Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Otappa yhteys paikalliseen eläinsuojelujärjestöön tai jollei ole,niin ihan mihin vaan jonkun muun.Ne osaavat parhaiten kertoa mikä on laillista ja mikä ei.
Valitettavasti eläinsuojelun kriteerit huonossa pidossa on aika korkeat.Eli se,minkä voimme pitää huonona pitona,täyttääkin joskus kriteerit.
Mutta aina kannattaa ottaa yhteyttä ja tarkistaa noilta asia :)
Nuot tahot ottavat myös mielellään tomintaansa mukaan ja opastavat siihen ;)
26.04.2012 15:14
Hauska kuva tötsön linkissä :D
Minulla kaikki koirat on tupanneet olla noita kakkosia vasemmalta päin...
Ehkä sitten vaan,sellainen koira kuin omistajansa...
ps.Kyllä aggressiivisesta ja hyvin terävästä koirasta saa erinomaisen vahtikoiran.
Pointti on vaan siinä,että mihin.Meidän yhteiskuntaan ei välttämättä ihan sopiva...
24.04.2012 16:18
Joo,sekavan oloinen juttu...
Siis lötyykö oikeasti niin toopeja,että jättää toisen koiran johonkin yksinään o_O(jos oikein ymmärsin).Ja vielä 15 minsaa,apua...
Kyllä minun mielestäni olisi pitänyt omistajan kyllä osoittaa suurimmat syytökset ja kitinänsä huolettomalle hoitajalle pikemmin.
Kun nykypäivänä pitäisi tietää,mitä riskejä on.Itse en tirrejä ole jättänyt kaupan eteen enää kuin vuonna kuokka ja kirves.Ison kylkeen kyllä.Ja kyllä noita isoja olen jätellyt yhäkin.Tosin vaan pikapikaa ylipäätään.Niitä kun ei hevin mukaansa saa.Jos nyt uskaltaa onneaan koettaa...
24.04.2012 16:09
c.f :"siinä taas koira maksaa siitä,..." Sitäpä juuri.Menee kategoriaan,mennään mistä aitä on matalin,useinmiten...
"Se koiran tarkempi hajuaisti tarkoittaa..." Eli tuon mukaan ihminen pystyisi haistamaan uponneen ruumiin vedestä,samoin kuin ruumiskoira.Tai löytämään raunioista hautautuneen ihmisen ym.jos ihmisille opetettaisiin tai olisi kyky erotella hajuja samoin.
Itse kyllä veikkaan,että eipä taida niin tarkkaa nöösiä olla,että noit hajut pystyy erottamaan millään lailla niin syvältä kuin koirat...
Itse en ainakaan raunioilla ole ihmisiä sieltä haistanut,vaikka suurinpiirtein päällä seissyt.Eipä haise kuin korkeintaan kiviaines,savu ym.
Tuoksujen miellyttävyydestä sen verran,että varmaan kaikki tietää,että ne tuoksut,mistä ihmiset yleensä pitää,ei ole koirille pop.Ne pitää ihan eri jutuista.Jos ajattelee,että koissut haistaa hajut paljon voimakkaammin kuin me,niin voi vaan kuvitella,ettei kauhian kivaa ole haistella kunnolla jotain epämiellyttävää tuoksua.
Ei tarvi kuin ajatella hajuallergisia ihmisiä,jotka "haistaa" hajut voimakkaammin.Ei kivaa,jos joutuisi naamalle ne koko ajan saamaan.
Mutta noit pannathan on kuin rankaisu.Siinä niitten idea.Ja rankaisuhan harvemmin on kivaa...
Jos olisi kivaa,tuskin tuota käytettäisiin.
24.04.2012 15:52
Niinpä.
Kuten sanoin,kyllä täällä Suomessakin löytyy.Ollaan niin rajamaastoissa,kun olla ja voi.Rimaa hipoen,ettei mennä eläinsuojelurikkeen puolelle.Ja se taas on mitoitettu niin,että minimi vaan riittää...
23.04.2012 14:12
Minä taas en ymmärrä,mitä ihmeen mieltä on viedä koira paikkoihin,jossa se ei viihdy,ellei ole pakko.Ja koirapuistoihin ei ole pakko.
Ei kaikki koirat ole yltiöseuranhalukkaita,millään muotoa.Kyllä tuollainen turhanpäiväinen pakottaminen turhiin tilanteisiin syö omistajan ja koiran suhdetta.
Turha sitten miettiä,kun pennusta kasvaa omapäinen aikuinen,joka luottaa vaan itseensä ja kuunteluyhteys omistajaan on heikonlaista.Varsinkin jos vielä omistaja ylipäätään on sellainen,että ei piiperoa ole missään tukenut(varsinkaan herkkää),vaan "syöttänyt sen aina susille".
Paapominen,ja tukeminen on kaksi eri juttua.Ne pitää erottaa ja tajuta.
Ylipäätään koirapuistoilut on epäluonnollisia.Jos niistä joku nauttii,siis koira,ei omistaja,niin mikäs siinä.
Mutta ihme väkisin "sosiaalistamista" siellä,tai muuallakaan(eli tarkoitan nyt joka moppen naamaan tunkemista),en ymmärrä pätkääkään.
23.04.2012 13:53
Minusta tuo mustavalkonen etsku oli aika paketti kokonaisuudessaan...
Vaikutti järkevältä koiralta ja oli melkoisen hyvin sen blondin handussa.
Polliiseista sen verran,että muistan lukeneeni jonkun hiljattain jossain,että suomalaiset olisivat koulutussaralla olleet itärajan takaa oppejaan jakamassa koirien kouluttamisessa.
Nyt en vaan muista oliko kohdennettu suoraan johonkin,vai miten se juttu meni.
ps.Aikoinaan vartiointipuolella(piiri) täällä toimi yksi "venäläisen" kanssa.Oli muistaakseni rotu aika ekoja ylipäätään täällä.Mutta en muista,kumpi se oli kaukkari vai etsku.
Mutta oli aika paketti...Kuonokopassa aina duunissa.Ohjaajakin sanoi,että on tää aika haasteellinen :D
23.04.2012 13:40
"nurmikolle ei voi laskea..." Tuota,on tuon tapaista liikkeellä täälläkin lintukodossamme...
Itsekkin tiedän koiria;joita ei koskaan viedä metsään ym.paikkaan,jossa voi turkki kärsiä...
Ja onhan niitä koiria,jotka ikänsä elävät jonkun sortin tarhoissa.Ainoat kontaktit ulkomaailmaan on näytelmät ja astutusreissut.
Että ei täälläkään kaikki koissut kunnon koiranelämää pääse elämään,valitettavasti :(
23.04.2012 13:29
En tiedä enää mistä listasta puhutaan,kun urakalla tuntuu pukkaavaan :D
Tuon Westmanin listan katsoin,ja riippuu mitä tutulla tarkoitetaan.
Jos se tarkoittaa jotain,jonka tuntee ulkonäöltä vaan,esim.koirapiireistä,niin oli siellä tietämiäni(parempi sana).
Mutta jos puhutaan paremmin tuntemista,niin ei näkynyt.
Tosin melkoinen määrä oli julkaisemattomia nimiä,niistä en tiedä.Vähemmän suoraselkäistä toimintaa...
Adresia kun tsekkasin,niin tuli lähinnä mieleen sananpari,että halutaan kakkua syödä,ja samallla myös säästää...
Asiavirheitä oli jokusiakin.
Toki on hyvä olla kriittinen ja sanoa mielipiteensäkin.Aina kannattaa myös muistaa,että kennelliitto koostuu ihan ihmisistä,ei pelkästä sanasta.Se,miten itse organisaatioon ihmisiä päätyy,mm.päättäviin elimiin,niin ainakin minun tietääkseni lähtee ihan ruohonjuuritasolta,rotuyhdistyksistä...
Että joskus myös kannattaa katsoa peiliin,onko itse ollut mitään tekemässä kongreettisesti asioitten hyväksi.
Tuosta adressista sen verran,että itse en nähnyt kritisoiduissa kohdissa mitään,joka heikentäisi tai vaikeuttaisi kasvattajien toimintaa,saati olisi kohtuutonta.
Tietty,jos lähtökohta on se,että halutaan tehdä mahdollisimman paljon voittoa,käyttää kaikkia koiria,mitkä kynnelle kykenee jalostukseen ja hyssyttää hiljaisuuteen suurimmatkin töpit,saati eläinsuojelurikkomukset,niin sitten on eri asia...
23.04.2012 13:17
"ääripäät ovat nämä oikeasti vaaralliset..." Tekisi mieli sanoa,ihan samoin kuin ihmisissä,että ääripäät on vaarallisia...
Kun tuntuu,että on ihmisiä,jotka täpöillä lähtee mukaan,kyseenalaistamatta tai miettimättä,kun jonkun herätyksen saa.Oli sitten mistä kyse.
Eikä siinä mitään,mutta siinä vaiheessa,kun niitä "totuuksia" jaellaan jo niin vahhdoten,ettei voi vaihtaa mielipiteitäkään asiallisesti erimieltä olevien kanssa,niin ollaan jo hakoteillä.
Myöskin se,että vaikka kuinka joku ihan vaikka sillaisenakin,suoraan "kirjasta" toimisi itsellä,niin unohdetaan,että koirat on erilaisia ja sitä pelisilmää tarvitaan.
Ja kuten kaikessa,yksi tärkein pointti on se,että hallitsee sen hyvin,mitä tekeekin ja tekee ns.oikein.
Tämä kun niin helposti klikkaa.Kun viimekädessä ei olla sisäistetty asiaa edes kunnolla,tutkittu,tehdään täydellä höyryllä vaan asioita,ja sitten,sen mukaan miten SATTUU onnistumaan,niin onkin mielipide valmis.Ja jos sitten hommaa hypetetään,niin toki sitten myös täpöillä neuvotaan muita,vaikka kuten sanoin,kaikkia puolia ei ole mietitty,edes loppuun asti.
Vaikka se,että neuvotaan selättämään koira,jonka rotua ei tiedetä ja yleistä suhdetta omistajaan.Tai vaikka tökkimään.Sekin on riskaabelia,jos ei tiedetä,millaisesta tapauksesta on kyse.
Vastavuoroisesti ihan positiiviselläkin vahvistamisella voidaan mennä mettään.JOS ei ole ottanut kunnolla selvää,mikä on homman nimi.
"Nykyään tuntuu ihmisillä olevan JOKO TAI".Niinpä.Ja siinä sitten niin,ettei nähdä metsää puilta tai muu maailma on aina puolesta tai vastaan.Ilman välimuotoja.
20.04.2012 14:51
Eihän noista peukutuksista,niiden loogisuudesta, pirukaan ota selvää...
Parempi olisi,kun reilusti kirjoitettaisiin vaan oma mielipide ja perustelut.Oli sitten samaa mieltä,eri mieltä tai ihan mitä mieltä vaan.
20.04.2012 14:31
Ei voi olla totta...
Eiköhän se kerro jotain ihmisistä,jotka noin toimii...
Kyllä minun mielestäni on hyvä,että päätökset on julkisia.Kun ne saadaan tietoon,niin sitten puskaradion kautta kulkee eteenpäin.Ja minusta on hyvä,että mahdollisemman moni pennunostaja tietäisi mahdollisimman hyvin kasvattajasta kaikin tavoin koiriin liiittyen.Onhan kaikki sanktiot oleellista ostopäätöksenkin kannalta.On sitten oma valinta,ottaako,jos sotii omaa etiikkaa vastaan jokin.
Muistaakseni(jos oikein muistan) kaikille,kenelle myönnetään kennelnimi nykyisin,joutuisivat kirjoittamaan tuon sitoumuksen eli antamaan sanktioissa myös nimensä julkiseksi.Ja hyvä niin.
Harmi,etten kuulu facebookiin.Olisin tuon "kannatusjoukon" nimet mielelläni nähnyt.
20.04.2012 10:23
Koititkos myös varpaat?
Kaveri toi kerran koiransa minulle,kun kinttua aristeli.Sanoi,että oli vääntänyt ja kääntänyt,muttei mitään reagoinut.
Noh,kävin varpaat yksitellen myös läpi ja heti yhden kohdalla reagoi.Oli murtuma...
Onneksi ei kumminkaan mikään ihan hirmuinen.
19.04.2012 16:05
Koiran ja omistajan elämää...
Laiskuus on ilomme,lintsaus jalo taitomme.Ketä sitten koskeekin...
Kun annoin safkaa ruattalaiselle,niin minulta putosi kapselin mallinen lisäravinne lattialle.Ne kun tuppaa iloisia olemaan ja kierii niin maan perusteellisesti,laittaa tai tiputtaa ne sitten minne.
Tuohon lautalattialle kun putosi ja kapseli saman värinen,niin ei millään silmään osu.
Tuli sitten pärskähdettyä ja sen lopuksi sanottua,että "mihin p*******n se nyt meni".
No kas,ruattalainen,kun etsimään opetettu,niin oitis alkoin pilleriä etsiä :D
Sieltähän se löytyikin oitis.
Nyt sitten vaan,kun jotain tippuu häviksiin,niin ei muuta kuin vaan koissu hommiin,siinäkin.
Eli laiskuus ...
19.04.2012 16:02
Minäkin komppaan kukkahattutätinä :D
Ylipäätään laitetaan tiettyjä asioita rotujen piikkiin liikaa.Ei sillä,rotuominaisuudethan paljon vaikuttaa,mutta niillä usein vedotaan vähän liioitellusti myös kohdissa,jotka on koulutuksellisia juttuja,kun ei ihan klassisen helpolla putkeen mene.
Metsästuskoirilla tuo "korvien katoaminen" mm.
Osaltaan varmaan tulee siitäkin,ettei ennenvanhaan paljon koiria sielläpuolen koulutettu ja myöskin ajateltiin,että jos mennään kouluttamaan,niin käyttö kärsii.
Noh,uusi polvi on jo jokunenkin tuonkin todistanut pitkälti urbaanilegendaksi...
Vähän sama juttu,kuin ns."kovilla" roduilla kovemmat palautteet.
Lähinnä vaan on kyse siitä,että niiden kanssa pitää olla alusta asti vielä määrätietoisempi,usein varsinkin nuorena mustavalkoinen ja ihan viimisen päälle peräänantamaton.Eli vielä enemmän kuin ne ovat.
Kun puhutaan koulutuksesta,niin oli sitten minkätyypin koira tahansa,niin lähtökohta on se,että mitä paremmin ne erityispiirteet tunnetaan ns.vaikeammilla koulutettavilla(oli se vaikeus sitten mitä tahansa),niin sen parempi.
Vaikka hommat ei onnistukkaan yhtä helposti ja kätevästi kuin Strömsöössä,niin sana "mahdotonta" ei kannata heti ottaa käyttöön.
Kyllä sitä jälkeä saa,mutta vaivaa pitää nähdä paljon enemmän,omaa nuppiaan käyttää ja usein,soveltaa usein ihan omiaan,kaikenmaailman valmiiksi purtujen "totuuksien" sijaan.
Itse aloitusaiheeseen vielä sen verran,että usein mielestäni se,että jotain "kovempia" pitää torua kovemmin ym.johtuu siitä,että niiden kanssa on alunperin lähdetty liikkeelle kasvatuksesta (liikaa)pakotteilla.Sen sijaan,että olisi heti opetettu oikeat asiat alusta asti ja motivoitu niihin.Mitä enemmän koira tottuu negatiiviseen palautteeseen,sen paremmin se kestää ja sietää sitä.Ja sitä kautta taas se siedättyy niin,että jos niillä tulosta tehdään pitkälti,niin vaatii koko ajan vaan enemmän ja voimakkaampaa...
Jotkut "kovat" rodut on toisaalta aika herkkiä,omistajaansa nähden.Se herkkyys vaan kadotetaan,jos heti alussa otetaan liika pakotteellinen linja.Se herkkyys voipi hävitä ja tilalle nousee se "tietynlainen kovuus", minä itse-asenne ja kuuntelemattomuus.
Siihen kun sitten ihminen vastaa,varsinkin väärissä kohtiin vielä kahta stydymmin,niin kierre on helposti valmis...
19.04.2012 15:15
Olen hajanaisesti katsellut CM:n juttuja silloin tällöin.Ja niistäkin muistan kaksi,joissa sähköä on käytetty.Toisessa muistaakseni jo mainittu musta spk.Että kyllä niitä on näkynyt.Ja nämä kummatkin oli ihan telkussa.
Eli ei tarvi hatun kiristää kellään,vaikka puhutaan ihan realistisesti.Vaikka sitä onkin omanlaisensa "tyylin" kannattaja tai vaikka tyylittömyyden :D,niin kyllä asioista voi puhua silti realistisesti,puolin ja toisin.
19.04.2012 14:48
"Missä tuollaisia..."
Kiinnostaisi tietää minuakin,juu-u...
19.04.2012 14:38
Ei niitä kaikkia koitria saa muihin totutettua.Esim.tietynrotuisia.
Eikä tarvikkaan.Mutta hallita täytyy.
Pihan vahtiminen on luonnollinen toiminta,varsinkin roduilla,joiden jalostuksellisiin tarkoituksiin on kuulunut reviirin vahtiminen/puolustus.Hormoonitoiminnalla siihen harvemmin on merkitystä.Ei nartuilla,eikä uroksilla.Toki joskus se voi olla mukana paketissa.
Jos pihan vahtimisen haluaa saada hillityksi/pois,niin se on koulutuskysymys pitkälti.Ja vaatii työtä.
Tosin kun puhutaan ihan puhtaasta puolustamisesta vahtimisen yhteydessä,niin ne jutut on sitten sitä luokkaa tiettyjen rotujen kanssa (esim.laumisten kanssa),että pitää katsoa,että olosuhteet on oikeat siihen malliin,ettei mitään konflikteja,tilanteita, pääsisi ylipäätään sattumaan.
19.04.2012 14:33
"kuinka koiran ja koiralauman..." Hyvä pointti.
Minun mielestäni paljonkin.Tosin siinäkin roikkuu,mistä riippuu.
Riippuu missä elää,millainen porukka ym.Onko isoja vai pieniä,samankokoisia vai suuret erot.Sosiaalisia vai ei.Harrastaako koirillansa tavoitteellisesti vai ei.ym.ym.
Eli riippuu mihin vertaa,onko helpompaa vai ei.
Kyllä itse voisin vaikka kättelyssä ihan täällä ihmisten ilmoilla pitää(jos viitsisin),vaikka kymmentä pikkurotuani,mutten edes murto-osaa isoja.
Kun nykypäivänä ei riitä,että omat koiransa hanskaa,pitäisi vielä muittenkin...
Mitä vanhemmaksi tulee,niin mukavuudenhaluisammaksi myös.Kahta koiraa enempää tuskin enää tulee,paitsi jos kokonaan siirryn jossain vaiheessa kirppuihin ja lopetan harrastustoiminnan kokonaan.Sitten voisi olla ehkä enemmänkin.Muttei paljoa,kun nekin täytyy peruskouluttaa,että kehtaa ihmisten ilmoilla liikkua :D
Itse myös olen sellainen,että lähden siitä lähtökohdasta,että koirat olisi loppuelämän luonani,kun on otettu.Siksikin en kovin isoja laumoja keräile,kun vähemmän sosiaalisia rotuja harrastaa.Riskit on sen verran isot,miten saa koirat toimeen tulemaan,jos isoksi homma menee.
17.04.2012 16:17
Joo,kyllä noilla fiiliksien lietsomisilla perääkin on.Mutta niinkuin kaikessa muussakin,pointti on miten se tehdään.
Eli ei samalla tavalla kuin hellittelymielessä ja toki samalla myös kerrotaan ja katsotaan pahalla silmällä,että "nyt kuule kaveri..."
"Ei nostaminen ole mikään ratkaisu..." Ei se sitä toki olekkaan.Mutta oikein tehtynä,oikeassa kohtiin ja varsinkin koira tietävänä,mikä on homman nimi,niin ihan toimiva.
"mieti jos sun koiras..."mitä suotta miettimään,kun ei ole :D
Tosin kerran kun vein näytelmiin yhden tirri kasvattini,joka vähän pellossa kasvanut,ja otin sen syliin selvittääkseni vähän pelisääntöjä minun kanssani,kun törttöili,niin ihan selvästi se vilkaisi mukana ollutta isomman kaliiberin koiraani ilmeellä "olisinpa sinä..."
16.04.2012 20:22
73 / 262