Latauksen kytkentä

tölö

Asensin Volvooni vetokoukun alkuperäisellä johtosarjallaan. Saksasta toin vaunun, jossa ei ollut 12V sähköjärjestelmää, vaan kytkin ne itse. Miten tehdään kytkentä auton pistokkeesta, jotta vaunun akku latautuu ajon aikana.?

47

8536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KapteeniAlarm

      Mikäli sellainen on kytketty, eikä sitä ole kytketty auton takasumuvaloon ja otettu perävaunun takasumuvalolle.
      Auton pistoketta takaa katsottaessa ylempi nasta oikealla 7 napaisessa pistokkeessa.

    • malmö

      Tuolta löytyy nykyinen kytkentä.
      http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/pvkytk.htm
      Mutta kiitos nykymääräysten, ei autoa voi enää 7-napaisella liittimellä kytkeä lataamaan akkua suoraan. Erilaisilla virityksillä tämä tietysti onnistuu. Googlaapa!
      13-napainen onkin sitten asia erikseen.

      • tölö

        piuhan ja vedän vaunun akkuun niin latautuuko? Tietenni autossa pitää olla sumari päällä. Entä maa? Mulla ei ole vaunun akku kiinni rungossa ollenkaan, vaan kaikki miinuspiuhatki tulee suoraan akkuun.


      • KapteeniAlarm
        tölö kirjoitti:

        piuhan ja vedän vaunun akkuun niin latautuuko? Tietenni autossa pitää olla sumari päällä. Entä maa? Mulla ei ole vaunun akku kiinni rungossa ollenkaan, vaan kaikki miinuspiuhatki tulee suoraan akkuun.

        Mene kytkemään takasumuvaloa suoraan akkuun.
        Jos se on kytketty auton pistokkeeseen, niin irroita koko johto ja laita akulta navasta tuleva johto tilalle. silloin auton ja vaunun akku ovat yhdessä, siis latautuvat, mutta myös purkautuvat yhdessä.
        Irroita siis pistoke autosta, kun olet leiriytyneenä muuten saattaa olla, että autonkin akku on tyhjä kun pitäisi lähteä.

        Vaunussa ei runko toimi maajohtimena, niin kuin autossa, eli kaikista laitteista menee maajohto jotain kautta akkuun, niin myös vetokoukun pistokkeesta se alempi johto oikealla takaa autoa katsottaessa.
        Näin ollen pitäisi kyllä toimia näin kytkettäessä.


      • KapteeniAlarm
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mene kytkemään takasumuvaloa suoraan akkuun.
        Jos se on kytketty auton pistokkeeseen, niin irroita koko johto ja laita akulta navasta tuleva johto tilalle. silloin auton ja vaunun akku ovat yhdessä, siis latautuvat, mutta myös purkautuvat yhdessä.
        Irroita siis pistoke autosta, kun olet leiriytyneenä muuten saattaa olla, että autonkin akku on tyhjä kun pitäisi lähteä.

        Vaunussa ei runko toimi maajohtimena, niin kuin autossa, eli kaikista laitteista menee maajohto jotain kautta akkuun, niin myös vetokoukun pistokkeesta se alempi johto oikealla takaa autoa katsottaessa.
        Näin ollen pitäisi kyllä toimia näin kytkettäessä.

        Tietysti hätätilassa, mikäli auton takasumuvalo on kytketty pistorasiaan voi yrittää ajaa takasumuvalo päällä ja ladata sen kautta vaunun akkua.
        Jännitehäviöstä johtuen se tuskin onnistuu kovinkaan hyvin, eikä poliisihenkilö ole ollenkaan riemuissaan.
        Tosin nykyisin alkaa jo pistorasioissa olla järjestelmä, joka sammuttaa auton takasumuvalon perävaunun pistokkeen ollessa kytkettynä autoon.


      • sais niin?
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mene kytkemään takasumuvaloa suoraan akkuun.
        Jos se on kytketty auton pistokkeeseen, niin irroita koko johto ja laita akulta navasta tuleva johto tilalle. silloin auton ja vaunun akku ovat yhdessä, siis latautuvat, mutta myös purkautuvat yhdessä.
        Irroita siis pistoke autosta, kun olet leiriytyneenä muuten saattaa olla, että autonkin akku on tyhjä kun pitäisi lähteä.

        Vaunussa ei runko toimi maajohtimena, niin kuin autossa, eli kaikista laitteista menee maajohto jotain kautta akkuun, niin myös vetokoukun pistokkeesta se alempi johto oikealla takaa autoa katsottaessa.
        Näin ollen pitäisi kyllä toimia näin kytkettäessä.

        Olisko joku diodihässäkkäsysteemi semmoinen että virta kulkis vaan auton akulta vaunun akkuun eikä takaisin. Ja kun kytkis releellä parkkeihin niin latautuis vaan silloin kun ajaa.


      • KapteeniAlarm
        sais niin? kirjoitti:

        Olisko joku diodihässäkkäsysteemi semmoinen että virta kulkis vaan auton akulta vaunun akkuun eikä takaisin. Ja kun kytkis releellä parkkeihin niin latautuis vaan silloin kun ajaa.

        Joka kytkee virran vaunuun menevään johtoon, kun latausjännite nousee tarpeeksi autossa.
        Dioditkin hukkaavat jännitettä ja niiden virtamäärät ovat yleensä aika pieniä, lisäksi kun matka vaunun akkuun on pitkä niin ei oikein toimi.
        Niin ja sulake tietenkin akulta lähtevään johtoon, ettei tule vahinkoja.


      • tölö
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mene kytkemään takasumuvaloa suoraan akkuun.
        Jos se on kytketty auton pistokkeeseen, niin irroita koko johto ja laita akulta navasta tuleva johto tilalle. silloin auton ja vaunun akku ovat yhdessä, siis latautuvat, mutta myös purkautuvat yhdessä.
        Irroita siis pistoke autosta, kun olet leiriytyneenä muuten saattaa olla, että autonkin akku on tyhjä kun pitäisi lähteä.

        Vaunussa ei runko toimi maajohtimena, niin kuin autossa, eli kaikista laitteista menee maajohto jotain kautta akkuun, niin myös vetokoukun pistokkeesta se alempi johto oikealla takaa autoa katsottaessa.
        Näin ollen pitäisi kyllä toimia näin kytkettäessä.

        Vedän siis autosta akulta piuhan töpseliin, ja vaunussa töpseliltä akkuun. Miten se maa? Tarvii ka i se senkin. Pitääkö miinuskin vetää vaunun päässä töpseliltä akkuun?


      • viimeiset sanat
        tölö kirjoitti:

        Vedän siis autosta akulta piuhan töpseliin, ja vaunussa töpseliltä akkuun. Miten se maa? Tarvii ka i se senkin. Pitääkö miinuskin vetää vaunun päässä töpseliltä akkuun?

        ´vedän siis autosta akulta piuhat töpseliin..´.

        Oliskos muuten mitään teettää nuo hommat niillä, jotka ne osaavat?


      • KapteeniAlarm
        tölö kirjoitti:

        Vedän siis autosta akulta piuhan töpseliin, ja vaunussa töpseliltä akkuun. Miten se maa? Tarvii ka i se senkin. Pitääkö miinuskin vetää vaunun päässä töpseliltä akkuun?

        Niin autossa, kuin vaunussakin.
        Se autoa takaapäin katsottaessa alempi oikealla, tulee auton rungosta ( siis sama kuin akun miinus navalta )ja jatkaa vaunun pistokkeelta vaunun akun miinus napaan.
        Miinus johto on siis jo valmiina vaunussa asennettuna alunperin.


      • tölö
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Niin autossa, kuin vaunussakin.
        Se autoa takaapäin katsottaessa alempi oikealla, tulee auton rungosta ( siis sama kuin akun miinus navalta )ja jatkaa vaunun pistokkeelta vaunun akun miinus napaan.
        Miinus johto on siis jo valmiina vaunussa asennettuna alunperin.

        Vaunussa ei siis ole ollut koko akkua alunperin niin ei siellä ole sitä piuhaakaan.Tai ei se ainakaan akulle tule. Mutta sekin täytyy siis vetää sinne. Kiitos asiallisista vastauksista. Tuo korjaamolle vienti oli hyvä vinkki! Kiitos kun hoksasit ja vaivaannuit kommentoimaan!


      • KapteeniAlarm
        tölö kirjoitti:

        Vaunussa ei siis ole ollut koko akkua alunperin niin ei siellä ole sitä piuhaakaan.Tai ei se ainakaan akulle tule. Mutta sekin täytyy siis vetää sinne. Kiitos asiallisista vastauksista. Tuo korjaamolle vienti oli hyvä vinkki! Kiitos kun hoksasit ja vaivaannuit kommentoimaan!

        Mutta vaunun taka ja äärivalot kai toimivat ?
        Sinne siis menee aiemmin mainitsemani maajohto auton pistokkeelta.
        Sama johto pitää kytkeä myös vaunun akun miinus napaan. Se kannattaa ottaa jostain sopivasta paikasta, esim vaunussa olevasta kutkentärasiasta, jos sellainen on.
        Ja se sulake auton akulta lähtevään johtoon, jos kuitenkin jokin menee pieleen, tai johto hankautuu oikosulkuun.

        Vaunun sisälle asennettavat valot, vesipumput, yms. on kytkettävä kahdella johdolla vaunun akkuun ja -. Tietenkin sulake ja kytkin johtoon.


      • tölö
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mutta vaunun taka ja äärivalot kai toimivat ?
        Sinne siis menee aiemmin mainitsemani maajohto auton pistokkeelta.
        Sama johto pitää kytkeä myös vaunun akun miinus napaan. Se kannattaa ottaa jostain sopivasta paikasta, esim vaunussa olevasta kutkentärasiasta, jos sellainen on.
        Ja se sulake auton akulta lähtevään johtoon, jos kuitenkin jokin menee pieleen, tai johto hankautuu oikosulkuun.

        Vaunun sisälle asennettavat valot, vesipumput, yms. on kytkettävä kahdella johdolla vaunun akkuun ja -. Tietenkin sulake ja kytkin johtoon.

        Olen jo vaunun kaikki sähkölaitteet kytkenyt toimimaan akulla. Sulakkeet on välissä ja toimii alkuperäisistä katkaisijoista. Muuten on tou DC puoli hallussa mutta tuosta latauksen kytkemishommasta en tajunnut mitään. Se Akulta tuleva piuha kannattanee laittaa aika paksu pituutensa takia? Minkäs kokoinen sulake väliin?


      • KapteeniAlarm
        tölö kirjoitti:

        Olen jo vaunun kaikki sähkölaitteet kytkenyt toimimaan akulla. Sulakkeet on välissä ja toimii alkuperäisistä katkaisijoista. Muuten on tou DC puoli hallussa mutta tuosta latauksen kytkemishommasta en tajunnut mitään. Se Akulta tuleva piuha kannattanee laittaa aika paksu pituutensa takia? Minkäs kokoinen sulake väliin?

        Saattaa olla, että jos vaunun akku on tyhjä ja ehkä lisäksi vaunussa laitteita päällä, niin saattaa kyllä sekin kärähtää. Mutta laita helposti vaihdettavaan ja tarkkailtavaan paikkaan, sulakkeet ovat halpoja.
        Hyvää kesää ja mukavia reissuja !


      • KapteeniAlarm
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Saattaa olla, että jos vaunun akku on tyhjä ja ehkä lisäksi vaunussa laitteita päällä, niin saattaa kyllä sekin kärähtää. Mutta laita helposti vaihdettavaan ja tarkkailtavaan paikkaan, sulakkeet ovat halpoja.
        Hyvää kesää ja mukavia reissuja !

        2,5 neliömillimetrin johto riittää hyvin, ei se maapuoli ole sitäkään.


      • tölö
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        2,5 neliömillimetrin johto riittää hyvin, ei se maapuoli ole sitäkään.

        ja hyvää kesää.


      • tölö kirjoitti:

        ja hyvää kesää.

        Älä missään tapauksessa kaapeloi akkua kapteenin neliöillä "2,5 maahan eli nollaan riittää ohuempikin" jos en nyt väärin muista hänen ohjeitaan.

        Ensinnäkin molemmissa kiertää aivan sama virta joten ne on syytä laittaa vähintään saman vahvuisiksi, jos laitat erilaisia niin laita maajohto paksummaksi. Liitoksien ja liittimien laatu on erittäin tärkeitä 12V verkossa. Liitokset vielä tuppaavat ajanmittaan vaihtelevissa olosuhteissa muuttumaan ja yleensä huonompaan suuntaan. Liitoksien ylimenovastukset saattavat aika nopeasti laskea jännitettä liian ohuen kaapeloinnin lisäksi.

        230Vac verkossa lasketaan 2,5 mm2 riittävän 16A sulakkeelle mutta 12Vdc verkossa jännite on kriittinen koska laskuvaraa ei paljoa ole ja miksi sillä vähällä akkukapasiteetilla lämmittäisi kaapeleita. Laita vähintään 6mm2 ynnäjohtoon akusta jakokiskolle ja maa/nollajohto voi olla vahvempikin vaikka 10mm2.

        Sulakkeena voi tietysti käyttää 16A siitä riittää virtaa vajaalle 200 watille mutta itse laittaisin 20 - 25A sekä erottelisin jakokiskolta muita piirejä omille sulakkeilleen vaikka á 6 - 10A (72 - 120W)tarpeesta riippuen. Tämä siksi, että pikku haaveri polttaa vain ko. piirin sulakkeen eikä koko vaunu pimene samalla. Valotkin kannattaa kytkeä kahteen ryhmään tämän vuoksi vaikka vasen ja oikea puoli omalleen.

        12V verkossa johtimien paksuus tulisikin harkita enemmän jännitehäviöiden kuin virtakestoisuuden perusteella. Myös kaapeloinnin liitettävyys pitää tarkastaa ennen kuin sitä alkaa asentaa eli pitää katsoa miten paksun kaapelin mihinkin laitteeseen voi kytkeä ilman johtimen kavennusta.

        Jos käytät ruuvattavia riviliittimiä haaroituksissa jotka lienevät parempia 12V verkossa kuin jousivoimaiset käytä ainoastaan johdinsuojalla varustettuja joissa ruuvi ei kosketa suoraan johdinta.


      • KapteeniAlarm kirjoitti:

        Joka kytkee virran vaunuun menevään johtoon, kun latausjännite nousee tarpeeksi autossa.
        Dioditkin hukkaavat jännitettä ja niiden virtamäärät ovat yleensä aika pieniä, lisäksi kun matka vaunun akkuun on pitkä niin ei oikein toimi.
        Niin ja sulake tietenkin akulta lähtevään johtoon, ettei tule vahinkoja.

        Diodeita saa vaikka sadalle ampeerille joten se ei yleensä ole este niiden käytölle vaan ylimenojännite joka vähentää jännitettä niiden jälkeen 0,7 - 1,5V tyypistä ja virrasta riippuen. Suurivirtaiset on yleensä laitettava jäähdytyslevyyn. 1V ylimenojännite ja 10A virralla tarkoittaa 10W tehohäviötä joka käräyttää isonkin diodin hetkessä ilman jäähdytystä. 12V piirissä rele-erotus onkin suositeltavampi muoto aivan kuten kapteeni loihe lausumaan.


      • a-sähäri
        karva.naamari kirjoitti:

        Älä missään tapauksessa kaapeloi akkua kapteenin neliöillä "2,5 maahan eli nollaan riittää ohuempikin" jos en nyt väärin muista hänen ohjeitaan.

        Ensinnäkin molemmissa kiertää aivan sama virta joten ne on syytä laittaa vähintään saman vahvuisiksi, jos laitat erilaisia niin laita maajohto paksummaksi. Liitoksien ja liittimien laatu on erittäin tärkeitä 12V verkossa. Liitokset vielä tuppaavat ajanmittaan vaihtelevissa olosuhteissa muuttumaan ja yleensä huonompaan suuntaan. Liitoksien ylimenovastukset saattavat aika nopeasti laskea jännitettä liian ohuen kaapeloinnin lisäksi.

        230Vac verkossa lasketaan 2,5 mm2 riittävän 16A sulakkeelle mutta 12Vdc verkossa jännite on kriittinen koska laskuvaraa ei paljoa ole ja miksi sillä vähällä akkukapasiteetilla lämmittäisi kaapeleita. Laita vähintään 6mm2 ynnäjohtoon akusta jakokiskolle ja maa/nollajohto voi olla vahvempikin vaikka 10mm2.

        Sulakkeena voi tietysti käyttää 16A siitä riittää virtaa vajaalle 200 watille mutta itse laittaisin 20 - 25A sekä erottelisin jakokiskolta muita piirejä omille sulakkeilleen vaikka á 6 - 10A (72 - 120W)tarpeesta riippuen. Tämä siksi, että pikku haaveri polttaa vain ko. piirin sulakkeen eikä koko vaunu pimene samalla. Valotkin kannattaa kytkeä kahteen ryhmään tämän vuoksi vaikka vasen ja oikea puoli omalleen.

        12V verkossa johtimien paksuus tulisikin harkita enemmän jännitehäviöiden kuin virtakestoisuuden perusteella. Myös kaapeloinnin liitettävyys pitää tarkastaa ennen kuin sitä alkaa asentaa eli pitää katsoa miten paksun kaapelin mihinkin laitteeseen voi kytkeä ilman johtimen kavennusta.

        Jos käytät ruuvattavia riviliittimiä haaroituksissa jotka lienevät parempia 12V verkossa kuin jousivoimaiset käytä ainoastaan johdinsuojalla varustettuja joissa ruuvi ei kosketa suoraan johdinta.

        Releen vetopiiri olisi hyvä kytkeä laturin D nastaan. Etuna on se, että vain auton laturin toimiessa ladataan vaunun akkua. Vaikka moottori sammuisi virrat kytkettynä, katkaisee rele virransyötön vaunulle.


      • KapteeniAlarm
        karva.naamari kirjoitti:

        Älä missään tapauksessa kaapeloi akkua kapteenin neliöillä "2,5 maahan eli nollaan riittää ohuempikin" jos en nyt väärin muista hänen ohjeitaan.

        Ensinnäkin molemmissa kiertää aivan sama virta joten ne on syytä laittaa vähintään saman vahvuisiksi, jos laitat erilaisia niin laita maajohto paksummaksi. Liitoksien ja liittimien laatu on erittäin tärkeitä 12V verkossa. Liitokset vielä tuppaavat ajanmittaan vaihtelevissa olosuhteissa muuttumaan ja yleensä huonompaan suuntaan. Liitoksien ylimenovastukset saattavat aika nopeasti laskea jännitettä liian ohuen kaapeloinnin lisäksi.

        230Vac verkossa lasketaan 2,5 mm2 riittävän 16A sulakkeelle mutta 12Vdc verkossa jännite on kriittinen koska laskuvaraa ei paljoa ole ja miksi sillä vähällä akkukapasiteetilla lämmittäisi kaapeleita. Laita vähintään 6mm2 ynnäjohtoon akusta jakokiskolle ja maa/nollajohto voi olla vahvempikin vaikka 10mm2.

        Sulakkeena voi tietysti käyttää 16A siitä riittää virtaa vajaalle 200 watille mutta itse laittaisin 20 - 25A sekä erottelisin jakokiskolta muita piirejä omille sulakkeilleen vaikka á 6 - 10A (72 - 120W)tarpeesta riippuen. Tämä siksi, että pikku haaveri polttaa vain ko. piirin sulakkeen eikä koko vaunu pimene samalla. Valotkin kannattaa kytkeä kahteen ryhmään tämän vuoksi vaikka vasen ja oikea puoli omalleen.

        12V verkossa johtimien paksuus tulisikin harkita enemmän jännitehäviöiden kuin virtakestoisuuden perusteella. Myös kaapeloinnin liitettävyys pitää tarkastaa ennen kuin sitä alkaa asentaa eli pitää katsoa miten paksun kaapelin mihinkin laitteeseen voi kytkeä ilman johtimen kavennusta.

        Jos käytät ruuvattavia riviliittimiä haaroituksissa jotka lienevät parempia 12V verkossa kuin jousivoimaiset käytä ainoastaan johdinsuojalla varustettuja joissa ruuvi ei kosketa suoraan johdinta.

        Niinkuin karvanaama ehdottaa,mutta aika hankala niitä on pistokkeen läpi vetää.
        Ja en ehdottanut maajohtoa ohuemmaksi, vaan kirjoitin, että se ei varmaan ole sitäkään.
        Ja senkin vaihtaminen käytännössä 2,5 neliöön lienee aika työlästä.
        Tarkoitus on kai rakentaa järjestelmä järkevällä työ ja kustannusmäärällä, ja ehdottamani on kyllä toiminut vuosikymmeniä vaunuissa.
        Ei sillä tietenkään tyhjää akkua täyden auton akun rinnalle voi kytkeä, kyllä silloin sulake kärähtää ja johdotkin lämpenevät.


      • KapteeniAlarm
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Niinkuin karvanaama ehdottaa,mutta aika hankala niitä on pistokkeen läpi vetää.
        Ja en ehdottanut maajohtoa ohuemmaksi, vaan kirjoitin, että se ei varmaan ole sitäkään.
        Ja senkin vaihtaminen käytännössä 2,5 neliöön lienee aika työlästä.
        Tarkoitus on kai rakentaa järjestelmä järkevällä työ ja kustannusmäärällä, ja ehdottamani on kyllä toiminut vuosikymmeniä vaunuissa.
        Ei sillä tietenkään tyhjää akkua täyden auton akun rinnalle voi kytkeä, kyllä silloin sulake kärähtää ja johdotkin lämpenevät.

        Asennettavana on maapuolella käytännössä 2 johtoa. Auton akulta auton pistorasiaan ja vaunun kytkentärasialta vaunun akkuun.
        Se johto vaunun pistokkeelta vaunun kytkentärasiaan siellä jo lienee, jos ulkoiset valot toimivat, toivottavasti se on tuo mainittu 2,5 neliötä.
        Ellei ole, niin tuskin se käytännässä ongelmia tuottaa, huonot liitokset ennemmin, mikäli niitä on.


      • KapteeniAlarm kirjoitti:

        Niinkuin karvanaama ehdottaa,mutta aika hankala niitä on pistokkeen läpi vetää.
        Ja en ehdottanut maajohtoa ohuemmaksi, vaan kirjoitin, että se ei varmaan ole sitäkään.
        Ja senkin vaihtaminen käytännössä 2,5 neliöön lienee aika työlästä.
        Tarkoitus on kai rakentaa järjestelmä järkevällä työ ja kustannusmäärällä, ja ehdottamani on kyllä toiminut vuosikymmeniä vaunuissa.
        Ei sillä tietenkään tyhjää akkua täyden auton akun rinnalle voi kytkeä, kyllä silloin sulake kärähtää ja johdotkin lämpenevät.

        Kuten varmaan huomasit kirjoituksessani oli kyse akun kaapeloinnista kuormaan jota yleensä ymmärrän kun akun kaapeloinnista puhutaan.

        Itselläni tulee auton laturista 6 mm2 kaapeli hupipuolelle laturiin asti kuten myös akulta. Tosin kyseessä on matkailuauto jossa ei ole väliliitinongelmaa.

        Matkailuvaunun akun lataus ei todennäköisesti koskaan onnistu täyteen autosta käsin, kohtuulliseen varaukseen sen saattaa saada. Välillä on liikaa ohutta johdinta ja useita liittimiä.

        Paras tapa lienee luotettavalla liitoksella (juotos ja kutistussukka päälle) liittimen lähellä lisätä johdinpaksuutta suojakotelossa. Vain latauspiiri on tärkeä sekä piiri johon jääkaappi on kytketty jos se on 12V käytössä. Jos on vain yksi 0-johto se on vielä tärkeämpi koska siinä kulkevat myös takavalojen virrat. Akun latauksessa sadat millivoltit ovat ratkaisevia jos täyteen halutaan.


      • KapteeniAlarm
        karva.naamari kirjoitti:

        Kuten varmaan huomasit kirjoituksessani oli kyse akun kaapeloinnista kuormaan jota yleensä ymmärrän kun akun kaapeloinnista puhutaan.

        Itselläni tulee auton laturista 6 mm2 kaapeli hupipuolelle laturiin asti kuten myös akulta. Tosin kyseessä on matkailuauto jossa ei ole väliliitinongelmaa.

        Matkailuvaunun akun lataus ei todennäköisesti koskaan onnistu täyteen autosta käsin, kohtuulliseen varaukseen sen saattaa saada. Välillä on liikaa ohutta johdinta ja useita liittimiä.

        Paras tapa lienee luotettavalla liitoksella (juotos ja kutistussukka päälle) liittimen lähellä lisätä johdinpaksuutta suojakotelossa. Vain latauspiiri on tärkeä sekä piiri johon jääkaappi on kytketty jos se on 12V käytössä. Jos on vain yksi 0-johto se on vielä tärkeämpi koska siinä kulkevat myös takavalojen virrat. Akun latauksessa sadat millivoltit ovat ratkaisevia jos täyteen halutaan.

        Eli töpseli seinään ja automaattilaturi lataa ja pitää vaunun akun täynnä leiriydyttäessä ja se on pääasallinen lataaja.
        Tämä nyt mielipiteitä jakanut "latausjohto" on vain lisänä ja lataahan se jonkin verran ajon aikana.
        Mitään jääkaappia ei muutenkaan kannata 12 voltilla käyttää,sitä varten on kaasu. Kuitenkin esim. kylmäboxissa juomat sillä virralla kyllä säilyvät mukavan viileinä.


      • 12volttia
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Eli töpseli seinään ja automaattilaturi lataa ja pitää vaunun akun täynnä leiriydyttäessä ja se on pääasallinen lataaja.
        Tämä nyt mielipiteitä jakanut "latausjohto" on vain lisänä ja lataahan se jonkin verran ajon aikana.
        Mitään jääkaappia ei muutenkaan kannata 12 voltilla käyttää,sitä varten on kaasu. Kuitenkin esim. kylmäboxissa juomat sillä virralla kyllä säilyvät mukavan viileinä.

        Miksi ei jääkaappia kannata käyttää 12 voltilla? Vai tarkoititko ettei kannata käyttää vaunun akkua jääkaapille? Itse muutin kytkennän niin että voin käyttää ajon aikana jääkaappia auton sähköjärjestelmästä. Parkeista herätevirta releelle eli ei kuluta auton akkua tyhjäksi jos pysähtyy johonkin hetkeksi. Uusissa vaunuissa ei saa käyttää enää kaasua ajon aikana eli ed. mainittu kytkentä pakollinen. Ja eihän kaasu saisi olla päällä kun menee tankkaamaan autoa.
        Ps. vaunun sumuvalo toimii silti.


      • KapteeniAlarm
        12volttia kirjoitti:

        Miksi ei jääkaappia kannata käyttää 12 voltilla? Vai tarkoititko ettei kannata käyttää vaunun akkua jääkaapille? Itse muutin kytkennän niin että voin käyttää ajon aikana jääkaappia auton sähköjärjestelmästä. Parkeista herätevirta releelle eli ei kuluta auton akkua tyhjäksi jos pysähtyy johonkin hetkeksi. Uusissa vaunuissa ei saa käyttää enää kaasua ajon aikana eli ed. mainittu kytkentä pakollinen. Ja eihän kaasu saisi olla päällä kun menee tankkaamaan autoa.
        Ps. vaunun sumuvalo toimii silti.

        Jääkaappi 12v virralla on aika tehoton ja normaalikytkennällä ( ehdottamillani johdotuksilla) ei todennäköisesti sen ottamaa virtamäärää saada autosta siirrettyä vaunuun.
        Vaunun akku siis purkautuu ajon aikana, eikä jääkaappi silti pysy kylmänä.

        Tietysti on mahdollista vetää erillisen pistokkeen kautta vahvempi syöttö vaunun akulle, mutta ei se jääkaapin tehoa juuri lisää.

        On muuten menty huonompaan suuntaan, ellei kaasukaappi enää toimi ajon aikana, ei kai sitten lämmityskään, joten on se mukava leiriytyä talvireissulla kylmään vaunuun ???

        Suomi on kieltojen luvattu maa, niitä kyllä eu.n myötä piisaa ja mehän noudatamme kaikkia orjallisesti, toisin kuin muut.
        En kyllä ole ajatellut käydä vaunun jääkaappia ja lämmitystä sammuttamassa ennen huoltoasemalle ajamista.


      • KapteeniAlarm
        12volttia kirjoitti:

        Miksi ei jääkaappia kannata käyttää 12 voltilla? Vai tarkoititko ettei kannata käyttää vaunun akkua jääkaapille? Itse muutin kytkennän niin että voin käyttää ajon aikana jääkaappia auton sähköjärjestelmästä. Parkeista herätevirta releelle eli ei kuluta auton akkua tyhjäksi jos pysähtyy johonkin hetkeksi. Uusissa vaunuissa ei saa käyttää enää kaasua ajon aikana eli ed. mainittu kytkentä pakollinen. Ja eihän kaasu saisi olla päällä kun menee tankkaamaan autoa.
        Ps. vaunun sumuvalo toimii silti.

        Mutta yleisratkaisu olisi asentaa vaihtorele, tai kytkin, jolla saadaan valittua sumuvalo tai suoravirta auton pistokkeeseen.

        Sillä jos sumuvalolle kytkettyyn pistorasiaan kytketään vaunu, jossa on suorakytkentä akulle, niin auton takasumuvalo, tai ainakin sen merkkivalo palaa jatkuvasti. Toisin päin taas jos autossa on suoravirtakytkentä ja vaunussa takasumuvalo, niin se palaa jatkuvasti pistokkeen ollessa kiinni.

        Itse olen oikaissut ja vaunun suoravirtajohdossa on kytkin ja auton pistokkeessa takasumuvalokytkentä auton takasumuvalon irtikytkevällä järjestelmällä.
        Voin tarvittaessa syöttää takasumuvalon kautta vaunun akulle virtaa ( ei kovin hyvin ) eikä auton takasumuvalo silti ole käytössä.
        Vetäessäni takasumuvalolla varustettua vaunua sen takasumuvalo toimii normaalisti


      • karva.naamari kirjoitti:

        Diodeita saa vaikka sadalle ampeerille joten se ei yleensä ole este niiden käytölle vaan ylimenojännite joka vähentää jännitettä niiden jälkeen 0,7 - 1,5V tyypistä ja virrasta riippuen. Suurivirtaiset on yleensä laitettava jäähdytyslevyyn. 1V ylimenojännite ja 10A virralla tarkoittaa 10W tehohäviötä joka käräyttää isonkin diodin hetkessä ilman jäähdytystä. 12V piirissä rele-erotus onkin suositeltavampi muoto aivan kuten kapteeni loihe lausumaan.

        Pitää paikkansa, diodin läpi akku ei lataudu kuin hieman, erotusrele on ainoa mahdollisuus. Vaunun latausta varten kannattaa vetää ainakin 4 neliön johdin akulta sulakkeen kautta takaliittimelle samoin kuin tehdään matkailuautoissa hupiakulle. Silloin vaunun akku latautuu jos ei ihan täyteen niin kohtuulliseen iskuun kuitenkin.

        Latausjännitehän on 14,4V max, pitkä kaapeli ja liitokset laskevat sitä suurella virralla joten auton laturi ei sitä koskaan saa piripintaan. Vielä jos kytket siihen vaunun jääkaapin niin jännite laskee entisestään. 12V järjestelmä on varsin herkkä vastuksille. 1V häviö saa aikaan sen, ettei akku lataudu kuin 13,4 voltin jännitteellä joka ei riitä edes pitämään akkua täytenä jos se on ladattu verkosta seisonnan aikana. Jos jääkaappia ei kytketä 12V:n niin häviön ollessa pienempi akun lataus säilyy.


      • Sähköllä se käy
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Asennettavana on maapuolella käytännössä 2 johtoa. Auton akulta auton pistorasiaan ja vaunun kytkentärasialta vaunun akkuun.
        Se johto vaunun pistokkeelta vaunun kytkentärasiaan siellä jo lienee, jos ulkoiset valot toimivat, toivottavasti se on tuo mainittu 2,5 neliötä.
        Ellei ole, niin tuskin se käytännässä ongelmia tuottaa, huonot liitokset ennemmin, mikäli niitä on.

        "Asennettavana on maapuolella käytännössä 2 johtoa. Auton akulta auton pistorasiaan"
        MIKSI? koska auton runko itsessään toimii jo - puolena riittää pistokkeelta auton runkoon lyhyt - johto.Ja tietysti akulta suoraan.


    • Juuri 13 napaisen asennuttanut

      Katsastuksessa pitää perävaunun sumuvalo toimia, jos sellainen perävaunussa on. 7-napaisen sumuvalonastaa, ei saa missään tapauksessa ottaa lataus/jääkaappikäyttöön. Jos vaunun jääkaappi on päällä 12-voltilla (vaikkapa vahingossa) on virtamäärä melkoinen, joten sumuvalon kytkentä saattaa joutua "koville".

      Tässä kytkentävaihtoehtoja 7-napainen ja 13 napainen Jaeger ovat yleisimpiä:
      http://caravanuutiset.com/?p=146

      13 napaisessa akun jatkuva virta ja jääkaappi ovat eri nastoissa niin, että jääkaappi kytkeytyy virtalukon kautta. Akun lataus on päällä ”aina”.

      13-napaisen hyvänä puolena on myös se, että saa vaunun peruutusvalot toimimaan (jos sellaiset on), joten pimeänä aikana saa lisävaloa peruutettaessa.

      13-napainen Jaeger on käytössä esim. Soliferissä ja Kabessa.

      Jos kytket Jaeger-pistokkeen autoosi, voit käyttää myös perinteistä 7-napaista, kun hankit adapterin.

      Nykyautoissa ei koukun kytkentää voi enää tehdä "ryöstämällä" takavaloista, vaan autoon on hankittava merkkikohtainen johtosarja, joka kytketään omiin liittimiinsä yleensä sulakerasialle.

      Lukekaa juttu Caravan-lehdestä.

      • misar

        tähän keskusteluun, että kertoisin omat kokemukset.
        Itselläni on auto, joka on varustettu 7-napaisella pistokkeella ja siinä 2-napa antaa latausvirran suoraan vaunun akulle. Vaunussa ei ole takasumuvaloja eikä peruutusvaloa.
        Vaunun jääkaappi toimii 12V. mutta ainoastaan silloin, kun auto on kytkettynä kiinni ja käynnissä. Välissä on diodi (vaunussa alkujaan) joka estää virran kulun väärään suuntaan.
        Autossa on oma virransyöttökeskus takaosaan, josta on myös otettu kaikki vaunulle menevä virta. Valot yms. Jatkuvalle virralle on 2,5m² johto ja vaunussa on 6m² johto akulle. Ja sitä kautta jääkaappi saa virtansa.
        Ei ole ollut ongelmia johtojen lämpiäväisyyden suhteen ja kaappi on toiminut hyvin.
        Mutta tämä toimii ainoastaan alkujaan oikein rakennetuissa järjestelmissä.
        Nykyiset 13-napaiset liittimet ovat johtimien osalta täysin alimitoitettuja. Riittävä jännite ei voi kulkea 0,75m²tai 1,o m²johtimessa riittävän hyvin. Mielestäni niistä tulee ongelmia.


      • KapteeniAlarm
        misar kirjoitti:

        tähän keskusteluun, että kertoisin omat kokemukset.
        Itselläni on auto, joka on varustettu 7-napaisella pistokkeella ja siinä 2-napa antaa latausvirran suoraan vaunun akulle. Vaunussa ei ole takasumuvaloja eikä peruutusvaloa.
        Vaunun jääkaappi toimii 12V. mutta ainoastaan silloin, kun auto on kytkettynä kiinni ja käynnissä. Välissä on diodi (vaunussa alkujaan) joka estää virran kulun väärään suuntaan.
        Autossa on oma virransyöttökeskus takaosaan, josta on myös otettu kaikki vaunulle menevä virta. Valot yms. Jatkuvalle virralle on 2,5m² johto ja vaunussa on 6m² johto akulle. Ja sitä kautta jääkaappi saa virtansa.
        Ei ole ollut ongelmia johtojen lämpiäväisyyden suhteen ja kaappi on toiminut hyvin.
        Mutta tämä toimii ainoastaan alkujaan oikein rakennetuissa järjestelmissä.
        Nykyiset 13-napaiset liittimet ovat johtimien osalta täysin alimitoitettuja. Riittävä jännite ei voi kulkea 0,75m²tai 1,o m²johtimessa riittävän hyvin. Mielestäni niistä tulee ongelmia.

        Täytyy olla "akun latausjohdon" ja vaunun taka ja äärivalojen kanssa, muuten loppuvat nastat kesken.
        Ellei sitten ole yhdistetty vasenta ja oikeaa taka/äärivalojohtoa, joka on laitonta ja yhdistää autossakin kaksi eri virtapiiriä toisiinsa.

        Se jääkaapin toiminta on kokeiltu matkailuautoissa ja vaunuissa 12v jännitteellä ja todettu heikoksi, ei pysy kylmänä.
        Muutenkin nämä matkailukaluston kaapit kaasullakin varsinkin kesähelteellä ovat aika onnettomia.
        Ne on yleensä sijoitettu pieneen tilaan ja etenkin kun aurinko lämmittää ulkoseunää kaapin kohdalta, niin eipä juuri ole kehumista.
        Joissain malleissa on tosin jäähdytyspuhallin, joka kierrättää ilmaa jääkaapin takana ja joihinkin olen sellaisen asentanut.

        Mutta 12V jääkaapin toiminnasta olen eri mieltä kanssasi.
        Kytkeytyykö se jääkaappisi irti 12V järjestelmästä, kun sammutat auton ja Vaihtaako se ehkä automaattisesti kaasulle ?


      • Toimiihan se
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Täytyy olla "akun latausjohdon" ja vaunun taka ja äärivalojen kanssa, muuten loppuvat nastat kesken.
        Ellei sitten ole yhdistetty vasenta ja oikeaa taka/äärivalojohtoa, joka on laitonta ja yhdistää autossakin kaksi eri virtapiiriä toisiinsa.

        Se jääkaapin toiminta on kokeiltu matkailuautoissa ja vaunuissa 12v jännitteellä ja todettu heikoksi, ei pysy kylmänä.
        Muutenkin nämä matkailukaluston kaapit kaasullakin varsinkin kesähelteellä ovat aika onnettomia.
        Ne on yleensä sijoitettu pieneen tilaan ja etenkin kun aurinko lämmittää ulkoseunää kaapin kohdalta, niin eipä juuri ole kehumista.
        Joissain malleissa on tosin jäähdytyspuhallin, joka kierrättää ilmaa jääkaapin takana ja joihinkin olen sellaisen asentanut.

        Mutta 12V jääkaapin toiminnasta olen eri mieltä kanssasi.
        Kytkeytyykö se jääkaappisi irti 12V järjestelmästä, kun sammutat auton ja Vaihtaako se ehkä automaattisesti kaasulle ?

        Kyllä se vaunun jääkaappi pysyy ajon aikana kylmänä varsinkin jos se alkujäähdytetään kaasulla ennen lähtöä. Pysyyhän akkukäyttöisessäkin kylmälaukussa kylmänä vaikka sen teho on todella mitätön tilavuuteen nähden. Jos ei pysy kylmänä niin silloin on kaappi rikki.
        Ei sillä että vastustaisin mitenkään kaasun käyttöä. Mutta pienistä puroista kasvaa iso virta,säästöä se on pienikin säästö ;)


      • misar
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Täytyy olla "akun latausjohdon" ja vaunun taka ja äärivalojen kanssa, muuten loppuvat nastat kesken.
        Ellei sitten ole yhdistetty vasenta ja oikeaa taka/äärivalojohtoa, joka on laitonta ja yhdistää autossakin kaksi eri virtapiiriä toisiinsa.

        Se jääkaapin toiminta on kokeiltu matkailuautoissa ja vaunuissa 12v jännitteellä ja todettu heikoksi, ei pysy kylmänä.
        Muutenkin nämä matkailukaluston kaapit kaasullakin varsinkin kesähelteellä ovat aika onnettomia.
        Ne on yleensä sijoitettu pieneen tilaan ja etenkin kun aurinko lämmittää ulkoseunää kaapin kohdalta, niin eipä juuri ole kehumista.
        Joissain malleissa on tosin jäähdytyspuhallin, joka kierrättää ilmaa jääkaapin takana ja joihinkin olen sellaisen asentanut.

        Mutta 12V jääkaapin toiminnasta olen eri mieltä kanssasi.
        Kytkeytyykö se jääkaappisi irti 12V järjestelmästä, kun sammutat auton ja Vaihtaako se ehkä automaattisesti kaasulle ?

        Kaappi toimii ja pysyy kylmänä myös 12V, kunhan se on ensin kylmentynyt joko kaasulla tai 230V.
        On totta, että näistä kolmesta vaihtoehdosta 12V toiminta on heikoin.
        Oma kaappi jäähtyy kyllä kesäkuumalla lähelle 0°, jos sen pitää täysillä. On riittävä ilmanvaihto ympärillä ja hukkalämpö ei tule vaunuun sisälle.
        Joskin talvella sen soisi tulevan.
        Ja auton kun sammuttaa, niin kaappi lopettaa toiminnan 12V, mutta ei vaihda automaattisesti kaasulle. Täytyy manuaalisesti tehdä.
        Myöskään se ei riitä, että pistokkeen kytkee autoon kiinni, auton täytyy olla käynnissä jotta jääkaappi toimisi 12V.
        Toki pääasiallisesti käytän vain kaasua kaapin toiminnoista. Tuntuu, että se olisi tehokkain muoto.


      • KapteeniAlarm
        misar kirjoitti:

        Kaappi toimii ja pysyy kylmänä myös 12V, kunhan se on ensin kylmentynyt joko kaasulla tai 230V.
        On totta, että näistä kolmesta vaihtoehdosta 12V toiminta on heikoin.
        Oma kaappi jäähtyy kyllä kesäkuumalla lähelle 0°, jos sen pitää täysillä. On riittävä ilmanvaihto ympärillä ja hukkalämpö ei tule vaunuun sisälle.
        Joskin talvella sen soisi tulevan.
        Ja auton kun sammuttaa, niin kaappi lopettaa toiminnan 12V, mutta ei vaihda automaattisesti kaasulle. Täytyy manuaalisesti tehdä.
        Myöskään se ei riitä, että pistokkeen kytkee autoon kiinni, auton täytyy olla käynnissä jotta jääkaappi toimisi 12V.
        Toki pääasiallisesti käytän vain kaasua kaapin toiminnoista. Tuntuu, että se olisi tehokkain muoto.

        Että vaunun jääkaappi, joka on kytketty vaunun akkuun( mikäli oikein ymmärsin), kytkeytyy pais 12V virtapiiristä, kun auton moottori sammuu.
        Sehän vaatii vielä yhden ohjausjohdon auton ja vaunun väliin ja ennenkin ne jo johdot loppuivat kesken ?


      • tää johtoa
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Että vaunun jääkaappi, joka on kytketty vaunun akkuun( mikäli oikein ymmärsin), kytkeytyy pais 12V virtapiiristä, kun auton moottori sammuu.
        Sehän vaatii vielä yhden ohjausjohdon auton ja vaunun väliin ja ennenkin ne jo johdot loppuivat kesken ?

        vaadi, vaan se kaappi vaatii jännitettä jota ei ole, kun auto ei käy ja akun oma puhti ei yleensä piisaa muuten kuin poikkeus tapauksissa.Esim: uusi akku tai autossa kunnon laturi(mitä niissä ei ole, kun ei omiin tahdo virta riittää).Siinäpä sitä johto ajatusta


      • misar
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Että vaunun jääkaappi, joka on kytketty vaunun akkuun( mikäli oikein ymmärsin), kytkeytyy pais 12V virtapiiristä, kun auton moottori sammuu.
        Sehän vaatii vielä yhden ohjausjohdon auton ja vaunun väliin ja ennenkin ne jo johdot loppuivat kesken ?

        tehdasasennus. Ts. ollut alusta alkaen niin. Ja jääkaappia ei saa päälle 12V suoraan vaunun akusta, ellei vaunua ole kytketty autoon ja käynnissä olevaan. Ei edes silloin kun vaunun laturi syöttää virtaa akulle.
        7-napaisen liittimen kautta nämä kaikki hoituu ja kytkentä on samanlainen kuin tuolla aiemmin oli kuvattu eri vaihtoehtoja. 7 / 13 napaisille.
        Ja kaappi on kytketty ottamaan virta vaunun akusta.
        Ilmeisesti valmistaja on tällä halunnut estää sen, ettei vaunun akku tyhjentyisi vahingossa jääkaapin käytön yhteydessä. Sen verran se kuitenkin haukkaa virtaa, ettei jännite kauan pysyisi normaalissa.
        Nyt kun se toimii vain auton käydessä niin varmistetaan riittävän jännitteen saanti koko ajan.
        Mielestäni oiva ratkaisu.


      • misar
        misar kirjoitti:

        tehdasasennus. Ts. ollut alusta alkaen niin. Ja jääkaappia ei saa päälle 12V suoraan vaunun akusta, ellei vaunua ole kytketty autoon ja käynnissä olevaan. Ei edes silloin kun vaunun laturi syöttää virtaa akulle.
        7-napaisen liittimen kautta nämä kaikki hoituu ja kytkentä on samanlainen kuin tuolla aiemmin oli kuvattu eri vaihtoehtoja. 7 / 13 napaisille.
        Ja kaappi on kytketty ottamaan virta vaunun akusta.
        Ilmeisesti valmistaja on tällä halunnut estää sen, ettei vaunun akku tyhjentyisi vahingossa jääkaapin käytön yhteydessä. Sen verran se kuitenkin haukkaa virtaa, ettei jännite kauan pysyisi normaalissa.
        Nyt kun se toimii vain auton käydessä niin varmistetaan riittävän jännitteen saanti koko ajan.
        Mielestäni oiva ratkaisu.

        http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/pvkytk.htm


      • KapteeniAlarm
        misar kirjoitti:

        tehdasasennus. Ts. ollut alusta alkaen niin. Ja jääkaappia ei saa päälle 12V suoraan vaunun akusta, ellei vaunua ole kytketty autoon ja käynnissä olevaan. Ei edes silloin kun vaunun laturi syöttää virtaa akulle.
        7-napaisen liittimen kautta nämä kaikki hoituu ja kytkentä on samanlainen kuin tuolla aiemmin oli kuvattu eri vaihtoehtoja. 7 / 13 napaisille.
        Ja kaappi on kytketty ottamaan virta vaunun akusta.
        Ilmeisesti valmistaja on tällä halunnut estää sen, ettei vaunun akku tyhjentyisi vahingossa jääkaapin käytön yhteydessä. Sen verran se kuitenkin haukkaa virtaa, ettei jännite kauan pysyisi normaalissa.
        Nyt kun se toimii vain auton käydessä niin varmistetaan riittävän jännitteen saanti koko ajan.
        Mielestäni oiva ratkaisu.

        Onhan se tietysti mahdollista rakentaa monenlaista ja varsinkin kun otetaan hienompi elekroniikka käyttöön.
        Tässä tapauksessa siellä on kai jokin tunnistin, joka haistelee autolta tulevaa jännitettä ja ohjaa sen mukaan jääkaapin 12V virtaa.

        Hyvää kesää vaan sinullekkin ja kylmiä juomia kuumia kesäpäiviä viilentämään.


      • misar
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Onhan se tietysti mahdollista rakentaa monenlaista ja varsinkin kun otetaan hienompi elekroniikka käyttöön.
        Tässä tapauksessa siellä on kai jokin tunnistin, joka haistelee autolta tulevaa jännitettä ja ohjaa sen mukaan jääkaapin 12V virtaa.

        Hyvää kesää vaan sinullekkin ja kylmiä juomia kuumia kesäpäiviä viilentämään.

        luulisin, että joku tunnistin siellä "haistelee" tulevan virran määrää.
        Mielestäni oiva toiminta, ei mene koskaan vaunun akku vahingossa tyhjäksi.

        Kuin myös sinulle mukavaa kesän alkua.


      • yksinkertainen kytkentä
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Onhan se tietysti mahdollista rakentaa monenlaista ja varsinkin kun otetaan hienompi elekroniikka käyttöön.
        Tässä tapauksessa siellä on kai jokin tunnistin, joka haistelee autolta tulevaa jännitettä ja ohjaa sen mukaan jääkaapin 12V virtaa.

        Hyvää kesää vaan sinullekkin ja kylmiä juomia kuumia kesäpäiviä viilentämään.

        Eli jääkaappi on kytketty vaunun akkuun ja kun vaunu kytketään autoon kiinni niin auton pistorasiasta tulee sekä latausvirta vaunun akkuun sekä herätevirta releelle joka kytkee jääkaapin silloin vaunun akkuun. Myös auton päässä on rele joka katkaisee virransyötön kun auton virta katkaistaan.Pari perus relettä ja johtoa,helppo tehdä myös jälkiasennuksena.
        Rele juuri varmistaa ettei jääkaappi pura vaunun akkua tyhjäksi jos ei kerran latausvirtaakaan tule.


      • yksinkertainen kytkentä
        yksinkertainen kytkentä kirjoitti:

        Eli jääkaappi on kytketty vaunun akkuun ja kun vaunu kytketään autoon kiinni niin auton pistorasiasta tulee sekä latausvirta vaunun akkuun sekä herätevirta releelle joka kytkee jääkaapin silloin vaunun akkuun. Myös auton päässä on rele joka katkaisee virransyötön kun auton virta katkaistaan.Pari perus relettä ja johtoa,helppo tehdä myös jälkiasennuksena.
        Rele juuri varmistaa ettei jääkaappi pura vaunun akkua tyhjäksi jos ei kerran latausvirtaakaan tule.

        Auton päässä ei vättämättä tarvitse relettä jos virta tulee virtalukon kautta eli on virtaa vain silloin kun auton sytytysvirta on kytketty.
        Mutta releellä ohjattu on parempi tapa,pystyy laittamaan riittävänpaksun syöttöjohdon perävaunupistorasiaan.


      • on oma
        yksinkertainen kytkentä kirjoitti:

        Auton päässä ei vättämättä tarvitse relettä jos virta tulee virtalukon kautta eli on virtaa vain silloin kun auton sytytysvirta on kytketty.
        Mutta releellä ohjattu on parempi tapa,pystyy laittamaan riittävänpaksun syöttöjohdon perävaunupistorasiaan.

        sähkökeskus, josta kaikki pistokkeelle menevät johdon lähtee. Myös siellä on iso kasa releitä. Ilmeisesti kulkevat näiden kautta. Auto on Volvo S80.


      • Janlin

        Ei kahta akkua voi kytkeä Pistokkeesta mahtuvalla piuhalla yhteen, koska silloin täydempi akku purkautuu voimalla tyhjempään akkuun sulake palaa tai piuhat sulaa ! Virtalukostakaan ei mene suuria virtoja lävitse vain ohjausvirtoja Helppokonsti on käyttää vaunussa akuun menevän piuhan välissä tätä http://www.motonet.fi/fi/tuote/452757/Caravan-akkuerotin-Ctek-D250S-12V-kaksoisakkurele Ja vaikka lisätä aurinko paneeli. Tai toista niistä tehokkaampaa. Laite lakkaa lataamasta kun auto ei käy ja akkujen välillä ei ole yhteyttä. Toisaalta olisi hyvä autoon laittaa rele ettei pistokkeessa olisi jatkuva lataus virta.


    • vaunu

      itselläni on hobbyvaunu kytkin adapteriin ysi navan ja hyvin on toiminut monta vuotta ja kaappi on kylmä ajon aikana kuumall otan ulkopuolelta ritilät pois tuulettu hyvin

    • Nykyisin voitte unohtaa harrastelukytkennöissänne nuo D johdot ynnä muut relekytkennät hupiakun latauksessa, tai sitten niiden puuttuessa lähes pakollisen auton ja vaunun erottamisen parkissa.
      Biltema myy lisäakun lataukseen erotusrelettä, joka kytkee pääakun ja hupiakun yhteen kun laturilta tulee yli 13.3 volttia, ja katkaisee akkujen välisen yhteyden kun jännite laskee 12.8 volttiin. Automaattireleen virrankesto on 125 ampeeria.
      Kytkentä on myös helppo - siinä on vaan maajohto, Out ja In -se on siis ihmevekotin.
      Hintakaan ei ole paha, 15€ ja myyjän tuotenumero 25-230. Löytyy kaupasta veneosastolta.
      Toki tee-itse matkailuautomies tarvii myös mokomaa kikaletta, ellei ihan kynttelinvalossa meinaa asustella kopperossaan.

      Muuten ylläolevasta(tai allaolevasta, miten päin se nyt meni) keskustelusta sen verran että kyllä karvapistenaamari on melkoisesti enemmin hajulla näissä sähköasioissa kuin tämäinen toinen kinaaja kapteeniAlarm, jonka nimimerkkikin jo antaa ymmärtää, että eräisiin ohjeisiin kannattaa suhtaututa tietyllä varovaisuudella. Toki ohmin laki on kuitenkin hallussa?

      Parhaiten hupiakku latautuu ajossa, kun asentaa invertterin auton kojetilaan, ja vetää sieltä roikkakaapelilla 230 volttia vaunuun ja käyttää tavallista verkkolaturia akun lataukseen. Tämä ei ole varmaan laillista, enkä minä sitä kellekään tuputa, joten omallavastuulla vaan kokeilemaan, jos uskaltaa.
      Pitkä latausmatka, ohuet johtimet ja monet liitokset kuluttavat liikaa varaustehoa 12 Voltin systeemissä. Niin se vaan on.

      • Janlin

        Juu mut vaatii paksun kaapelin kuin käynnistyskaapeli Ja se ei taas onnistu asuntovaunuun
        Kuten aijemmin mainitsin Mut paksulla kaapelilla kyl toimii asuntoautossa ja käytetäänkin. Pienen kaapelin virta häviö on jonninmoinen jolloin akku ei lataudu täysin mut edellisessä kirjoituksessani mainitsemani laitteet nostavat virran takaisin yli 14v ja lataa akun täyteen.


    • Maaritinmies

      En jaksanut kaikkia ajatuksella lukea mutta itsellä on toimivaksi todettu viritelmä. Auton akusta sulakkeen (25A) läpi 80a valoreleelle,siitä auton perällä olevaan traktorin pistorasiaan 6neliön johdolla. Vaunun puolella pistotulppa,siitä 6neliön johdolla vaunun sisälle sulakkeelle siitä releelle ja siitä akulle. Auton valosta ohjaus releelle ja vaunun valosta ohjaus vaunun releelle. Toimii eikä pura auton akkua, lataa aina auton pyöriessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      174
      4978
    2. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4949
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4380
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2713
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2237
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2154
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1826
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1821
    Aihe