Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Okei.
Mutta toisaalta,itse en oikein sanaa mielistely miellä.Kun minä lähden siitä,että kun se suhde on kunnossa,niin koirahan "kestää" ihmiseltä mitä tahansa.Oli se sitten miten outoakin.
Mutta,jos se ei ole ihan kunnossa,niin eipä välttämättä kestäkkään,jolloin riippuen koirasta (yksilöstä)kuin suhteen laadusta,koira toimii,kuin toimii.
Toisaalta,vaikka se suhde olisi ok,niin silti käyttäytymisessä,perusluonteestakin johtuen,on eri vivahteita.
Tuossa eka tilanteessa voi periaatteessa olla ihan kyse siitäkin,että koira ei ymmärrä käytöstäsi,jolloin "fiksuna" koirana poistuu siitä.
Toisessa tapauksessa(rapsutus)ihmisen käytös on loogisempaa,joten koirakin on rennompi.
Tässä tosin tullaan taas siihen,minkälainen on myös se perusluonne,mikä osaltaan vaikuttaa siihen,miten koira asioita katsoo,ja miten sitten reagoi.
Koirien kesken juttu on samoin.Paitsi,että tilanteita,että toinen ei ymmärrä toista,tulee harvemmin,koska puhutaan samaa kieltä.Toisaalta taas,siinäkin löytyy niitä taitavammin puhuvia viimekädessä.Mutta tullaan myös taas niin perusluonteeseen,kuin siihen,miten vahvasti koira itseensä luottaa.Hyvin itsevarma koira harvoin korostaa itseään voimalla.
Jos ajattelen omaa porukkaani,ja olleita,niin meillä ensisijaisesti nulikan ruotuun laitto perustuu rauhoittaviin signaaleihin.Osaltaan ehkä johtuen siitä,että se käytös siirtyy eteenpäin,ja varsinkin jos sitä vahvistetaan.Ja siihen taas minä pyrin.
Tuosta dominoinnista oman lauman sisällä.Riippuu miten sen ottaa.Toisaalta siinäkin tulee mieleen,että kuinka usein on vaan kyse siitä,että nuori koira/pentu,ei vielä tiedä,mitä se saa tehdä,mitä ehkä ei.Eli se vanhempi koira ei ole kaikkea määritellyt.Se sitten,kuinka paljon vaikuttaa myös se,miten hyvin se osaa määrittää,niin tiedä häntä.Tai tässä tapauksessa tiedä häntää :D
Noissa naamannuolemisissakin voi olla monesta kiinni.Kaikki koirat ei pidä ylipäätään liiasta läheisyydestä toisen kanssa.Toiset taas ei niinkään pane pahakseen.Yleensä,jos koirien välit on hyvin läheiset,niin helpommin maataan kiinni toisissa kuin myös nuoleskellaan ristiin rastiin.
Eli jos ajattelen omassa porukassa,niin kyllä siellä koirajohtaja on samalla lailla pessyt alempiaan,tai lirputellut huulia,kuin ne alemmat.
En minäkään sanaa johtaja miellä huonona.Enkä koko teoriaakaan.Pikemmin on kyse vaan tulkinnasta.Tosin nykypäivänä vaan mielestäni niin helposti puhutaan koiran pomottamisesta,jo pikkupentujen yhteydessä,kun kyse on useinkin vaan siitä,että koira ei tiedä,mitä omistaja siltä tahtoo ja miten ihmisten maailmassa kuuluu käyttäytyä.
04.08.2009 22:57
Minä olen pitkälti samaa mieltä,mutta itse korostan enemmän sen merkitystä,että ihan yksinkertaisesti suurin merkitys on sillä,että ne säännöt asetetaan ja opetetaan heti alusta alkaen.
Toisin sanoen,pitkälti on kyse vaan siitä,että koiria ei ole opastettu alusta asti kunnolla,vaadittu,ja vahvistettu riittävästi oikeaa toimintaa.
Eli ehkä ei se koira niinkään varsinaisesti pyrkyri ole,ellei sitä toimintaa sieltä "hae ja vahvista".
Suurin osa ongelmista taitaapi tulla siitä,että se selkeä loogisuus koiran kanssa puuttuu,niin tavoitteiden määrittämisessä,kuin niiden opettamisessa ja vaatimisessa.
04.08.2009 20:34
" muuta kuin fyysisesti sairaammaksi..."
Tuota tosiaan ei pahemmin voi kiistää,vaikka toki muutkin vaikuttaa :/
Tuo mielistely,mitä se on on?Noin käytännössä.Ihmisen suhteessa koiraan,koiran koiraan?
Jos nyt ajattelee vaikka jälkimmäistä,niin itseensä luottava,vahvassa asemassa oleva "koirapomo" normaalisti itseasiassa kestää alempana oleviltaan melkein mitä vain.Sillä on hyvin pitkä pinna,ja riippuen sen taidoista koirankielessä,miten se toimii,jos/kun se on sitä mieltä,että toinen voi rajoittaa touhujaan.
Riippuu tosiaan,mitä mielistelyllä tarkoitetaan,mutta monesti sen "johtajan" käytös ei paljoakaan poikkea alempien käytöksestä.
Mutta tosiaan,riippuu miten sana mielistely määritellään.
04.08.2009 20:24
No tuota,kaikkein helpoin on,kun alusta asti toimii niin,ettei turhia kitarisan näyttelyitä tule ;)
Eikä ole kokokymysys.
Ja jos eroon pitää päästä,siis metelöinnistä,ei sekään koko kymysys ole.
Samaan lajiinhan ne mopsukat koosta huolimatta lukeutuu ;D
04.08.2009 20:01
Sorry,mut alkoi naurattaa tää vastauksesi.Kun oikein kuvittelin silmissäni :O)))
04.08.2009 19:58
No joo,haastavuus ja koulutettavuus on kyllä aika kaukana toisistaan...
Eli nyt kun katsoo noita rotuja,mitkä mainitsit,niin tulee vähän epämääräinen olo,jos kuitenkin ajatellaan myös sanaa "haastava".
Meinaan,jos kyse on kuitenkin nimenomaan koulutettavuudesta(niinkuin sen nyt tässä yhteydessä ymmärtää),niin tuosta uupuu niitä paljonkin,ja viimekädessä mainitsemistasi niistä poimisin lähinnä yhden,eli toopen.
Tietty riippuu nyt siitä,mitä puhut "suojelu-ja tokohommista".Tavoitteellista vai pelkkää yhteistä touhua.Tosin ei noita kahta voi niputtaa yhteen,ensimmäinen kun lähinnä on nimenomaan tavoitteellista.
Tuo "vaarallinen" on käsitteellistä.Riippuu mitä sillä tarkoitetaan.En minä näe noista mitään rotua vaarallisena.Mutta vaativina jokusenkin.Ja kaikkein vaativin niistä mielestäni canario,muut sitten sen jälkeen tietyssä järjestyksessä,ja bertsu sitten omassa sarjassaan,enemmänkin koonsa puolesta, hännänhuippuna.
Kun/jos vaativampia rotuja aattelee,oli sitten koulutettavuudeltaan mitä,niin kannattaa muistaa,että saa sitten ne kaikki piirteet paketissa mukana.Vaikka yhtä vaan haluaisikin.Eli tarkoin kannattaa ottaa selvää,sopiiko omaan hanskaan ja löytyykö sieltä hanskasta myös riittävästi resursseja.
04.08.2009 19:51
No ensinnäkin,koirien ongelmien korjaus on eri juttu,kuin pennun kasvatus aikuiseksi ;)
Kummassakin tapauksissa löytyy monenmoista,ja vielä niitten väliltäkin.
Ja onnistuu koirankoulutus ilman namejakin.Kaikki on A.siitä kiinni,miten hommansa taitaa ja B.riippuu paljon rodusta (ja osaltaan yksilöstäkin).
Mutta,jos vaihtoehtona on saalispalkka,niin ihan vastaava kuin ruuanhankintavietinkäyttö,eli sitten vaan katsotaan,kumpi koiralla on vahvempana ja kumman hyödyntäminen onnistuu ehkä hieman itseltä paremmin.
Jos taas ei halua käyttää kumpaakaan,niin sitten täytyy olla melkoisen laumaviettinen (miellyttämishaluinen)koira,että riittää vaan se omistajan kiitos.
Ja usein myös tarvitaan (enemmän)pakotteita.
Eli namit ei ole missään nimessä pahaksi.Kunhan vaan muistaa sen perusasian,kuten kaikessa opettamisessa eli palkka juuri oikeaan kohtaan.
Eikä se koira näpeistä mitään vie.Kunhan se vaan opetetaan,ettei ruokaa saa,kun tietyin ehdoin,tietyin tilantein/paikoin.Ja tarvittaessa sille kerrotaan,että näpeille ei ole asiaa.
04.08.2009 15:09
Jospa kysyisit suoraan,kun kohdalle osuu ;)
Ja eiköhän noita natisijoita löydy ihan joka koosta.
Täälläpäin taas näyttää olevan enemmänkin toisinpäin.
04.08.2009 14:51
Onkohan tää nyt ihan tosissaan kirjoitettu...
"Mikä järki...". No siitä on kirjoitettu jo pitkät litaniat,joten luulisi asian tarkoituksen olevan aika selvillä.
Jos joku nyt tuo ulkomailta vain sen takia,että saa typätyn,ilman mitään muuta tietoa tai intressejä,niin eiköhän se kerro jo aika paljon.
Jos niitä typättyjä täältä saisi,niin tuskinpa ne kriteerit siitä paranisi.Noilla kriteereillä ostava tuskin saisi muuta kuin vastaavanlaisilta ylipäätään koiran.Ja kaikenlaistahan löytyy ihan joka maankolkasta...
Ja mitenkähän täällä seulotaan "luonnehäiriöt" ?Pitäisi kyllä pikemmin puhua,miten seulottaisiin lähinnä omistajat.Kun loppupeleissä on niin,että kyllä se on hyvin olematon osa niitä koiria,joilla oikeasti päässä viiraa.Suurimmassa osassa se "viiraus" tulee ihan muusta päästä hihnaa.
Tuonteja tarvitaan aina.Ja jokainen järkevä pyrkii hyvään tuontiin.
Vähemmän järkevä ei.Mutta ei se sitä vähemmän järkevää järkevämmäksi tee,jos se koiransa täältä sattuisi saamaan .
01.08.2009 17:11
Ihan turvallisuussyistä,ei ihan kyllä kannata kuumentaa tilannetta entisestään,siitä kun on korkeintaan mahdollisesti haittaa...
Jos iso koira on muutenkin suht hallitsematon,ja tuon sortin koirat,kun voi uhon viedä pitemmällekkin,kuin vaan uhoilun taholle,niin eipä kannata mennä kokeilemaan,sattuisko lähtemään käsistä vai ei ...
Myöskään kenenkään koiraa ei voi alkaa millään heittelemään,hyppii se sitten päällään vaikka kitarisat ulkona,jos ei sitä tarvi tehdä puolustuksen vuoksi.Ja puolustukseksi tuskin katsotaan sitä,että jonkun koira hihnassa räyhää omille.Voi joutua äkkiä itse vastuuseen,jos muita jollain heittelee.
Asia on ihan eri,jos kyseessä olisi vapaana oleva koira.
31.07.2009 22:40
Kuten täällä joku vastasikin,ihan tyypillistä toimintaa,varsinkin jos on vielä kyseessä rohkea ja reipas koira,millä ei välttämättä niin kovasti laumaviettiä ole.Ja jos hihnassa pyrkii vetämään,niin ei todennäköisesti ole opetettu siinä liikkumaan riittävän hyvin,tilanteessa kuin tilanteessa.
Jos sen mopen haluaa toimimaan niin,kun itse haluaa,niin sitten täytyy vaan saada se kokonaisvaltaisesti niin hyvin hallintaan,että tottelee ja kuuntelee käskyjä joka tilanteessa kunnolla.Ja opettaa tietty ne asiat kunnolla,mitä haluaa.
31.07.2009 22:19
Itse asiassa vahingossa katsoin.Nimittäin satuin kulkee telkun ohi,kun se oli jäänyt ohjelmiston kattelun jälkeen päälle.
No kun kaikki koiriin liittyvät pyrin katsomaan,niin tuli sitten tämäkin,kun sen huomasin.
En tosin nähnyt kokonaan,lopusta vaan osan.Ei ollut mitän mieltä ylentävää katsottavaa.Kovaa ja raadollista hommaa ne siellä tekevät,jotka yritävät asioita saada paremmaksi,suuri hatunnosto vaan heille.
Joo,toivotaan,ettei suomessa ihan tuohon malliin mene,eikä pääsisi ainakaan noissa määrin.
Kunhan vaan täälläkin puututtaisiin vielä enemmän ja nopeammin,niin saataisiin varmistettua,ettei olisi pelkoakaan tilanteen huononemisista.Valitettavasti kun täälläkin kaiken sortin paskiaisia löytyy.
31.07.2009 22:03
Toi oli kyllä niin hauska juttu,että olisi kiva kuulla mihin se perustuu.
Oisko tää kenties ihan joku oma fysiikan laki ;D
28.07.2009 18:32
Onnea vaan pentusesta :)
Täälläkin vauvakuumetta,mutta haku päällä yhä,kun pittää pilkkiä vähän aluevesiä kauemmas...
Persoonallisia myös noit venakot.Muutaman aikoinaan tunsin,ja yksi käväisi jopa tokokisailemassakin.Satuttiin kerran samoihin skaboihin,ja oli siinä silloin kansalla ihmeteltävänä kaksi kummajaista :D
Kivoja koiria,jos arvostaa niiden tyyppisiä rotuominaisuuksia :)
Tuo egonjatke on kyllä aika hauska.Ei kyllä ekana tulisi mieleen vinttareita egonjatkeena.No tietty,jos on tarve ulkoiselle tyylikkyydelle,niin paikkaahan tuo komiasti.Siis jos nyt pakko on ajatella kaikkia ei-perusrotuja egonjatkeena ;D
28.07.2009 18:22
Kyllä se voi lähteä sieltä itsestäänkin,mutta varmuuden vuoksi kannattaa ainakin soittaa lekurille,että missä vaiheessa täytyy tulla tsekattavaksi,vai kannattaako heti.Varsinkaan jos ei ole kokemusta tuollaisesta.
Minulla on tuo yksi pikkukoira vetänyt ruohoa nenäänsä nuorempana muutamaankin kertaan.Se on aika ilkeä tilanne,jonka kanssa kannattaa olla tarkkana.
Itse en tiedä,mitä lääkäri sille tekee,koska itse olen tuon jutun saanut hoidettua homeopatilalla niin,että se ruoho on lähtenyt sieltä liikkeelle ja jotenkin "kompostoitumaan" .Eli pehmennyt.
Koira alkaa pärskiä ihan julmetusti,jolloin ruoho on kulkeutunut kirsun aukkoja kohti,ja sieltä olen saanut napattua pinseteillä kiinni.Sitten joka pärskähdyksellä olen hieman varovaisesti vetänyt ruohoa ulos.
JOS lähtee sitä itse vetämään pois,niin kannattaa olla TOSI varovainen,sillä ruoho rikkoo helposti teräväreunaisena limakalvoja.
Tuo on lyhytkuonoisille varsinkin tuttu vaiva,kun röörit on lyhyehköt ja lähellä "toisiaan",jolloin ruho menee nenään helpommin.
Kannattaa siksi vaan lujasti kieltää,että koira lopettaisi ruohon syönnin.
28.07.2009 17:17
No kun on ihmisistä kyse,niin kuka milläkin perustein ottaa.Huonommilla tai paremmilla :)
Jos on kyseessä järjevä ihminen,niin niillä paremmilla perusteilla (tai ne painaa siinä vaa´assa),jos taas vähemmän järkevä,niin toisinpäin.
Sijoitustoiminta on ihan maalaisjärkeä ja normaalia fiksuutta omaavien toimintaa.Jos siihen määritteeseen ei mahdu kumpikin vastapuoli,niin parempi antaa homman olla.Simppeliä :)
27.07.2009 18:20
"Hah Molossi täälläkin puhumassa Kirsistä".molossi,ei Molossi.
"Täälläkin",miten niin täälläkin.Ja itsehän nimiä mainitset ;)
Ja tuskinpa nyt ihmiset niin tyhmiä on,että muodostavat mielikuvansa jostain ihan pelkästään jonkun/joidenkin muiden mielipiteistä,ylipäätäänkään.
Sitä,ei niitä.Sitä tarkoitti siis jälkimmäistä,mutta hyvä kun kun tarkensit,niin ei jää vahingossakaan epäselväksi enää.
Ja miksi tuo oppipoika on lainausmerkeissä?Onko sanassa jotain vikaa,vai miten sanan ymmärrät?
27.07.2009 17:49
Ja täytyypä omasta puolesta lisätä,että jos olisin niin avuton koiraa kasvattamaan saati kouluttamaan,että tarttis sähköä käyttää,tai mennä sieltä mistä aita on matalin,niin menisin oitis nurkkaan häppeemäämään,ja olisin,niin kuin ei minua olisikaan.Ja teippaisin vielä suunikin kiinni,etten paljastaisi omaa kädettömyyttäni kenellekkään.
25.07.2009 22:51
Rupesinkin ajankuluksi tsekkaileen noita linkin takaa olevia videoita.
Ja täytyy sanoa,että jos joku iski,niin noit canariot.Otetta löyty,niin kuussa,eikun puussa olevasta molarista,kuin maassa.Ja sen yhden tottiskin.Kyllä siitä passais mallia kattoa jokusenkin perinteisen "rodun" harrastajan o_O
25.07.2009 21:52
No aatteles nyt,miltä meijän murkku näyttäis typättynä,tai ne meijän edelliset o_O.
Periaatteessa pitäis näyttää yhtä "hyviltä" kuin typätyt rottikset,kun vähän samaa mallissa löytyy.
Eli jos ajattelee käänteisesti,niin ei noit rotikat sen ihmeellisempiä ole hännällisinä,kuin muutkaan typätyt.Siitä ne vaan kaikki on kiinni,mihin silmä on ensin tottunut.
Mutta joo,myönnän,että näyttäähän typätyt jotkut rodut näyttävämmältä typättynä,tai sitten ei,jos ei niitä ois koskaan katellut ekana.
Mutta joo,kyllä kuiteskin kannatan,että noit mopsukat,rodusta riippumatta,saa syntymäruumiinosansa säilyttää :)
25.07.2009 21:09
197 / 262