Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Siis+lihakset+hävinneet?+Silloin+se+on+eläinläkärin+ja/tai+fyssarin+paikka.+Jotain+vialla+voi+olla,+ei+ne+lihakset+muuten+häviä.+Eli+ensin+tsekkaus+mitä+vialla,+tai+mistä+johtuu+lihasten+häviäminen/puute.Kun+on+varmistettu,+niin+sitten+vasta+aletaan+treenaamaan,+riippuen+mitä.
  2. En+kyllä+ottaisi+riskiä,+edes+laumaviettisen+kanssa,+että+"antaisin"+sen+mennä.+On+senverran+monta+vaaraa+ainkakin+taajamassa.+Välttämättä+pieni+pentu+ei+osaa+edes+tulla+vielä+takaisin.+En+kyllä+riskiä+ottaisi+taajaman+ulkopuolellakaan.+En+myöskään+antaisi+ajaa+jänistäkään.+Ensinnä,+parhaiten+koira+oppii+olemaan+häipymättä,+kun+ottaa+heti+nollatoleranssin.+Toiseksi,+ei+se,+ettei+kiinni+saa,+tapa+riistaviettiä+tai+sitten+se+täytyy+olla+aika+heikko.+Mukana+kuvioissa+on+myös+saalisvietti,+joka+monella+palkkautuu+jo+pelkästä+ajosta,+eikä+sillä+välttämättä+ole+mitään+merkitystä,+saako+kiinni+vai+ei.+Ja+toisaalta,+itse+en+myöskään+pidä+siitä,+että+koira+häiritsee+muita+eläimiä.++Ja+esim.myöskin+cityjäniksissä+on+niin+kesyjä+jo,+ettäpäästää+hyvin+lähellekkin+koiran,+ja+kyllä+nopea+koira+voi+saada+silloin+kiinnikkin.+Itse+olen+kerran+melkein+"kompastunutkin+:D"+jänikseen,+kun+ihan+vajaa+parinmetrin+päässä+ohitettiin.+Koira+ei+myöskään+helposti+erota,+mitä+saisi+ajaa+ja+mitä+ei.+Esim.+meilläpäin+on+paljon+muitakin+eläimiä.+Kerran+ollaan+menty+parin+fasaanilaumankin+läpi.+Se+olikin+kova+paikka+koiralle,+kun+oli+auki...Meillä+on+koirilla+aina+ollut+se+linja,+että+kun+portista+ulos+mennään,+niin+edes+kärpästä+ei+kyörätä.+Yhdenkään+elävän+olennon+luo+ei+myöskään+mennä+ominluvin.Niin,+ja+tällä(kin)+hetkellä+väännetään+rautalankaa.+Valitettavasti+tuo+nykyinen+6+kk+ei+ole+ollenkaan+vielä+ihan+samaa+mieltä+asioista+kanssani+:D
  3. No+meillä+on+se+hyvä+puoli,+että+on+oma+isohko+piha,+joka+kokonaan+aidattu.+Ja+myöskin+useampaa+koiraa,+niin+pentu+saa+hyvää+liikuntaa+leikkiessä.+Asutaan+myös+suht+kaupungin+laitamilla,+omakotitaloalueella+(lähellä+kerrostaloalueita+myöskin).Mutta+ylipäätään+aukioloon+treenaan+pentua+n.kilometrin+päässä+olevalla+kentällä/nurmikenttä+alueella.+Paikka+on+päättyvän+tien+päässä,+vieressä+menee+vain+yksi+autotie.+Muut+kävelyväyliä.Lähtökohta+aina,+että+ensin+kotona+sisällä+harjoitellaan+luoksetuloa+mahdollisemman+hyväksi,+sekä+kieltosanaa.+Koska+ne+on+hyvä+olla+hallinnassa,+jos+auki+pitää.Ei+ole+pahitteeksi+myöskään+pitää+pennulla+pitkää+narua/liinaa,+josta+tarvittaessa+helppo+napata+kiinni.Kentälle+asti+kävelen,+kun+pentu+on+jotain+about+5-6+kk.+Useasti+viikossa,+kun+on+meidän+yhden+vakilenkin+varrellakin+sopivasti.+Heti+kun+pentu+on+kotiutunut,+lähdetään+pihan+ulkopuolelle+pienille+paseeraukselle+joka+pvä.+Välillä+myös+ajellaan+jonnekkin+uusiin+paikkoihin+vähän+kävelemään+heti+kun+pentu+liikkuu+hanakasti+hihnassa+ja+ulkona.+Meillä+yleensä+pennun+kanssa+yksi+lenkki+pvässä,+muu+ulkoilu+pihalla.+Kesäaikaan+tulee+monta+tuntiakin+pihalla+oltua,+kun+pentu+voi+ottaa+vaikka+huilit+siellä,+kun+on+lämmintä.Noin+meillä+on+tehty+pentujen+kanssa,+jotka+täällä+on+olleet.Silloin+kun+asuimme+melkein+keskustassa,+niin+usein+autolla+lähettiin+johonkin+pöheikköön,+että+voi+aukikin+olla.+Ja+mökillä+oltiin+.+Ja+kun+oli+jo+oppi+hallussa,+niin+läheisissä+isoissa+puistoissa.Eipä+siellä+maallakaan+kaikilla+koirilla+vieläkään+kovin+kummoista+ole...+Ei+kaikkia+suinkaan+pidetä+pätkääkään+irti.+Ja+osalle+liikunta+on+pelkkä+tarha+tai+piha+pääasiassa.Että+kyllä+sitä+on+ihan+yhtä+hyvä+tai+huono+koiralla+olla+kaupungissa,+kuin+maallakin...
  4. Se+sitten,+onko+tuo+vuolasvirtapalkinto+kaikkien+mielestä+ok+kriteereineen,+niin+siitä+voi+olla+montaa+mieltä..."Mutta+jos+kasvatat..."+Miksi+tehdä+sitten+rekkaamattomia?+Miksi+ei+rekisteröi?+Silloin+tulee+tiedot+näkyviin,+ja+voi+niistä+päätellä+toimintaa.+Mistä+sen+tietää,+kuka+tekee+vaan+muutaman+pentueen+oikeasti+ja+onko+oikeasti+edes+panostettu+vanhempiin+(terveys+ym.),+kun+ei+edes+tarkkeja+ole+tehty+(ainakin+useinmiten)."Ja+todennäköisesti..."+Samaa+mieltä.+Mutta+et+kai+oikeasti+luule,+että+kaikilla+kennelnimen+omaavilla+ja+rekisteröityjä+kasvattavilla+on+koirat+kenneltiloissa?+Ei+todellakaan.+Eli+se+on+sitten+vaan+ostajan+valinta,+ottaako+suurenluokan+kasvattajalta+vai+pienkasvattajalta..."Kennelit..."+ja+taas+yleistys.+Riippuu+täysin+kasvattajista.+Esim.+jalostustietokannasta+näkee,+missä+määrin+kukakin+tekee.+Jos+taas+ei+rekisteröi,+niin+eipä+näy..."Mutta+rekisteröity+pentu+voi+maksaa..."+Niin,+no+miksi+sitten+ei+tee+rekisteröityjä,+miksi+tehdä+rekkaamattomia,+jos+tuo+hinta+on+oleellinen?"Ja+pentueita+saa+tehdä..."+Se+on+kennelliiton+kanta.+Se+ei+suinkaan+tarkoita,+että+KAIKKI+tekee.+Ja+nekin+tiedot+näkee+tietojärjestelmästä.+Rekisteröimättömien+tekosiin+taas+ei+kukaan+ota+edes+tuotakaan+kantaa,+siis+jokin+valvova+taho."Sitten+kun+pennut+on+tehty..."++"Ei+vaan+palkittavaa+kasvatustyötä"+Kennelliiton+kanta+asioihin+on+mikä+on.+Paljon+hyvää,+mutta+ei+kaikessa,+minunkaan+mielestäni.Itse+olen+myös+sitä+mieltä,+että+tuo+käytettyjen+myynti+pois+jaloista+ei+ole+kuin+tehtailua.+Mutta,+taas+kerran,+sitä+ei+suinkaan+tee+kaikki.
  5. "Katohan+kuinka+monta..."+Eipä+suinkaan+kaikki+kasvattajat/kennelnimen+omaavat+tee+paljon+pentueita.+Kyllä+niitä+löytyy,+kun+harvoinkin+tekevät.+"Mutta+se+onko+vanhemmat..."+Mutta+näkeepä+sen,+että+onko+ne+viralliset+tutkimukset+tehty+vanhemmille+vai+ei+;)+joka+taas+kertoo+kasvattajasta...++"Yhtä+lailla+rekisteröimätön..."+Ja+kuinkahan+moni+on+käyttänyt...+Yhä+edelleen,+kun+on+rekisteröity+koira,+niin+ne+terveystulokset+on+nähtävillä+julkisesti,+joka+on+se+pointti."Itsekkin+näkee..."+Kun+muuten+ei+pidä+aina+paikkansa.+Koiralla+voi+olla+vaikka+oireeton+kakkosenkin+polvella/polvilla,+jos+sillä+on+hyvin+vahvat+lihakset+ja+lihaskunto,+eikä+teleura+ole+ihan+huono.+Tulee+sitten+tutkimuksissa+vasta+esiin.Sen+lisäksi+ei+se+koira+aina+hypi+kolmella+jalalla.+Jos+vaikka+käy+katsomassa,+niin+tuskin+se+välttämättä+silloin+hyppii.+Ja+kuten+kaikki+tietää,+isähän+ei+suinkaan+ole+aina+nähtävillä,+kun+kasvattajalle+menee+käymään..."Sitä+tekee+joka+ikinen+kennelikin"+Ei+tee."Kaveri+osti+kennelistä..."+Niin,+kukaan+ei+ole+väittänyt,+että+rekisteröinti+takaa+satavarmasti,+että+saat+täysin+terveen+koiran.+Koska+se+on+mahdotonta+taata.+Eikä+kaikki+suinkaan+ole.+Mutta+pointti+on+se,+että+kun+on+rekisteröity,+niin+jotain+sentään+tietoja+pystyy+saamaan+niin+kasvattajasta,+kuin+koirista+joita+hän+käyttää.+Siis+ihan+JULKISESTI+ja+sitä+kautta+melko+varmasti."Voisit+vaikka+ajankuluksi..."+Ja+kun+on+rekisteröidyistä+kyse,+niin+sen+voi+tehdäkkin.+Mutta+rekkaamattomista+eipä+tiedä+noilta+osin+yhtään+mitään+;)Ottamatta+kantaa+itse+aloitukseen,+mutta+itse+olen+sitä+mieltä,+että+mitään+syytä+ei+ole+jättää+rekisteröimättä,+muuta+kuin+se,+että+jotain+häikkää+on.+Kertoohan+se+jotain,+kun+ei+halua+toimintaansa+julkisesti+näyttää,+kuten+rekisteröidyillä+jalostustietojärjestelmästä+näkee...
  6. "Normaali+ruokinta".+Itse+en+näe+taasen+mitään+normaalia+teollisessa+safkassa...+Eipä+siinä+paljoa+ole+jäljellä+mitään+alkuperäistä,+edes+siitä+verraten,+kun+koira+on+sudesta+koiraksi+muokattu...
  7. Defacto,+on+kaksi+eri+asiaa+tehdä+niitä+pentuja/tehtailla,+kun+antaa+urostaan+paljon.Koska+sen+nartun+omistajan+vastuulla+on+käytännössä+onko+tehtailua+vai+vastuullista+kasvatusta.+Uroksen+omistaja+"vaan"+jakaa+urostaan.+Vaikkakin+antaisi+kuinka+monelle,+ei+edes+tue+tehtailua,+JOS+katsoo,+ettei+anna+urostaan+tehtailijalle.Se+sitten,+onko+matadoriurosten+käyttö+fiksua+tai+jalostuksellisesti+hyvä+asia,+on+toinen+juttu.+Omasta+puolestani+sanon,+että+ei,+ei+todellakaan+ole.Kasvattajanimen+omaava+kasvattaja+ei+voi+tehdä+sekarotuisia+pentueita.+Kyllä+SKL+ottaa+asian+käsittelyyn,+jos+sille+joku+ilmoituksen+tekee.D+lonkkasia+voi+käyttää,+pistää+jopa+kaksi+niitä+yhteen,+jos+rodun+pevisa+ei+sitä+kiellä.+Pevisa+taas+lähtee+rodun+omista+ihmisistä.+Kennelliitto+ei+sitä+määrää.+Eli+tuossa+asiassa+syyttävä+sormi+rodun+harrastajiin+(varsinkin+jos+on+kyseessä+ongelmarotu)+;).Jos+itse+kävisin+paikassa,+jossa+mielestäni+näyttää+siltä,+että+ei+eläinsuojelulliset+asiat+täyty,+niin+taatusti+tekisin+ilmoituksen+paikalliselle+eläinsuojeluvalvojalle.+Ja+olen+tehnytkin,+pienemmästäkin+asiasta.+Ja+hyvin+asia+hoidettiin+kuntoon.+Meillä+on+ainakin+pätevä++ko.ollut.+Se+sitten+on+valitettavaa,+jos+jokapaikassa+ei+ole,+mutta+aina+kannattaa+sentään+edes+yrittää.Jos+valvoja+on+paikanpäällä+käynyt,+niin+oudolta+tuntuu.+Laissahan+on+tarkoin+määritelty+mm.+häkkien+koot.Eläinsuojelulaki+tosin+on+mielestäni+liian+heikko.+Sitä+pitäisi+huomattavasti+tiukentaa,+ja+tehdä+nopeammin+toimivaksi.