Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tsekkaa sitä viestiä vielä,siellä oli hyvän vahvistamisesta ja ennakoinnista ;)
Eli lavastaa voi monessa mielessä.Teen minäkin tilanteita harjoitteluvaiheessa,jopa elukoitten suhteen käydään tarvittaessa paikallisella pupupellolla illalla treenaamassa :D
Mutta kuten sanoin,minä panostan siihen,ettei virheitä tulisi, vaan motivoinnin kautta opittu toiminta olisi niin vahva,ettei olisi tarvetta virheitä pahemmin,saati halua tehdä.
Ettei sitten tartis perseillä,kun ei pääse halujakaan moiseen :D
Tuo kanatilanne oli aika hauska,varsinkin kun sieluni silmin näin,että joku koissu olisikin ehtinyt väliin ja ollut melkoiset pidot ehkä...
Mutta ihan oivallinen harjoitusidea,tosin kuten omaa "ideologiastani" kerroin,niin alkupalojen :D jälkeen toteutus olisi ollut vähän eri.Ja ehkä jo pohjakin ruuan oton suhteen ylipäätään.
"Täytyy muistaa..." Aivan.Ja siksi siihen onkin tärkeä panostaa ja se on yksi tärkeimmistä opetuksista.
03.02.2011 17:01
No jos ei huvita,jos näin voi koiran kohdalla sanoa,niin silloin pitäisi miettiä,miksi ei.
Yleensä kyse on vaan huonosti opetettu,riittämättömästi motivoitu ko.yksilöön nähden ja joskus,kun olisi pitänyt myös vaatia,niin sitä ei ole tehty.Jos puhutaan ei ihan pentukoirasta,niin taka-alalla voi olla "johtajuusjuttuja".Tuon pistän taas kerran lainausmerkkeihin,eli siis siinä mielessä,kun tuon sanan itse käsitän.
Itse en varsinaisesti hakemalla hae niitä virheitä.Päinvastoin eli lähinnä ja pikemmin hakemalla haen tilanteita,jossa voin ennakoida ja nimenomaan harjoitella sitten niin,että vaan pääsen vahvistamaan oikeaa toimintaa.En siis rankaisemaan väärästä.Kuten omaan ideologiaani kuuluu :) Rankaisu tehdään vaan ja ainoastaan niissä tilanteissa,jossa se on lähinnä pakko.Esim.jos/kun niin kävisi,että se koissu lähtisisikin,niin silloin se on kielto - jokin käsky (tai pelkkä kielto,riippuu miten asia näyttää etenevän) ja jos ei toimi,niin silloin vaan mennään ja pidetään se puhuttelu sille koiralle.Eli kuten sanoin,virheitä ei kaiveta,vaan panostetaan oikeaan,mutta jos se kumminkin tehdään tässä osin,niin silloin tulee se huomautus.
Itse en ajattele koiran koskaan perseilevän.Näen sen vaan niin,eli opetuksen ja riittävän motivoinnin puute ja riittämätön luotto ja kunnioitus omistajaan päin.Ja nämähän lähtee siitä narun toisesta päästä.Eli voisi sanoa,että se toinen pää on pikemmin perseillyt :D
" Ja tämä..." Jos nyt puhutaan nimenomaan luoksetulokutsun yhteydessä ja koira kuitenkin tulee,niin mielipiteeni on siitä ,että valitettavasti jos ei nyt ihan koskaan,niin kyllä sillä voidaan helposti saada ja on saatu aikaan ongelmia luoksetulossa.
03.02.2011 16:16
Ehkä sitten pitää aina kytkettynä,jos ei ole hallinnssa.
Onhan niitä koiria,jotka ei esim.pidä muista koiristakaan.Tuon logiikan mukaan pitäis posauttaa sitten muut koiratkin kuleksimasta :D
Ja muuten,ei ole mahdoton urakka ;)Ainakaan kaikilla.Mutta vaatii kyllä kovasti työtä,jos koira on sen "tyyppinen" ,että saalis ja tai riistavietti on kova.
Minulla on ollut yksi ainut koira,joka ei ole ollut kiinnostunut jahtaamisesta.Muuta kuin lelujen
.Enkä ole vielä asuinalueitteni elukoita lahdannut,vaikka niitä varsinkin nykyisessä on melkoisesti.Eniten juuri noita pomppivia hörökorvia :D
Ja siitä siis on lähdetty,että yhtään otusta,ei edes muurahaista jahdata,kun portista ulos mennään.Ei hihnassa,eikä irti.
03.02.2011 12:38
Ei ole kuin mielipidettä antaa.
Eli ilmeisesti on tiettyyn metodiin perustuva juttu? Sen yhteydessä olen asiaan tutustunut.Muuten en ole koiramaailmassa siitä kuullut.
Ja mielipide.En kannata.Kannatan vain sitä,että koiralle opetetaan,mitä sen halutaan tekevän.En sitä,että odotetaan virheitä,tai opetus perustuu rankaisupohjalle,oli kyse mistä tahansa.
Ja se,että tuota tehdään(tuontyyppistä ?) niin,että toinen ajaa koiran pois,niin on jo aika riskaabeliakin.
Varsinkin jos sattuu olemaan kyse vähänkään tavalla tai toisella muutenkin enemmän negatiivisesti ihmisiin suhtautuvasta koirasta.Voipa oppia siinä hommassa kaupanpäälle jotain ihan muutakin mitä halutaan...
03.02.2011 12:25
No ei se koulutuspanta sitä koulutusta tee tai aja sen enempää,kuin muukaan vehe itsessään :D
Eli jos ongelman haluaa poistaa,niin samalla lailla se koulutus on se pääpointti. itseisarvoksihan sen ei pidä jäädä. Tosin viimekädessä minulle on ihan sama millä vermeellä kukin koissuaan kuskaa,kunhan se ei koissua vahingoita/käytetään oikein ja omistaja hallitsee sen koissunsa myös fyysisesti.
Mutta siis pelkkänä hallintalaitteena kuonopanta,joka on siis kunnollinen ja oikean kokoinen per koissu,on erinomainen (ja siis tarvittaessa joidenkin kanssa sitä kautta hyvä apu koulutuksen työstämisessä). Ja varsinkin vaikeimmissa pidettävissä ajaa paikkansa mielelläni parhaiten. Siinä kun ei tarvi sitten voimaa pätkääkään.
Minulla oli aikoinaan hoidossa elopainoa yli sata kiloa ja tuplasti nelivetoa.Joista toinen melkoinen tykki...
Itse painoin tuosta määrästä noin puolet.Täytyy sanoa,että kuonopannan teho tuli siinä todettua oikein kunnolla :D . Eipä olisi meikäläisen massalla ja pavuilla saanut noita kerralla lenkkeilettyä muuten.
01.02.2011 18:40
Oletko koskaan minkään purematapauksen yhteydessä lukenut (tai kuullut),että kyseessä olisi ollut suojelua harrastava koira? Itse en ole kuullut,saati lukenut,mutta yhden tapauksen muistan joskus lukeneeni,että virkakoira oli purrut, ja työtehtävien ulkopuolella.
Mitä tästä pitäisi ajatella ? Verrata kenties virkakoirien käyttöä pedofiliaan ja lopettaa niiden käyttö kentieskö?...
01.02.2011 18:21
Koeta keksiä,jos mahdollista kaikkea kivaa koirasi kanssa. Lainaa kirjastosta joku temppukirja,joista jotain valitset juuri omallesi sopivaa. Keksi kiva harrastus,ihan vaan touhumielessä. Pääasia,että löytäisit jotain oikein kivaa toimimista koirasi kanssa,jossa se saa paljon kehuja ja yhteistyö huomaamattakin kehitty ja paranee taas. Ole rauhallinen ja etene tarvittaessa ylipäätään rauhallisesti,mutta toimissasi ole kuitenkin määrätietoinen mutta hyvin positiivinen.
Kirjastosta kannattaa hakea myös erittäin hyvä kirja,joka kertoo koiran rauhoittavista eleistä ja signaaleista,kirjoittaja Turid Rugaas.Auttaa tulkitsemaan koiraa ja voi itsekkin hyödyntää.
Tsemppiä kummallekkin !
01.02.2011 17:54
Niin sen pitäisi mennäkkin,että kun koira on hallinnassa,niin se luottaa ja toimii ohjaajan mukaan.
Ja siinä mielessä on ihan hyväkin,että käyttäytymiseen nyt kiinnitetään enemmän huomioita.
Ei ne koirat välttämättä (ulkomaalaisen kulttuurinkaan kaikki koe) koekkaan,mutta ehkä siinä kuitenkin takana on tuomarilla se,että kun tietää niiden luonteet ja käytönkin (esim.molosseja saa käyttää ja käytetään jossain maissa hyvinkin omatoimisena vahtina ja laumanvarijat omissa hommissaan ),niin haluaa hieman varoa.
Varsinkin kun jossain kulttuureissa ei välttämättä myös katsota niin pahalla silmällä,jos tietyntyyppiset olisikin vähän täpäköitä ja vähän sitä näyttäisikin...
Mutta hyvin erilaisia löytyy ulkomaalaisissa tuomareissa noilla. Jotkut ei koske lainkaan koiraan,toiset pyytää itse näyttämään hampaat,toiset kysyy voiko katsoa/pitääkö omistajan näyttää ja sitten toki löytyy niitäkin,jotka reippaasti hoitaa itse koko homman.Viime näytelmässä,jossa olin turistina,oli omillani oikein ihanan iloinen ja hyvin koiria käsittelevä papparainen tuomarina,jonka hienoja otteita koiria kohtaan ja positiivista olemusta ylipäätään oli ilo katsella :). Lisäksi kun ei ihan löysiä jaellut,niin kyllä oli tuomari parhaimmillaan :)
01.02.2011 16:32
"Tekemällä kasvattamisen kohta mahdottomaksi". Tuo oli sen verran mielenkiintoinen kohta,että pitää kysyä miksi tekisi ja miten kenties?
01.02.2011 10:20
Jaa,kuka tietää...
Mutta täytyy sanoa,että jos ei,niin tämä asia on aika hurja. Tuolta alhaalta luin,että koira on jostain löytöeläinhoitolasta (jos muistan oikein )Suomessa luovutettu.Jos pitää paikkansa,niin täytyy sanoa,että erittäin epämääräistä toimintaa paikassa on,ja vaatisi toiminnan tarkastusta.Jos todella noin heppoisasti koiria luovutetaan,ja vastuuttomasti.
01.02.2011 10:13
Ai niin tähän kohtiin vielä piti laittaa,että se kuonopanta ei ole aina suinkaan turha väline.Itse asiassa esim.ison remmirähjän kanssa se tukee opetusta siinä mielessä,että kun se koissu on helpommin hallittavissa,ei tule hihnan kiristystä väärässä paikassa(tai ylipäätäänvääränlaisena signaalina).Ja kun sen koissun pystyy helpommin hallitsemaan,niin omistajan rauhallinen itsevarmuus kasvaa hallitsemistilanteissa,jolla taas on suuri merkitys ;)
Kun se koulutus ei ihan kaikissa tapauksissa mene kuin elokuvissa suitsaitsukkelaan päätepisteeseen.
30.01.2011 22:10
"Funktio on..." Ahah,ja niitä ilmeiseseti saa jonain blingblingversioinakin :D
Juu,pistä se kuva jossain vaiheessa :)
30.01.2011 21:59
Koulutus on todellakin ainoa kestävä ratkaisu.
Muuten noista härpäkkeistä,mitä on ollut itsellä tai hoitokoirilla,niin hallintaan tehokkain on mielestäni kuonopanta.Myöskin jos/kun isoa ja vahvaa remmirähjää työstetään,niin mielestäni tapauskohtaisesti tuo on parhaasta päästä.Varsinkin jos toisessa päässä ei ole mikään voimanjättiläinen...
Itse olen panta-ihminen.Ja kun nyt kaikesta kivannäköisestä,tyypillisenä naisimmeisenä tykkään,niin toki sitten ne saa olla vähän sillai blingbling :DDD
Kirrari on meillä koulutuskaulain,siinä lähinnä ´merkkinä koissuille tiettyyn toimintaan,siinä missä koulutusliivi tai jälkivaljaat.
Hallittavuudessa nuorten koirien kanssa tosin jollain olen käyttänyt myös kirraria,lähinnä varmistamaan,jos jotain vähemmän mukavaa saa päähänsä,ennekuin opit on päähän väännetty.Tosin noilla isoilla molosseilla on sellaisia omituisuuksia jollain,että itse asiassa leveä panta voi olla parempi "pidoltaan" kuin kirrari.
Kirpuilla on valjaatkin ostettu,mutta ei oikein ole iskenyt.Isoilla en oikein voi kuvitellakaan,muuta kuin sen sortin harrastuksissa.
Mutta ylipäätänsä,vehkeet kuin vehkeet,pääasia,että niitä osaa käyttää. Toisille sopii toinen,toisille toinen,kuin myös käyttäjälle.Ja se,että "heitellään vääriä asioita",voi tulla pitkälti siitä,että ei ole perehdytty johonkin kunnolla edes teoriassa ja/tai homma on tehty ihan väärin.
Ainut mitä en oikein ymmärrä,niin nimenomaan aloituksen puolikurkkarin funktiota.Mutta ei kai tarvitsekkaan kaikkea ymmärtää.Suotakoon se ...
30.01.2011 21:27
Vie nyt hyvänen aika se koira lekuriin ja äkkiä,ja anna tarkastaa koko koira. Jos jostain on tullut koira jolla tikit,ilman neuvoja ja suojaa kaiken lisäksi,millä estää haavan nuoleskelu ym.niin mistä tietää onko koiran rokotukset kunnossa ja muuten terve.Niin hurjaa toimintaa. Oli sitten passi tai ei.Täysin vastuutonta toimintaa,mihin pitäisi oitis puuttua.
Eli äkkiä sinne lekuriin ja haavakohta suojattava heti nuolemiselta.Pahimmassa tapauksessa saa siihen pahan tulehduksen tuolla pelillä,ellei sitten jo ole jotain aluillaan.
30.01.2011 20:17
Ei kyse ole niinkään siitä,että jotain rotuja jalostettaisiin tappelutarkoituksiin (enään).Sitähän ei nyt pahemmin tehdä noitten rotujen kohdalla.Toki on sitten ne muutamat vatipäät,mutta lähinnä tietyissä "roduissa" ja on ihan oma juttunsa.
Lähinnä noissa puheissa taidetaan viitata ja yhdistellä asioita noitten rotujen taustojen takia.Eli tarkoittaa taustaltaan taistelukoirat.Mutta tuossa sitten mennään sinne historian havinaan,jolloin ne on luotu ja käytetty moneen kyseenalaiseenkin asioihin. Siitähän ne on rotuja luotaessa sitten jalostettu ihan muihin juttuihin ja järkevämpään suuntaan.
Toki moni noista roduista on vaativa,mutta itse rotujen vikahan se ei ole,jos vääriin käsiin menee.Ihan samoin kuin muidenkin rotujenkaan (esim.pk-roduissa olevia ja laumikset),.
30.01.2011 10:38
Olen juu. Sen verran on ollut liikkeellä,että ei ole voinut välttyä :D
Mielide tuosta on sama,kuin yleisesti rotukieltoihin. Että ei ainakaan vielä täällä tarpeen,mutta asioita on ihan hyvä tarkkaan miettiä ja miettiä tarvittaessa jotain fiksuja lähestymistapoja (vaikea nyt yhtäseltään tosin heittää ihmeemmin).
Jos oikein muistan,niin kyseinen ihminen on jossain noita puheitaan jo perunut(kirjoittanut johonkin) (tämä tosin perustuu minulla kuultuun,en ole tällaista nähnyt),ja myöntänyt,että vähän huonosti ottanut selvän (?) asioista.
30.01.2011 10:27
No itse asiassa ei niiden pitäisi,mutta vissiin haluavat(nämä siis nimenomaan jotkut ulkomaalaiset tuomarit).Ehkäpä johtuu siitä,että esim.noissa taistelukoirataustaisissa roduissa löytyy niitä,joilla erilaisissa kulttuureissa voi olla tietynlainen maine.Siellä koiria käytetään myös pitkälti vartioimiseen,siis myös sananmukaisesti ja saatetaan suosia täpäkämpää luonnetta,kuin meidän tapaisessa koirakulttuurissa.Josta ehkä sitten asenneituminen.
Muutenhan fila on ainut koira,jolla hieman "erivapauksia" koskettelussa.
30.01.2011 10:18
Ylipäätänsä kannatan luonteenmittauksia ym. ja ideanahan tuokin on hyvä.Mutta täytyy kyllä sanoa,että mielenkiinnolla odotan,mitä tulemaan pitää.Nyt kyllä kun on tuomarit paljon vartioina,joka voi vaikuttaa moneen...
Osaakohan ihan jokainen muutamassa minuutissa nähdä sen koiran luonne,vaikkakin siinä tilanteessa oikein...
Ei muuten,mutta kun on tuomareita,jotka eivät edes koske,saati kovin lähelle tule tirtyntyyppisiä koiria.
Ja sitten niitä,joiden käsittelyssä ja lähestysmistavassa olisi toivomisenvaraa.
Mielenkiintoista tulee olemaan.Toivottavasti homma rulettaisi hyvin.
29.01.2011 21:23
Taitaa tuohon hintaan olla tuontitavaraa tai sitten suomalaista vastaavanlaista.
Sitä kun on pikkukoiramarkkinat pullollaan. Ja kun halvemmalla saa,niin aina joku niitä ostelee.Muusta viis :(
29.01.2011 20:14
Jotain siltä väliltä :D
Syön suhteellisen runsaasti ja hyvin maittaa. Tässäkin pitää paikkansa,että koirat kuin omistajansa,tai toisinpäin :=D
Juuri tulin äiskän ruokapöydästä ja kohta voinkin sitten siirtyä miehen tekemiin ilta-eväisiin :P
29.01.2011 20:09
124 / 262