Ahvenanmaa vuonna 1922

etninen puhdistus?

Mitä tapahtui Ahvenanmaan suomenkielisille kun Ahvenanmaasta tehtiin vuonna 1922 kun se erotettiin Turun ja Porin läänistä omaksi maakunnakseen?

Onko asia tabu vai löytyykö tietoa. Ahvenanmaallehin oli muuttanut vuosisatojen varrella suomenkielisiä mm. kalastajiksi ja maanviljelijöiksi vapaasti mantereelta esim. Kustavista ja Turusta.

Ainakin vanhojen karttojen suomenkielisten kylien nimet on hävinneet Präntiön nykykartoista.

Ei meidän tarvitse mennä mihinkään Etelä- ja Pohjois-Osseetiaan. Osataan sitä meilläkin;)

7

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineesta

      näiden jälkeläiset ovat siirtyneet puhumaan ruotsia. Ja kouluthan ovat olleet ruotsinkielisiä eikö vaan?

      • äländare ej

        Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.

        Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.

        Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.

        Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)

        Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.


        Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.

        Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.

        Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.

        Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee.


      • äländare ej kirjoitti:

        Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.

        Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.

        Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.

        Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)

        Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.


        Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.

        Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.

        Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.

        Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee.

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.


      • Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.

        Valitettavasti historiaa voi muokata mieleisekseen
        ja sen näkemyksiä vääristellä mikä on ihan tavallista ruotsalaisille luopioille.


      • arveluta se
        ahvennainen kirjoitti:

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.

        että sun jälkeläisistä tulee Sfeduja. vai onko synti olla finni.


    • on meille

      mantereen sfeduille rikkaus jonka msksaa finni. ja tämä tarina on totta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1850
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1016
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      97
      912
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      534
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe