Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Lukenut toistaa itseään ja kukaan ei näytä olevan kiinnostunut hänen aloituksistaan. Poistoja olen toki minäkin ihmetellyt, mutta voisi Lukenutkin vaihtaa aihetta.Meitä ahvenanmaalaisia, jotka lukevat tätä palstaa ei taida olla muita minun lisäkseni, joten poistajaa kannattaa etsiä kyllä sieltä mantereen puolelta.
10.10.2007 08:27
Nuo prosentit ovat harhaanjohtavia kuntien koon vuoksi. Esimerkiksi Ahvenanmaan kunnista mainitut Sottunga ja Geta ovat hyvin pieniä, Sottungassa n. 120 asukasta ja Getassa alle 450 asukasta. Jo yksi lastensuojeluasiakas näkyy tilastoissa. Lisäksi minulle ei ole selvinnyt, miten tilastot on laskettu,vaikka työni vuoksi minun pitäisi olla asiasta hyvinkin selvillä.
04.10.2007 12:03
Minun on vaikea ymmärtää, että joku vihaa/inhoaa jotain paikkaa. Ovatko kaikki 27000 ahvenanmaalaista tehneet teille jotain pahaa? Mitä niin pahaa minä olen tehnyt, että minun kotipaikkani pitäisi tuhota? Tuohon pakolaiskysymykseen olen vastannut aiemminkin, kyllä, tänne on otettu ja otetaan pakolaisia. Kaikilla kunnilla ei ole sopimusta asiasta, mutta ei ole manner-Suomessakaan.
04.10.2007 08:57
Minä asun täällä ja tiedän mikä tilanne täällä on, lapseni, äidinkieleltään suomenkielinen, on käynyt täällä koulua. En aio hävetä mitään!
03.10.2007 13:39
Miten aiot boikotoida minua? Ei kai Ahvenanmaa mitään menetä boikottisi ansiosta, mutta en minä sitä ymmärrä. Itse olen tänne mantereelta muuttanur (täysin suomenkielinen) ja viihdyn täällä oikein hyvin. Olet tervetullut käymään, kunhat olet lopettanut tuollaiset boikottipelleilyt!
03.10.2007 12:18
Palstallahan pitäisi otsikon mukaan käsitellä Maarianhaminan kunnallisia asioita. Minusta on aivan turhaa pitää otsikkonan Maarianhaminaa, koska täällä käsitellään yleensä koko Ahvenanmaata tai sitten tosiaan suomenkielisten ja suomen kielen asemaa Ahvenanmaalla. Ahvenanmaalla on kuitenkin 15 kuntaa Maarianhaminan kaupungin lisäksi, ja kun kirjoittajia esim. Sottungan palstalle ei varmasti juurikaan olisi, kannattaisi jättää Maarianhamina tuosta otsikosta välistä pois ja pitää tätä koko Ahvenanmaan palstana.
28.09.2007 07:04
Tuohon ei voi kuin sanoa, että EI TODELLAKAAN TOIMI!
26.09.2007 15:28
Keskustelin juuri erään TYKS:n lääkärin kanssa ja hän kertoi, että on todella vaikeaa saada ruotsia taitavia työntekijöitä TYKSiin. Ei se, että on lukenut ruotsia koulussa todellakaan tarkoita, että pystyisi työkentelemään asiakkaitten (potilaitten) kanssa ruotsiksi. Eli kyllä kyse on ihan supisuomalaisista, pakkoruotsin opiskelleista ihmisistä.
26.09.2007 11:42
Olen ollut eri kunnissa töissä mantereella ja voin kokemuksen rintaäänellä kertoa, ettei niissä kunnissa ole palvelua ruotsiksi saanut eikä mitään virallista paperia ole ruotsiksi niissä näkynyt. Tuskin kaikki poliisitkaan ruotsia pystyvät asiakkaan kanssa puhumaan.
Ahvenanmaalainen ei saa palvelua ruotsiksi mantereella, sen voi esim. mieheni todistaa.
25.09.2007 17:24
En ota kantaa siihen, minne potilaat pitäisi lähettää, vaikka Lukeneella onkin liian positiivinen käsitys ruotsin osaamisesta mantereella. Tarkoitin sitä, että jos mantereella lasketaan, että terveyskeskus tarvitsee 20000 asukkaan väestöpohjan, ja kun Ahvenanmaalla tarvitaan (maantieteellisistä syistä) keskussairaala 27000 asukkaalle, on selvää, että kustannukset ovat suuremmat kuin mantereella. Eikä niitä kaksikielisiä kuntia siellä mantereella niin mahdottomasti ole, useimmille kunnille kaksikielisyys ei siis aiheuta mitään ylimääräisiä menoja.
25.09.2007 12:09
Olen aina pitänyt Ålands Framtidin itsenäisyysajatuksia kummallisina, mutta jos teidän mantereella asuvien asenne Ahvenanmaata kohtaan on tuollainen, niin ehkä Ahvenanmaan todella pitäisi itsenäistyä. Ja Ahvenanmaa tuottaa Suomelle enemmän kuin saa valtiolta, mutta jos te kerran haluatte ränsistyneen Karjalan kukoistavan Ahvenanmaan tilalle, niin siitä vaan sitten.
24.09.2007 12:42
www.Ahvenanmaa.fi -sivut on poistettu, koska sen saattoi sekoittaa Ahvenanmaan maakuntahallituksen virallisiin sivuihin. Sivuston tarkoitushan oli mollata Ahvenanmaata kaikilla tavoilla, joten jos etsi tietoa Ahvenanmaasta ja luuliu sivuja "viralliseksi" tiedoksi, sai aika kummallisen käsityksen Ahvenanmaan maakunnasta.
24.09.2007 11:56
Ainakaan Turun Stockalla kaikki myyjät eivät edes osaa ruotsia. Valitettavasti.
21.09.2007 15:21
En ole mitään Hobby Hallista tilannut, mutta jos kerrankin Suomessa saa palvelua ruotsinkielellä, periaatteessa kannatan näitä firmoja, vaikka itse suomeksi voinkin asiat hoitaa, mutta monet ystäväni ja tuttavani eivät siihen pysty.Eli Hobby Hall saa tuosta hyvästa uuden asiakkaan.
21.09.2007 14:42
Pakolaisia otetaan tänne vastaan aivan samoin kuin muuallekin Suomeen.
21.09.2007 12:44
Ei kukaan ole missään, koskaan väittänyt että Ahvenanmaalla asuvilla olisi oikeutta äidinkieleensä, oli se sitten mikä tahansa. Viranomaiskieli Ahvenanmaalla on ruotsi ja se on aivan eri asia kuin oikeus äidinkieleen. Meitä äidinkieleltämme suomenkielisiä on täällä jonkun verran ja varmasti olemme ylpeitä omasta äidinkielestämme.
20.09.2007 10:57
Kyllä täällä lunta on suurin piirtein saman verran kuin etelä-Suomessakin. Jomalasta löytyy hiihtotunneli (ei kai ihan vastaa tasoltaan mantereella olevia), jota hiihtämisestä kiinnostuneet tuntuvat käyttävän ahkerasti.
Tervetuloa Ahvenanmaalle!
19.09.2007 10:48
Onko siellä sitten kohta, jossa kielletään liputtaminen itsehallintopäivänä?
05.08.2002 07:50
Kysymyksesi oli osoitettu Lukeneelle, mutta Ahvenanmaalla asuvana (olen asunut saaristossa, nyt asun pääsaarella) en ole koskaan huomannut, että minua kohdeltaisiin huonommin äidinkieleni vuoksi. Olen aktiivinen yhdistysihminen ja olen aina osallistunut minua kiinnostaviin juttuihin eikä siinä ole mitään ongelmaa ollut. Useimmat ahvenamaalaiset ystäväni ja tuttuni (kuten myös mieheni) eivät osaa suomea, joten luonnollisesti puhun ruotsia. Mutta tiesin tänne muuttaessani, että tämä on ruotsinkielinen alue, enkä ota siitä päänsärkyä. Suomenkielisten tuttujeni kanssa puhun useimmiten suomea (mutta jos läsnä on vain ruotsia osaavia, tietysti ruotsia.
13.09.2007 11:58
Tarkoitin pakolaiskeskustelua, jossa joku kirjoittaa ihan asiallisesti, että ei Ahvenanmaalle voi valtavasti pakolaisia ottaa, kun kunnat ovat pieniä. Ei sitä mihinkään ole poistettu. Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että Ahvenanmaan poliitikot eivät tätä palstaa lue, eli poistoihin on syypää joku muu.
12.09.2007 15:44
69 / 71