Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Tt...+nimimerkki.+Lueppa+nyt+oikein+huolella+4-kanin-omistaja+:n+kirjoitus.+Yritäppä+oikein+ajatuksella+se+lukea.Se,+että+joku+on+laillista,+ei+kaikessa+tarkoita+sitä,+että+on+moraalisesti+välttämättä+oikein+tai+eettistä."jollain+on+pakko..."Et+sitten+ymmärrä?+Jos+halutaan+kriminalisoida,+niin+ei+täällä+kukaan+halua+KAIKKIEN+myyntiä+kriminalisoida,+vaan+kun+on+touhua,+joka+ei+ole+eeettistä+vaan+moraalitonta.+Nyt+kannattaa+itse+ottaa+siis+selvää..."Se+kulkeeko..."+Voiko+ihan+oikeasti+olla+tuota+mieltä,+paitsi+toki+jos+itse+pentuja+trokaa+tai+ostoperuste+on,+että+vaan+halvalla+saa...Luopa+siis+VIELÄ+kertaalleen+viestissäni+mainitun+kirjoitus.YKSIKÄÄN+hyvä+kasvattaja+ei+virossa,+eikä+missään+muualla+myy+koiriaan+trokareitten+kautta.+Kukaan+ei+ole+sanonut,+että+kaikki+virolaiset+ovat+huijareita.+Ei+todellakaan+ole.+Itsekkin+olen+tuonut+aikoinaan+koiran+virosta.+Mutta+ei+todellakaan+trokarien+kautta.+Ko.+kasvattajan+toiminta,+koirien+pito+ym.+tärkeä+oli+tiedossa.+Ihan+samoin+muitten+maitten+tuontieni+kohdalla."Koirien+välittäjä..."Olet+ilmeisesti+ollut+uutispimennossa?+Kun+noista+on+ihan+mediassakin+ollut,+kuin+myös+eläinlääkärit+kertoneet,+että+paikalliset+eläinlääkäripaperit+voi+olla/on+ollut+väärennöksiä.+Itsekkin+olen+tavannut+lenkillä+nuoren+koiran+omistajan,+jolla+oli+"terveystodistus"+,+koira+piti+olla+useaan+kertaan+madotettu,+mutta+olikin+aivan+matoinen...Joo,+suvaitsevaisuus+on+hieno+asia.+Mutta+liika+on+liikaa+siinä.+Ja+liikaa+on+varmasti,+kun+halutaan+puolustella+epämääräistä+koirien+pitoa+ym.siihen+liittyvää+millään+muotoa...
  2. Olen+jokunen+vuosikymmen+noitten+isojen+kanssa+tekemisissä+ollut,+enkä+ikinä+ole+kuullut,+että+leikkaus+vaikuttaisi+kasvuun.+Itse+kasvu+tulee+geeneistä,+kehittymiseen+osaltaan+myös+vaikutta+jossain+märin+ruoka.+Lopputulos+kuitenkin+geeneistä+(siis+koko,+esim.tuleeko+iso+vai+pieni).+Miten+se+voisi+edes+vaikuttaa?Isot+rodut+kasvaa+hitaasti,+loppuun+asti.+Vaikka+se+suurin+rysäys+tuleekin+siinä+yhdessä+kohtiin.+Eli+tuohon+8+kk+tulee+hieman+normisti+vielä+lisää+kokoa.+Siis+pituutta+ja+korkeutta.+Itse+massa,+rinnan+leveys+ym.+voi+tulla+ja+usein+tulee+aikuisena+kunnolla.+Toisilla+aikaisemmin,+toisilla+myöhemmin.+Siihen+lopulliseen+kehityksen+nopeuteen+on+ruuallakin+osuutensa+jossain+määrin.Jos+siis+koko+pentue+on+kasvanut+ja+ollut+alusta+asti+pienempiä,+niin+sitten+on,+eikä+siihen+leikkaus+mitään+vaikuta.+Tuo+pentueen+tasaisuuskin+kertoo+siitä,+että+jostain+syystä+ovat+pienempiä.+Tosin+viimekädessä+se+koko+ratkeaa+vasta+aikuisena,+osviittaa+tosin+nyt+jo+näkee.Toi+mitä+"pitäisi"+painaa+tietyn+ikäisenä,+niin+itse+suhtaudun+vähän+varauksella.+Koska+ihan+yksilöjuttuja+nuot+monesti+on.+Riippuu+myöskin+siitä,+minkä+näköisenä+kukin+tuonikäisen+haluaa+nähdä...Eli+mikä+on+se+vertauskohde.Se+jääkö+koirasi+pieneksi,+jää+nähtäväksi.+Kun+ei+näe,+miltä+nyt+näyttää+(eli+missä+mallissa+on+kehitystä),+niin+vaikea+sanoa+tarkalleen.+Mutta+jos+siis+on+korkeudeltaan+ja+mahdollisesti+pituudeltaan+selkeästi+pienehkö+tässä+iässä,+niin+suurella+todennäköisesti+tulee+olemaan+pienehkö+rodukseen.+Mutta+siis+kehittyy+++viel,.+iän+myötä+massaa+ym.+joten+toki+painoa+ne+nostaa+kumminkin.Eiköhän+tuo+painokin+tuosta+ala+nousemaan.+Jos+nyt+ihan+jämähtää,+niin+sitten+voi+miettiä,+että+pitäiskö+alkaa+jotain+tsekkailla.
  3. Onhan+tuo+aika+normaalia...En+minä+niinkään+sanoisi+uhmaamiseksi,+kakarahan+tuon+ikäinen+vielä+on+ja+ihan+kakaramaisuutta+pikemminkin.Itse+opetan+pennulle+jo+hetimiten+ei-sanan.+Ja+niin+aukottomasti,+ja+tarpeen+tehostaen,+että+kun+se+sanotaan,+niin+menee+jakeluun.+Eli+mulle+homma+lähtisi+ihan+kiellolla,+jota+myös+vaaditaan+tarpeen+vaatiessa+tottelemaan.Mulla+on+jokainen+koira+tähän+mennessä+ängennyt+syliin,+jos+niille+paikka+tulisi.+Huonekaluille+ei,+koska+niille+on+pääsy+kielletty.+Paitsi+pienet+pääsee+syliin,+MUTTA+vasta+kun+on+oppinut,+että+niille+ei+mennä.+Mutta+kylläjos+lattiatsolla+olen,+niin+kyllä+syliin+tungetaan+ja+muutenkin+halutaan+huomiota.+En+millään+muotoa+sitä+koe+uhmana+tai+huonona,+päinvastoin.+Ja+pääasiassa+ne+huomioin,+kun+tulevat+ottamaan+kontaktia.+Mutta+ei+aina,+ei+voi+edes.+Silloin+vaan+ilmaisen,+että+nyt+ei+tai+riittää.Näykkimiseen+kielto,+jota+siis+totellaan.+Tarvittaessa+siihen+yksilölle+passeli+pakote.+Ja+ei+tuo+huono+neuvo+ole,+että+tarvittaessa+vaikka+poskista+kiinni+ja+madonlukua.+MUTTA,+kun+se+tehdään,+pitää+olla+todella+vakuuttava.Välttämättä+kaikessa+ei+kannata+verrata+ihmistä+koiraan.+Ihminen+ei+koskaan+osaa+olla+niin+taitava,+kuin+lajitoveri,+joten+eri+juttuja+meidän+on+välillä+tehtävä,+kuten+monessa+muussakin.Kyllä+minä+myös+"kiitän"+melkein+aina+koiraa,+kun+se+tottelee.+Sillähän+juuri+merkataam+toivottu+käytös+ja+vahvistetaan+sitä+;)+Ja+kaikki+sanat+merkitse+silloin,+kun+koira+tietää+niiden+tarkoituksen.+Ei+minun+auktoriteettini+vielä+ole+kärsinyt+kiitoksesta.+ja+uskallan+väittää,+ettei+se+ihan+pieni+ole+koskaan+ollut...Mutta+nyt+vaan,+paljon+kivaa+yhdessä+tekemistä,+josta+hyvää+suhdetta+ja+koira+saa+purkaa+energiaansa.+Selvät+säännöt+ja+jämptiyttä+ja+johdonmukaisuutta.+Siitä+ei+tingitä,+mitä+määrätään.
  4. Miksi+et+anna+jauhemaista?+Sekoitat+sen+kunnolla+ruokaan.+Tai+sitten+murskaat+pillerin+hyvin+jauheeksi.+Jos+koira+on+niin+nirso,+ettei+noinkaan+kelpaa,+niin+sitten+vaan+pistän+pillerin+pieniin+osiin+ja+"tunget"+kurkkuun.+Tarvittaessa+makupala+päälle.Ja+ihan+hyvä,+että+varmistat+ruuan+vielä+monivitamiini/kalkkivalmisteella.Harva+koira+kuitenkin+niin+monipuolisesti+syö+kotiruokaa,+ja+imeytyvyydestäkään+ei+aina+tiedä,+niin+hyvä+varmistaa+vielä+säännöllisesti+tai+kuureittain.+Kalkkiahan+ei+myöskään+riittävästi+saa+millään+muotoa+kotiruuasta+useinkaan.+Kasvaville+ym,+erityistarpeisille+kannattaa+anta+säännöllisesti.C-vitamiinista+sen+verran,+että+se+ei+ole+turha+aina.+Erityistarpeissa+sen+tarve+lisääntyy,+ja+on+jopa+jo+tutkimuksissa+todettu,+että+ilman+lisää+ei+välttämättä+silloin+riittävästi+ole.Vitamiinipurkesisa+lukee+mitä+niissä+on.+Jos+ei+niihin+usko,+niin+ihan+samoin+voi+epäillä+kaikkea+muutakin,+esim.+mitä+kuivamuonissa+on...
  5. Sen+minkä+kasvis+voi+tehdä,+niin+kertoa+rodusta+realistisesti+ja+käyttää+rotumääritelmän+mukaisia+koiria.+Loppu+on+sitten+"luojan+huomassa"...Ja+kun+kasvatuksessa+ei+voi+kloonata,+niin+koskaan+ei+tiedä+mitä+taustoista+tulee+ja+miten+vanhempien+geenit+sopii+yhteen+ym.+Toisinsanoen+yhteen+pentueeseen+voi+tulla+hyvinkin+erilaisia,+myös+luonteeltaan.+Ja+myöskin+täysin+rotumääritelmästä+poikkeavaa.+++Varsinkin+jos+on+ulkosiitos+kokonaan,+niin+voi+vielä+enemmän+olla+hyvinkin+eriävää.Ei+kasvattaja+pysty+sanomaan+satavarmaksi+millaiseksi+pentu+tulee.+Oletusarvot+on+(vanhempien+luonteet,+taustat),+mutta+ei+nekään+aina+täsmää.+Hän+voi+myöskin+kertoa+millainen+pentu+on+hänellä+ollut.+Hyvä+kasvattaja+niitä+seuraa+ja+touhuaa+niiden+kanssa+:)+Jotkut+pennut+voi+hyvinkin+iän+myötä+myös+muuttua.+Myös+omistaja+ym.+muut+tekijät+vaikuttaa.+Sitä+en+osaa+sanoa,+mikä+on+kysyjän+osuus+asiassa,+kun+ei+tunne+ihmistä.Karkeasti+sanottuna,+pentu+vaikuttaa+aika+"pehmeältä".+Ja+hyvin+mahdollista,+että+saattaapi+jäädäkkin,+JOS+kokoajan+on+tuollainen+ollut.+Mutta+voi+kuitenkin+muuttua+paljonkin.+Jotkut+rodut+kun+aikuistuvat+myöhään,+ja+saattaa+muuttua+paljonkin.Usein+haasteellisemmat+tosin+näyttää+luonnettaan+jo+pikkuisena.Se+kannattaa+muistaa,+että+vahtivietti/puolustus+tulee+viimoisina+juttuina+yleensäkin.Hitaasti+kehittyvillä+roduilla+voi+tulla+hyvinkin+myöhempään.se+sitten,+jos+koira+on+avoin+ja+sosiaalinen,+ei+suinkaan+tyrmää,+että+ei+potentiaalia+ole+vahtimiseen+tai+puolustamiseen,+jos+tarve+vaatii.Minulla+esim.+on+tuollaisia+ollut+ja+vaikka+myös+niitä+kannustan+"avoimuuteen"+osaltaan.+Pääsee+helpommalla,+kuin+koiralla+on+malttia...Pelkkä+ulkonäkö+kun+useinmiten+jo+itsessään+riittää...Kannattaa+myös+muistaa,+että+koira+joka+on+hyvin+täpäkkä+noissa+asioissa,+on+todellakin+haasteellinen+ja+vastuu+omistajalla+on+suuri.+Loppujen+lopuksi+sellaisia+paikkoja+/olosuhteita+on+Suomessa+vähän,+jossa+riskittä+voi+antaa+koiran+pitää+marssijärjestystä.Laumanvartijat,+tosin+hieman+eri+juttu,+on+oma+lukunsa.+Nekin+oikeissa+olosuhteissa.