Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Yleensähän tavaraa tulee,kun lisätään proteiiniä(liha,kananmuna) ja rasvaa.
Mutta täytyy sanoa,että aika hurjalta ruokintasuunnitelmalta kuulostaa,kun tuonkokoinen koira syö noin paljon lihaa ja sillä viellä laihtuu...
Minulla reilusti painavammat koirat(massiiviset rodut) on saaneet päivässä alle tuon määrän lihaa ja ovat ihan ok,eikä laihtumisongelmaa ainakaan ole.Tosin koirat olleet kotiruokakoiria eli ruokavalioon kuuluu myös ryynit.
Minusta ei kuulosta koko homma nyt hyvältä,varsinkin jos koira sillä vielä laihtuu.
Se myöskään,että tuohon vielä lisäisi lihaa ja rasvaa,on myös aika hurjaa.Joutuu kyllä ruuansulatuskin koville.
Kait tuohon kuuluu jotain lisävitamiinejä?
17.02.2012 16:48
Valitettavasti ollaan tilanteessa,että erityisruokavalioita tarvitaan.Itse olen noita jokusiakin muille tehnyt.Se sitten miksi,niin viimekädessä vaikea sanoa.Itse sanoisin mm.teollinen ruoka,runsaat rokotukset ja ihan väärät "jalostusvalinnat".Eli samoin kuin ihmisillä,on sairauksia,joilla on perinnöllinen alttius.Käytetty sairaita koiria,joita ei olisi pitänyt.Mikä sitten on ilmansaasteiden osuus mm. immuniteettiin viimekädessä,sitäkään ei tiedä.
Mutta kannattaa noissa muotivillityksissäkin tai ei ole,että järki päässä.Mikään ruokintamuoto ei itsessään poista mitään allergiaakaan.Vaan sieltä pitää poistaa sen aiheuttaja.Myöskin jos/kun lähtee johonkin itselle uuteen mukaan,niin kannattaa tiedostaa rotunsa erityispiirteet.En itse suositteli lähtemään ilman selkeää tietoa ja mieluummin tuloksellista(paino sanalla tuloksellista) kokemusta joltain perehtyneeltä,jos esim.kuuluu erityisryhmään luustollisesti vaikeat rodut(esim.hd ja od ongelmaiset).
Niinkuin monessa muussakin,hyvä asiakin voidaan saada huonoksi,jos väärin tehdään tai sopimattomaksi.
14.02.2012 14:26
"Vetääkö lenkillä" - Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä,miten kuuluu liikkua.
Jos päästää vaikka pihalle rohkeat koiranpennut,niin siellä ne surffaa mihin sattuu.Emästä viis.Aremmat seuraa emoa.Laumaviettikin(vahvuus mikä) voi olla jo mukana.
"Koira karkaa" - Ne vietit...Mitä enemmän tiettyjä viettejä mm.saalisvietti,riistavietti pistää ihan luonnostaan häippäsemään.Mitä enemmin jalostettu liki ihmistä ja yhteistoimintaan(laumavietti),sen paremmin pysyy jo itsestään lähellä.Mitä itsenäisempi rotu(heikompi suora laumavietti),sen helpommin voi mennä omia teitäänkin.Kaikki vietit yhteensä ratkaisee,mikä koiran omin lopputulos.Se sitten taas,mitä koira ilmentää,tulee koulutuksesta.Ja riippuu vieteistä,onko siihen koulutustulokseen helppo päästä vai ei.
"Remmirähjäys" -Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä yhä edelleen miten liikkua ihmisten haluamalla tavalla luonnostaan.Vaan pitää opettaa.Rähjääminen voi olla epävarmuutta,sijaistomintaa(ei tiedä miten kuuluu toimia)puolustusta ym.riippuen pitkälti rotuominaisuuksista.
"Tuo lelun" - Ihan luontaista toimintaa leikkiminen pennuille.Emo vie leluja pennuille,pennut emolle ja toisilleen.Sama useamman koiran porukassa.Ihan ristiin rastiin,ketä milloinkin kenelle.Koirien "pomolle" tai se muille.Miten fiilis iskee ja luonteenpiirteet on vahvana niiltä osin (taistelutahto mm.)
Jos omistaja leikittää koiráa koiran tuodessa lelun,se toiminta palkkaa itseään.Eli sen mieluummin koira sitä jatkaa.Kiva asia,tehdään lisää.Simppeliä.
Ai niin,leikkikin on luonnollinen asia.Jo pentulaatikossa leikkivät niin keskenään,kuin emon kanssa.Ihan kuka vaan voi aloittaa,emokin ;)
"Hyppii vasten" - Koirahan ei itsestään tiedä,miten meidän ihmisten kanssa kuuluu toimia.Tässäkin.Eli koulutusjuttu.Kun joku poissa ollut koiristakin tulee kotiin,niin kyllä siinä toista jyrätään puolin ja toisin.Tosi riemullista.Toki tässäkin vaikuttaa perusluonteet,kuin myöskin kuinka kiinteät on välit.
"Kerjää rapsutuksia" - Toiminta palkkaa itseään-kiva tunne koiralle eli tätä lisää.Simppelijuttu ja ihan opittua.Missä määrin,riippuu vastapuolesta.Ja osaltaan niin suhteesta ihmiseen(haluaako olla lähellä),kuin myös yleisesti luonteesta-
"Arvoasteikossa ..." Ei pidä paikkaansa.Hyvässä porukassa tuota tehdään ristiin rastiin.Urokset usein puunaa narttuja(sukupuolivietti) ja on koiria,jotka tykkää kovasti muita hoivailla.Oli sitten jengin "pomo" tai ei.Itse tiedän jokusiakin narttujakin,jotka koko loppuelämänsä hoitaa kotiin jääneen jälkeläisen puunauksia :D
Tuossa nyt jotain.Eli jos tiivistäisi.Rotuominaisuudet,vietit,"suhde" ja viimekädessä koulutus.
Itse en erityisemmin noista itsessään mitään johtajuusjuttuja saa.
14.02.2012 14:04
No nyt puhutaan jo kumpikin siitä aidasta,eikä toinen aidasta ja toinen aidanseipäästä :D
Eli ihan samaa mieltä ollaan.
"Ja jos hallinta..." Aivan.Minulle on muutamakin(fiksu :D )kääppänäystäväni sanonut,ettei ikinä voisi ottaa isoa koiraa,kun ei pystyisi sitä oikein kasvattamaan,että pärjäisi sen kanssa,eikä edes fyysisesti ole edellytyksiä,saati haluakaan.
Yhden lekurin kanssa tuosta kerran keskusteltiin,kun oli aika "masis" kun nykypäivänä joutuvat paikkaamaan koiria(yleensä pieniä) noitten käsistä lähteneitten jäljiltä jokusiakin :( .Kaikki ei suinkaan tule julkisuuteen.Eli puhetta siinäkin oli,´kuinka tärkeää olisi valita sopiva rotu ja edes jollain lailla se viimekädessä pystyä pitämään käsissä.Heidän työssään myös paljon näkee,ja usein isoille(kuin pienillekkin)nykypäivänä joudutaan hoitojen ajaksi laittamaan koppa nokkaan,kun hallinnassa ei kaikki vaan valitettavasti ole.
"Oletukseen..." Oletusta joskus puolin ja toisin,sattuuhan sitä.Itse myös mielelläni tarvittaessa selvennän,jos joku jää teksteistäni epäselväksi.Ettei kuva jää vaikka vahingossa ihan vääränlaiseksi.
12.02.2012 14:16
No noit nimitykset menee helposti sekaisin,mutta ei se vaarallista :)
Eli käppänä kääpiösnasu ja kääppänä kääpiökoira.Ja kääpiöpinseri sitten vielä kääkkä :D
Isoilla on ihan sama kuin pienillä.Että se käyttötarkoitus(varsinkin alunperin)vaikuttaa paljon.Sitten se,mitä ominaisuuksia on nyky-yhteiskuntaan haluttu pitää.Ja mitä ylipäätään.Ja sitten,miten rodunomaisia koiria on jalostuksessa käytetty...
Siitä se lopullinen genotyyppi.
"Lieneekö..."Taidat olla oikeassa.Näin valitettavasti puolustellaan.Koiran genotyyppi tulee siis geeneistä,mutta fenotyyppi tulee sitten muusta.
Eli tässä tapauksessa voi sanoa,että nimenomaan viimepeleissä siitä,miten on kasvatettu ja koulutettu.
ps.Tapio Eerola on kirjoittanut mielestäni hyvän rotuesittelykirjan.On kyllä siitä realistisemmasta päästä,verrattuna moneen muuhun.Tuo on ihan hyvä kirja,kun vasta miettii rotuja ja vaihtoehtoja.
Kannattaa tutustua.Saa ihan kirjastoistakin ;)
12.02.2012 13:52
Niin mitä oletetaan?Minä en olettanut mitään,kerroin vaan miten omani toimii.Ja jos vastaan tulisi,niin ne väistäisi.
Bullmastiffista sen verran,että tiedän kyseisen tapauksen.Se oli sen laatuinen soppa,myös itse tilanteeltaan,että siinä petti koko homma.Erittäin valitettava,ja monen asian summa,jo vuosien takaa.
"mutta tosiaan..." aivan samaa mieltä,josta olen usein maininnut.Valitettavasti(eiköhän jo se lööppien määräkin kerro jotain,mitä on hyökänneistä koirista,saati tuolla ulkona näkyvät rähjäävät koirat ja vetävät),näin vain ei kaikilla ole,että koirat on täysin henkisesti hallinnassa.Siksi viimekädessä se rotu olisi hallittava edes fyysisesti.
12.02.2012 13:38
Tarkoitat käppänällä ilmeisesti kääpiökoiria?Käppänä tarkoittaa yleensä kääpiösnautseria ;)
Ei ne kääppänät ole yhtään sen ärhäkämpiä,kun omistaja sallii :)Kaikki on ihan narunpäästä kiinni,sieltä yläpäästä,kuten isoillakin.Niin räksyttämiset,kuin muutkin huonot käytökset ei ole koko kymysys.
Toki kääppänissäkin on eroja perusluonteen osalta eli on vaativampia,täpäkämpiä ym.ja sitten toista laitaa.Mitä enemmän puhtaasti seurakoiraksi alunperin jalostettu,niin useinmiten helpommasta päästä.
Norwichit ei ole "vaikeimmasta" päästä kääpiöitä.Kunhan vaan riittävästi toimintaa ja kunnon peruskasvatus.Ei kylläkään ihan rauhallisimpia ole,muttei mitään "viiropäisemmästäkään".
Itse sanoisin toisinpäin tuosta lopusta,että mitä enemmän ja kauemmin työkoiraominaisuuksia jalostettu,niin enemmänkin vaativampia,kuin puhtaasti seurakoiraksi tehdyt.Mutta ei tämäkään ihan yksioikoista.Eli viimekädessä ne rotuominaisuudet ylipäätään ja mitä painotettu,tai ei eli jalostus vaikuttaa.
12.02.2012 13:13
Luetun ymmärtäminen hakusessa?
Mistä sinä niin päättelit,etten saa koiriani pidettyä tai jollain lailla vaikia pidellä?
12.02.2012 12:57
On se sakukin näköjään niin iso ja vahva,ettei pysy sekään kaikilla käsissä.P*****les.
Onneksi tällaisella huonolla kouluttajallakin :D vissiin vahingossa oma koira käskystä peräänty kesken tsempaloitten(huonosti koulutetun tulos...),kun siinä mainitsemassani jupakassa toinen tuli päälle.Olis voinut päätyä aika pahasti se soppa,jos ei olisi perääntynyt,kun toisen valjaista kiinni sain ja olisi kuumissaan halunnut tosissaan puolustaa...
11.02.2012 20:59
Kiitos linkeistä.Noit Tötsön linkit oli kyllä aikamoiset...Että on sitten valjaitakin monenlaisia.Noh,minähän olen sanonut,että välineurheilu :D
Noista valjaista vielä sen verran,että jos jollain on kokemusta niistä ihan livenä.Että pitääkö varmasti vaikka jotain lähinnä 50 kiloa ja ylöspäinkin,eli sitä tavarajunaluokkaa :D, yhtä hyvin kuin kuonopanta.
Kiinnostaa,kun kerran noita vermeitä pohdittiin kavereitten kanssa ja kellään ei ollut tietoa silloin,että löytyykö varmasti pelittävää.Yksi oli ostanut jotkut eläinkaupan takuuvarmat,mutta niillä oli sen hinuri vienyt narun toista päätä kuin vierasta sikaa...
CF,niin joo se.Unohdin.Jos saisi jostain koe-eläimen,niin pittäis kokeilla.Ideana ainakin vaikuttaa tehokkaalta.
Ja se "huomaa linkki".Siinä oli enemmänkin huomattavaa...;)
11.02.2012 20:53
Joo niin muistelin,että sekiksilläkin pitää olla rekisteröinti.Oisko se se fix-jotain? Kun en ihan tarkkaan ole noihin sekiksiin perehtynyt.
BH-koetta ei tarvi suorittaa pelastuskoiraliiton alaisissa toiminnoissa(ellei ole muutettu systeemeitä,saa korjata jos näin on nykyään).
Sosiaalisuutta tarvii olla sen verran,että koira ei ole aggressiivinen.Koiran ei tarvi pitää ihmisistä,pidättyvä koirakin pärjää ihan ok.Kaikki toimintahan ja toimintamallit on opetettavissa.Kuin muutenkin tilanteisiin,jossa läheisesti ollaan.
Mutta ihmisistä pitäminen tuossa ylipäätään on tietenkin hyvä juttu pelkästään.
11.02.2012 19:41
"No tirrit..." Ja kun lauseen loppuun katsoo,niin tietynlainen hymppähän siellä oli,josta olisi voinut jotain lauseen sävystä ymmärtää...
Noh,cf nyt varmaan ymmärsikin,jolle viesti oli tarkoitettu ;D
Mutta otetaas nyt ihan totisella linjalla ja niin selvästi,että toivottavasti ei tule epäselvää.Ja jos on,niin saa ihan kysyä tähdennystä lisää;)
Minä en ole sanonut,että hihna,panta,yhtään mikään verme olisi hallinnassa pääosa tai ykkönen.Eiköhän se ole jo useissa topiikeissakin tullut esiin.
Vaan ykkönen on koulutus,suhde ja henkinen hallinta.Ja ihan koosta riippumatta,JOTA olen tuonut aika usein esiin.
Mutta,viimekädessä,se koira on hallittava myös fyysisesti.Koska koira on eläin,ja aina voi tulla jokin yllättävä tilanne.Myöskin on paljon niitä,jotka kuvittelevat,että koira heitä tottelee,mutta ei ihan niin olekkaan.Harva varmaan luulee,että tuolla liikenteessä kaikki koirat on niin hyvin henkisesti hanskassa,että vermeet on niille vaan koriste.Kyllä se pikemmin on niin,että aika moni sen koiransa hallitsee ihan fyysisesti ja jos vaikka laitettaisiin tilanne,että joutuisi koiran päästämään auki,ja vielä ärsykkeitten tilanteessa,niin ei varmaan kaikki koiriaan klaaraa.
Se,ettei koiraa hallitse EDES fyysisesti,niin on vaarallista.Sitä tarkoitin sillä,että välineet pitäisi olla sitä luokkaa,että edes niillä koiransa hallitsee.
Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?
Se siis,että jos minä hallitsen koirani ilman mitään vermeitäkin,niin pienet kuin isot(parhaimmillaan ollut talutettavia kiloissa tuplaten kuin omani),ihan virallisestikkin todettu,niin ei tarkoita,ettenkö olisi muutamankin vuosikymmenen aikana huomannut(kuten moni muukin ),että kaikki ei suinkaan koiriaan hallitse henkisesti.Siksi siis,vielä kerran,toivon,että ne hallittaisiin edes fyysisesti.Ja siksi siis toivon,että välineet valitaan sen mukaan,että se koira varmasti käsissä pysyy.Siitä kun pitää lähteä,että muille EI häiriöksi olla.
"Oman pikku tirrini hihnan lukko petti..." Joo,hieno homma,ettei mitään tapahtunut :)
Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo.Että jos vaikka lukko pettää,niin ei ne lähde muitten luo ;).Pienet ja isot.Noh,sitä sitten en tiedä,onko se huonoa hallintaa vai mitä,kun ei tarvi käskyjäkään välttämättä,kun on opetettu ihan automaattiseksi toimintamalliksi :D
Mutta kaikkihan on käsitteellistä.Sekin,mikä on hyvää koiran hallintaa kellekkin...
Yhä edelleen.Aivan sama mitkä on vermeet,jos koiransa hallitsee.Mutta ne koirat on hallittava,kuka milläkin,mutta HALLITTAVA.
Itse nyt käytän pantaa.Ja suht leveää,tosin siksi,että ulkonäöllisesti vaan tietynlaiset silmää viehättää.Muutenhan pannan leveydellä ei ole merkitystä,kun kyse on vaan siitä,että joku verme koiralla nyt ylipäätään pakko on olla,vaikka kuinka hyvin olisi.
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.
11.02.2012 19:29
Joo,en minäkään ketjupantaa sulje pois,vaikken itse sitä käytäkkään.
Lähinnä hyväksyn sen vaan itse hallintavälineenä.Aina se on parempi ja turvallisempi,että koira pysyy käsissä,kuin lähtee käsistä.Tosin nykypäivänä on ja vielä tehokkaampi,kuonopanta(jos tarve siis vaatii).
Valjaisiin olen hallintalaitteena skeptinen(saa kertoa,jos tietää tarkemmin),pystyykö millään pitämään viimekädessä ison vahvan koiran,joka käsistä haluaa lähteä.
Että jos noissa taluttelee,niin toivon että koira on taatusti hyvin hanskassa...
Itse tuossa juuri jokusia aikoja sitten tein töitä,että sain hantlattua yksinäni,kun sakemanni lähti omistajalta omani päälle.Onneksi niissä valjaissa oli kahva,mistä sain kiinni ja homman järjestykseen(yksinäni).Muutoin olisi ollut vitsit vielä vähemmässä...
11.02.2012 13:25
Onhan sitä kokemusta.
Pääsee sekarotuinen,mutta muistaakseni täytyy olla rekisterissä.
Ei ole varsinaisesti pidettävä ihmisistä,mutta aggressiivinen ei tietenkään saa olla.
Koira on ilmeisesti suorittanut kokeet pelastuskoiraliiton alaisissa kokeissa,jotka ei näy.
Toisen liiton eli palveluskoiraliiton kokeet näkyvät.
11.02.2012 13:13
Melkoinen törppöilyjen sillisalaatti.
Koira erittäin stressillisessä paikassa.Pistetty tönöttämään kiinni omistajan jalkoihin,ilman että voi väistää tilanteesta.Omistaja vatkaa hermostuneena koiran korvaa(signaali koiralle).Siihen sitten vieras ihminen tunkee väkipakolla naamalle,ensin käpälöityään naaman aluetta.
Koira aivan selvästi kertoi jo jonkin aikaa fiksusti epämiellyttävästä olotilastaan,selkein elein.
Ja ei,ei vaan auta.Mennään vaan yli koiran henkilökohtaisen tilan.
Tuohon vielä rotu päälle,eli rotuominaisuudet.Sitten napsahtaa voimakkaampi ele päälle ja luontainen koiraeläimelle.
Että ei lopputulos yllättänyt.Valitettavaa vaan koiran kannalta ja turha ikävä lopputulos myös haastattelijalle.
10.02.2012 14:15
No jos se koira on hallinnassa,niin samahan se on millä vermeillä mennään.
Itse olen panta-ihminen.Tirreilläkin.Ihan siis nahkapanta (hieno tietenkin :D ).
Koulutuskaulain,kirrari,käytän tottelevaisuustreeneissä ja kokeissa.Ja ei pakotteena,vaan "merkkinä" ja assosiaatioimisena koiralle.
Kurkkari ei ole myös huono juttu,OIKEIN käytettynä,hallinnassa.Tosin vastine voi olla kuonopanta,joka vielä tehokkaampi.Silloin kun on kyseessä suuri vahva koira.Itse en tiedä löytyykö yhtään sellaista valjasta,jolla saa moiset pidettyä,jos tarve vaatii.
Valjaat on käytössä vaan jäljellä.
Aloituksessa mietityttää,miksi koiraa pitää pannasta taluttaa.Jos se ihan normisti kulkee,kun hihnassa liikuttaa,niin miksi pannasta pitää vetää.
Toki koiran on hyvä oppia,että mitä vaan voi omistaja tehdä(luottamussuhde),mutta noin nuoren kanssa sitä ei välttämättä vielä ihan kunnossa ole,niin miksi jotain epämiellyttää on tehtävä,joka ei ole mitenkään välttämätöntä(vai onko? ).
10.02.2012 14:05
Joo,vähän on sarjassamme haastavat sotkut...
Periaatteessa sopimus on ok,koska se on kunnolla määritelty ja hyväksytt sellaisenaan.
Jos 6 ei ole tottanut tulosta,niin sekin vähän niin,että mitä kouluttaja on alunperin kertonut.Eli onko hänen systeemeillään se ihan ok,että tarvii.
Toisaalta häiritsee,että jos on todettu riittämättömäksi,sanan siinä merkityksessä,niin onko ne silloin edes hyvät...
Toisaalta,minusta ei olisi pahitteeksi olla selkeä raja siinä,milloin kouluttaja alkaa auttamaan jo omaan piikkin.Jos prosessi venyy,niin jossain kohtiin pitäisi miettiä myös sitä,missä vaiheessa rahastus alkaa mennä pituuden suhteen asiakkaalle kohtuuttomaksi.
Koulutuksista sen verran.Että nythän puhutaan tapakasvatuksesta.Mitään namikasvatusta ei ole.Muuta kuin väärin tehtynä.Mutta ruokaa apuna voidaan käyttää yhtenä osatekijänä.
Mutta hankala siinä mielessä enemmän ottaa kantaa,kun ei tiedä miten kukakin kouluttajista on asiat hoitanut ja miten ohjeistanut ylipäätään.
Pääpaino pitäisi olla vahvalla luottamussuhteen rakentamisella.Ja sitten hakea keinot tekemisten opettamiseen.Mikään metodi ei pitäisi olla itseisarvo,vaan koota sopiva paketti ihan yksilöä varten.
Joo tiedän,vaikeampi juttu,koska tuntuu olevan vähän niin,että pitäisi yksioikoisesti mennä sillä metodilla,minkä on jostain syystä omaksunut.Eli variaatioita ei haluta nähdä tai osata.Tuo lähinnä kouluttajia ajatellen.
10.02.2012 13:43
Kyllähän se on eri asia,tuijotella omaa kuin toisten.Ihan hyvä perusasia tuo on muistaa vieraitten koirien kanssa.
Uskon myös,että koira osaa erottaa erilaiset katselut.Ihan samoin kuin toisten koirien.
tosin tässä tullaan taas siihen,että miten hyvä se on sitä kieltä lukemaan.Ristiriidat tulee helposti,jos ei ole kovin hyvä.
Koiria on tuossakin erilaisia(rodutkin osaltaan voi vaikuttaa).Joku saattaa ihan rennosti itsekkin tuijottaa ihan itsestään ihmistä.Ilman uhkaa.Toinen välttää kaikintavoin(vierasta).Joku ottaa sen uhkana ja kovin täpäkät puolustushaluiset saattaa ottaa sen aina haasteena,eikä itse pahemmin muuten toista tuijota.
Osalla on kyse itsevarmuudesta,mutta jotkut piirteet myös sen voi tehdä,miten koira reagoi tai ottaa itse selkeää tuijottelua.
Tuolla olikin puhetta ohjaajaherkistä koirista.Siinä esim.koirista,jotka lukee tarkkaan ihmistä,varsinkin omiaan.Ne myös erottaa hyvin herkästi,millä mielellä mikin ihminen tekee.Jopa katseen merkityksen eri tilanteessa.
Kyllä itse voin omiani tuijotella,vaikka kuinka intenssiivisesti.Mielenkiintoista sitten ollutkin,miten kukin reagoi.
Mutta joillekin omilleni en välttämättä sitä suosittelisi muiden tekevän.Siis turhaa sananmukaista tujottelua.
Normaalit jutut nyt kaikki pitäisi kestää.
10.02.2012 13:23
Ei saa mennä koirat sängylle,eikä mihinkään huonekaluille.Sängyssä minulle riittää yksi röhjäke,kaksijalkainen.
Mistään johtajuusjutuista ei ole kyse,vaan itse en halua mitään karvoja,kuolaa ym.koirasta lähtevää huonekaluille.
Toinen syy on myös se,että on helppo kun ollaan kylässä tai jossain lomareissulla,niin koiria ei tarvi vahtia,kun ei änge mihinkään mööpeleille.
Ja kolmaskin syy,turvallisuus.Ei ole pelkoa,että joku koirista tippuu huonekaluilta,kun leikkivät keskenään ja toinen sattuu taklaamaan.Eipä ole ihan yksi tai kaksi,kun on noissa touhuissa itsensä telonut.
Jaa noh,poikkeus vahvistaa säännön.Edesmennyt papparainen sai sohvalle tulla.Mutta se olikin THE papparainen.
10.02.2012 12:59
Riippuu siitä,miten on alunperin sovittu tai millä systeemillä hommia tekee,onko rahastusta.
Usein on tietty määrä,josta maksetaan ja loppu menee palvelun tarjoajan piikkiin,jos on kyse jostain tavoitteellisista jutuista.Noin siis yleisesti monessa toiminnassa.
Aina olisi hyvä olla selvät sävelet rahapolitiikassa kuin muussakin jo heti alussa kerrottuna ja esillä,miten toimitaan.Ja sitten tehdään kunnon sopimukset.
"eikä koulutusohjeet..." Tuo kuulostaa kyllä oudolta.Tuosta tuleekin mieleen,että mitähän on oikein ohjeistettu ja millä perustein,jos on todettu riittämättömiksi.Outoa logiikkaa.
Rotu kiinnostaa aina minuakin,kun ongelmista kyse.Aika olennainen kun on.
09.02.2012 17:55
80 / 262