Mitä tapahtui Ahvenanmaan suomenkielisille kun Ahvenanmaasta tehtiin vuonna 1922 kun se erotettiin Turun ja Porin läänistä omaksi maakunnakseen?
Onko asia tabu vai löytyykö tietoa. Ahvenanmaallehin oli muuttanut vuosisatojen varrella suomenkielisiä mm. kalastajiksi ja maanviljelijöiksi vapaasti mantereelta esim. Kustavista ja Turusta.
Ainakin vanhojen karttojen suomenkielisten kylien nimet on hävinneet Präntiön nykykartoista.
Ei meidän tarvitse mennä mihinkään Etelä- ja Pohjois-Osseetiaan. Osataan sitä meilläkin;)
Ahvenanmaa vuonna 1922
7
580
Vastaukset
- paineesta
näiden jälkeläiset ovat siirtyneet puhumaan ruotsia. Ja kouluthan ovat olleet ruotsinkielisiä eikö vaan?
- äländare ej
Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.
Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.
Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.
Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)
Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.
Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.
Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.
Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.
Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.
Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee. äländare ej kirjoitti:
Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.
Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.
Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.
Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)
Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.
Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.
Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.
Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.
Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.
Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee.Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.
- Seurannut
ahvennainen kirjoitti:
Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.
Valitettavasti historiaa voi muokata mieleisekseen
ja sen näkemyksiä vääristellä mikä on ihan tavallista ruotsalaisille luopioille. - arveluta se
ahvennainen kirjoitti:
Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.
että sun jälkeläisistä tulee Sfeduja. vai onko synti olla finni.
- on meille
mantereen sfeduille rikkaus jonka msksaa finni. ja tämä tarina on totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001