Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ja hän ainakin edellytti..." Toivottavati on sitten aina löytynyt omaan tyyliin sopivat ostajat.Nimittäin,voisi mennä koirat aika huonosti kaupaksi,jos jokaisella vaatimus/toive(mikälie),olisi,että koira viedään päivittäin maalle tai vastaavaan paikkaan.
Ja niitä vastaaviakaan paikkoja ei välttämättä kovin lähellä kaikilla ole,että voi/uskaltaa pitää turvallisesti auki...
"Niin miksei voisi..." sitähän minäkin.Yhä edelleen,koira huomioiden,ei mitään marssityyliä käskyn alla.Tuo matka noin jo isommalla pennulla ei kuitenkaan kehitä pahemmin lihaksia,ellei sillä ole mahdollisuus myös muuhun liikuntaan,voimallisempaan ja dynamisempaan.
Minusta siinä Hurmeen tekstissä puhuttiin belgistä.Ja belgihän ei ole iso koira.Kuten ei myöskään mainitut kanakoirat(ellei ole poikkuksia,en kaikkia tunne).
Mutta jos noista puhutaan isoina koirina,niin mitä sitten on vaikka isot molossikoirat :D
Niitä ei kait sitten saisi viedä edes portista ulos tai korkeintaan 100 metriä ennen 7 kuista :D
Ps.Kääpiöistä,jotka mainitsit,niin ne kannattaisi myös huomioida,vaikka yleensä puhutaan lähinnä luustovikoihin taipuvaisista roduista/riskiroduista.
Vaikkei tirreillä vastaavaa olekkaan,muutamat poikkeukselliset rodut huomioiden),niin niiden kanssa voi tulla turhankin paljon liikuttua,ennenkuin on valmiit.Koska ei huomioida sitä,että askelmääräisesti liikkuu paljon enemmän kuin iso samalla matkalla.Myöskin moni tiriäinen on paljon virtaviivaisempi :D ja kiireisempi,eli ns.lepokohtia ottaa usein itse paljon vähemmän.
16.06.2012 17:18
Hallintajuttu.
Mutta oli niin tai näin,onnistuu tai ei,kellä mitenkin,niin ainut varma ja VASTUULLINEN tapa on aita/aitaus.Tai kiinnipito.
Koiran kannalta mukavin se aita.
16.06.2012 16:57
Toi palkka on ihan yksilöllistä,ja pitää hakea ihan koirakohtaisesti.Eli toiselle sopii toinen parhaiten,toiselle toinen.
Meillä on käytetty aina appelsiinistä HK:n blööhön...
Ja superherkut säästetty siitten niihin juttuihin,kun vaaditaan tosi tarkkuutta ja määrätietoisuutta ja viettiä.
Harvemmin isolla tarvii mitään vähentää.Ehkä jossain tapauksissa ihan piiperoikäisellä hieman.Tai sitten ei silloinkaan.Harvemmin sitä makupaloja kauhakaupalla annetaan ylipäätään :D Ja nehän kuuluu/voi olla olla pieniä,ei mitään isoja kökköjä.
Eri asia on sitten,jos vaikka jotain erikoisjuttuja tehdään,esim.jälkeä(veri),niin koiralle voi antaa ruoka-annoksen palkaksi.Se tietenkin huomioidaan.
Kääpiökoirat on vähän eri juttu.Niiden kanssa kannattaa olla tarkkana.Eli pysty antamaan nuppineulanpäänkokoisia palkkoja :D,niin kannattaa ainakin tarkkailla hyvin,ettei makupalat nosta painoa tai vie ruokahalua.
16.06.2012 16:52
"Olen tutkinut..." Eli olemme samaa mieltä,että ei nyt ihan suomalaista taida ollakkaan ;D
Ja jos lekuri on suosittanut kotimaista ruokaa,niin aika vänkää olisi tietää miksi ...
Tai jos ylipäätään suosittanut kotimaista nappulaa,niin vähän outo suositus,kun sellaista ei ole.Eli toisin sanoen,et voi syöttää kotimaista nappulaa,etkä ole voinut,kun sitä ei ole(ollut jokuseen vuoteen)...
Noh,kuten sanoin,eipä monikaan lekuri ole erikoisemmin ravintopuoleen perehtynyt,kunnolla, saati näemmä vähääkään...
Jos sitten kuitenkin jätetään ne salaliittoteoriat vähemmälle ja keskustellaan ihan faktoista.Ja ihan tiedoista ja puhutaan suomalaisesta ihan sinä aitona ja oikeana,kaikella kunnioituksenakin sille ;D
"Voisin kyllä uskoa..." Ei ole ollut,eikä ole,valitettavasti.Ja johtuen ihan siitä "painostuksesta",nimenomaan teollisen puolelta...
Kun ihan jokusta lekuria myöten pelotellaan,että ei saa syöttää varsinkaan kasvaville kuin pelkkää teollista(ja siitäkin vielä ikäkausimuonia :D ),tai muuten kalkki-fosforit menee pieleen,vitamiinit sekaisin ym.ym.
"Minusta on kätevää..." Samaa mieltä.Sen lisäksi,että koirille on tehty omat safkansa,niin kompostoreina ne myös hyvin toimii.Tosin huonopuoli siinä on,että kompostori saa sitten olla nälkäisenä :D
ps.Tuli mieleen tuosta kotimaisuudesta tuo yhden firman mainos "Hyvä ruoka,parempi mieli :D "
On ollut ilo kuulla ja nähdä koissuja,jotka on siirretty pois teolliselta(siis noita joille olen ohjeita tehnyt),tuloksia,kun on nirsouskin hävinnyt taivaan tuuliin.Suosia suomalaista ja syödä hyvää safkaa,niin koirillekkin parempi mieli :=D
16.06.2012 16:41
Ensin korjataan korjoitusvirhe :D Eli tarkoitus edell.viestissä olla "ensin viitsii".
"Kotimainen liha on..." Ihan samaa mieltä.Tarkistinkin,ollaanko samaa mieltä vai eri...
Itse katson myös kotimaiseksi tuotteen,joka on valmistettu Suomessa ;)
Ruuasta kun puhutaan,niin ilman muuta siihen kuuluu myös kotimaiset raaka-aineet.
http://www.jahtivahti.fi/jahtivahti-yritys/tuotekehitys-jahtivahti/
Nyt kyllä täytyy kysyä,että missä muodossa tuossa on kotimaista...
Jos puhutaan juuri tärkeimmistä eli lihoista,niin roudataanko täältä teurastetut lihat,jotka täällä siis kasvatettu tuonne vai miten niillä on jotain tekemistä kotimaisen lihan kanssa?
Toiseksi,jos itse valmiste tehdään ihan muualla,niin itse en katso sitä kotimaiseksi sen enempää,kuin vaikka vaatetta,jonka kotimaisuusaste on se,että suunnittelu on täällä ja täällä lyödään firman merkki kylkeen tai korkeintaan lisäksi joku pieni nippeli,että saadaan kotimaisuusastetta lisättyä...
Toisin sanoen,en nyt saa tuosta safkasta kotimaista,todellakaan...
"Itse syötän..." No ne rajat sitten onkin aika mielenkiintoisia.Aikoinaan kun soitin erääseen vastaavaan virastoon ja kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.Kun sitten kerroin,että sitä kyllä käytetään koirien ruuissa,niin oli hetken hiljaa ja sanoi sitten,että "ohhoh".Sitten lisäsi,että kohta kun mennään EU:hun,niin saadaan käyttää ylipäätään ruuissa vielä paljon muutakin,mitä ennen on ollut täällä jopa kiellettyjä,kuin myös rajoja pitoisuuksissa saa laskea...
Että tässä vähän säädöksistä...
"Minun koirallani...Ei ole mikään pakko syöttää raakaa lihaa.Lihan voi myös kypsentää.Moni pelkkään nappulaan tottunut koira on aika herkkämahainen,ja reagoi vahvasti muutoksiin.Eikä mikään ihme,kun on yksipuoliseen,prosessoituun vaan tottunut pennusta asti.
Silloin pitääkin lähtee pienillä uusilla aineilla liikkeelle ja ensin kypsentäen.Suurin osa kyllä tottuu ajan myöteen myös raakaan lihaan.Ja jollei totu,niin sitten vaan kypsennetään.
Luita ei ole mikään pakko syöttää ja esim.perinteiseen kotiruokaan ne ei edes kuulu.Toki niitä antaa voi,jos haluaa,vaikka silloin tällöin.Pureskelu on aina hyvää.
Kaikki koirat ei pidä myöskään kasvismössöistä,mutta kummasti nekin maistuu,kun koko ruokinta muutetaan pois teollisesta...Ei myöskään ole pakko tehdä mössöjä,voi raastaa esm.Toiset pitää vähän rouheammasta.
Toisin sanoen,barff ei ole ainoa vaihtoehto teolliselle.Pyörä on jo keksitty ajat sitten ;D
Jos tosiaan haluaa ruokkia ilman teollista,niin aina löytyy mahdollisuus.Eli kotiruoka.
Sen pystyy myös koostamaan aina niin,että sopivan siitä saa.Itse en ole ainakaan kuullut koirasta,jolle se ei minkäänlaisena sopisi...
Täytyy siis sanoa,että en tiedä yhtään koiraa,mille nappulat olisi paras ruokintamuoto ihan itsessään.Tietty riippuu mitä asioita vertaa keskenään.Jos vaikka vertaa,että koira ei kestä luita(barf) ja vaihtoehtona on nappulat,niin toki se jälkimmäinen silloin on parempi,vaihtoehto.Mutta onko se paras ja ainoa,onkin sitten eri juttu :D
Ja siinä yhteydessä voidaan miettiä myös sitä kotimaisuuden arvoa...
ps.En ole sanonut,että kuivamuonat on huonoja ;) Faktoja tuossa tuotu esiin kyllä on,muutamissakin viesteissä täällä.Jokainen voi sitten miettiä,miten ajattelee...
Itse kannatan sitä kotimaisuutta ruuassa,niin ihmisten kuin koirien,ihan oikeasti pääasiassa ;D
Ja se,että nyt mahdollisimman hyvin tietää ja oletusarvoiltaan on uskottavia tiedoiltaan,on yksi tärkeä pointti.
Mutta jokainen tyylillään :)
Itse en kuitenkaan näe teollisesti tehdyssä,vielä vähemmän ulkomaisessa,sen mainittavampaa,kuin helppous,viimekädessä...
15.06.2012 10:39
Allekirjoitan "Lisää hyviä neuvoja",jos kyse on mustasta huumorista... :P
11.06.2012 21:31
Minä en harrasta niinkään googlea.Enemmän käytäntöä ;D
Eli kokemuksesta.
Niin ja kun lekureista puhuttiin,niin ihan puhumalla heidän kanssaan,varsinkin luustoon erikoistuneitten pitkänlinjan sellaisten.On paljon antoisampia kuin guugeloinnit...
Tuossa on ihan mitä itsekkin allekirjoitan osa.Osa taas ei.Jos yleisesti puhutaan,niin en itse suosittaisi pientä pentua mahdollisemman paljon ulkona pitämään,jos on lyhytkarvainen.Ainakaan kaikki pennut ei tarkene,likkuessaankin kovin pitkään.Kylmällä kuitenkin ihan pienet kylmettyy helpostikkin,varsinkaan jos kunnon suojakarvaa ei ole.
Rappusissa kulkemisesta olen hieman eri mieltä myös.Minusta se on erittäin hyvää aerobista liikuntaa,KUNHAN pentu kykenee portaat kunnolla jo ottamaan,opetetaan rauhallisesti kulkemaan(ei liukastelemisia !) ja vain rajoitetun määrän.Määrä suhteutetaan ikään.
Mutta tähän kohtaan täytyy kysyä,että kun ei ole kyseessä omakotitalossa asuva pentu,ja varsinkin,jos ei ole leikkikaveria,niin miten se pentu saa lihasharjoitusta vaikka kerrostalon pihalla?Hihnassa kierretään pihaa 500 metriäkö?
Miksei yhtä hyvin sitä voi tehdä pihan ulkopuolella...
"Omaehtoista liikuntaa..." No jos se pentu saa määrätä ja on terve pentu,niin haluaisinpa nähdä vaikka 6 kuisen pennun,joka sanoo 500 metrin kohdalla,että nyt riittää...
Kyllä itse olen ollut sen lajin pentujen kanssa tekemisissä,että kyllä ne olisi jaksaneet(jos sitä mittana käytetään) kuin duracell-puput.Eli kyllä ihmisen on pitänyt se aika ja matka määrittää...
Omaehtoisella en näe mitään eroa,tapahtuuko se hihnassa vai vapaana,JOS koira saa määrätä tahdin.
Ja toki,eihän se tarkoita,että joka lenkillä koiraa(siis isompaa pentua)viedään pitemmille lenkille.Itse suosin,että yksi "pitempi" voi olla,loput lyhyitä.Ja mahdollisimman paljon liikkumisesta pehmeällä pohjalla.Se on se yksi suurin pointti.
Mutta juu,mielipiteitä on paljon,kuten kasvatuksestakin.Kun otit tämän esimerkiksi,niin mitä mieltä olet kasvatusmetodeista,mitä hän kirjoitti?
ps.Ymmärsinkö oikein,että kyse oli belgeistä?Jos oli,niin ei ehkä voi sanoa parhaaksi esimerkiksi kokemuksesta puhumiemme luustovikoihin reippaasti taipuvista koirista kuitenkaan.
Siksi minua kiinnosti oman eläinlääkärisi kokemus näistä vaikeammista,koska kuten sanoin,kokemus on aina kokemusta,ja sitä on nimenomaan pitkänlinjan harrastajilla ja kasvattajilla.Ja sieltä sitten kun katsoo ne,kenellä hyvät tulokset myös,niin se vasta on sitä kunnon näyttöä myös puheille ;)
Toki aina ei mene kuin Strömsöössä,varsinkin mitä vaikeammasta rodusta genettisesti on kyse,mutta kyllä sieltä jotain jyviä akanoista erottaa kumminkin :D
11.06.2012 21:09
Hyvää lomaa!
Muista(niinkuin muutkin) varautua reissuun ensiapulaukulla ja punkkipihdeillä.
Eka punkki nyppäistiin täällä,yäks.
11.06.2012 20:18
Harmi,jos kirjoitus on johonkin kadonnut.Ei kivaa,kun en viitsii jotain kirjoittaa :/
Toki jokainen uskoo mihin uskoo.Mutta tähänkin voi sanoa,että lekureissakin on eri mieltä olevia ;) Mutta pääasiassa ne on niitä vanhoja lekureita,jotka nähnyt muutakin aikaa kun nykyaikaa ja/tai niitä,jotka on ravinto-oppiin perehtynyt muuta kautta.Ja tietty sitten ne,jotka ei vastaanotollaan myy kuivamuoniakaan,ylipäätään.
"Ja luulisi..."Niin...Kaikkihan on käsitteellistä.
Minä en ole puhunut mistään salaliittoteorioista,yhä edelleen kaikki mitä olen kirjoittanut on ihan faktaa.
Mutta kun faktoista puhutaan,niin mielelläni kuulisin mitä se sanomasi kotimainen ruoka tarkoittaa ja mitä tarkoittaa muuten kotimainen liha?
"ei nappuloita syöttävillä on..." Njaa,mites sen nyt ottaa.Ehkä osalla,paitsi jos on millä teilata,niin mikäs siinä ;)
Toisaalta,jos lukee teollisen syöttäjiä,niin eikös niissä sitten teilaajia löydy muuhun tapaan koskien ;D
"Minusta nappula on täydellistä...Jokainen tyylillään.
"yleensäkin vaivaton." Sitä nimenomaan ,jos jotakin :D
11.06.2012 20:10
"Aivan,energiaa..." Ei niin.Varsinkaan jos liikunta ei siis ole kuin aloittajan mainitsemaa.Pitemmällä matkalla se jo kehittääkin.Koska määrä itsessään kuitenkin tekee myös tehtävänsä.
"Vaarana on..." Samaa mieltä,kun puhutaan nimenomaan liian pitkistä matkoista.Mutta itse en ole tavannut edes kääpiöpennuissa n.6 kuukautisissa,jotka näyttäisi ponnistavan yli äyräiden 500 metrissä.
"...että koiralla on kova kasvutahti..."Kyllä on.Mutta yhä edelleen,en ole pahemmin kuullut pennuista,jotka vaativat lepoa tuollaisella matkalla.Siis ei ihan piiperot.
"Molossi koirien..." Juu,tiedän.Joillain ne on tosi pitkäänkin.Tiedä sitten miksi...Ehkä ravintokin osaltaan vaikuttaa...
En tiedä mitä tarkoitat omaehtoisella,mutta minusta sen voi käsittää monin tavoin.
Esim.vähän pitemmillä kuin 500 liikkumisella,silloin kun koira saa valita vauhdin ja pysähtymiset(mm.Nuuskutella paljon paikkoja).Oli sitten kyse hihnassa tai auki.
"Kaiken kaikkiaan..."Ihan siis heräsi kysymys vastauksestasi aloittajalle,matkoista.
Ja jokainen toki päättää mitkä on varteenotettavia tai mitä haluaa noudattaa.Perustuu ne sitten mihin perustuu.Minä vaan kerron mielipiteeni ja kokemuksesta.Siksi mielenkiinnosta kysyinkin ;)
Tähän kohtaan voikin sanoa,että eläinlääkäreilläkin on asiasta muuten eri mielipiteitä...Se sitten,kenen ohje on varteenotettavin siinä "vertailussa",niin jaa-a :D
"jolla selkeästi on..." tai jos vaan ei ole kunnolla opetettu haluttua liikkumista...Oppimista ei aina myöskään tapahdu,jos ei sitä myös harjoitella ja opiskella ;) Toivotun liikkumisen oppiminenhan ei liity matkaan,vaan on oma opetteluprosessinsa.
"Kannattaa kysyä..." Kuin myös laadusta ym.Ja mitä enemmän on kysellyt,niin voi yllättyä siinäkin,kuinka paljon on erilaisia mielipiteitä.
Itse viimekädessä pitkälti suositan kysymään,varsinkin erikosjuttuja(rodin erikoispiirteisiin liittyviä,kuten luustojutut) lähinnä kasvattajilta ja harrastajilta,joilla on ihan käytännön kokemusta.Ja itse asiassa siltäkin puolin nimenomaan niiltä,joilla on myös hyvää näyttöä.Varsinkin mitä vaativimmista roduista puhutaan.
Se kun viimekädessä kertoo ainakin minulle kaikkein eniten.Mielipiteet on mielipiteitä,ja näytöt näyttöjä,jotka sitten taitaapi jotain kertoa niistä mielipiteistä :D
Mutta lyhyesti,kyllä minäkin kannatan liikunnanmäärän kontrollointia.Liika on liikaa,mutta liian vähän on myös liian vähän...
Yksi tärkein pointti on kuitenkin laatu,ja mahdollisimman optimaalinen liikunta eli liikunta,joka kehittää mahdollisimman paljon kaikkia lihaksia(ja motoriikkaa),ja nimenomaan syviä lihaksia.Koska niin se vaan on,että mitä nopeammin saadaan lihaksistoa kehitettyä,se tukee niveliä ja luustoa,jolloin osaltaan pystytään vaikuttamaan(sen minkä se voi) lopulliseen luustotulokseen ja kasvuhäiriöihin.
10.06.2012 18:27
Kolme pistettä jo selitti hyvän keinon.Tuohon lisäisin,että ihan pikkurodun pennulla voi mennä vaikka istumaan maahan jalat haralleen ja pitkänä.Sitä haaraa voi sitten kaventaa,jos/kun ei pentu tunne oloaan siellä oudoksi.
Itse suosin,että alusta asti pyritään oikeaan kohtaan.Eli namia/lelua käytetään mahdollisimman tarkkaan ohjailuun(tarkalla ohjailulla ja oikealla käden käytöllä siis saa paljon aikaan ;) ).Jos annetaan tulla paljon vääriä ja palkataan paljon sinnepäin,niin joku koira saattaa oppia helposti väärän,josta pois saaminen ei aina ole helppoa.
Ylipäätään kutsua luokse voi tehdä vapaammin toki.Ja se onkin hyvä pohja,että siinä vaan koira oppii,että kiva tulla mamin luo.
Itse käytän siinä eri käskyä,kuin nimenomaan tokosuorituksessa(tai haluttaessa ihan tarkkaa suoritusta syystä tai toisesta).
Eli toko suorituksessa suorituksessa panostetaan alusta asti mahdolisemman oikeanlaiseen tulokseen.
10.06.2012 17:36
"Ei minun eläinläkärini..." En puhunut mistään merkistä,vaan yleisesti.
Aivopesusta tuskin on kysymys,vaan faktoista ja omilla aivoilla ajattelemisesta.Myös eläinlääkärit eivät tee työtä pelkästään hyväntekeväisyydestä,joten on selvä,että puhuvat sen puolesta,jota myyvät.Harvemmin bisnesideaan kuuluu,että puhutaan omia vastaan...
Ja tuo myös tulonhankkiminen ei millään lailla tyrmää sitä,etteikö he voi itse hoitotyötään tehdä mahdollisimman hyvin...
"Eläinlääkärini on sanonut..." Ihan kuin kaikessa muussakin,voi tehdä oikein ja väärin.
Myös koiran ruokinnassa.Jos sen tekee väärin,niin toki pieleen voi mennä.Siksi pitääkin asiaan panostaa kunnolla ja ottaa selvän.Mutta yhä edelleen,myös puutoksia on todettu kuivamuonaa syövillä...
"...hyvälaatuisen kotimaisen nappulan syöttämistä... Nyt kiinnostaakin tietää,että mikä mielestäsi on kotimainen tuote?Eli millaisen kriteerit siihen vaaditaan?Mitä tarkoitat kun puhut kotimaisesta koiranruuan yhteydessä?
"ja periaatteessa kun kyseenalaistat...Millä lailla kyseenalaistin.Ihan oli faktatietoja.Voit soittaa vaikka oppilaitokseen ja kysyä,paljonko on ravinto-oppia ja millaista opinnoissa.
Mitä on ollut ja mitä on nykyisin...
Minä en ole siis väittänyt mitään ;)
Omat opit nyt ei tähän kuulu,mutta sanottakoon,että on sitä jotain ravinto-oppia tullut kahlattua,muutakin kuin pussiien kylkiä lukemalla ja perehdyttyä myös koiran ruokintaan jonkin vertaakin.Jo silloin,kun kuivamuonat ei olleet vielä brändänneet itseään täällä läpi...
Plus sitten se käytäntö,muutamilta vuosikymmeniltä ...Ja vähän laajemmin,kuin pelkät omat.
"pelaavat likaista peliä..." yhä edelleen on ollut kyse faktoista.
"vai koskeeko tämä yleistäminen..." Mikä yleistäminen?
"...kun suomalaistakin on tarjolla..." Tähän kohtaan taas,määrittele se suomalainen ;)
Millaista on huonoin ja halvin?
"suurin osa teistä barffaajista..."Oletko kenties nyt itse jossain salaliitossa mukana vai äärimmäinen yleistäjä,vai miksi oletat että olen barffari?
"varataan ne uskomukset huhujen..."Missä kohtiin nimenomaan minun kirjoitustani on uskomusta ja huhua?
"Uskon että moni barffaaja..." Tuota,et tainnut olla elänyt aikaa,jolloin teolliset muonat rantautui.Oli muuten melkoista mainontaa ja propagandaa ;D Silloin vasta melkoista painetta tehtiin,niille jotka ruokki lähinnä sillä,millä ennen teollistakin ruokittiin...Ja on muuten jatkunut aika pitkään se joukkopaine,VAIKKA voisi kysyä,mitä oli ennen Flooraa ;D
"...Syötän kotimaista nappulaa... Ja taas :D,kerro mikä täyttää kotimaisen ruuan kriteerit...
Ja juu,jokainen toki syöttäköön miten syöttää.Asioista voi silti keskustella ja faktoista myös puhua...;)
"On mukavaa,kun ei tarvitse vaeltaa..." No tuota,aika käsitteellistä on,mikä on lauman kanssa vaeltaminen... Kyllä minä enemmän katson lauman mukana vaeltamista valtavirrassa uimisen mukaiseksi :D
10.06.2012 16:30
"Koska koira ei..." Voi sekin olla mahdollista(viimekädessä vaikea sanoa,kun pitäis nähdä eleet ym.) Ja kuten sanoin,epävarmalle on tyypillistä,että uusissa ympyröissä ja paljon ärsykkeisissä on kunnolla.Varma itsestään kyllä käyttäytyy ihan kuin huvittaa,missä vaan.
"Toivoisin,että koira..." Tuossa tullaan lähinnä siihen,kun mainitsin ulkopuolisen ja "johtajuuden".Eli kun se on kunnossa,koira luottaa omistajaan niin,että epävarmoissakin tilanteissa antaa omistajan hoitaa reagoinnit.
(muuttuu myös rähäyksen...)" Tyypilistä.Eli nostaa kierroksia,eikä hallitse niitä enää kunnolla.Harvemmin tarkoituksena on purra,mutta sellainen voi tapahtua,mitä enemmän kierroksia nostetaan ja turhauma kasvaa.
Itse suosittelisin tuota siedättämistä(kontaktin opetus ym.josta kirjoitin),koska teillä on jo hyvä pohja siihen,kun tiedät milloin koira pääasiassa reagoi.
Ei pakotteetkaan huonoja ole aina,mutta ne tarttisi tietää ja taitaa kunnolla.
Ja jos teillä on ilmeisesti se tilanne,että on koiran kanssa "väännetty" ja koira vähän kuin päässyt voitolle siinä kohtiin.Noit jutut on vähän sellaisia,että homma pitäisi osata mitoittaa niin,että "parempi kerta rytinä,kuin ikuinen kitinä",että ne sitten toimisi.
ps.Kyllä tuo kääntyminenkin on ihan ok kokeilla.Itse yhdistäisin sen tuohon siedättämiseen tarvittaessa.Tosin aina pitäisi pyrkiä,että edettäisiin niin,ettei pahemmin takaisinpäin menisi asioissa.
09.06.2012 14:54
Ihan faktoja on,että koiranruokiin on koiria myös suoranaisesti kuollut.Ainakin kaksi jenkkimerkkiä on vetänyt eriään markkinoilta,täällä Suomessakin.
Myös melkoisia lisäaineita on käytetty ja käytettään.Mm.etoksikiiniä,käytettiin hyvinkin pitkään esim.Hilssin safkoissa,kunnes yhtäkkiä "kekkasivat" ottaa sen pois,jonka jälkeen sitten kovasti mainostivat,etteivät käytä lainkaan sitä...
Mm.jenkeissä on aivan eri suojarajat antibioottien käytössä eläimillä,kuin meillä.
Eli saattaapi melkoisia jäämiä olla niissä ruuaksi käytettävissä elikoissa...
Ainoastaan luomukarjoilla se on erittäin valvottua,kuin myös ravinto,mitä syövät.
Luomuelukkaa ei taas taida pahemmin olla koiranvalmissafkoissa...
Netissä on myös aikoinaan ollut artikkeleita,mitä kaikkea saattaa sisältää kuivamuona,vähemmän kivaa,kylkiäisenä.Löytyy englanniksi guuglaamalla,jos vielä näkyy.
Tutkimukset taas pelkästä terveellisyydestä ym.taitaapi perustua lähinnä koiranruokavalmistajien omiin...
Todettu on myös ihan selvästi,että mm.vitamiinien,hyvien entsyymien ym.imeytyminen on parempi,mitä tuoreemmassa muodossa ne on.
Ainut kuivamuonan pointti on helppous.
Noh se sitten,että kun lekurit(ketä puolesta puhuukin)puolesta puhuu,niin on aika selvää kamaa.Toki ne puolesta puhuu,kun niitä myyvätkin :D
Ja se koulutus,mikä niillä on ravinnosta,rajottuu lähinnä opinnoissa eläinruokafirmojen "opetuksiin"...
Se on sitten eri asia,jos on kunnolla opiskellut ravinto-oppia ylipäätään,mutta eipä taida monikaan olla...
ps.On niiltä kuivamuonaa syöviltäkin mitattu puutoksia.Osa esim."allergioista" on ollutkin vitamiinin tai rasvan puutosta...
Harva lekuri,varsinkaan kuivamuonaa myyvä,niistä taitaa mainita :D
08.06.2012 18:13
Sen verran kiinnostavaa,että täytyy vielä kysäistä :D
"Tarkoittaa sitä,..." Harvemmin pentu haluaa ruveta ulkoillessa lepoon.Varsinkaan jo jokusia kuukausia oleva.En ole ainakaan itse tavannut.
Jos haluaa,niin sitten on kyllä jo melkoisen pitkä lenkki todennäköisesti tehty.Puhutaan jo jokusestakin kilometristä.
Jos nyt ajatellaan siinä puolenkin vuoden paikkeilla ja yli olevaa,niin kyllä minusta tuo 500 metriä maksimissaan aina,on kyllä aika vähän.Se on sitten hieman eri,jos se matka tehtäisiin metsässä.moninaisessa maastossa joka kerta.
Jos nyt ajattelee vielä,että useinmiten ihmisen kävelyvauhti on vielä rauhallinen(suurella osalla ainakin),ja siihen lisää koiran nuuskuttelut,niin eipä varsinaisesti niitä lihaksia kovinkaan kehitä.Varsinkin siis,jos koira on vielä aina kiinni eli kunnon pyrähdyksiä ei pääse tekemään.
Siksi minua kiinnostaakin,että ketä lekuri on määritellyt tuon maksimissaan aina 500 metriä ja millä perustein.Onko perusteet teoriaan perustuvia vai kokemuksia nimenomaan itsellä luustovikoihin taipuvaisista roduista.Jos on,niin kiinnostaa kuulla rotu.
Kyllä itsekkin olen rajoitetun liikunnan kannalla,mutta tuo 500 metriä menee mielestäni vähän överiksi,varsinkin vielä,jos koira ei pääse käyttämään kunnolla kaikkia "lihaksiaan" kunnon poweriaaliseen liikkumiseen säännöllisesti.
08.06.2012 17:38
Samaan kastiin menee,kuin niin moni muukin vastaus...
Eli opetus,motivointi/palkkaus ja kontakti,sekä kielto.
Eli kaikki tilanteet opetetaan.Jos kauempana toimii,niin siinä jo hyvä pohja.
Ensin opetetaan kontakti(kotona),jokin sana,jolla jättää toiminnat esim.Ei.
Sitten vaan näitä harjoitellaan.ja tarvittaessa järjestetään tilanteita.
Jos kerran muualla on rauhallinen,niin siellä on hyvä käydä paljon vahvistamassa hyvää toimintaa.Eli siis ihan kehumassa ja palkkaamassa sitä ja hyödyntää siedättämisessä..Kontaktia voi myös siellä harjoitella eli ihan pohjaa "tosi" tilanteisiin.
Se,että koira on isoissa häiriöissä/muualla parempi,voi viitata siihen,että koira on osaltaan epävarma.Eli liikaa ärsykkeitä,ym.niin ei kykene,eikä ole kanttia rähjätä.
Tutuilla nurkilla tuntee olonsa varmaksi,niin uskallusta riittää.
Eli oikeaa käyttäytymistä opetetaan ja vahvistetaan.Tarvittaessa lepsumisesta kielletään eli koiraa myös vaaditaan tottelemaan.
Jos koiralle on kunnolla opetettu ei-sana,eikä tottele,niin ollaan vähän siinä tilanteessa,että voisi olla hyvä,että joku tsekkaisi kokonaissuhteen ylipäätään.
Itse kun olen sitä mieltä,että jos kieltoa koira noudata,niin jotain suhteessa mättää ja/tai siinä,kuinka vakuuttava se narunpää on koiran mielestä...
08.06.2012 17:16
Kyllä meillä saa koiria tervehtimään tulla,jos koirat on avoimia.Jos olisi pidättyväinen koira,niin en antaisi.Eli lähtökohta pitää olla se,että koiran pitää pitää vieraitten silityksistä.
Hyvä tapa on siis kysyä,saako silittää tai tervehtiä :)
Varmoja koiria voi silitellä vähän miten vain.Ei ole moksiskaan.Jos vähän epävarmempi,niin hyvä antaa ensin haistella kättä,suht suorana,eikä katsoa suoraan koiraan,vaan vähän ohi.Kun näkee,että koira on ihan rento,niin sitten vasta kumartua,muttei niinkään "päälle".Alas koiran tasollekkin voi mennä,mutta jotkut koirat voi olla siitä epävarmoja kylläkin.
Epävarmat koirat ei välttämättä pidä myöskään päälaen koskettelusta,niskan,eikä selän.Eli paras leuan alta ja rinta,ja siitä kyljet.
Varma koira ei ole moksiskaan pienistä etikettivirheistä :D
Itse en pitäisi siitä,että koiriani työnnetään pois,tai kiellettäisiin.Se on minun tehtäväni hoitaa.Eli vieraitten huomio saa olla vain positiivistä.
Ja rodut on noita "ärmättejä" :D. Kyllä niitäkin siis uskaltaa,mutta aina pitää tarkistaa ensin omistajilta.Kaikki koirat ei pidä vieraitten koskettelusta,rodusta riippumatta.
07.06.2012 22:51
"Rakenteellisesti..." Siis tarkoittaako tuo,että koira ei saa koskaan liikkua 500 metriä enempää kerrallaan?Ei hihnassa,eikä auki ollessaan?
07.06.2012 22:27
Makupalat ei toimi,ellei niitä ole sisäänajettu...
Eli ensin pitää opettaa kotona kunnolla kontaktinotto-palkka ja kehut.
Sitten kannattaa opettaa ihan vaikka sisällä tai pihalla se,kuin myös kävelyssä oikea paikka.
Jos ruokaa käyttää,niin koiran pitää olla nälkäinen ja mikä TÄRKEINTÄ,ne makupalat valittu niin,että ne on taatusti superhyvää,ei mitään taviskamaa.
Voisi myös kokeilla,että ensin kotona tekee jotain aktivointitemppuja(opettaa ihan mitä vain "pellejuttuja" ,tokontapaista ym.
Eli ensin aivotyöskentelyllä suuremmat puhdit pois.
07.06.2012 22:20
Itse muistan aikoinaan,mikä taitaa tuon purkinkin "esi-isä" olla,heittoketjun.
Ääni siinä perusidea oli.Aika tehokas,oikein käytettynä.Mutta ei sillä tarkoituskaan ollut tula koskaan itseisarvo eli harvoin sitä edes "mainostettiin".Pääasia oli siis panostus yhteys omistaja-koira,ei väline siinä.
En tuota purkkiakaan ihan huonona pitäisi,ellei siitä olisi tullut jo itseisarvo kokonaissuhteen painotuksen sijasta useinkin.
Ja en myöskään pidä siitä,että noilla purkittajilla jokusellakin on epäkunnioittava asenne muita kohtaan.Eli purkkia käytetään surutta,eikä huomioida,että että kun käytetään mm.toisia kohdattaessa,niin jollekin vastapuolelle ei ole ollenkaan ehkä kiva juttu...
06.06.2012 21:35
67 / 262