kirjoitin, näitten nettofennojen mielestä on perseennuolemista, jos ei joka paikassa koko ajan hauku ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä. Kummallista tasa-arvoa minusta.
08.08.2010 16:03
Näitten nettifennojen mielestä tasapuolisuus on sitä, että kaikkea mikä edes jollain tavalla liittyy ruotsiin kieleen, pitää haukkua ja siihen pitää suhtautua kielteisesti. Muuten se on RKP:n propagandaa, rasismia, syrjintää...
Jopa siinä, että lehdessä käytetään ilmaisua "finsk buss", nähdään joku suomenkielisiä loukkaava merkitys. Näillä ihmisillä tuntuu olevan ylettömästi aikaa ja energiaa tälläisten salaliittoteorioiden etsimiseen ja miettimiseen. Ehkä maailma tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta, kun aika ei riitä omaan elämään. Mutta kun menee huonosti, niin sehän on tietysti suomenruotsalaisten vika, kun ovat vieneet opiskelupaikan ja valtion rahat käytetään heidän paapomiseen.
08.08.2010 13:20
No, koska Jutta tuli tänne Ahvenanmaalle opiskelemaan, sai hän samalla keskustella Ahvenanmaan asioista meidän demareittemme kanssa. Tämän päivän Nya Åland-lehdessä oli juttu Jutasta ja Ahvenanmaan sos.dem. johtajasta Camilla Gunellista ja maakuntapäiväedustaja Carina Aaltosesta. Tervetuloa vain tänne tutustumaan ja kieltä oppimaan!
06.08.2010 17:31
ÅSUB noita tilastoja tekee, niistä näkee kuinka monta suomenkielistä on muuttanut tänne ja kuinka monta pois. Viihtyvyyttä tilastoista tietenkään voi tarkastaa, mutta kun meitä suomenkielisiä on jo kymmeniä vuosia ollut täällä noin 5 % ja luonnollistakin poistumaa täytyy olla, pakko tänne on uusia tulla. Kenestä valehtelevasta hurrista muuten puhut? Minä ainakin olen ihan suomenkielinen, ja olen ymmärtänyt että hurrilla tarkoitetaan ruotsinkielistä. Mihin tilastoon muuten perustuu tuo Pietarsaarijuttu?
04.08.2010 10:41
No tuollaisella listalla jäisi lait laatimatta.
02.08.2010 14:58
Tarkoitin kyllä omia ministereitämme ja maakuntapäiväedustajiamme.
02.08.2010 13:40
Ehkä he mannersuomalaisia turisteja kiinnostaisivat, ahvenanmaalaiset eivät välitä. Tuskin moni edes täällä tietää, kuka on RKP:n puheenjohtaja. Täällä riittää puhumista omista poliitikoista.
02.08.2010 11:38
Ahvenanmaalle on taattu ihan kansainavälisin sopimuksin (Kansainliitto) oikeus asioida pelkästään ruotsiksi. Mikä siinä on niin vaikeaa?
30.07.2010 22:07
Olen töissä paikassa, jonne tulee postia viranomaisilta viranomaisille (ei siis henkilökohtaista postia minulle) Ahvenanmaalla ja posti on usein suomeksi. Mistä lähettäjä voisi tietää, että postin satun lukemaan minä eikä täysin ruotsinkielinen työkaverini? Minua ei myöskään ole palkattu kääntämään kirjetä sen paremmin työkaverelleni kuin asiakkailleni, joitten myös pitää saada tietää, mitä kirjeessä lukee.
30.07.2010 21:23
Koska viikottain saan viranomaisilta postia työhöni (myös viranmainen) suomeksi, voin sanoa että en luule, vaan tiedän. Virkamiesruotsi on tarpeeton siinä mielessä, että tunnen useita sen suorittaneita, jotka eivät saa virallista asiakirjaa ruotsiksi kirjoitetuksi.
30.07.2010 20:30
Jos ruotsinkielinen muuttaa täysin suomenkieliselle paikkakunnalle, esim. jonnekin itä-Suomeen, niin luultavasti hän saa aivan yhtä vähän palveluja ruotsiksi kuin suomenkielinen suomeksi Ahvenanmaalla. Ero on vain tänne palstalle kirjoittavien mielestä, että ruotsinkielisen kuuluukin opetella paikallisväestön kieltä (suomea) kun taas ahvenanmaalaisilta vaaditaan, että heidän pitäisi opetella tänne muuttavien kieltä. Siinä kai se suurin ero. Eli suomenkieli on aina ykkönen.
30.07.2010 19:59
En minnekään kadonnut, mutta närpiöläisista en osaa sanoa mitään. Murre on kyllä aika käsittämätön. Ja totuus politiikasta täällä Ahvenanmaalla on, että ei täällä ketään sorreta.
30.07.2010 18:55
Ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia. Kenet minä muuten olen pettänyt?
30.07.2010 18:13
Olen itse asiassa huolissani siitä, että ahvenanmaalaiset eivät saa palveluja ruotsiksi. Se vaikeuttaa minunkin elämääni. Tosin en ymmärrä, miksi ruotsinkieliset mantereella eivät saa palveluja ruotsiksi, ei se ole keneltäkään pois (Talan käännöskulut ovat täysin huuhaata, lisäksi kääntäjistä suuri osa on suomenkielisiä).
30.07.2010 17:31
No asia ei ainakaan ole totta, on se sitten paskaa tai mitä tahansa. Jos sanotaan, että ruotsinkielisiä vankilaosatoja on niin, silloin sellaisen väitteen lukevan pitäisi voida luottaa tuohon, ihan riippumatta siitä onko asia mieluinen tai ei. Sellaisia osastoja ei käytännössä ole, uutisoidaan sitten mitä tahansa. Minusta pitäisi olla, jonkun muun mielestä ei. Kyse ei ole kiva juttu-nhottava juttu vaihtoehdoista, vaan siitä että uutinen ei ole totuudenmukainen.
30.07.2010 10:18
Todella "voidaan perustaa", mutta niitä ei ole perustettu. Sinun kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että sellaisia todella olisi olemassa. Ilmaiset ilmeisesti itseäsi ilman epäselvästi. Åbo universitet on käännös, ei virallinen nimi. En minäkään sano opiskelleeni Turun yliopistossa kun puhun täysin ruotsinkielisen ihmisen kanssa, mutta ei se silti tee nimestä virallista. Kun puhun suomenkielisen kanssa esim. Ålands Centralsjukhusista, sanon olleeni Ahvenanmaan keskussairaalassa, mutta ei sekään tarkoita sitä että sairaalalla olisi virallinen suomenkielinen nimi.
30.07.2010 09:58
Tässä asiassa puhuu paskaa. Ihan sama kuka omistaa, tuskin se uutisiin vaikuttaa.
30.07.2010 09:17
Jos kerran kaikki käännetään ruotsiksi, niin miksi sitten tänne Ahvenanmaalle lähetetään asiakirjoja ja kirjeitä suomeksi. Kenelle ne ruotsiksi käännetyt paperit on tarkoitettu kun niitä ei edes yksikieliselle Ahvenanmaalle lähetetä? Jos ne menevät suoraan roskiin, niin silloin olen Talan kanssa samaa mieltä, että rahat menevät hukkaan.
30.07.2010 08:23
No tänne Ahvenanmaalle muuttaa koko ajan suomenkielisiä, useimmat jäävät tänne ja viihtyvät täällä oikein hyvin. Mitä se sitten kertookin tästä paikasta?
30.07.2010 05:42
52 / 71