Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. En mistään idolista tiedä,mutta Sigin musa kyllä aikoinaan kolahti ja vieläkin. Aika tylsä tilanne kaiken kaikkiaan.Toivottavasti asiat selviää.Kaikin puolin oikein.
  2. Mielenkiintoinen ongelma.Oisko asuinpaikasta kiinni.Kertynyt enemmän outoja,suuntaan jos toiseen... Minä olen harrastanut niin pieniä kuin isoja,jokusia kymmeniä vuosia.Asun ihmisten ilmoilla,ja usein liikutaan tuolla vilkkaammilla paikoilla ja joskus ihan keskikaupungillakin käydään kaupunkilaistumassa :D. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa iholle pyrkivistä ihmisistä.Siis negatiivisia.Olen sitten kulkenut pikkuväen kanssa,ison/isojen tai sekä että.Ja rotuni ovat olleet ja on melkoisen huomiota herättäviä,ihan jo suht harvinaisuudenkin johdosta.Että melkoisen usein niitä ihmettelemään tullaan. Mutta kaikki kontaktin otot on olleet positiivisia,eli ihmiset on lähestyneet oikeaoppisesti.Ja lapset ne vasta on erittäin fiksuja.Aina kysytään "saako silittää" tai "onko se kiltti" :).Mielenkiintoista,eikö ;) Jos koiran jättää kaupan ulkopuolelle,ja jotain sattuu,on aina vastuussa.Siksi KANNATTAA syvästi miettiä,jättääkö.Aina kun voi jotain sattua.Eli lähtökohta kannattaa ajatuksena pitää se,että toiminko itse järkevästi,jos koiran/koirat yksin jätän.Saati vähänkään sellaisen,joka voi napata kiinni... Minä en ole yhtään koiraa opettanut,enkä opeta suhtautumaan vähänkään aggressiivisesti kehenkään.Mistään syystä.Ei ole mitään tarvetta,ja noissa jutuissa on AINA se vaara,että kun koira on jotain oppinut/saanut luvan jossain tilanteessa,niin se voi ymmärtää joskus jotain väärin,ja toimia väärin... SILTI,olen luottanut noihin isoihin,jos jotain tapahtuisi,niin niistä jytyä tarvittaessa löytyisi/löytyy,vaikkakin ovat avoimia,ja olen niitä siihen jopa osaltaan kannustanut.Vahvat puolustusvietit on olleet,ja niitä ei missään tilanteessa pidä esiin kaivaa.Saati "opettaa" tai leikkiä noitten juttujen kanssa.Jos tilanne vaatii,niin selkeän puolustusvietin omaava kyllä toimii.Jos sitä ei ole,niin koira voi ottaa takaviistot,vaikka kuinka pärisyttelee muuten tai luvalla.
  3. No minä kyllä pidän ihan eri asiana pehmeän ja aran.Ja minusta siihen,että tuleeko pehmeästä arka,vaikuttaa eniten koiran luonteen muut osa-alueet.Jos nyt puhutaan ihan testatusta koirasta,ei niinkään mikä tuntuu omistajasta. Tuo helposti traumatisoituminen on myös mielenkiintoista,mutta siinäkin mielestäni tullaan juuri siihen,mikä on koiran luonne muilta osa-alueilta. Itse tunnen esim.omistani roduista (kuin muutamasta muustakin)jokusiakin pehmeitä/hieman pehmeitä (jotka siis luonnetestissä todettu),jotka on äärettömän helppoja koiria. Myös yksi omistani on aikoinaan pehmeäksi testattu (arkuutta ei pätkääkään myös),joka on niin ääreisitsevarma,mitään säikähtämätön (enkä liioittele yhtään :) ),ja oli aikoinaan kun harrastettiin,erinomainen koulutettava lajiin kuin lajiin,mitä harrastettiin.Eikä tuota koiraa ole mikään jäänyt kaihertamaan koskaan.Voisi sanoa pomminvarma koira,jolla ei ole missään ikävaiheessakaan ollut mitään epävarmuutta. Ja kyllä tiedän muitakin pehmeitä koiria harrastuspuolelta,niin pk-puolelta kuin ylipäätään,jotka ihan hienosti on pelittäneet. Kyllähän perinteisiä palveluskoiralajeja on muitakin kuin suojelu,eikö ;) Eli toisaalta,kyllä mielestäni aikas heikkopäinen koira on,jos ei kestä ylipäätään palveluskoiratreenejä.Tai no,tässä tullaan siihen,millaisia ne sitten on... Toisaalta myös,voi olla että ajatellaan nyt eri asiaa,mutta jos on kyse vaikka selkeesti pehmeästä koirasta,joka käyttäytyy liiotellen,niin kyllä lähden samasta lähtökohdasta kuin yleensäkin,että mitä enemmän kokemuksia,pikkuhiljaa,koiraa toki "kuunnellen" pikemmin vahvistaa koiraa,kuin toisinpäin. Ja tässä tulee toki se omistajan taitavuuskin joskus peliin...
  4. Ahah,se oli vähän epäselvää,koska itse sain käsityksen,että tuo oli myös koulutuksessa tyypillistä ennenvanhaan.Sitä se ei mielestäni ollut,vaan rangaistuksena jotkut käytti pikemminkin. Pakotteet on sitten enemmänkin koulutuspuolen juttuja. No tuota,en kyllä muista,että Peetsa nyt erikoisemmin kuuluisaksi olisi tullut selätyksen vastaisuudessa.Lähinnä niissä "omissa" metodeissaan,joissa on pitkälti ihan sitä samaa,kun iät ajat on käytetty muodossa tai toisessa ;). Ja kyllä tuo johtajuudesta ajattelu on ollut hyvinkin erilaista,jo ennen Peetsan "oppeja". Ja kuten mainitsin,niihin erilailla suhtautuvista ja ajattelevista,on jokusiakin ihmisiä,myös ollut ;). Että en ehkä sanoisi,että tuossa asiassa varsinaisesti yksi voi ottaa itselleen tittelin olla pyöränkeksijä tai sen tänne tuonut :D