Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1056

1. Mene ensin johonkin akkuliikkeeseen ja pyydä tarkastamaan akun kunto. Todennäköisesti joudut vaihtamaan. Tarkasta myös lataako autosi ajaessa myös vaunun akkua.
  2. Olen sinne tankkiin kaatanut pari sellaista isoa pulloa, olisikohan 1,5 tai 2 l pulloja (muistaakseni Euroshopper viime aikoina), etikkaa ja kohtalaisesti ehkä noin 10 - 15 l vettä (tankki 100 l). Olen tiskiharjalla pessyt/roiskinut mihin yllän (tankki on hieman hankalassa paikassa), sen jälkeen olen pumpannut sitä litkua kraanoihin asti eli kunnes ulostuleva vesi "haisee" etikalle.

Koska osa tankkia on vielä lyhyiden käsien vuoksi käsittelemättä täytän hieman lisää arviolta puoleen tankkiin ja lähden hieman ajelemaan. Jarrutuksissa ja kurveissa vesi loiskuu ja toivon sen yltävän lähes ylös asti.

Noin tunnin liotuksen jälkeen tyhjään systeemin ja huuhtelen useaan kertaan. Venho aikana kerran tyydyin liian vaatimattomaan huuhteluun pestyäni kloritella, siitä seurasi seuraavana viikonloppuna oudon makuiset kahveet joten nykyään en tingi huuhtelussa.

Klorite on varmasti vielä tehokkaampaa kuin etikka mutta käytän sitä nykyään harvemmin edellä mainitusta syystä, käytän kuitenkin jos jostain syystä kuvittelen ongelmia. Etikkapesun teen vain varmuuden vuoksi jos mitään ongelmaa ei ole ollut.

Minun on vaikeaa uskoa minkään kunnallisen vesilaitoksen käyttävän raakavettä sellaisenaan vaikka se tulisi millaisesta porakaivosta tai hiekkakuopasta. Ainakin sen bakteeripitoisuuksia pitää jatkuvasti seurata ettei käy kuten Nokialla. Ei tarvita montaakaan bakteeria saamaan aikaan katastrofi jos niitä verkostoon pääsee. Verkostossa on aina kohtia joissa veden vaihtuminen jatkuvasti ei ole takuuvarmaa. Puhdistettu ja kloorattu vesi on kuitenkin näissä oloissa varminta säilyvyydeltään.

Ulkomailla ollessani tarkastan aina respasta veden laadun, ettei vaan yritetä kaupata "kaivovettä". Minulla on mukana 10 l kanisteri johon otan vettä jos en saa kunnollista eli vettä jota voi tankkiin laittaa.

Tankki pitää pitää sellaisessa kunnossa, että sen vettä voi juoda tarvittaessa. Kahveet ja sopat keitän siitä joka tapauksessa.

ps. olen lähettänyt tämän jo kerran noin 2,5 tuntia sitten. Saas nähdä tuleeko sekin vielä viiveestä huolimatta ja koska tämä tulee esiin. nyt kello on 12.32
  3. Näin vanhemmiten olen huomannut miten paljon se helpottaa ajoa helteellä. Jos se puuttuu niin voi sen ohjaamoilmastoinninkin asentaa jälkikäteen mutta lienee kallis ja iso homma jälkikäteen tehtäväksi. Hinta tietysti kannattaa tarkastaa ennen ostopäätöstä ja tehdä tarjous sen mukaan.

Sen sijaan asunto-osaan saa monenlaista ilmastointia katolle ja johonkin kaappiin alas. Kattomalli on helppo asentaa mutta lattiamalli on autossakin massaltaan paremmassa paikassa.

Nämä mallit ovat yleensä ainoastaan verkkosähköllä käyviä joten niistä ei ole ajon aikana hyötyä ellet asenna myös aggregaattia.

Täällä pohjoisessa ja etelässäkin, paitsi keskikesällä, pärjää pelkällä ohjaamoilmastoinnilla. Varsinkin kun siihen on tottunut sitä ei antaisi pois. Hellepäivinä on asunnon ilmastoinnista hyötyä jos on töpselin päässä, varsinkin Etelä-Euroopassa on paljon 6A sulaketolppia joten ei asuinosaankaan kannata kovin suuritehoista värkkiä hankkia. Joku 4-5A vehje lienee hyvä, että jääkaappiakin voi käyttää samanaikaisesti.

Etelään, Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan en menisi kuumimpaan kesäaikaan (Juhannuksesta - Elokuun loppuun) koska ei pelkkä istuminen ilmastoidussa autossa ole ainakaan minulle matkailun tarkoitus. Etelään on mielestäni parasta mennä joko huhtikuun puolenvälin jälkeen ja tulla ennen Jussia kotiin tai sitten syksyllä. Tällöin yöt ovat jo nukkumakelpoisia ja päivähelteetkin vain kotimaista tasoa eikä ruuhkista tietoakaan leirintäalueilla. Tällöin pystyy myös nauttimaan ympäristöstä paremmin.
  4. Miksikö C-kortin vaatimus on huono asia, selvitys on vastineeni loppuosassa, koska se asiantuntijan mielestä laskee vaihtoarvoa. Asiakaskunta kun on pienempi.

Autoni rungon jämäkkyys ei muutu mihinkään jos sen muuttaa suuremmalle massalle. Autoni on tehty siten, että se esim. Saksassa aina katsastetaan 3850 kg tai jonnekin yli 4000 kg pienestä lisämaksusta. Meillä ja tietääkseni ainakin Ruotsissa se myydään 3500 kg ja pienemmällä hyötykuormalla johtuen erilaisesta lainsäädännöstä.

M-autoni on kakkosautoni ja -kotini jota en lainaa millään kortilla, myydä voin jos tarjous on mielestäni kohtuullinen. Siinä mielessä massalla ei ole väliä.

Useimmiten on omantunnon asia ajanko ylikuormalla vai ajanko ylinopeutta niin harvoin tutkitaan tekemisiäni viranomaisten puolesta. Autoani ei myöskään ole katsastettu 100 km/h ja se kyllä kulkee mutta vasta ulkomailla, kulkee se kovempaakin ainakin 130 jonka olen testannut Aatun teillä. 110 tuntuu tällä konstruktiolla parhaalta matkanopeudelta moottoriteillä. Toisekseen minä olen jo päässyt lomista eroon, niihin ei ole enää mitään mahdollisuutta. Siten ei lomakiirekään pääse iskemään.

Olen myös Keski-Euroopassa törmännyt kyltteihin "ei yli 3500 kg" joissain pikkukylien/kaupunkien keskustoissa. Sekin saattaa olla jollekin haitta.