Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Russelit on yksi isoimmista "ongelmaroduista" tällähetkellä.Aika tuttua kamaa noilla työkseen repaareeraajilla.
    Hyvä esimerkki kivasta pikuukoirasta,jota otetaan vaan ulkonäön ja näpsäkän koon takia turhan usein.

    Minua usein ottaa kaaliin tuo vanhemasta koirasta luopuminen.Tulee vähän sellainen olo,että ylipäätään halutaan siitä luopua.On saatu ehkä helpompi,"kiva" koira,niin mitäs sillä vanhalla hankalammalla enää tekee.

    Tuota omakotitalovaatimuksia en pahemmin ymmärrä,paitsi jos on kyseessä tietyn elintilan vaativa rotu.Tai ehkä jos on niin paljon esim.haukkuongelmaa,että pelätään,että uusi omistaja joutuu naapurien kanssa heti kahnauksiin.
    Ainoaksi koiraksi ymmärrän kyllä,esim.jos on kyseessä vähemmän sosiaalinen iso rotu,ja yksilöllä ongelmaa näissä asioissa.Tietty joittenkin pienien kohdallakin pistää miettimään.
    Viime kädessä tärkeinpiä on kuitenkin se,millaiselle ihmiselle/ihmisille on menossa.Eli pikemmin vastaanottajan pätevyys ym.

    Miehet onkin tosi epäilyttäviä.Varsinkin jos on hankkimassa vielä pienempää koiraa.Ties millaiseen kämppään vielä puppe parka joutuu {:-O
  2. Aika mainio :D
  3. Toisilla sitä tuppaa enemmän,toisilla vähemmän.Tiedä sitten aina,mistä milloinkin johtuu,ihan koiran luonteesta,omistajasta vai mistä...

    Oli miten oli,niin ei muuta,kuin itse vaan lunkkina ja määrätietoisena.Asiat tehdään,kuten määrätty,loppuun asti.Jos koissu hörhöilee,niin siihen ei lähdetä mukaan.Ollaan vaan tukena,jos pelottaa,muttei höösätä ja jos koissu yrittää keksiä jotain epämääräisiä omia juttuja,niin rauhallisen varmasti pudotetaan maanpinnalle ja opastetaan oikeaan ja kehutaan/palkataan siitä.Ihan kuin pennun kanssa.
    Kaikkea kivaa yhteistä tekemistä kannattaa kehittää,jossa luotto omistajaan,kuin myös itseensä koiralla vahvistuu.Samalla kun saa kunnolla purkaa itseään,niin turhat hörhöilytkin jää vähemmälle.

    Tuossa iässä voi myös tulla pikkuhiljaa aikuisluonnetta näkyviin eli vaikka pentuna olisikin mitä,niin voi siitä muuttua.Eli juuri esim.varautuneilla roduilla saattaa tulla pikkuhiljaa ne ominaisuudet näkyviin.Joskus ei ole helppo erottaa niitä ikähörhöilystä.
    Jos on kyse luonteenominaisuuksista,niin sitten kannattaa se huomioida,ja toimia sen mukaan.

    Mielenkiintoista olisi tietää rodut,vanhempien luonteet ja sisarusten tämänhetkiset fiilikset.

    "Johtajuudesta" vaikea sanoa mitään,tuntematta.Pennut kun saattaa olla vähän nöyrempiä,ja kun tullaan siihen murkkuikään,niin se nöyryys saattaapi muuttuakkin.Aina ei välttämättäsitä honaakkan heti,ja se pikkukaveri on saattanutkin vähän hipsua otteesta...
  4. Se on sitten oma juttunsa,minä kukakin mitäkin pitää :D
    Kun se ei välttämättä osu aina kohdalleen...

    "koira,joka ei tottele mielellään..." Ei tuollakaan tarvi olla mitään tekemistä kovuuden kanssa.Pehmeä koirakin voi jättää tottelematta.Ihan muista jutuista johtuu,kuin kovuudesta tai pehmeydestä.Eli taas siitä miten koulutettu (ymmärtääkö mitä vaaditaan),"johtajuus" hanskassa vai ei,mahdolliset rotuominaisuudet ym.
    Miten tottelee ei siis ole millään lailla suhteessa kovuuten tai pehmeyteen.

    Niin ja vielä,itseasiassa kova koira ei välttämättä ole rauhallinen,eikä pehmeä vilkas.Voipi olla ihan toisinkin päin.Tuossa tulee lähinnä kyseeseen muut ominaisuudet,kuten tempperamentti ja hermorakenne.

    Toisaalta,remmirähjissäkin voi olla kovia,kuten taas pehmeitäkin.Ja siltä väliltä...
    Riippuu lähinnä mistä syystä koira rähjää.Opettamisen puutteesta kyse viimekädessä.
    Se sitten mitä pohjalla on,niin voi johtua monestakin.Mm.epävarmuudesta,mutta ihan myös vastakohtaisesti eli rotuominaisuuksista,jotka siihen "tyypillisesti" saa,ellei koiraa ole oikein kasvatettu.Lähinnä siis tarkoitan koiria,jotka ei ole eritoten sosiaaliseksi jalostettu(alkuperä ehkä ihankin toisinpäin).

    "Kovuudella tarkoitetaan koiran taipumusta muistaa sille epämiellyttäviä(ja muitakin kokemuksia)ja välttääniiden kohtaamista uudelleen " Lainaus eräältä luonnetestisivustolta.
    Niin,ja ilmenemiseen vaikuttaa sitten muutkin luonteenpiirteet eli välttämättä ei yksi pääsky vielä kesää tee.Mm.taisteluhalu ja toimintakyky on määräävässä asemassa,varsinkin kun ihan normielämästä puhutaan.
  5. Kannattaa kyllä sitten miettiä tarkoin,jos kasvattajan tarjous on se koira jalostusoikeudella.
    Nimittäin niissä jutuissa kannattaakin sitten olla aika samoilla linjoilla kummatkin,ja vielä tarkemmin tietää,mitä on tekemässä.Muuten saatetaan olla aika liemessä...
    Tuossa tapauksessa siis jos,korostan jos, on oikeutettu korvaukseen (mainitsinkin jo millä ),niin rahallinen taitaisi olla ainoa järkevä vaihtoehto...