Lukenut, kysymys sinulle

Utelias lueskelija

Kestoisitko esimerkkejä tapauksista, joissa ruåtsinkielinen väestö on kohdellut huonosti sinua tai muita suomenkielisiä? Itse olen ummikko itäsuomalainen. Olen retkeillyt jonkin verran Ahvenanmaan "ulkosaaristossa" ja saanut ainoastaan ystävällistä kohtelua paikallisilta asukkailta (myös niiltä, joille en ole maksava asiakas?). Onko pääsaari erilainen paikka, mitä tulee suomenkielisten kohteluun.

4

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymyksesi oli osoitettu Lukeneelle, mutta Ahvenanmaalla asuvana (olen asunut saaristossa, nyt asun pääsaarella) en ole koskaan huomannut, että minua kohdeltaisiin huonommin äidinkieleni vuoksi. Olen aktiivinen yhdistysihminen ja olen aina osallistunut minua kiinnostaviin juttuihin eikä siinä ole mitään ongelmaa ollut. Useimmat ahvenamaalaiset ystäväni ja tuttuni (kuten myös mieheni) eivät osaa suomea, joten luonnollisesti puhun ruotsia. Mutta tiesin tänne muuttaessani, että tämä on ruotsinkielinen alue, enkä ota siitä päänsärkyä. Suomenkielisten tuttujeni kanssa puhun useimmiten suomea (mutta jos läsnä on vain ruotsia osaavia, tietysti ruotsia.

• Lukenut

Ensinnä haluaisin ilmaista tässä, että en kirjoituksissani ole tarkoittanut provosoida ketään.
      Jos joku kansalainen on saanut sellaisen käsityksen ja tunteen kirjoituksista on se hänen oma asiansa.
      Monesti olen huomannut, että jotkut haluavat tehdä minusta muidensilmissä jonkun ahvenanmaalaisia provosoivan ja heidän politiikkaansa väärin arvostelevan henkilön.
      Mutta missä on se unohdettu suomenkielinen vähemmistö Ahvenanmaalla, joka ei saa tuoda itseään esille millään lailla?
      Ahvenanmaan poliitikot väittävät aina, että ketään ei syrjitä siellä, mutta samalla he myöntävät syrjivänsä ystävällisesti.
      Ovatko Ahvenanmaan poliitikot ystävällisesti torjuneet suomenkieliset koulut, lastentarhat ja suomenkielisen seurakunnan perustamisen sinne?
      Miten he toimivat yhdenvertaistamisen kanssa? Torjuvatko he ystävällisesti, ettei ihmisien kuulu olla tasavertaisia keskenään kielestä riippumatta ja he eivät saisi olla eettisesti saman arvoisia?
      Torjuvatko he myös ystävällisesti monikulttuurisen yhteiskunnan ja siihen kuuluvat perusominaisuudet
      kansalaisiltaan.
      Mielestäni itsetunto on sitä, että uskaltaa, toimia, puhua ja ajatella myös semmoisten puolesta jotka joutuvat jollakin lailla väärinkohdelluiksi
      omassa ja rakkaassa Suomessamme.

• noin tyhmää

"Mutta missä on se unohdettu suomenkielinen vähemmistö Ahvenanmaalla, joka ei saa tuoda itseään esille millään lailla?" Näin ihmettelee meidän toistelija ja saman asian vatkuri. Nekin asiat yhden käden sormin laskettavissa.

Niin missä ne on? Kerro arvoisa Lukenut.

• Lukenut
        noin tyhmää kirjoitti:

"Mutta missä on se unohdettu suomenkielinen vähemmistö Ahvenanmaalla, joka ei saa tuoda itseään esille millään lailla?" Näin ihmettelee meidän toistelija ja saman asian vatkuri. Nekin asiat yhden käden sormin laskettavissa.

Niin missä ne on? Kerro arvoisa Lukenut.

Siinähän tuli ainakin ystävällisesti ja osittain epäkohdat esille. Eiköhän matkailu ole Ahvenanmaalle niin tärkeä tulonlähde, että kannattaa sen vuoksi vaikka osata Suomen kieltäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe