Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sähkökatkoihin non täällä pakko tottua, niitä kun on jatkuvasti.
06.09.2008 13:18
Mutta ajattele, suomenkielisistä lapsista maksetaan ihan saman suuruista lapsilisää kuin ruotsinkielisistäkin!
05.09.2008 12:16
Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.
05.09.2008 11:44
Ahvenanmaalaisista 5% on äidinkieleltään suomenkielisiä. Lisäksi tietysti (pieni) osa ruotsinkielisistä osaa myös suomea. Eli minä, joka tänne kirjoittelen, kuulun tuohon viiteen prosenttiin.
20.08.2008 12:53
Ahvenanmaalaiset eivät keskustele keskenään suomeksi ja vaihda huonoon ruotsiin suomenkielisen asiakkaan kohdatessaan. Viimeistään luullessaan hanan vuotavan, olisivat taatusti kironneet ruotsiksi, jos olisivat täkäläisiä olleet. Me täkäläiset suomenkieliset taas mielellämme puhumme suomea, ei meillä ole syytä käyttäytyä huonosti mantereelta tulevia kohtaan.
20.08.2008 12:08
Jos nuo hotellin työntekijät alkoivat puhua suomea keskenään luultuaan hanan rikkoontuneen, niin voin 99.99% prosentin varmuudella sanoa, etteivät olleet ahvenanmaalaisia. Luultavasti olivat mantereella tulleita kesätyöläisiä, jotka oli palkattu siksi, että osaavat suomea. Ikävästi tosin käyttäytyivät, toivottavasti työnantaja on tietoinen asiasta, etteivät enää ensi kesänä saa töitä.
Suomalaisten huumorintaju on joskus vähän omituista. Esimerkiksi Ålandstidningen haastatteli suomalaista nuorta turistia nimeltä Otto Vittu. Asiasta kyseltiin toimittajalta, joka kertoi ihmetelleensä nimeä, mutta kaveri oli vakaasti väittänut nimensä olevan Vittu.
20.08.2008 08:46
Ikävää, että jäi noin huono kuva maakunnastamme, mutta täytyy todeta, että kartanlukutaitosi on todella huono. Kuvaamasi perusteella tulit Hummelvikistä Godbyhyn ja ihan Hummelvikista asti on viittoja, joissa kerrotaan, kuinka monta kilometriä on Maarianhaminaan, samoin siinä tienhaarassa, jossa käännyit Erik Mattssonin kauppaan. Joten on vaikea ymmärtää, ettet tiennyt, miten Maarianhaminaan pääsee. Mutta on tylsää, että sait bensa-asemalla huonoa palvelua. Rockoffin aikaan Maarianhamina on aina vähän levoton, mutta tapahtuma on kovin suosittu, ja vetää myös turisteja tänne. Mutta on todella ikävää tuo kaatamisesi. Sellaista ei tietenkään saisi tapahtua.
17.08.2008 17:38
Lisään vielä, että minusta ongelma on siellä mantereella, eli eduskunnan pitäisi korottaa mantereen lapsilisät samalle tasolle kuin täällä. Jos täkäläiset poliitikot ovat valmiita maksamaan suurempaa lapsilisää, niin eikö teidän, jos haluatte saman summan, pitäisi kääntyä eduskunnan puoleen? Eikä ihmetellä Ahvenanmaan lainsäätäjien päätöksiä?
15.08.2008 17:29
Olen jo vastannut, mutta tarkennetaan vielä. Maakuntapäivät ovat katsoneet, että koska elinkustannukset (todellakin)ovat kalliimmat täällä, lapsiperheitä on syytä tukea hieman suuremmalla summalla kuin mantereella. Siksi.
15.08.2008 17:05
Olen tuolla ylempää selittänyt, miten kotiseutuoikeus vaikuttaa omistamiseen. Ei siinä kukaan äidinkiletä kysele, säännöt ovat samat ihan kaikille.
Epäilen kovin, että myyjät haistattelisivat kenellekään, turismista täällä eletään ja suomalaisia turisteja on paljon.
Ruotsinkielinen paikka tämä on, mutta sen varmaan kaikki tietävät jo tullessaan/tänne muuttaessaan, joten ei siinä minusta mitään sen kummallisempaa ole.
Tervetuloa, Ahvenanmaa on kaunis ja viihtyisä paikka, myös asua.
12.08.2008 20:26
Töitten saamisen ja töissä selviämisen kannalta kannattaa opiskella ruotsi, suomella ei pärjää. Vuokra-asunnoista on pula ja vuokrat ovat melko korkeita. Omistusasuntojen hinnat ovat kohtuullisia ja asunto-osakkeen voit ostaa, ainoastaan maan ostossa tulee tuo kotiseutuoikeus vastaan, mutta omakotitalon kaavoitetulta alueelta voi ostaa ilmankin, jos asuu vakituisesti täällä.
Tervetuloa tänne vain, mutta ruotsinkurssille ensin, harjoitus sitten täällä asuessa sitten hoitaa loput!
08.08.2008 09:34
En tiedä, kuinka paljon lapsilisä Ruotsissa on, ehkä ne todella maksavat enemmän kuin Suomen mantereella tai Ahvennmaalla?
05.08.2008 17:30
Me saamme sen 0,45%, ei PLUS 0,45%. Täällä annetaan usein ymmärtää, että VAIN mantereella asuvat maksavat veroja, jotka me sitten saamme. Me maksamme aivan samalla tavalla veroja kuin kaikki muutkin suomalaiset.
Maakuntahallituksella on oikeus säätää lapsilisistä Ahvenanmaalla ja koska elinkustannukset täällä ovat korkeammat kuin mantereella, on kohtuullista että lapsilisäkin on korkeampi.
04.08.2008 12:27
Tuosta saa ihan sen käsityksen, että me ahvenanmaalaiset emme maksaisi ollenkaan veroja?
02.08.2008 11:50
Näin samaa lausuntoa koskevan jutun Turun Sanomissa ja siellä Janssonia kutsuttiin maakuntapäiväedustajaksi, mikä hän on. Oliko siis vain Iltalehdessä väärin?
31.07.2008 10:22
Jäin vain miettimään, että tänne kirjoittavat ovat tietävinään Ahvenanmaan asiat paljon paremmin kuin ahvenanmaalaiset itse, mutta vaikka eduskuntaaaleista on jo runsas vuosi, valitun kansanedustajan nimeä ei tiedetä. Kertooko se jotain palstan tasosta?
30.07.2008 08:26
Ihan vain tiedoksi kaikille, että Ahvenanmaan kansanedustaja ei ole Roger Jansson vaan Elisabeth Nauclér.
30.07.2008 08:02
Kouluasiat täällä kuuluvat maakuntahalituksen alaisuuten, joten mantereen viranomaislla ei ole mitään sanottavaa.
26.07.2008 13:04
No Victoria ja Madde eivät tuttavapiirini kuulu, ihan tavallisia keskiluokkaisia virkamiehiä, toimihenkilöitä, yrittäjiä...
23.07.2008 14:31
Tunnen paljon sekä ruotsalaisia että suomenruotsalaisia ja tuollaista ei ole kukaan koskaan tullut minulle väittämään. Millaisissa piireissä liikut?
23.07.2008 11:02
64 / 71