Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Tsekkaa sitä viestiä vielä,siellä oli hyvän vahvistamisesta ja ennakoinnista ;)

    Eli lavastaa voi monessa mielessä.Teen minäkin tilanteita harjoitteluvaiheessa,jopa elukoitten suhteen käydään tarvittaessa paikallisella pupupellolla illalla treenaamassa :D
    Mutta kuten sanoin,minä panostan siihen,ettei virheitä tulisi, vaan motivoinnin kautta opittu toiminta olisi niin vahva,ettei olisi tarvetta virheitä pahemmin,saati halua tehdä.
    Ettei sitten tartis perseillä,kun ei pääse halujakaan moiseen :D

    Tuo kanatilanne oli aika hauska,varsinkin kun sieluni silmin näin,että joku koissu olisikin ehtinyt väliin ja ollut melkoiset pidot ehkä...
    Mutta ihan oivallinen harjoitusidea,tosin kuten omaa "ideologiastani" kerroin,niin alkupalojen :D jälkeen toteutus olisi ollut vähän eri.Ja ehkä jo pohjakin ruuan oton suhteen ylipäätään.

    "Täytyy muistaa..." Aivan.Ja siksi siihen onkin tärkeä panostaa ja se on yksi tärkeimmistä opetuksista.
  2. No jos ei huvita,jos näin voi koiran kohdalla sanoa,niin silloin pitäisi miettiä,miksi ei.
    Yleensä kyse on vaan huonosti opetettu,riittämättömästi motivoitu ko.yksilöön nähden ja joskus,kun olisi pitänyt myös vaatia,niin sitä ei ole tehty.Jos puhutaan ei ihan pentukoirasta,niin taka-alalla voi olla "johtajuusjuttuja".Tuon pistän taas kerran lainausmerkkeihin,eli siis siinä mielessä,kun tuon sanan itse käsitän.

    Itse en varsinaisesti hakemalla hae niitä virheitä.Päinvastoin eli lähinnä ja pikemmin hakemalla haen tilanteita,jossa voin ennakoida ja nimenomaan harjoitella sitten niin,että vaan pääsen vahvistamaan oikeaa toimintaa.En siis rankaisemaan väärästä.Kuten omaan ideologiaani kuuluu :) Rankaisu tehdään vaan ja ainoastaan niissä tilanteissa,jossa se on lähinnä pakko.Esim.jos/kun niin kävisi,että se koissu lähtisisikin,niin silloin se on kielto - jokin käsky (tai pelkkä kielto,riippuu miten asia näyttää etenevän) ja jos ei toimi,niin silloin vaan mennään ja pidetään se puhuttelu sille koiralle.Eli kuten sanoin,virheitä ei kaiveta,vaan panostetaan oikeaan,mutta jos se kumminkin tehdään tässä osin,niin silloin tulee se huomautus.

    Itse en ajattele koiran koskaan perseilevän.Näen sen vaan niin,eli opetuksen ja riittävän motivoinnin puute ja riittämätön luotto ja kunnioitus omistajaan päin.Ja nämähän lähtee siitä narun toisesta päästä.Eli voisi sanoa,että se toinen pää on pikemmin perseillyt :D

    " Ja tämä..." Jos nyt puhutaan nimenomaan luoksetulokutsun yhteydessä ja koira kuitenkin tulee,niin mielipiteeni on siitä ,että valitettavasti jos ei nyt ihan koskaan,niin kyllä sillä voidaan helposti saada ja on saatu aikaan ongelmia luoksetulossa.
  3. Koulutus on todellakin ainoa kestävä ratkaisu.

    Muuten noista härpäkkeistä,mitä on ollut itsellä tai hoitokoirilla,niin hallintaan tehokkain on mielestäni kuonopanta.Myöskin jos/kun isoa ja vahvaa remmirähjää työstetään,niin mielestäni tapauskohtaisesti tuo on parhaasta päästä.Varsinkin jos toisessa päässä ei ole mikään voimanjättiläinen...

    Itse olen panta-ihminen.Ja kun nyt kaikesta kivannäköisestä,tyypillisenä naisimmeisenä tykkään,niin toki sitten ne saa olla vähän sillai blingbling :DDD

    Kirrari on meillä koulutuskaulain,siinä lähinnä ´merkkinä koissuille tiettyyn toimintaan,siinä missä koulutusliivi tai jälkivaljaat.
    Hallittavuudessa nuorten koirien kanssa tosin jollain olen käyttänyt myös kirraria,lähinnä varmistamaan,jos jotain vähemmän mukavaa saa päähänsä,ennekuin opit on päähän väännetty.Tosin noilla isoilla molosseilla on sellaisia omituisuuksia jollain,että itse asiassa leveä panta voi olla parempi "pidoltaan" kuin kirrari.
    Kirpuilla on valjaatkin ostettu,mutta ei oikein ole iskenyt.Isoilla en oikein voi kuvitellakaan,muuta kuin sen sortin harrastuksissa.

    Mutta ylipäätänsä,vehkeet kuin vehkeet,pääasia,että niitä osaa käyttää. Toisille sopii toinen,toisille toinen,kuin myös käyttäjälle.Ja se,että "heitellään vääriä asioita",voi tulla pitkälti siitä,että ei ole perehdytty johonkin kunnolla edes teoriassa ja/tai homma on tehty ihan väärin.

    Ainut mitä en oikein ymmärrä,niin nimenomaan aloituksen puolikurkkarin funktiota.Mutta ei kai tarvitsekkaan kaikkea ymmärtää.Suotakoon se ...
  4. Ei kyse ole niinkään siitä,että jotain rotuja jalostettaisiin tappelutarkoituksiin (enään).Sitähän ei nyt pahemmin tehdä noitten rotujen kohdalla.Toki on sitten ne muutamat vatipäät,mutta lähinnä tietyissä "roduissa" ja on ihan oma juttunsa.
    Lähinnä noissa puheissa taidetaan viitata ja yhdistellä asioita noitten rotujen taustojen takia.Eli tarkoittaa taustaltaan taistelukoirat.Mutta tuossa sitten mennään sinne historian havinaan,jolloin ne on luotu ja käytetty moneen kyseenalaiseenkin asioihin. Siitähän ne on rotuja luotaessa sitten jalostettu ihan muihin juttuihin ja järkevämpään suuntaan.
    Toki moni noista roduista on vaativa,mutta itse rotujen vikahan se ei ole,jos vääriin käsiin menee.Ihan samoin kuin muidenkin rotujenkaan (esim.pk-roduissa olevia ja laumikset),.