sitruunahapolla

puhdistus

Muistan kuulleeni, että vaunun vesisäiliön ja letkut voisi puhdistaa sitruunahapolla, kun ovat olleet käyttämättä kolmisen vuotta. Onko jollakin tietoa käytännön toteutuksesta tai sitten jollain muulla aineella ellei toi happo sovi?

5

5967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit todella puhdistaa sen järjestelmän sitruunahapolla tai etikkahapolla (etikkaliuoksella). Jos se on oikein likainen ja epäilet bakteerikasvustoa niin käytä Kloritea kohtuullisen väkevänä (vrt. Nokian putket). Etikka- ja sitruunahappo ovat parhaita jos järjestelmään on saostunut kalkkia.

Pumppaa liuos myös kaikkiin putkiin ja anna vaikuttaa tunnin verran, säiliötä voi harjalla auttaa. Muista hyvä huuhtelu, olen kerran kiireessä jättänyt hieman liian vähälle ja aamukahvin kloorinmakuun en sitten tottunut joten nykyään huuhtelen riittävästi.

• puhdistus

Kuinka vahvalla happo tai etikkaliuoksella tuota huuhtelua kannattais tehdä, osaatko sanoa?

• puhdistus kirjoitti:

Kuinka vahvalla happo tai etikkaliuoksella tuota huuhtelua kannattais tehdä, osaatko sanoa?

Mikä sen pitäisi olla lienee hieman uskonasia jos ei ole kemisti. Kuitenkin olen experimentaalitesteillä todennut sen ainakin toimivan kun etikkaa laitetaan kaksi isoa pulloa Euroshopper etikkaa ja 15 - 20 litraa vettä.

Sitruunahappoa olen käyttänyt kerran kokeeksi kun olin saanut Unkarista tosi kalkkivelliä veden asemasta ja vesipannukin oli parin kolmen aamun jälkeen aivan valkoinen. Ostin apteekista muistaakseni 4 tai 5 pussia happoa jauhemaisena, sekoitin veteen ja täytin suurin piirtein pariin kymmeneen litraan. Kalkki ainakin lähti, en tiedä olisiko lähtenyt laimeammalla?

Uutena pesin kloorilla mutta en sen jälkeen, uusi se oli alkuvuodesta 2002. Hyvin on vedet säilyneet tällä systeemillä kun olen pitänyt huolen, ettei käsittelemätöntä vettä laiteta. Siltä varalta, että joskus en saisi haluamaani vettä olen pitänyt takaluukussa 10l tyhjää vesikanisteria johon voin tarpeen tullen tankata muutakin vettä. Kerran olen sitä siihen tarkoitukseen tarvinnut 10v aikana.

Sen kanisterin suurin käyttö on ollut paikoissa joissa kraana on lähellä ja letku puuttuu, tällöin olen lisännyt vettä tratti-kanisteri-hyötyliikunta menetelmällä joten ei se siellä tyhjänpanttina ole ollut. Näitä kraanapaikkoja on varsinkin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

Etikkahuuhtelun jälkeen olen tehnyt yleensä kaksi täydellistä huuhtelua eikä makua ole mielestäni esiintynyt. Täytyy muistaa tyhjentää myös boileri joka välissä. Klooripesulla huuhtelisin vielä yhden ylimääräisen kerran koska kloori aamukahvissa pieninäkin määrinä on varsin ikävää.

• puhdistus
        karva.naamari kirjoitti:

Mikä sen pitäisi olla lienee hieman uskonasia jos ei ole kemisti. Kuitenkin olen experimentaalitesteillä todennut sen ainakin toimivan kun etikkaa laitetaan kaksi isoa pulloa Euroshopper etikkaa ja 15 - 20 litraa vettä.

Sitruunahappoa olen käyttänyt kerran kokeeksi kun olin saanut Unkarista tosi kalkkivelliä veden asemasta ja vesipannukin oli parin kolmen aamun jälkeen aivan valkoinen. Ostin apteekista muistaakseni 4 tai 5 pussia happoa jauhemaisena, sekoitin veteen ja täytin suurin piirtein pariin kymmeneen litraan. Kalkki ainakin lähti, en tiedä olisiko lähtenyt laimeammalla?

Uutena pesin kloorilla mutta en sen jälkeen, uusi se oli alkuvuodesta 2002. Hyvin on vedet säilyneet tällä systeemillä kun olen pitänyt huolen, ettei käsittelemätöntä vettä laiteta. Siltä varalta, että joskus en saisi haluamaani vettä olen pitänyt takaluukussa 10l tyhjää vesikanisteria johon voin tarpeen tullen tankata muutakin vettä. Kerran olen sitä siihen tarkoitukseen tarvinnut 10v aikana.

Sen kanisterin suurin käyttö on ollut paikoissa joissa kraana on lähellä ja letku puuttuu, tällöin olen lisännyt vettä tratti-kanisteri-hyötyliikunta menetelmällä joten ei se siellä tyhjänpanttina ole ollut. Näitä kraanapaikkoja on varsinkin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

Etikkahuuhtelun jälkeen olen tehnyt yleensä kaksi täydellistä huuhtelua eikä makua ole mielestäni esiintynyt. Täytyy muistaa tyhjentää myös boileri joka välissä. Klooripesulla huuhtelisin vielä yhden ylimääräisen kerran koska kloori aamukahvissa pieninäkin määrinä on varsin ikävää.

Kiitos sulle vaivannäöstäsi, käyn ostamassa jompaa kumpaa ja käyn hommiin... Hyvää loppukevättä ja kesän odottelua!

• puhdistus kirjoitti:

Kiitos sulle vaivannäöstäsi, käyn ostamassa jompaa kumpaa ja käyn hommiin... Hyvää loppukevättä ja kesän odottelua!

Kiitos sinulle tästä harvinaisesta ilmiöstä näillä sivuilla, nimittäin kiitoksesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11402
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5813
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5161
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4311
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4029
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3554
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3541
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3065
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3060
    Aihe