Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. En noita ikää mieleeni pistä,mutta melko pian kun on tullut.Minulle katsekontakti kun on yksi tärkeimmistä asioista.

Olen opettanut ihan niin,että menen lattialle istumaan pennun kanssa.Kun pentu tulee siihen tohisemaan,ja sattuu vilkaisemaan,niin nopeasti joku tosi hyvä makupala.Sitä sitten treenataan tovin kerrallaan,ettätoiminto vahvistuu.Sitten kohtapuolin siihen yhdistän myös katso-sanan,koska haluan sen oppivan myös käskystä ottamaan tarvittaessa katsekontaktin.
  2. Toi tekemisenne ei ihan nyt aukene minulle.Eli jos olet käyttänyt siis positiivista vahvistetta remmirähjäyksen poissaamiseksi,niin oletko aloittanut sen kunnolla?

Eli opettanut koiralle kunnolla toimivan kontaktin,oikeaoppisen palkkamisen niin,että koira ymmärtää mistä se palkka tulee.
    Myöskin se,että oletko opetellut ohitukset ns.siedätyksen kautta,vai suoraan liki muita koiria.
    Toisin sanoen,jos homma on tehty vähän hutasemalla,niin se kannattaa aloittaa kokonaan alusta.Myös olisi ihan hyvä,että joku ulkopuolinen,asioihin perhehtynyt katsoisi,onko suhteessanne parantamisen varaa.Parhaimpaan tulokseen pääsee,kun koko homma koiran kanssa pelittää,silloin jo kontakti alkaa pelaamaan,ja koira on alttiimpi kuuntelemaan omistajaa.
    Myöskin tuossa harjoittelussa pääpointti on ennakoimisessa,eli pitäisi tomia jo ennen (kontakti mm.),ennenkuin koira edes alkaa kuumeta.

Ja toi alempi.Tuo on tyypillistä,jos harjoittelu on ollut liian yksipuolista.Aivan samaa esiintyy koirilla,joita pidetään auki,ja aina tai pääasiassa kutsutaan luokse vain kun esim.toinen koira tai joku muu ärsyke on tulossa.
    Siksi pitäisi harjoitella niin,että koiraa kutsuu luokse,ottaa vierelle,kontaktia ym.usein,ilman mitään syytä.Eli treenaa siitä koiralle yhtä normaalia kuin "näkkileivän syönti",ja tekee niistä niin mukavan tapahtuman,että se on koiralle mukavaa toteuttaa ylipäätään ihan koska vaan.