Vapaa kuvaus

Täällä eri Suomi 24 keskusteluissa "otakoppi"/"kopittelija007" keskustelee siitä jos jostakin... ;)Tuolta löytyy minun blogini joka sisältää joitakin runoja ja uskonnollisia artikkeleita !

https://otakoppi.webnode.fi/

Aloituksia

831

Kommenttia

198

1. VRT Matt 13:24-30

13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.

13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.

13:26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.

13:27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'

13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'

13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.

13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"
  2. Myös eräs Espanjalainen mystikko runoilija Juan de la Cruz (1542-1591) eli RISTIN JOHANNES kuvaa kirjassaan " Pimeä yö " minusta tämän vähän saman asian hienosti ja kuvasi asian jotenkin näin, minä yritän tätä ajatusta jotenkin tuoda julki kansantajuisesti ja meidän
    kirkolliseen aikaamme soveltuvasti:
    Kuvitellaanpa nyt, että me olemme se ns. Pyhän Hengen temppeli, niin kuin Paavali sanoo, mutta kuvitellaan kuitenkin, että olemme
    ns. perinnäissäännöille pyhittyneitä !
    No niin, nyt me päätämme alkaa siivoamaan tätä uljasta temppeliämme ja laitamme sen kaikki virsikirjat ja kirjapöydät järjestykseen,
    laitamme myös kaikki alttarille kuuluvat rekvisiitat paikoilleen, pesemme lattiat mopeilla, pesemme myös ikkunat ja lamput, pyyhimme pölyt huolellisesti kaikesta irtaimistosta...
    No niin.. Sitten kun kaikki mahdollinen on tehty, niin suoritamme vielä lopputarkastuksen, että kaikki asiat on kunnossa...
    Ja nyt on sekin ohi..kyllä nyt kelpaa olla ja katsella omaa työn jälkeä ja nostaa itselle hattua; " Kylläpäs on siistiä, kylläpäs olen toiminut hyvin, kyllä Jumala on nyt varmasti tyytyväinen...Kunpa nyt ei vaan joku pahalle haiseva puli-ukko astuisi ovesta sisään ja sotkisi kaikkea, täällähän tuoksuukin niin hyvälle."
    Ja tässä tilassa me nyt olemme, nimittäin tilassa, josta on lähtöisin niin monta harhaoppia ja lakiuskontoa ja monenlaista ihmisten keksimää
    eettisyyttä...
    Mutta mikä tässä on homman juju ????????
    Tämähän näyttää ulkoisesti niin hyvältä ja tavoittelemisen arvoiselta... Tämähän on suorastaan hieno juttu...
    Mutta eipäs olekaan !!!
    Tässä temppelissä on yksi erittäin surullinen puoli;
    Ja se on se, että tästä temppelistä puuttuu Jumalan " VALKEUS" (1MOOS 1:3) Jeesus Kristus !!!
    Ja kuvitelkaamme nyt, että käy niin onnellisesti, että Jumalan Valkeus Jeesus Kristus astuu Pyhän Henkensä
    kautta tähän muuten niin siistiin temppeliin...
    NOH... Mitä nyt käykään ????
    Yhtäkkiä voimmekin huomata, että temppelin ns" luonnollinen" valomäärä, joka sillä on omasta takaa, ylittyy, ja näin
    ikään kuin kirkas auringon paiste pääsee paistamaan temppeliin...
    Ja mitä tapahtuukaan tässä siistissä temppelissä nyt ?
    Yhtäkkiä alkaa näkyä joka paikassa likaa ja pölyä mitä ei aikaisemmin millään voinut huomata, sitä leijuu, sitä on tarttuneena joka paikassa ja joka puolella, ikkunoissa on vanhoja sormenjälkiä ja rasvaa ja mitä enemmän valon määrä kasvaa, niin sitä enemmän erottuu vain likaa ja tomua...
    Mutta huomatkaamme !
    Tämä on suuri ja iloinen asia, sillä tästä vasta alkaa todellinen itsemme löytäminen ja sisäinen eheytymisemme...
    Ensimmäisiä kirkkoisiämme ollut Augustinus sanoi näin:
    " Jumala, anna minun löytää sinut, että tuntisin itseni."
    Ja tämä todella pitää paikkansa. Me emme ilman Pyhää Henkeä edes pystytä tajuamaan ketä me oikein olemme ja mitä me täällä teemme...
    Ja näin on myös meidän temppelimme kanssa. Jos Jumala ei tule meidän temppeliimme uskonlahjana, niin kaikki sen omin voimin siivoilemis yritykset on turhaa työtä.
    Ja näin on kaikissa lakiuskonnoissa ja ulkokultaisuuksissa !
    "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
    ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." ( Ef 2:8,9)
    Onko meillä siis aihetta kerskata omasta hyvyydestämme ja olla parempia kuin kukaan muu ihminen
    oli hän sitten mukamas paha tai hyvä..
    EI OLE !
    Monen kristitynkin olen kuullut ihmettevän Paavalin sanontaa, jossa hän toteaa, että " OLEN SYNTISISTÄ SUURIN " (1 Tim 1:15)
    vaikka hän oli valovoimaisempia kristittyjä ikinä.
    Mutta sitä juuri Paavali olikin, valovoimainen, joka takasi myös sen, että hän eli lähellä Kristusta ja näin kykeni näkemään oman
    syntisyytensä .
    Myös Johannes kastaja ymmärsi tämän kohdallaan
    " Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä." (Joh 3:30)
    *
    Eli juuri näissä asioissa tapahtuu sitä ihmisen ja ihmisyyden puhdistautumista mitä ei itse
    kukaan voi omin teoin ja lakia vain noudattamalla tehdä, vaan niin, että annetaan
    Kristuksen rakastaa ehjäksi ja sinut paremmaksi omaksi itseksesi miksi sinut on Jumala
    jo alussa tarkoittanutkin...
    ja näihin ajatuksiin siteeraan vielä valovoimaista Paavalia, joka kehottaa meitä näin:
    " Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa. " (2 Kor 13:5)
    God bless you all !!! ♥
    T:(*J*) Jamppe
  3. Lainaan Jeesusta. ( Mark 7:18-23)
    " Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. Ja hän jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."
    Ja nyt Jeesus alkoikin opettaa aivan juutalaisille ennen tottumattomalla tavalla. Hän alkoi opettaa, että ei ole eroa hyvällä syntisellä ja huonolla syntisellä, vaan että kaikki ovat syntisiä ja eksyksissä, turmeltuneita ja vailla Jumalan uudistavaa armoa..
    Siis Jeesus alkoikin nyt opettamaan tässä asiassa näin, että ihminen ei pääse perisynnistä eroon ainoastaan lakia noudattamalla, koska ei
    syntisyytensä takia siihen kykene, vaan että LAIN tarkoitus on kasvattaa meidät siihen tilaan, että ymmärrämme olevamme syntisiä ja ilman Jumalan armoa tuhoon tuomittuja, ja niin, että sen huomattuamme rientäisimme rakastavan Isän " Abban" luokse turvaan koko sydämestämme ! :)
    Ihminen joka ei tätä huomaa, nimittäin omaa syntisyyttään, ei kykene tulemaan Jumalan eteen oikealla asenteella...
    Ja tämä asiahan oli ulkokulllatuille fariseuksille sitten varmaan kauhea asia ymmärtää, sillä hehän luulivat olevansa oikein
    uskonnollista eliittiä ja Jumalan valittua kansaa, mutta julkea Jeesus kehtasi opettaa näin;
    " Publikaani muka vanhurskas, ja minä en muka, HÖH HÖH. Hänessä on riivaaja "
    Mutta todella kiihkeä entinen fariseus, Paavalikin, joutui tunnustamaan tämän opin lopulta oikeaksi, kun hän ensin oli kohdannut Jeesuksen ja saanut itselleen Pyhän Hengen uskon kautta Jeesukseen opettajakseen ja neuvojakseen.
    Ja tästä Paavali meille ilmeikkäästi kertookin: (Room 7:14-25)
    " Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty.
    Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen: vaan minä olen lihallinen, synnin alle myyty.
    En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.
    Sillä en minä tiedä, mitä minä teen, etten minä tee sitä, mitä minä tahdon, vaan sitä, mitä minä vihaan, teen minä.
    Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.
    Mutta jos minä teen, jota en minä tahdo, niin minä suostun lakiin, että se on hyvä.
    Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
    Niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu.
    Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.
    Sillä minä tiedän, ettei minussa (se on: minun lihassani) mitään hyvää asu. Sillä tahto minulla on, vaan täyttää hyvää, en minä sitä löydä.
    En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.
    Sillä hyvää, jota minä tahdon, en minä tee, vaan pahaa, jota en minä tahdo, teen minä.
    Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
    Mutta jos minä teen, jota en minä tahdo, niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu.
    Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
    Niin minä löydän itsessäni lain, joka tahtoo hyvää tehdä, että minussa pahuus riippuu kiinni.
    Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain,
    Sillä minulla on halu Jumalan lakiin, sisällisen ihmisen puolesta;
    mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki.
    Mutta minä näen toisen lain minun jäsenissäni, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ottaa minun vangiksi synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
    Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    Minä viheliäinen ihminen: kuka päästää minun tästä kuoleman ruumiista?
    Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia."
    Ja eli " Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa
    meidät kaikesta vääryydestä. " (1 Joh 1:9)
  4. .... jatkuu.... Noh mutta mitä se KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!
    Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?
    Ordotoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)
    " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !!!!
    Siis asiaan... Toiset opettavat, että raamatussa on vain kaksi kuolemaa:
    Ensimmäinen, joka kohtaa kaikkia ja toinen, joka tarkoittaa iankaikkista
    eroa Jumalasta.
    Mutta kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy kolmekin tapaa kuolla !
    ja koskaan se ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa
    " joku eroaa jostakin ".
    1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi kuoleman kun Saatana huijasi ihmisen ja sanoi:
    " ette suinkaan kuole" (1 Moos 3:4)
    Ja mitä tällöin tapahtui; ihminen lankesi syntiin ja näin erotettiin jumalayhteydestään ja karkoitettiin
    pois paratiisista ja näin ihmisestä tuli ns. " hengellisesti kuollut " !!!
    esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24
    " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."
    2) Toisena ihminen kohtaa kuoleman, kun hänen sielunsa eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan
    ( "välitilaan" ) , niin kuin edellä on monissa raamatun kohdissa nähty... ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !
    3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä
    nimella " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:15)
    Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on iankaikkinen ero Jumalan rakkaudesta ja
    hänen pitkämielisyydestään. !!!
    Eli jotensakin näin Saarnaaja 9:5
    " Elävät ( uudestisyntyneet uskovat ) tietävät sen, että heidän on kuoltava (siis sielun on erottava ruumiista),
    mutta kuolleet ( hengellisesti kuolleet) ei tiedä mitään. Heillä (hengellisesti kuolleilla) ei ole enää
    palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu."
    Tai niin kuin Psalmissa 103:4 (1938käännös)
    " Herra lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja rakkaudella."
    Ja näin asiasta Jeesus:
    " Totisesti, totisesti; se joka kuulee sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään." !!!
    Totisesti, totisesti ; tulee aika - ja se on jo nyt, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat saavat elää..."
    (Joh 5:24,25)
    Ja näin Joh 11:25,26)
    " Jeesus sanoi: " Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun,
    ikinä kuole. Uskotko sinä tämän ? "
    Ja vielä pari Paavali 2 Kor 4:16:
    " Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme
    uudistuu päivä päivältä."
    ja Sananlaskut 4:18
    " Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan
    sydänpäivään saakka."

God bless you all ! ♥ T: (*J*) Jamppe

.
    (ps. alussa ns.sielu asiassa olen mukaillut lähteenä myös Risto Santalan kirjaa " Suudelma hunnun läpi " )
  5. ... ja jatkuu...
    Elikä tästä " kuin enkelit taivaassa" kertoo myös 1 Sam 28:12,13:
    " Mutta kun vaimo näki Samuelin, huuhdahti hän kovalla äänellä... " minä näen jumal`olennon nousevan maasta "
    Ja tästähän toiset uskonnolliset suuntaukset sanovat, että tässä ilmestyvä henki on verhoutunut ns.Saatana ja " on vain varsin vaarallista
    uskoa että oikea Samuel."
    Mutta raamattu selvästi ilmoittaa, että tämä " henkiolento" on juuri Samuel itse !
    ja jos ei olisi niin raamattuhan valehtelisi meille !!!
    Mutta mistä ihmeestä tämä Samuel ilmestyi Saulille, ei kai kaiketi taivaasta vielä ?!
    Ja tähän vastauksen antaa meille ryöväri Jeesuksen viereltä ristillä Luuk 23:42,43:
    " Ja hän sanoi: " Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
    Jeesus vastasi:" Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." !!!!!!!
    Eli missä " Paratiisissa" ?!
    siis mitä sanoo jo v.150 jkr käytössä ollut apostolinen uskontunnustus, joka sanoo:
    " Jeesus kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista.jne..."
    Tai niin kuin 1 Piet 3:18,19
    " Hänen (Jeesuksen) ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni
    ja saarnasi vankeudessa oleville hengille."
    Ja näin ehkä jo näistä edellä kuvatuista esimerkeistä huomaamme, että RUUMIS ja alati elävä SIELU
    on eri kokonaisuus. !!!
    Mutta mitä tarkoittaa sitten tämä ns. TUONELA ?!
    Vanhassa testamentissa tuonelaa tarkoittava sana on " sheol " joka esiintyy yli 60 kertaa ja se käsitetään
    ns. " kuolleitten valtakunnaksi 2 ja vanhassa testamentissa esiintyy myös toinenkin (n.20x) sana
    " shachat ", joka merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja toissijaisesti " tuonelaa"
    Uusi testamentti käyttää tuonelasta sanaa " hades ", joka tarkoittaa yhteyksistä riippuen
    tuonelaa tai hautaa.
    Jeesus ja rabbit opettivat, että ns. tuonelan " hyvä osasto " on ns. " paratiisi " ja ns. " Aabrahamin helma " jossa
    ollaan jo Jumalan läheisyydessä ja lohdutuksessa ja täysin tietoisessa tilassa.
  6. Jatkuu...... Miksi ????
    Historiaa:
    Vuonna 70jkr kkeisari Titus hyökkää joukkoineen Jerusalemiin ja temppeli hävitetään ja jäljellä siitä on tänä päivänä vain otsikkoni ITKUMUURI, jonka luona juutalaiset "hurskaat" käyvät rukoilemassa.
    Päivittäinen uhri on poissa, eikä ole enää paikkaa missä uhrata, koska Joosian uskonpuhdistuksen jälkeen uhraaminen sallittiin
    vain Jerusalemissa. ( Vrt. 2 Kun 23, 5 Moos 12 )
    Ja näin vuonna 70jkr Jeesuksen ennustus temppelin hävityksestä toteutuu, ja näin toteutuu myös Herran ennustus 2 Kun 23:27:
    " Minä hylkään Jerusalemin, tämän kaupungin, jonka minä olin valinnut, ja temppelin, josta olin sanonut: " Minun nimeni on oleva siinä." !!!
    Ja tästä johtuen nykypäivänäkin vielä "hurskas" juutalainen rukoilee Siduur-rukouskirjastaan mm näin: (pääsiäsirukous)
    " Kaikkeuden Herra, sinä olet käskenyt meitä uhraamaan pääsiäisuhrin neljäntenätoista päivänä ensimmäistä kuuta ja olemaan pappeina palveluksessasi ja Leeviläisinä virassaan ja asettanut Israelin lukemaan Hallel-ylistystä. Mutta nyt on syntiemme tähden temppeli hävitetty ja pääsiäisuhri mitätöity eikä meillä ole uhritehtävässään olevaa pappia eikä Leeviläistä eikä Israelia sille valtuutetussa asemassaan - mutta olkoon
    tahtosi Herra Jumalamme ja isiemme Jumala, että huultemme puhe kelpuutettaisiin edessäsi ikään kuin oikea-aikaiseksi pääsiäisuhriksemme, niin että me olisimme heidän paikallaan ja Leeviläiset saisivat laulaa Halle-ylistystään Jumalalle".....
    Myös päivittäisessä aamurukouksessaan "hurskas" juutalainen lukee Siduur-rukouskirjastaan, että " Nyt on syntiemme tähden temppeli hävitetty ja ainaisuhri peruutettu ! eikä meillä ole uhripalvelukseensa vihittyä pappia"...
    Tälläinen on kyllä aika säälittävä tilanne; On perinne, on usko , mutta kuitenkin kaikelta on pohja pois !!!!!!!!
    Ja Messiaskaan ei ole tullut niin kuin olisi jo pitänyt .... ?!?!?!
    Onneksi sentään me kristityt uskovat ja myös juutalaiskristityt olemme oivaltaneet, että tälläistä uhripalvelusta ei UUDESSA LIITOSSA tarvita, koska meillä on jo sellainen " Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin." (Joh 1:29) ja " Sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu majesteetin valtaistuimen oikealla puolella." (Hebr 8:1) ja joka " Meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. ( Hebr 9:12)...
    Mutta ikävä kyllä... Tätä teologiaa ei itkumuurillaan rukoilevat " hurskaat" juutalaiset vielä tänäkään päivänä käsitä,
    vaan Jeesus on heille edelleen se " LOUKKAUSKIVI " johon kaadutaan.... :(
    " Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja anas Jerusalemin asukkaille."
    ( Jes 8:14)
    Ja Jeesus itse jatkaa: " Ja autuas se joka ei loukkaannu minuun " ( Matt 11:6)
    AMEN
    God bless you all ! ♥
    T.Jamppe (*J*)