Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Samaa mieltä olen mitä kirjoitit yllä.
Mutta tuosta Espanja/vastaan Suomi hiukan eriävää mielipidettä,tosin lähinnä subjektiivisesti näkemän pohjalta :D
Täällä missä asun (iso kaupunki) ja näillä nurkilla ja lenkkimaastoissa vähän kauempaakin kierreltynä ja empiirisen tutkimuksen pohjalta,näkyy kyllä usein miehiä pikkukoirien kanssa.Kun muistia pinnistelen,niin taitaa lähinnä olla keski-iän luokka eniten.Mutta löytyy kyllä ihan nuortakin jannua :)
Noista hispanooleista en kokemuksesta voi puhua erityisemmin :D,mutta voiskohan olla niin,että siellä on ns.kovien koirien luonteet ja maine sitä luokkaa (toisin kuin meidän tapaisten kulttuurien maissa),että vastuulliset tarkoin miettivät "riskaako" sellaisen ottaa,pärjääkö itse ym. (mikä siis vaan hyvä asia) ja niiden käyttö erikulttuurisissa maissa lähinnä vaan puhtaina vahteina.
Tuli vaan mieleen,kun esim.näytelmissä kun on tuomareita noista erityyppisten koirakulttuurien maista,niin harvemmin ne tuomarit katsoo esim.omien harrastamieni isojen rotujen hampaita itse/tai koskee koiraan.
Kun taas pikkurodut kyllä kähmitään pääasiassa .
Toinen mitä funtsin,niin jos ne etelän miehet on sen verran varmoja omasta maskuliinisuudestaan,ettei niiden tarvi miettiä,mitä joku ajattelee,kun tirrejä taluttaa.Eli ei ole mitään ns.homofobioita sun muita,vaan on sen verran hyvät itsevarmuudet,että narun päässä voi olla vaikka hamsterin luokkaa.Toisin kuin ehkä täällä maan kolkassa...
Noh,en tiedä,kunhan pohdiskelin.
Meillä tosin mies on intoutunut,kun pikkurotu aikoinaan tuli,niin noihin tirriäisiin(siis omaan rotuun nimenomaan) luonteitten puolesta,että yhteislenkeilläkin se aina sitä taluttelee ja mielellään muutenkin mukanaan kuljettelee :D
Minä sitten olen saanut ne isot handlata :D
22.12.2010 18:59
Kun puhutaan taistelukoirista,niin pitäisi ehkä tarkentaa,mitä sillä tarkoitetaan.Minä käsitän ne esim.niin,että puhutaan oikeasti epämääräisistä tekijöistä,joita lähinnä ulkomailla löytyy eli koiria "kasvatetaan" nimenomaan tappelemaan ja tai aggressiiviseksi ylipäätään.
Tuskinpa tämä Saarelankaan koira sitä on...
Eri asia on,taistelukoirataustaiset,joita löytyy jopa muutamasta pikkurodustakin.
Taistelukoirataustaiset ei nyt ihan voi sanoa miksikään tappajakoiriksi.Sitähän ne ei itsestään ole,kuten ei mikään muukaan rotu.Niillä on omat vaativat piirteensä kyllä,useinmiten se on vähemmän rakastava suhtautuminen lajitoveriin,useinmiten roduilla lähinnä omaan sukupuoleen.
Mutta,tässä tullaan siis taas kerran ihmisen vastuuseen.Eli tiedostetaan asiat ja mietitään tarkoin,pystytäänkö ylipäätään rodut,joilla on erityispiirteitä,ottamaan ne huomioon ja hanskaamaan ne,oli ne mitä oli.Se sitten on valitettavaa,että se huono kello aina kauas kuuluu,oli mistä tahansa kyse,ja rodut leimataan sitten niitten perustella pelkästään,joille ei rotua kuuluisi.
Rotua itsessään se ei huononna.
Amstaffi rotuna ei ole mikään "vaikeammasta" päästä edes.Mutta tyypillisenä taistelukoirataustaisena sen tekee myös vaativaksi lähinnä se,että on kasvatettava hyvin ja oltava oikeilla omistajilla.
Valitettavasti näin ei aina ole.Rotujen vika se tuskin on.
Jos Saarela tosiaan noin on sanonut,kuin mediassa on lukenut,niin eiköhän siinä vähintäänkin sitä vasten peilatessa voi sanoa,että toivottavasti siirtyy enemmänkin vaikka hyvinvarustellun tavaratalon leluosastolle seuraavaksi kun koiraa harkitsee.
22.12.2010 11:53
Niin esitin,ja sinähän juuri mainitsit "keskustelijat vaihtuvat" ;)
Ihan niinkuin yleensäkin,samoista asioista tehdään aloituksia,vaihdetaan mielipiteitä uudelleenkin ym.ja keskustelijat myös vaihtuvat,kuin myös asiat rönsyilee.Näin monia topiikkeja.Oletko niihinkin tarjonnut kirjoittelijoille hakutoimintoja keskustelujen sijaan...
´Noh,jos et ole kiinnostunut keskustelemaan tai esittelemään perusteluja sanomisillesi,uusille tai vanhoille keskustelijoille,niin se on sinun linjasi.Jokaisellahan omanlaisensa.Hymiöillä tai ilman ;DDD
20.12.2010 17:07
Tuo,että annetaan selvittää itse välinsä,on sellainen juttu,että vaatii vähän pelisilmää.Jossain tapauksissa voi ja jossain se ei ole pahitteeksikaan.Sitten taas on sellaisia tapauksia,että kannattaa heti asettaa raamit,miten keskenään kommunikoidaan ...
Tuo,että toinen käy tasaseen nylkyttämässä (nakittaminen minulle uusi sana :D )toista,jos siis nyt puhutaan puhtaasti vallankäytöstä,ei yliseksuaalisuudesta,niin kyllä minä lopettaisin homman lyhyeen.
Se ei ole enää fiksua asemien hakemista,vaan puhdasta turhanpäiväistä haastamista.Ja se taas on sitä,jota en itse omiltani hyväksyisi.Kun turhanpäiväsistä haastamisesta voi myöhemmin seurata vaan konflikteja,ja myöskin nuorempi koira oppii vaan suotta huonoa käytöstä,jota voi itse jossain vaiheessa myöhemmin alkaa toteuttaa.
Tuo turhanpäiväinen nylkyttäminen on myös koiralle itselleen stressaavaa käytöstä,joten turhaan touhuiluun kannattaa siksikin puuttua.
20.12.2010 16:35
No niin vaihtuu ;)
Tässäkin keskustelussa on muitakin kuin minä,eikö ;)
Mutta jos et halua kertoa "syitä" minulle,niin kerro sitten yleisesti muille ;D
Taitaa kyllä osoittaa vaan vastaajan typeryyttä tai provoilunhalua,jos vastaa,mutta ei vastaa itse asiaan.Oisko sitten kyse ehkä niiden yhdistelmästä :D
Ja yhtään järkevää perustetta en ole vielä kuullut ;)
20.12.2010 16:06
Miksi palstoilla ylipäätään keskustellaan samoista asioista useaan kertaan ja kysytään samoja asioita?Kysytään neuvoja samoihin asioihin ym.? Oiskohan ihan normikäytäntöä ja tyyliä ja mennään siis topiikkien ja ketjujen mukaan.
Joten kerro nyt ihmeessä,kun kerran tähänkin viitsit vastata :) Ainahan voi löytyä muitakin,ketä kiinnostaa asiasta keskustella ;)
20.12.2010 12:35
No kerro ihmeessä mitä syitä on?
19.12.2010 20:38
Jos on ruuanahneita,niin sitä on sitten helppo käyttää hyväkseen.Eli ei muuta kuin opettelemaan niiden avulla kauniit ohitukset(yksi kerrallaan).Eli ensin ehdollistetaan makupaloihin,sitten harjoitellaan sanoilla,ja sitten aletaan siedätys.Eli ei ole tarpeen heti (jos mahdollista) aloittaa harjoitella ihan liki muita.
Cavat on fiksuja koiria,voi oppia helpostikkin mitä vaaditaan,varsinki kun muita ongelmia ei ole.
Mutta kuten jo sanoin,parhaiten saa neuvot,jos/kun joku pätevä tsekkaa ja ohjaa eli kokonaisuus kuntoon.
Ja siitä OT:stä.En kyseenalaista,vaan sanoin mielipiteeni sellaisesta kasvatustyylistä,että vanhat koirat myydään pois(se tuosta tekstistä nyt paistoi mm."ei ole tottunut olemaan kotikoira").
Ja eiköhän ne myydä ihan siitä syystä,ettei niistä ole enää hyötyä kasvatustyössä,saati meriittien hankkimisessa (jos sellaisia on saatu).
Minusta kun koira on perheenjäsen,ja vielä enemmän ne rodut,jotka nimenomaan on jalostettu pelkästään seurakoiriksi.Eikä kukaan myy perheenjäsentään pois,kun ei sille ole enää käyttöä...
Näyttelyitähän ei ole kenenkään pakko kiertää,ja vielä vähemmän sellaisen koiran kanssa,joka ei siitä nauti.Myöskään koiria ei ole pakko kerätä niin paljon,että toisesta päästä tarvii vähentää.
Noh,aiheen viereen aina välillä menee.Rönsyilee,tai ei,miten sen ottaakin.
19.12.2010 20:31
Minulla vähän ristiriitaiset ajatukset asiasta.
Vähän kuin pentutehtailuun,ym.epäeettiseen kasvatustoimintaan,siis niistä ottaminen säälistä tai ylipäätään.Sen toimintaa kannatat,mistä koiransa hankkii...
Ja mitä enemmän kannatusta,niin homma jatkuu... :/
19.12.2010 16:00
Aina on "p****a makkarassa",jos pentuetta ei rekisteröidä.Jokainen vastuullinen kasvattaja rekisteröi aina pentueensa.Mitään syytä jättää ei ole,ellei ole jotain häikkää,ettei saa rekisteröityä.
Googlettamalla löytyy paljon aiheesta.
Ja ei voi siis itse rekisteröidä.Se on aina kasvattajan tehtävä.
19.12.2010 15:40
Näitä samantyyppisiä ongelmia ketjuineen on jo jokusia ollut.Selaamalla löytyy ehkä jotain.
En minäkään usko,että kastrointi on saanut aikaan ja kummallakkin,ja vielä vasta nyt.
Joku muu sen on laukaissut.Tuo mainittu silmien tarkastaminen on ihan hyvä juttu,ja tuossa iässä voisi tarkistuttaa oikein kunnollakin jo koissut kokonaan.Sydän myös aika tärkeä,kun tuolla rodulla sen kanssa ongelmaa on.Toisella ehkä jotain häikkää,joka pistänyt noin reagoimaan,ja toinen sitten vaan lähtenyt mukaan "kimppakivaan".
Varmaa syytähän on vaikea sanoa,edes arvioida,kun ei näe,miten se reagointi alkaa.
Turhautuminen on yksi syy,tosin olisi luullut tulevan jo aikaisemmin.
Toisaalta voi olla kyse ihan pikkujutusta,eli joku on esim.pistänyt jomman kumman jostain syystä kerran haukkumaan (pelästyminen?),joka sitten on aloittanut ketjureaktion.Ja toinen sitten liittynyt säestämään.
Siinä sitten onkin jo opittu soppa,joka jo palkkaa itseitseään,kun ei ole heti lopetettu.
No se,että on jossain "kennelissä" kasvanut,ei vaikuta siihen,miten yleensä vieraisiin reagoi.Tutut on ihan eri asia.Jos ei ole kunnolla opetettu oikeaa käyttäytymismallia,niin hyvinkin joku pieni juttu voi laukaista vääränlaista reagointia.
Vinkkejä ei ole,kuin paras olisi ottaa yhteyttä johonkin pätevään ihmiseen,joka voisi arvioida ja antaa ohjeet.
Voishan sitä tosin sanoa,että koirille vaan kielto päälle tuossa asiassa,oikeaan käytökseen opettelu JA kunnolla,että tietävät miten kuuluu taas mennä ja "johtajuus" hanskaan.Simppeliltä kuulostaa,mutta sitä se ei välttämättä ole.Mutta ylipäätään ei aina ongelmien ratkaisu ihan helppoa olekkaan.Kun vaatii sitä koko kokonaisuudenkin tarkistamista usein.
Vähän ot,mutta kumminkin täytyy sanoa,ärsyttää tuo koirien kohtelu pelkkinä tavaraan verrattavina hyödykkeinä,jotka sitten käytön jälkeen pistetään veks,kun on hyödyttömiä :/
19.12.2010 15:33
Lähtökohtana on,että on hajuttomia/miltei hajuttomia.En voi sietää,kun pyykinpesuaineet haisee mitä ihmeellisimmiltä ja voimakkaasti.Minusta puhtaan pyykin raikkaus on kaukana,kun ne lemppaa joltain kukkasilta sun muilta.
Meillä käytössä pääasiassa Serto ja Erisan.Sitten kun on likaisempaa,tai parempi pestä nestemäisellä,niin käytössä on nestemäiset Omo,Bio luvil ja nyt taitaa olla Ariel.Ja toki hajuttomia.
Tummat pestään colorittomilla versioilla.
Joskus aikoinaan oli pahoissa tahroissa käytössä Tabort tai jotain sinnepäin niminen tahroihin ruiskutettava aine,mutta en ole enää sitä täältä löytänyt.
Pesupähkinöitä myös tekisi mieli ekologisuutensa vuoksi kokeilla,mutta kun ei saa kun muutamasta erikoiskaupasta,ja ne ovat paikassa,jonne ei oikein pahemmin asiaa ole,niin on jääneet.
18.12.2010 19:12
Paitsi että koulutuksessa käytetään niitä eväitä,jotka koiralla (yksilöllä) on vahvimmillaan,oli mikä oli,ja vähän joskus sekaisinkin,riippuen mitä tehdään.
Normielämän opettelussa sitten ruokapalkkaa joskus/useinkin opetuksessa,kuin myös vahvistamisessa.Riippuu siinäkin missä milloinkin roikutaan.
18.12.2010 13:02
"Ei koirien kanssa eläminen..." Näinhän se menee.
Tosin se on sitten oma juttunsa,miten siihen hyvään ja tyydyttävään lopputulokseen sitten pääseekin tai haluaa päästä.Purkilla vai ilman.
18.12.2010 12:56
Ei se häntä niin suuri tasapainoelin ole,että ongelmia tuottaisi.Varsinkin jos sitä edes jotain nöpöä on.Eiköhän se tasapainotus kuitenkin ala ihan sieltä kiinnityksen jälkeen,jos merkitystä on selkeästi.
Onhan noita bostoneita jo agissa jokusiakin.
Ulkoilusta kyllä olen sitä mieltä,että jos pennusta asti lenkeillä käydään ja eri paikoissakin,niin kyllä terve reipas koira niille lähtee,säästä riippumatta.Ellei nyt ihan ääripää myrskyjä ole.
Useinmiten on ihan omistajasta kiinni noit asiat.Niin,ja helpostihan koira laumaeläimenä oppii,jos esimerkkiä näytetään :D
17.12.2010 16:31
Tai ehkäpä pikemmin lainvalvoja ;D
Ainakaan minun tietääkseni ei ole mitään lakia koirien linkkareissa kulkemisesta.
Kaupungeissa on omat käytäntönsä,jotka saattaa vaihdella.Ja kuskitkin taitaa joskus soveltaa omiaan.
Pitkillä linjoilla on usein omat selkeät käytännöt,ja ne usein lukee myös niiden "säännöissä".Tosin kuskista viimekädessä nuokin taitaapi riippua.
17.12.2010 16:02
No,nämä on aina näitä juttuja.Kaksi puolta aina asiassa,joskus vaan toinen nousee esiin...
Miten ko.ihminen provosoi? Käsitteellinen asia kun tuokin,jonka voi ymmärtää erilailla,riippuen osaltaan miten asiat ehkä haluaakin nähdä.
Tähän kohtaan ehkä voisi sanoa,vaikka käänteisesti,että kuinka moni ylipäätään tuomitsee jonkun muun tavan toimia,kuin omansa ;))).Ilman kunnon tietämistä...
Että kyllä niitä löytyy,ihan joka "metodien" harrastajista/faneista ;)
Mutta täytyy sanoa,reipas kaveri ylipäätään,kun on kanttia ollut kirjoitella (eriäviäkö?) mielipiteitään palstalle,jossa ollaan vahvasti vain omassa näkökannassa :D
17.12.2010 10:42
Kyllä,hyvä pointti.
16.12.2010 21:08
No kuule,kun tulee noilla kovilla pakkasilla kunnon lenkitkin tehtyä,niin kyllä suositten mieluummin kunnon untuvatakkia huppuineen ja kunnon toppahousuja.Kyllä on paljon lämpimämmät ;)
Teepäs vaikka parin tunnin lenkit,niin huomaa paremmin kuin lukemalla kaikenmaailman uutimia ;D
16.12.2010 20:34
Minulle tuli joku taulu,jossa oli rekkausvaatimus...
Jos olisi päässyt suoraan näkemään,niin olisi ollut mielenkiintoista.
Itse kun olen nuorena tarhalla käynyt,niin oli se niin järkky kokemus eläinrakkaalle,että painajaisia puski pitkään.Siinä mielessä ei välttämättä mitkään " kohufilmit" tunnu mitenkään liioittelulta...
16.12.2010 20:19
130 / 262