Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Yleensähän tavaraa tulee,kun lisätään proteiiniä(liha,kananmuna) ja rasvaa.
    Mutta täytyy sanoa,että aika hurjalta ruokintasuunnitelmalta kuulostaa,kun tuonkokoinen koira syö noin paljon lihaa ja sillä viellä laihtuu...
    Minulla reilusti painavammat koirat(massiiviset rodut) on saaneet päivässä alle tuon määrän lihaa ja ovat ihan ok,eikä laihtumisongelmaa ainakaan ole.Tosin koirat olleet kotiruokakoiria eli ruokavalioon kuuluu myös ryynit.
    Minusta ei kuulosta koko homma nyt hyvältä,varsinkin jos koira sillä vielä laihtuu.
    Se myöskään,että tuohon vielä lisäisi lihaa ja rasvaa,on myös aika hurjaa.Joutuu kyllä ruuansulatuskin koville.
    Kait tuohon kuuluu jotain lisävitamiinejä?
  2. "Vetääkö lenkillä" - Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä,miten kuuluu liikkua.
    Jos päästää vaikka pihalle rohkeat koiranpennut,niin siellä ne surffaa mihin sattuu.Emästä viis.Aremmat seuraa emoa.Laumaviettikin(vahvuus mikä) voi olla jo mukana.

"Koira karkaa" - Ne vietit...Mitä enemmän tiettyjä viettejä mm.saalisvietti,riistavietti pistää ihan luonnostaan häippäsemään.Mitä enemmin jalostettu liki ihmistä ja yhteistoimintaan(laumavietti),sen paremmin pysyy jo itsestään lähellä.Mitä itsenäisempi rotu(heikompi suora laumavietti),sen helpommin voi mennä omia teitäänkin.Kaikki vietit yhteensä ratkaisee,mikä koiran omin lopputulos.Se sitten taas,mitä koira ilmentää,tulee koulutuksesta.Ja riippuu vieteistä,onko siihen koulutustulokseen helppo päästä vai ei.

"Remmirähjäys" -Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä yhä edelleen miten liikkua ihmisten haluamalla tavalla luonnostaan.Vaan pitää opettaa.Rähjääminen voi olla epävarmuutta,sijaistomintaa(ei tiedä miten kuuluu toimia)puolustusta ym.riippuen pitkälti rotuominaisuuksista.

"Tuo lelun" - Ihan luontaista toimintaa leikkiminen pennuille.Emo vie leluja pennuille,pennut emolle ja toisilleen.Sama useamman koiran porukassa.Ihan ristiin rastiin,ketä milloinkin kenelle.Koirien "pomolle" tai se muille.Miten fiilis iskee ja luonteenpiirteet on vahvana niiltä osin (taistelutahto mm.)
    Jos omistaja leikittää koiráa koiran tuodessa lelun,se toiminta palkkaa itseään.Eli sen mieluummin koira sitä jatkaa.Kiva asia,tehdään lisää.Simppeliä.
    Ai niin,leikkikin on luonnollinen asia.Jo pentulaatikossa leikkivät niin keskenään,kuin emon kanssa.Ihan kuka vaan voi aloittaa,emokin ;)

"Hyppii vasten" - Koirahan ei itsestään tiedä,miten meidän ihmisten kanssa kuuluu toimia.Tässäkin.Eli koulutusjuttu.Kun joku poissa ollut koiristakin tulee kotiin,niin kyllä siinä toista jyrätään puolin ja toisin.Tosi riemullista.Toki tässäkin vaikuttaa perusluonteet,kuin myöskin kuinka kiinteät on välit.

"Kerjää rapsutuksia" - Toiminta palkkaa itseään-kiva tunne koiralle eli tätä lisää.Simppelijuttu ja ihan opittua.Missä määrin,riippuu vastapuolesta.Ja osaltaan niin suhteesta ihmiseen(haluaako olla lähellä),kuin myös yleisesti luonteesta-
    "Arvoasteikossa ..." Ei pidä paikkaansa.Hyvässä porukassa tuota tehdään ristiin rastiin.Urokset usein puunaa narttuja(sukupuolivietti) ja on koiria,jotka tykkää kovasti muita hoivailla.Oli sitten jengin "pomo" tai ei.Itse tiedän jokusiakin narttujakin,jotka koko loppuelämänsä hoitaa kotiin jääneen jälkeläisen puunauksia :D

Tuossa nyt jotain.Eli jos tiivistäisi.Rotuominaisuudet,vietit,"suhde" ja viimekädessä koulutus.
    Itse en erityisemmin noista itsessään mitään johtajuusjuttuja saa.
  3. "No tirrit..." Ja kun lauseen loppuun katsoo,niin tietynlainen hymppähän siellä oli,josta olisi voinut jotain lauseen sävystä ymmärtää...
    Noh,cf nyt varmaan ymmärsikin,jolle viesti oli tarkoitettu ;D

Mutta otetaas nyt ihan totisella linjalla ja niin selvästi,että toivottavasti ei tule epäselvää.Ja jos on,niin saa ihan kysyä tähdennystä lisää;)
    Minä en ole sanonut,että hihna,panta,yhtään mikään verme olisi hallinnassa pääosa tai ykkönen.Eiköhän se ole jo useissa topiikeissakin tullut esiin.
    Vaan ykkönen on koulutus,suhde ja henkinen hallinta.Ja ihan koosta riippumatta,JOTA olen tuonut aika usein esiin.
    Mutta,viimekädessä,se koira on hallittava myös fyysisesti.Koska koira on eläin,ja aina voi tulla jokin yllättävä tilanne.Myöskin on paljon niitä,jotka kuvittelevat,että koira heitä tottelee,mutta ei ihan niin olekkaan.Harva varmaan luulee,että tuolla liikenteessä kaikki koirat on niin hyvin henkisesti hanskassa,että vermeet on niille vaan koriste.Kyllä se pikemmin on niin,että aika moni sen koiransa hallitsee ihan fyysisesti ja jos vaikka laitettaisiin tilanne,että joutuisi koiran päästämään auki,ja vielä ärsykkeitten tilanteessa,niin ei varmaan kaikki koiriaan klaaraa.
    Se,ettei koiraa hallitse EDES fyysisesti,niin on vaarallista.Sitä tarkoitin sillä,että välineet pitäisi olla sitä luokkaa,että edes niillä koiransa hallitsee.
    Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?

Se siis,että jos minä hallitsen koirani ilman mitään vermeitäkin,niin pienet kuin isot(parhaimmillaan ollut talutettavia kiloissa tuplaten kuin omani),ihan virallisestikkin todettu,niin ei tarkoita,ettenkö olisi muutamankin vuosikymmenen aikana huomannut(kuten moni muukin ),että kaikki ei suinkaan koiriaan hallitse henkisesti.Siksi siis,vielä kerran,toivon,että ne hallittaisiin edes fyysisesti.Ja siksi siis toivon,että välineet valitaan sen mukaan,että se koira varmasti käsissä pysyy.Siitä kun pitää lähteä,että muille EI häiriöksi olla.

"Oman pikku tirrini hihnan lukko petti..." Joo,hieno homma,ettei mitään tapahtunut :)
    Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo.Että jos vaikka lukko pettää,niin ei ne lähde muitten luo ;).Pienet ja isot.Noh,sitä sitten en tiedä,onko se huonoa hallintaa vai mitä,kun ei tarvi käskyjäkään välttämättä,kun on opetettu ihan automaattiseksi toimintamalliksi :D
    Mutta kaikkihan on käsitteellistä.Sekin,mikä on hyvää koiran hallintaa kellekkin...

Yhä edelleen.Aivan sama mitkä on vermeet,jos koiransa hallitsee.Mutta ne koirat on hallittava,kuka milläkin,mutta HALLITTAVA.
    Itse nyt käytän pantaa.Ja suht leveää,tosin siksi,että ulkonäöllisesti vaan tietynlaiset silmää viehättää.Muutenhan pannan leveydellä ei ole merkitystä,kun kyse on vaan siitä,että joku verme koiralla nyt ylipäätään pakko on olla,vaikka kuinka hyvin olisi.

Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.