Sänky/sohva + johtajuus kysely

karvasohva

Tämä ei välttämättä tähän osastoon kuulu, mutta..

Saako koiranne mennä sohvalle tai/ja sängylle?

Oletteko huomannut parannusta tottelevaisuudessa, jos ennen on saannut mennä sängylle/sohvalle ja nyt ei? Vaikuttaako asia mielestänne johtajuuteen, ettei saa mennä vai lisääkö se laumaan kuulumista ja vahvistaa sidettä, jos saa mennä sängylle/sohvalle.

60

4098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Saa mennä sängylle, sohvalle. Nukkuu välillä kainalossa. Kävelee ovista ensimmäisenä. Kävelee lenkillä edelläni. Koira/t on erittäin hyvätapainen missä tilanteessa vain. Tottelee eikä hauku edes ovikelloa.

Emme elä laumassa, vaan kotona perheessä. Laumaelämästä emme tiedä mitään, paitsi mitä kirjoista on luettu. Minä olen pomo, jos vaimo ei ole kotona koira ei koskaan.

• Koi_ruus123

Ei saa mennä sängylle eikä sohvalle. Lähinnä siksi, että minulla on allergia ja lisäksi haluan itsekkäästi kaiken tilan itselleni. ; )

Tuskin tuolla on vaikutusta "johtajuuteen". On vain pidettävä huolta, että koira poistuu sängyltä/sohvalta, jos ihminen niin haluaa. Ihmisellä on siis oltava koiraan tietty auktoriteetti.

• Dame Edna

On sohvalla viekussa, öisin jalkopäässä peiton alla. JOS me halutaan. Jos tulee kuumaa ja ahdasta niin koira omaan petiin hus. Meillä tärkein sääntö on, että minua on toteltava. Siis jos kiellän sohvan, poistutaan heti. Jos ihminen on jo sängyllä/sohvalla, kysytään lupa, saako tulla. Muita "johtajuus"rituaaleja ei ole. Ainiin, myös ruokailun aloittamiseen pitää kysyä lupa.
      Koira rauhallinen ja tottelee aina, ei uhmaile.

• Vae mitä?

Tuohan on JOHTAJUUTTA puhtaimmillaan, ei siis "johtajuutta". Eikös johtajan tehtävä ole huolehtia että kaikilla on turvallista, mukavaa ja eletään harmoniassa tietyin säännöin sekä rajoittein. Kaikki perheessä/ryhmässä/yhteisössä kantaa oman kortensa kekoon mutta jonkun on otettava se suurin vastuu varsinkin kun on kyse ajattelemattomasta eläimestä.

• Miten niin
        Vae mitä? kirjoitti:

Tuohan on JOHTAJUUTTA puhtaimmillaan, ei siis "johtajuutta". Eikös johtajan tehtävä ole huolehtia että kaikilla on turvallista, mukavaa ja eletään harmoniassa tietyin säännöin sekä rajoittein. Kaikki perheessä/ryhmässä/yhteisössä kantaa oman kortensa kekoon mutta jonkun on otettava se suurin vastuu varsinkin kun on kyse ajattelemattomasta eläimestä.

ajattelemattomasta eläimestä? Kyllä eläin ajattelee, paljonkin. Ongelma on usein siinä että ajatukset eivät ole sopusoinnussa vallitsevan ympäristön kanssa. Siinä ajatusten yhteensovittamisessa ihmisellä on suuri vastuu, oli sitten JOHTAJUUTTA tai vain "johtajuutta".

• xdgcf

meillä koira saa olla sohvil mut sänkyy ei tuu koska muuten menee suu täytee karvoi ku lakanat on karvoi täynnä

• Hyvä neuvo.

Harjaa koira säännöllisesti ja vaihda lakanat

• koiran_ehdoilla

Koira saa mennä sohvalle ja myös sänkyyn päiväpeitteen päälle, lakanoihin ei pääse eikä yritäkään. Sohvalle tai sänkyyn pääsemisellä tai ei-pääsemisellä kanssa ei ole mielestäni mitään tekemistä johtajuuden kanssa, eikä johtajuutta tarvita hyvään koira-omistaja suhteeseen. Tärkeintä on tietää itse mitkä säännöt ovat, opettaa ne koiralle ja sitten pitää säännöistä kiinni, eli ei niin että välillä koira saa olla sohvalla ja välillä sille suututaan kun se on sohvalla.

Hyödyllistä on tietenkin opettaa koiralle "alas" tms. käsky. Senkään tottelemisessa ei mielestäni ole mitään tekemistä johtajuuden tai sen puutteen kanssa, vaan koira tottelee käskyä jos se on perusteellisesti sille opetettu ja sitä on harjoiteltu. Tehokkain tapa on opettaa se palkitsemalla - sillä tavalla ei ota sitä riskiä että koira kehittäisi resurssiaggression omistajaa tai muita koiria kohtaan, eikä omistajan ja koiran välinen suhde kärsi kouluttamisesta. Koiran kanssa eläminen on huomattavasti hauskempaa ja rennompaa kun ensinnäkin kouluttaa koiraa niin että se on mieluisaa sekä omistajalle sekä koiralle, ja myös unohtaa kaikenmaailman johtajuushöpinät ja muut salaliittoteoriat! :)

• Mauriitius

Ihmeellisiä koiria teillä kun niiden pitää käydä joku käskykoulu ennen kun tietää mitä tehdä. Ilmeisesti oma koirani on sitten niin fiksu että se ymmärtää katseestani ja vaikka käden heilautuksesta että paikka on väärä siirry. Noin siis alkaen päivästä yksi ja koiralla oli silloin ikää reilut 2v. enkä usko että kukaan oli sille moista opettanut entisen omistajan tuntien :) Ei siinä neuvotella ja nameja jaeta vaan pidetään asia yksinkertaisena, jolloin se menee koiralle perille kuin sähköisku ja se jatkaa tyytyväisenä makoilua vaikka matolla aivan läheisyydessäni. Koirat siis luottavat ihmiseen joka kommunikoi niiden näkökulmasta selkeästi.

• koiran_ehdoilla
        Mauriitius kirjoitti:

Ihmeellisiä koiria teillä kun niiden pitää käydä joku käskykoulu ennen kun tietää mitä tehdä. Ilmeisesti oma koirani on sitten niin fiksu että se ymmärtää katseestani ja vaikka käden heilautuksesta että paikka on väärä siirry. Noin siis alkaen päivästä yksi ja koiralla oli silloin ikää reilut 2v. enkä usko että kukaan oli sille moista opettanut entisen omistajan tuntien :) Ei siinä neuvotella ja nameja jaeta vaan pidetään asia yksinkertaisena, jolloin se menee koiralle perille kuin sähköisku ja se jatkaa tyytyväisenä makoilua vaikka matolla aivan läheisyydessäni. Koirat siis luottavat ihmiseen joka kommunikoi niiden näkökulmasta selkeästi.

Onneksi olkoon, ilmeisesti sinulla on tosiaan fiksu koira :) Mutta jos käy niin että oma koira ei katseen tai käden heilautuksen voimalla tuota opi, niin tehokkainta on opettaa koiralle palkitsemalla "alas" käsky. Siihen ei itseasiassa montaa hetkeä mene, eikä montaa namia tai muuta palkkaa, ja käskyn ylläpitoon riittää satunnainen kehu tai rapsutus tai muu palkka. Haitallisinta on turhaantua siitä jos koira ei itsestään osaa sitä alas-käskyä tai pahimmassa tapauksessa voi joku alkaa kuvittelemaan että koiran tottelemattomuus johtuu johtajuusongelmista tms.

• Mauriitius
        koiran_ehdoilla kirjoitti:

Onneksi olkoon, ilmeisesti sinulla on tosiaan fiksu koira :) Mutta jos käy niin että oma koira ei katseen tai käden heilautuksen voimalla tuota opi, niin tehokkainta on opettaa koiralle palkitsemalla "alas" käsky. Siihen ei itseasiassa montaa hetkeä mene, eikä montaa namia tai muuta palkkaa, ja käskyn ylläpitoon riittää satunnainen kehu tai rapsutus tai muu palkka. Haitallisinta on turhaantua siitä jos koira ei itsestään osaa sitä alas-käskyä tai pahimmassa tapauksessa voi joku alkaa kuvittelemaan että koiran tottelemattomuus johtuu johtajuusongelmista tms.

On se koira minua hämmästyttänyt pahemminkin. Muistan ensimmäisiä kertoja metsässä pitkän hihnan kanssa liikkuessa kun koira meni väärältä puolen puuta, niin sanoin rauhallisesti HEI (sain katsekontaktin) ja sitten kerran näytin kädelläni puolikaaren että kierrä tuolta puolen puuta. Meni sekunti niin koira lähti kiertämään puun vaikka oli mennyt monta metriä puun ohi :D Vaikka koira ei teekään jotain heti, niin kannattaa odottaa maltilla ja antaa sen hakea oikeaa toimintoa tilanteeseen nähden. Palkkiohan tuossakin tilanteessa periaatteessa oli se että matka jatkui tutkiskellen.

• HMV

Meillä koira saisi vapaasti koisia soffalla ja sängyssäkin, mutta kumpaankaan ei halua tulla jos olen itse kanssa. En tiedä miksi näin on. Kun sitten aamulla nousen ylös niin rekku kiipeää paikalleni koisaamaan. Kaivautuu syvälle päiväpeiton alle. Sohvalle kiipeää joskus harvoin, ja saattaa tulla samantein pois jos osoitan huomanneeni katsahtamalla silmiin. Ainoastaan yöllä käymme yhdessä "polttamassa piipulliset" soffalla muutaman kerran per yö.

Ja vastaus mielipidekyselyyn: Ei vaikuta johtajuuteen tuon taivaallista, mutta saattaa antaa epävarmalle/uudelle omistajalle sellaisen varmuuden tunteen jolla saa henkisen yliotteen kurittomasta(ja samalla yleensä nuoresta) koirastaan.

• Meillä näin

Canis löysi asian ytimen, minä olen pomo jos vaimo ei ole paikalla =) Järkipuhetta =)

Meillä koira ei sängyllä eikä sohvalla, ja syödänkin luvan kanssa, ovella odottaa rauhassa lupaa mennä ulos. Muuten saa olla kuin ellun kana.

• isoisoäiti

Minäpä nukuin joskus 9 koiruuden kanssa samassa sänkyssä,kunnes sain tarpeekseni siitä että petivaatteet tartti ravistella pimeän aikaan.Naapurissa ei ollut niin hiekkaisia mattojakaan.

Tuon tavan koulasin pois sukupolvien vaihtuessa, elikkä nuorin jäi omalle petille ja vierestä poistuttiin hautaan.Nyt on tilaa kääntää kylkeäkin ilman että joku mulkaisee pahasti.Tuppasvat olemaan sellaisia että vain itse saivat liikkua mutta minä en

• Tulppaaninen
        isoisoäiti kirjoitti:

Minäpä nukuin joskus 9 koiruuden kanssa samassa sänkyssä,kunnes sain tarpeekseni siitä että petivaatteet tartti ravistella pimeän aikaan.Naapurissa ei ollut niin hiekkaisia mattojakaan.

Tuon tavan koulasin pois sukupolvien vaihtuessa, elikkä nuorin jäi omalle petille ja vierestä poistuttiin hautaan.Nyt on tilaa kääntää kylkeäkin ilman että joku mulkaisee pahasti.Tuppasvat olemaan sellaisia että vain itse saivat liikkua mutta minä en

Niin ne koirat mulkaisee, ehkä murahtaakin jos joku häiritsee niiden unta sen omalla sängyllä jonka ihminen alunperin osti itselleen :D ei ole väärin omia omaa sänkyä jonka voi sitten jakaa koiran kanssa, mutta jos koira omii sängyn niin ongelmiahan siitä tulee.

• isoisoäiti
        Tulppaaninen kirjoitti:

Niin ne koirat mulkaisee, ehkä murahtaakin jos joku häiritsee niiden unta sen omalla sängyllä jonka ihminen alunperin osti itselleen :D ei ole väärin omia omaa sänkyä jonka voi sitten jakaa koiran kanssa, mutta jos koira omii sängyn niin ongelmiahan siitä tulee.

Ei läällä olekkaan pakko rekisteröityä

• ei ymmärrä muoria
        isoisoäiti kirjoitti:

Ei läällä olekkaan pakko rekisteröityä

Että mitä?

• Joobax

Meillä saa olla sängyssä ja sohvalla. Kissat saa olla pöydillä. Aika villiä menoa :D No ei sentään. Yöllä on kissa toisessa kainalossa ja koira toisessa, hyvässä lykyssä vielä yksi kissa jalkopäässä. Koira vaihtuu mieheksi, jos sellainen sattuu viekussa yöpymään. Monesti kattellaan telkkua sohvalta koiruuden kanssa, mukavan lämpöstä :)

Mä kuitenkin omistan mun sängyn, eikä koira mulkoile pahasti, jos tuuppaan sen keskellä yötä alas. Sinne se rojahtaa lattialle maate tai hyppää takaisin väljempään kohtaan ;) Toki myös käskystä siirtyy, ei aiheuta ongelmia.

• Ei saa mennä koirat sängylle,eikä mihinkään huonekaluille.Sängyssä minulle riittää yksi röhjäke,kaksijalkainen.
      Mistään johtajuusjutuista ei ole kyse,vaan itse en halua mitään karvoja,kuolaa ym.koirasta lähtevää huonekaluille.
      Toinen syy on myös se,että on helppo kun ollaan kylässä tai jossain lomareissulla,niin koiria ei tarvi vahtia,kun ei änge mihinkään mööpeleille.
      Ja kolmaskin syy,turvallisuus.Ei ole pelkoa,että joku koirista tippuu huonekaluilta,kun leikkivät keskenään ja toinen sattuu taklaamaan.Eipä ole ihan yksi tai kaksi,kun on noissa touhuissa itsensä telonut.

Jaa noh,poikkeus vahvistaa säännön.Edesmennyt papparainen sai sohvalle tulla.Mutta se olikin THE papparainen.

• duuopuuo

Itse annan molempien koirieni olla sängyllä ja sohvalla, eikä vanhemman kanssa ole ollut ongelmaa että vierailessa muualla koettaisi sohvalle tms könytä. Nuoremmainen on vasta uusi tulokas, että hyvä et tajuaa (=lue, totteleem jääräpää neiti kun on) sanaa ''ei''.

• sanon minä

Hirveetä kun koirat ei saa olla kuin alakerrassa,ihan kamalaa

• mahtavaa

Hieveetä!Koirat alakerrassamei ääse sänkyyn koskaan

• canis.familiaris

Ei ole minullakaan ollut ongelmia vieraassa paikassa sohvalle/sängylle nousun kanssa, jostain syystä. Istuvat yleensä tuossa jaloissa liki.

• Hmm.

Ei ole meilläkään mitään johtajuusasioita mietitty kun on koiralle säännöt näissä asioissa laadittu. Meillä koiralla ei ole asiaa edes makuuhuoneisiin, eikä kyllä sinne ole pyrkinytkään (paitsi silloin jos yöllä yllättää hätä, ja ei tarpeeksi äkkiä havahduta kynnyksen takaa kuuluvaan uikutukseen). Sohvalle, tai muillekaan huonekaluille, koiralla ei myöskään ole asiaa. Ainoastaan syliin saa sohvalle/tuolille tulla, mutta ei ilman lupaa. Syliin halutessaan koira tulee meillä viereen seisomaan ja tuijottaa omalla "saisko pliis tulla syliin"-ilmeellään, on sitten ihmistestä kiinni heltiääkö lupaa. Ei kyllä jää ruinaamaan, jos ei pääse.

Meilä makuuhuoneet ja huonekalut on koiralta (niin tältä kuin aiemmiltakin) kielletty oman lievän allergian sekä ihan vain mukavuudenhalun ja siisteyden takia. Kun ei innosta siivota sänkyä/sohvaa/nojatuolia koirankarvoista/hiekasta/kuolasta jne, niin helpommalla pääsee. Samoin ei kyläillessä tarvi olla koiraa niin vahtimassa, kun ei ole huonekaluille yrittämässä.

Ei tuo sen kummemmin tottele/ole tottelematta vaikka ei huonekaluille pääsekään. Ihan yhtä hyvin tottelee veljen koirat, joilla on kotonaan lupa tulla sohvalle ja sänkyyn. Minusta tottelevaisuus on vain ja ainoastaan kasvatuksesta ja koulutuksesta kiinni, ei siinä johtajuuden vahvistamista millään keinotekoisilla kikoilla tarvita.

• apinaseuraamista

Ei mitään merkitystä saako koira mennä ensin vaikka sohvalle, sängylle, autoon, ulos, sisälle, kaivoon, helvettiin, koska VAIN SILLÄ on merkitystä kuinka reilusti ja johdonmukaisesti toimit.
      Huom.. ei oo kuulopuhetta.

Eikä tätä älyä kukaan vieläkään?

• ai mikä ongelma?

Minulla on pieniä koiria jotka eivät itsestään edes pääse sohvalle/sängylle joten saavat aina pyytää luvan ensin. Sohvilla ja sängyllä loikoilu on koirille on sallittua jos joku siihen nostaa mutta ymmärtävät hyvin senkin ettei komentamista/vaatimista saa yrittääkkään jos ei pyytämällä pääse. Mielelläni otan koirat viereeni nukkumaan ja saavat sitten hypätä alas kun haluavat eivätkä kertaakaan ole yöllä yrittäneet herättää päästäkseen sängylle.

Totttelevaisuus- tai johtajuusongelmia meillä ei ole koskaan ollutkaan. Kyllähän nuo (ja minä) nauttivat täysin siemauksin pienistäkin hellyydenosoituksista ja meillä kun ei sylissä viihdytä vaan nimenomaan se vieressä oleminen on parasta mitä on. :)

• Suomi-rodun edustaja

Meillä koirat saa mennä sohvalle ja tulla sänkyyn meidän viekkuun nukkumaan. Illalla uros tulee mun sylkkyyn, kun katselen telkkaria. Yönsä se aloittaa ennen mua ja alottaa sen nimenomaan sängyssä mun tyynyllä. Kun tulen nukkumaan, se väistyy siitä ilman mitään vastamutinoita. Ikinä ei olla mitään johtajuusjuttuja koirien kanssa mietitty tai ketään alistettu. Ovista menee koirat ensin ja tassulla annetaan jopa ovelle vähän vauhtia, jos ei avata tarpeeksi nopeasti. :) Ruokansa saavat ennen ihmisiä tai samaan aikaan. Käytössäännöt on toki oltava eli esim. ei hypitä eikä ihmisten ruokaan kosketa.

Näillä meidän opeilla pärjätään vallan mainiosti. Kaikilla on hyvä mieli ja olen saanut näin kaksi koiraa, jotka ovat muhun erittäin leimautuneita. Ovat myös hyvin kilttejä, vaikka välillä vähän koheltavatkin kun on ylimääräistä energiaa. Tommy Wiren oppi-isänä.

Koirien rotu on kauhea ja hurja Karjalankarhukoira. Meillä siis niitä kaksi, uros ja narttu. Molemmat metsästyskoiria. Taitaa nykyään ne pahimmat pedot olla ihan muissa roduissa...

• Samira52

Ei sillä tosiaankaan ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa saako koira olla sohvassa tai sängyssä. Pääasia on se että ihmiset päättävät siitä missä koira saa tai ei saa olla! Sehän on jokaisen perheen oma asia sitten miten se sovitaan. Sen sijaan VOI aiheuttaa ongelmia mikäli koira joskus saa olla sängyssä/sohvassa ja joskus ei. Monet koirat oppivat kyllä että kun omistaja tulee paikalle on koiran poistuttava mutta joidenkin kanssa siitä saa käydä "taistelun"! Riippuen koiran luonteesta ja ihmisen päättäväisyydestä. Omat koirani oat kyllä aina odottaneet minun avaavan oven ja että he saavat luvan mennä ovesta ennenkuin ovat ovesta menneet mutta sehän on jokaisen oma asia miten haluaa toimia omiensa kanssa. Ei ole olemassa vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa vaan jokaisen kannattaa miettiä asioita ennenkuin se koira hankitaan!

• lupppppakorva

Meillä koira ei saa tulla sänkyyn, eikä sohvalle. Alusta asti ollut niin, joten ei tarjoakaan....PAITSI, kun isäntä on ollut yövuorossa, niin siinä samassa, kun minä lähden töihin, veijari kipasee yläkertaan ja hyppää isännän viereen sänkyyn. Minä kun olen kotona, niin ei tarjoakaan itseään sinne.
      Olkoon näin.... :D
      Eipä tästä olla tehty mitään johtajuusasiaa tai muutakaan juttua. Hyvin menee, mutta menkööt.

• Maikki123

Uskon että se voi vaikuttaa johtajuuteen, jos koira saa ominluvin päättää milloin menee sohvalle ja sängylle. Nukkumaan mennessä jos koira on ensimmäisenä sängyssä odottamassa, niin silloin on jo jotain ongelmaa arvojärjestyksen kanssa. Koira voi olla sängyssä ja sohvalla jos saa siihen luvan ihmiseltä ennen menemistä. Mutta ei koskaan ilman lupaa.
      Ehkä johtajahakuisen koiran ollessa kyseessä kannattaa kieltää sänkyyn ja sohvaan meneminen, koska se muuten ylentäisi koiraa kun saa etuja jotka ovat myös johtajalla. Itselläni on sellaiset säännöt, että edes makuuhuoneeseen ei saa mennä ja ei myöskään sohvalle. Koiran paikka on mielestäni lattialla. Sekä säästyy karvoilta, hiekalta, kuralta yms.

• Pomona77

Ei se johtajuutta syö. Johtajuus tulee ihan muista asioista.

• Maikki123
        Pomona77 kirjoitti:

Ei se johtajuutta syö. Johtajuus tulee ihan muista asioista.

Kyllä se voi joillakin koirilla syödä. Riippuu tietenkin koirasta, jos on todella luupää ja johtajuuden kanssa ongelmia taikka yrittää kiivetä johtajaksi usein, niin en silloin sallisi huonekaluilla hyppimistä. Helpommalle tapaukselle voisin sen sallia.

Mielenkiinnosta heitän niille omistajille kyssärin joiden koirat saa sitten mennä miten huvittaa sängyllä ja sohvalla. Onko teillä ongelmia koirien kanssa? Vetääkö lenkillä? pystyykö pitämään irti?onko remmirähjä? kerjääkö rapsutuksia ja ruokaa? Tuoko lelua? hyppiikö vasten?

• Suomi-rodun edustaja
        Maikki123 kirjoitti:

Kyllä se voi joillakin koirilla syödä. Riippuu tietenkin koirasta, jos on todella luupää ja johtajuuden kanssa ongelmia taikka yrittää kiivetä johtajaksi usein, niin en silloin sallisi huonekaluilla hyppimistä. Helpommalle tapaukselle voisin sen sallia.

Mielenkiinnosta heitän niille omistajille kyssärin joiden koirat saa sitten mennä miten huvittaa sängyllä ja sohvalla. Onko teillä ongelmia koirien kanssa? Vetääkö lenkillä? pystyykö pitämään irti?onko remmirähjä? kerjääkö rapsutuksia ja ruokaa? Tuoko lelua? hyppiikö vasten?

Vastauksia:

Ei ole ongelmia koirien kanssa. Vetävät lenkillä, kunnes pahin puhti poistettu. Ei pysty pitämään irti ellei ole kyse metsästystilanteesta. Pahoittaisin jopa mieleni, jos eivät heti irtipäästessään lähtisi ja kauaksi. Eivät ole remmirähjiä. Kerjäävät rapsutuksia, istuvat oikein varpaiden päällä ja nojailevat. Vihjaavat, että olisi ruoka-aika vilkuilemalla keittiöön tai vanhempi huutaa tarhasta sisällepääsyä juuri ruoka-aikaan. Vahtivat silmä kovana jokaisen ihmisen suuhun laittaman ruokapalan. Tuovat lelun aina välillä, silloin harvoin kun haluavat palloa heitettävän. Eivät hypi vasten. Eikä kumpikaan meidän koirista osaa käskystä istua. Uros ei ole kaadolla vihainen, nartusta en vielä tiedä, mutta tuskin sekään.

Ja pointti oli? Vai oliskos maailmassa vähän enempi harmaan sävyjä?

• Maikki123
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

Vastauksia:

Ei ole ongelmia koirien kanssa. Vetävät lenkillä, kunnes pahin puhti poistettu. Ei pysty pitämään irti ellei ole kyse metsästystilanteesta. Pahoittaisin jopa mieleni, jos eivät heti irtipäästessään lähtisi ja kauaksi. Eivät ole remmirähjiä. Kerjäävät rapsutuksia, istuvat oikein varpaiden päällä ja nojailevat. Vihjaavat, että olisi ruoka-aika vilkuilemalla keittiöön tai vanhempi huutaa tarhasta sisällepääsyä juuri ruoka-aikaan. Vahtivat silmä kovana jokaisen ihmisen suuhun laittaman ruokapalan. Tuovat lelun aina välillä, silloin harvoin kun haluavat palloa heitettävän. Eivät hypi vasten. Eikä kumpikaan meidän koirista osaa käskystä istua. Uros ei ole kaadolla vihainen, nartusta en vielä tiedä, mutta tuskin sekään.

Ja pointti oli? Vai oliskos maailmassa vähän enempi harmaan sävyjä?

Eikö silloin ole ongelmaa jos koiriasi ei pysty pitämään vapaana ilman karkailua? Vaikka olisi kuinka metsästyskoira niin sen pitäisi olla omistajansa hallittavissa myös vapaana eikä karata tunneiksi pois ja aiheuttaen kenties vaaratilanteen liikenteessä. Se tarkoittaa sitä ettei koirasi kunnioita sinua koska heille on aivan sama jättää sinut ja lähteä omille teille. Tällöin et ole heidän silmissä johtaja. Asiaa vahvistaa myös ruuan kyttäys, lelujen tuonti ja rapsutusten kerjäys.

• Suomi-rodun edustaja
        Maikki123 kirjoitti:

Eikö silloin ole ongelmaa jos koiriasi ei pysty pitämään vapaana ilman karkailua? Vaikka olisi kuinka metsästyskoira niin sen pitäisi olla omistajansa hallittavissa myös vapaana eikä karata tunneiksi pois ja aiheuttaen kenties vaaratilanteen liikenteessä. Se tarkoittaa sitä ettei koirasi kunnioita sinua koska heille on aivan sama jättää sinut ja lähteä omille teille. Tällöin et ole heidän silmissä johtaja. Asiaa vahvistaa myös ruuan kyttäys, lelujen tuonti ja rapsutusten kerjäys.

:DD Hyvä Maikki! Pääasia, että on mielipide, vaikkei asiasta mitään tiedäkään! :DD

Päivän paras! :D

• Suomi-rodun edustaja

:DD Hyvä Maikki! Pääasia, että on mielipide, vaikkei asiasta mitään tiedäkään! :DD

Päivän paras! :D

Niin juu ja näissä metsästysporukoissa kun meidän koirat nojailevat kaikki äijät läpi, niin yrittävät tietty hallita niitäkin. Meidän koirathan johtavat näköjään koko maailmaa! :DDD

• ??? +++???
        Maikki123 kirjoitti:

ööö, en tiiä metsästyksestä mittään, mutta eikö ne metsäkoirat irti ollessaan lähe hakemaan riistaa??

• Maikki123

Niin juu ja näissä metsästysporukoissa kun meidän koirat nojailevat kaikki äijät läpi, niin yrittävät tietty hallita niitäkin. Meidän koirathan johtavat näköjään koko maailmaa! :DDD

Siis kaikki metsästyskoira rodutko on sitten sellaisia joita ei voi pitää irti ilman karkaamisisia, ja vain irti metsästystilanteessa niinkö? Ymmärrän jos ollaan metsästystilanteessa niin sitten tietenkin koira lähtee ajamaan riistaa. Mutta kai koirasi pysyvät pihassa irti valvonnan alla? Tai jos olet ihmisten ja liikenteen lähettyvillä ja panta katkeaa, etkö saa koiriasi pysymään luonasi? Silloinhan kaikki metsästyskoira rodun omistajat voisivat syyttää karkailua vietin takia, eikä huonon koulutuksen?

• koiran_ehdoilla
        Maikki123 kirjoitti:

"Onko teillä ongelmia koirien kanssa?" -> Kaikki menneet ja mahdollisesti tulevat ongelmat on käsitelty ja käsitellään tilannekohtaisesti. Mietitään miksi ongelmakäytös on koiralle kannattavaa, ja aletaan muokkaamaan käytöstä niin että "hyvästä" käytöksestä tulee siinä tilanteesta koiralle kannattavaa ja siten ongelmakäytös sammuu. Johtajuudella tai sen puutteella ei ole asian kanssa mitään tekemistä...

Yleisesti ottaen näille ongelmakäytöksille joiden viittasit olevan johtajuudesta johtuvia löytyy ihan loogiset syyt:

"Vetääkö lenkillä?" Koira vetää lenkillä jos sen annetaan edetä vetämällä. Jokainen askel jonka koira pääsee vetämällä eteenpäin on palkka koiralle vetämisestä, ja kannattava käytös aina lisääntyy eli koira vetää enemmän. Kun koiralle opetetaan että hihna kireällä se ei pääse yhtään askelta eteenpäin, sammuu vetämiskäytös pikkuhiljaa.

"pystyykö pitämään irti?" Luoksetulo on lopputulosta ahkerasta treenistä, jossa toistojen kautta ja erilaisissa ympäristöissä koiralle opetetaan että luoksetuleminen on sille kannattavaa eli siitä palkitaan. Rotu- ja yksilökohtaisista ominaisuuksista riippuu kuinka kova treeni vaaditaan että luoksetulo on luotettava, johtajuudella ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

"onko remmirähjä?" Remmirähjäykseen voi olla monia syitä, todennäköisimpiä on pelkoaggressiivisuus tai pakotteilla muodostettu negatiivinen ehdollistuma toisia koiria kohtaan. Tilanne korjataan vastaehdollistamalla ja opettamalla haluttu uusi käytösmalli ohitustilanteeseen, eikä johtajuudella taaskaan ole mitään tekemistä tilanteen kanssa.

"kerjääkö rapsutuksia ja ruokaa?" Jos kerjääminen on edes muutaman kerran johtanut siihen, että koira saa haluamansa asian, se lisää sitä käytöstä kuten aina sille kannattavaa käytöstä. Jos ei halua että koira kerjää, älä anna sille ruokaa tai rapsutuksia kun se kerjää, silloin kerjääminen sammuu kun se ei ole koiralle kannattavaa. Yksinkertaista, eikö?

"Tuoko lelua?" Jos lelua tuomalla koira on huomioitu (jos koira hakee huomiota) tai lelu on heitetty pois (koira pitää noutamisesta), silloin koira todennäköisemmin tuo lelua jatkossakin. Ei se koira ajattele, että nyt mä näytän tuolle että mä oon pomo, vien sille tämän pehmolelun, siitähän oppii... :D

"hyppiikö vasten?" Vasten hyppiminen on pennuille varsin luonnollinen tervehtimistapa. Jos koiraa saa haluamansa asian eli huomiota hyppimällä päälle, se jatkaa sitä tapaa aikuisenakin. Käytös sammuu, jos hyppivää koiraa ei huomioida ollenkaan ja huomioita annetaan vasta kun esim. koira istuu tai kaikki tassut on edes maassa. Kyseessä on opittu käytös, eikä mikään johtajuusongelma.

• Suomi-rodun edustaja
        Maikki123 kirjoitti:

Siis kaikki metsästyskoira rodutko on sitten sellaisia joita ei voi pitää irti ilman karkaamisisia, ja vain irti metsästystilanteessa niinkö? Ymmärrän jos ollaan metsästystilanteessa niin sitten tietenkin koira lähtee ajamaan riistaa. Mutta kai koirasi pysyvät pihassa irti valvonnan alla? Tai jos olet ihmisten ja liikenteen lähettyvillä ja panta katkeaa, etkö saa koiriasi pysymään luonasi? Silloinhan kaikki metsästyskoira rodun omistajat voisivat syyttää karkailua vietin takia, eikä huonon koulutuksen?

Metsästyskoiria on toki erilaisia kun on erilaisia riistaeläimiäkin. Niiden kanssa toimitaan eri tavoin ja vaatii koirilta erilaisia ominaisuuksia. Meillä on molemmat koirat kerran päässeet livahtamaan kaupunkialueella karkuun ja kiinni sai kun heti sai koiran huomion osakseen ja sai sen Tänne-käskyn perille. Jos koiran huomiota ei olisi heti saanut, koira olisi olisi ollut niin uusien hajujen vietävissä, että se oma ihminen tulisi mieleen vasta vähän ajan päästä kun tulee tarve pitää yhteyttä.

Niin, ja mielestäni "johtajan asemaani" ilmentää se, että koira tulee lenkeiltään välillä pitämään muhun yhteyttä, jolloin se tsekkaa, että mitä mä haluan (otetaanko koira kiinni, vaihdetaanko suuntaa vai jatketaanko samaan malliin). Tämä kuuluu normaaliin rutiiniin metsästystoiminnassa. Eli, kun koira lähtee, se ei "hylkää" mua vaan lähtee tekemään sitä, mitä olettaa mun haluavan. Sun maailmankuvasi mukaan se on kunnioituksen puutetta, mun tiedon mukaan se on ihan jotain muuta.

Meidän koirat ei pysy pihassa valvonnan allakaan, jos olisivat irti. Vieressä on metsä, josta tulee liian paljon mielenkiintoisia hajuja ja ääniä. Miksi niiden pihassa pitäisi ollakaan irti täällä susialueella? Niillä on oma iso aitaus.

Voihan jokaista metsästyskoiraa kouluttaa vaikka mihin. Onpa yksi ruotsalainen käyttövaliohirvikoira jopa Toko-valio. Paljon työtä se vaatii ja on vähän riskialtista - kaikki koirat eivät välttämättä tajua sitten toimia täysin ominnokkinensa siellä metsässä vaan odottavat ehkä liikaa ohajusta. En tiedä, en ota ainakaan sitä riskiä. Itse en vain koe tarpeelliseksi pitää koiraa irti muualla kuin koirapuistoissa ja metsässä ja sielläkin luvan kanssa luvallisena aikana.

• koiran_ehdoilla
        Maikki123 kirjoitti:

Pysäyttävän hirvikoiran opettaminen luotettavasti tulemaan luokse ei ole pelkästään haastavaa vaan myös saattaa huonontaa koiran "metsästystaitoja".

Teoriassa on kyllä mahdollista opettaa hirvikoirakin niin hyvin, että sillä on varma luoksetulo mutta se myös irtoaa jopa kilometrien päähän tarvittaessa eli lähinnä hirvimetsällä. Mutta, käytännössä sellainen luoksetulotreeni joka saisi niin itsenäisen ja riistaviettisen koiran tulemaan pomminvarmasti luokse ja pysymään aina pihassa (lue: erittäin, erittäin runsas treeni) kuitenkin todennäköisesti johtaa siihen, että koira tarjoaa luoksetuloa runsaasti myös kun sitä ei haluta. Tämä johtuu siitä, että jotta luoksetulo olisi varma, täytyy se olla koiralle kannattavaa, ja jos se on koiralle kannattavaa, se tarjoaa sitä innoissaan vaikka sitä ei kutsutakaan.

Jos ei olla vielä saatu koiralle selkeytettyä milloin luoksetuloa kannattaa tarjota ja milloin ei tarvitse, saattaa olla että menee pari metsästyskautta pilalle kun koira ei irtoa hyvin hirvelle. Perusmetsästäjälle tai jopa enemmän koirankoulutukseen perehtyneelle tuo harjoitus kuitenkin olla käytännössä mahdoton, ja ymmärrän sen hyvin. Koira on kuitenkin otettu metsästyskäyttöön ja sen vaatimia taitoja halutaan pääasiassa vahvistaa.

Eli summa summarum, tietenkin kannatan, että sitä luoksetuloa treenataan jo koiran oman turvallisuuden vuoksi (nimimerkki perheestä yksi koira jäänyt hirvimetsällä auton alle) mutta ymmärrän että sellaisella rodulla se pomminvarma luoksetulo on käytännössä lähes mahdotonta, etenkin jos halutaan pitää koiran metsästysominaisuudet.

Mutta ettei Maikki123 nyt ihan sydäriä saisi, niin lohdutukseksi voin kertoa että on myös monia metsästysrotuja kuten esim. kanakoirat joilla on taipumusta pysyä hyvinkin lähellä omistajaa koska rodut on jalostettu työskentelemään näköetäisyydellä metsästäjästä (ilmaisee riistan seisomalla, ei haukkumalla).

• Maikki123

"Onko teillä ongelmia koirien kanssa?" -> Kaikki menneet ja mahdollisesti tulevat ongelmat on käsitelty ja käsitellään tilannekohtaisesti. Mietitään miksi ongelmakäytös on koiralle kannattavaa, ja aletaan muokkaamaan käytöstä niin että "hyvästä" käytöksestä tulee siinä tilanteesta koiralle kannattavaa ja siten ongelmakäytös sammuu. Johtajuudella tai sen puutteella ei ole asian kanssa mitään tekemistä...

Yleisesti ottaen näille ongelmakäytöksille joiden viittasit olevan johtajuudesta johtuvia löytyy ihan loogiset syyt:

"Vetääkö lenkillä?" Koira vetää lenkillä jos sen annetaan edetä vetämällä. Jokainen askel jonka koira pääsee vetämällä eteenpäin on palkka koiralle vetämisestä, ja kannattava käytös aina lisääntyy eli koira vetää enemmän. Kun koiralle opetetaan että hihna kireällä se ei pääse yhtään askelta eteenpäin, sammuu vetämiskäytös pikkuhiljaa.

"pystyykö pitämään irti?" Luoksetulo on lopputulosta ahkerasta treenistä, jossa toistojen kautta ja erilaisissa ympäristöissä koiralle opetetaan että luoksetuleminen on sille kannattavaa eli siitä palkitaan. Rotu- ja yksilökohtaisista ominaisuuksista riippuu kuinka kova treeni vaaditaan että luoksetulo on luotettava, johtajuudella ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

"onko remmirähjä?" Remmirähjäykseen voi olla monia syitä, todennäköisimpiä on pelkoaggressiivisuus tai pakotteilla muodostettu negatiivinen ehdollistuma toisia koiria kohtaan. Tilanne korjataan vastaehdollistamalla ja opettamalla haluttu uusi käytösmalli ohitustilanteeseen, eikä johtajuudella taaskaan ole mitään tekemistä tilanteen kanssa.

"kerjääkö rapsutuksia ja ruokaa?" Jos kerjääminen on edes muutaman kerran johtanut siihen, että koira saa haluamansa asian, se lisää sitä käytöstä kuten aina sille kannattavaa käytöstä. Jos ei halua että koira kerjää, älä anna sille ruokaa tai rapsutuksia kun se kerjää, silloin kerjääminen sammuu kun se ei ole koiralle kannattavaa. Yksinkertaista, eikö?

"Tuoko lelua?" Jos lelua tuomalla koira on huomioitu (jos koira hakee huomiota) tai lelu on heitetty pois (koira pitää noutamisesta), silloin koira todennäköisemmin tuo lelua jatkossakin. Ei se koira ajattele, että nyt mä näytän tuolle että mä oon pomo, vien sille tämän pehmolelun, siitähän oppii... :D

"hyppiikö vasten?" Vasten hyppiminen on pennuille varsin luonnollinen tervehtimistapa. Jos koiraa saa haluamansa asian eli huomiota hyppimällä päälle, se jatkaa sitä tapaa aikuisenakin. Käytös sammuu, jos hyppivää koiraa ei huomioida ollenkaan ja huomioita annetaan vasta kun esim. koira istuu tai kaikki tassut on edes maassa. Kyseessä on opittu käytös, eikä mikään johtajuusongelma.

Selvä näin sinä ajattelet. No jos mikään mainituista ei liity johtajuuteen millään tavalla niin kertoisitko sinä sitten ne piirteet jotka koira tekee luullessaan olevansa johtaja asemassa? Nämä on minusta ja monesta muustakin selviä merkkejä johtajuuden puuttumisesta ja näitä ei voi soveltaa pentuihin, he eivät vielä hae johtajuutta.

Vetääkö lenkillä: Ei huomioi omistajaansa ja ei kuuntele käskyjä. Ei haistele lenkillä, luulee olevansa silloin johtaja. Yrittää päättää minne päin mennään vetää vastakkaiseen suuntaan minne omistaja on menossa tms.

Koira karkaa: johtaja voi karata, mutta koira joka pitää omistajaansa johtajana ei karkaa. Ei halua kadota laumastaan, jonka kokee turvalliseksi.

Remmirähjäys: Koira luulee olevansa johtaja ja uskoo velvollisuudeksi puolustaa laumaansa koska ei näe omistajansa olevan turvallinen johtaja.

Tuo lelun, pyytää leikkiin: Vain johtaja koira saa aloittaa leikin sekä lopettaa. Jos koira leikkii harvoin, eikä suostu leikkimään omistajan pyytäessä, niin silloin koira luulee olevansa johtaja

Hyppii vasten: Kotiin tullessa koira joka riehuu ja hyppii vasten, ei kunnioita omistajaansa johtajana.

Kerjää rapsutuksia: Johtaja koira vaatii hellyyttä ja huomiota. Ihmisen tulisi pyytää koira luokse ja sen jälkeen helliä ei niin että koira vaatii milloin rapsutetaan. arvoasteikolla ylemmässä oleva koira saa muilta koirilta suupielen nuolemista, korvien putsaamista ja mielistelyä. Mutta johtaja koira ei koskaan mene alempiarvoista koiraa mielistelemään.

Voin sanoa että näitä en ihan päästä keksi. Näitä toitotetaan aika monessa paikassa. Ihan perusjuttuja.

• koiran_ehdoilla
        Maikki123 kirjoitti:

Selvä näin sinä ajattelet. No jos mikään mainituista ei liity johtajuuteen millään tavalla niin kertoisitko sinä sitten ne piirteet jotka koira tekee luullessaan olevansa johtaja asemassa? Nämä on minusta ja monesta muustakin selviä merkkejä johtajuuden puuttumisesta ja näitä ei voi soveltaa pentuihin, he eivät vielä hae johtajuutta.

Vetääkö lenkillä: Ei huomioi omistajaansa ja ei kuuntele käskyjä. Ei haistele lenkillä, luulee olevansa silloin johtaja. Yrittää päättää minne päin mennään vetää vastakkaiseen suuntaan minne omistaja on menossa tms.

Koira karkaa: johtaja voi karata, mutta koira joka pitää omistajaansa johtajana ei karkaa. Ei halua kadota laumastaan, jonka kokee turvalliseksi.

Remmirähjäys: Koira luulee olevansa johtaja ja uskoo velvollisuudeksi puolustaa laumaansa koska ei näe omistajansa olevan turvallinen johtaja.

Tuo lelun, pyytää leikkiin: Vain johtaja koira saa aloittaa leikin sekä lopettaa. Jos koira leikkii harvoin, eikä suostu leikkimään omistajan pyytäessä, niin silloin koira luulee olevansa johtaja

Hyppii vasten: Kotiin tullessa koira joka riehuu ja hyppii vasten, ei kunnioita omistajaansa johtajana.

Kerjää rapsutuksia: Johtaja koira vaatii hellyyttä ja huomiota. Ihmisen tulisi pyytää koira luokse ja sen jälkeen helliä ei niin että koira vaatii milloin rapsutetaan. arvoasteikolla ylemmässä oleva koira saa muilta koirilta suupielen nuolemista, korvien putsaamista ja mielistelyä. Mutta johtaja koira ei koskaan mene alempiarvoista koiraa mielistelemään.

Voin sanoa että näitä en ihan päästä keksi. Näitä toitotetaan aika monessa paikassa. Ihan perusjuttuja.

Maikki123: Suosittelen, että aloitat lukemalla nämä sivut ihan alkuun, saatat huomata kuinka vanhentunutta johtajuusajattelu on koirankoulutuksessa ja jopa oppia paremman keinon tulkita ja muokata oman koirasi käytöstä.

http://www.vetmed.helsinki.fi/elainsairaala/pienelainsairaala/kayttaytymisklinikka/johtajuus_final_logo.pdf
        http://www.sey.fi/elaintietoa/lemmikkielaimet/koira/koirien_ja_susien_johtajuudesta
        http://www.dogwelfarecampaign.org/why-not-dominance.php
        http://elainkoulutus.wordpress.com/tag/koirakoulutus/
        http://www.apdt.com/petowners/choose/dominance.aspx
        http://www.sciencecodex.com/using_dominance_to_explain_dog_behavior_is_old_hat

• yllättynyt

Pysäyttävän hirvikoiran opettaminen luotettavasti tulemaan luokse ei ole pelkästään haastavaa vaan myös saattaa huonontaa koiran "metsästystaitoja".

Teoriassa on kyllä mahdollista opettaa hirvikoirakin niin hyvin, että sillä on varma luoksetulo mutta se myös irtoaa jopa kilometrien päähän tarvittaessa eli lähinnä hirvimetsällä. Mutta, käytännössä sellainen luoksetulotreeni joka saisi niin itsenäisen ja riistaviettisen koiran tulemaan pomminvarmasti luokse ja pysymään aina pihassa (lue: erittäin, erittäin runsas treeni) kuitenkin todennäköisesti johtaa siihen, että koira tarjoaa luoksetuloa runsaasti myös kun sitä ei haluta. Tämä johtuu siitä, että jotta luoksetulo olisi varma, täytyy se olla koiralle kannattavaa, ja jos se on koiralle kannattavaa, se tarjoaa sitä innoissaan vaikka sitä ei kutsutakaan.

Jos ei olla vielä saatu koiralle selkeytettyä milloin luoksetuloa kannattaa tarjota ja milloin ei tarvitse, saattaa olla että menee pari metsästyskautta pilalle kun koira ei irtoa hyvin hirvelle. Perusmetsästäjälle tai jopa enemmän koirankoulutukseen perehtyneelle tuo harjoitus kuitenkin olla käytännössä mahdoton, ja ymmärrän sen hyvin. Koira on kuitenkin otettu metsästyskäyttöön ja sen vaatimia taitoja halutaan pääasiassa vahvistaa.

Eli summa summarum, tietenkin kannatan, että sitä luoksetuloa treenataan jo koiran oman turvallisuuden vuoksi (nimimerkki perheestä yksi koira jäänyt hirvimetsällä auton alle) mutta ymmärrän että sellaisella rodulla se pomminvarma luoksetulo on käytännössä lähes mahdotonta, etenkin jos halutaan pitää koiran metsästysominaisuudet.

Mutta ettei Maikki123 nyt ihan sydäriä saisi, niin lohdutukseksi voin kertoa että on myös monia metsästysrotuja kuten esim. kanakoirat joilla on taipumusta pysyä hyvinkin lähellä omistajaa koska rodut on jalostettu työskentelemään näköetäisyydellä metsästäjästä (ilmaisee riistan seisomalla, ei haukkumalla).

johan nyt... koiran ehdoilla osaa kirjottaa järkevästikin ja asiaa! tätä lisää!

• Suomi-rodun edustaja

Oli kyllä hyvin sanottu tuo! Meidän koirille on opetettu Tänne-käsky, mutta mahdollisimman vähäisessä määrin. Turhanpäiten ei sitä huudella. Jahka joskus haukkukokeisiin päästään niin kyllä uskoisin, että meillä on hyvät mahdollisuudet saada tottelevaisuudesta täydet pisteet. ;)

• Maikki123 kirjoitti:

"Vetääkö lenkillä" - Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä,miten kuuluu liikkua.
        Jos päästää vaikka pihalle rohkeat koiranpennut,niin siellä ne surffaa mihin sattuu.Emästä viis.Aremmat seuraa emoa.Laumaviettikin(vahvuus mikä) voi olla jo mukana.

"Koira karkaa" - Ne vietit...Mitä enemmän tiettyjä viettejä mm.saalisvietti,riistavietti pistää ihan luonnostaan häippäsemään.Mitä enemmin jalostettu liki ihmistä ja yhteistoimintaan(laumavietti),sen paremmin pysyy jo itsestään lähellä.Mitä itsenäisempi rotu(heikompi suora laumavietti),sen helpommin voi mennä omia teitäänkin.Kaikki vietit yhteensä ratkaisee,mikä koiran omin lopputulos.Se sitten taas,mitä koira ilmentää,tulee koulutuksesta.Ja riippuu vieteistä,onko siihen koulutustulokseen helppo päästä vai ei.

"Remmirähjäys" -Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä yhä edelleen miten liikkua ihmisten haluamalla tavalla luonnostaan.Vaan pitää opettaa.Rähjääminen voi olla epävarmuutta,sijaistomintaa(ei tiedä miten kuuluu toimia)puolustusta ym.riippuen pitkälti rotuominaisuuksista.

"Tuo lelun" - Ihan luontaista toimintaa leikkiminen pennuille.Emo vie leluja pennuille,pennut emolle ja toisilleen.Sama useamman koiran porukassa.Ihan ristiin rastiin,ketä milloinkin kenelle.Koirien "pomolle" tai se muille.Miten fiilis iskee ja luonteenpiirteet on vahvana niiltä osin (taistelutahto mm.)
        Jos omistaja leikittää koiráa koiran tuodessa lelun,se toiminta palkkaa itseään.Eli sen mieluummin koira sitä jatkaa.Kiva asia,tehdään lisää.Simppeliä.
        Ai niin,leikkikin on luonnollinen asia.Jo pentulaatikossa leikkivät niin keskenään,kuin emon kanssa.Ihan kuka vaan voi aloittaa,emokin ;)

"Hyppii vasten" - Koirahan ei itsestään tiedä,miten meidän ihmisten kanssa kuuluu toimia.Tässäkin.Eli koulutusjuttu.Kun joku poissa ollut koiristakin tulee kotiin,niin kyllä siinä toista jyrätään puolin ja toisin.Tosi riemullista.Toki tässäkin vaikuttaa perusluonteet,kuin myöskin kuinka kiinteät on välit.

"Kerjää rapsutuksia" - Toiminta palkkaa itseään-kiva tunne koiralle eli tätä lisää.Simppelijuttu ja ihan opittua.Missä määrin,riippuu vastapuolesta.Ja osaltaan niin suhteesta ihmiseen(haluaako olla lähellä),kuin myös yleisesti luonteesta-
        "Arvoasteikossa ..." Ei pidä paikkaansa.Hyvässä porukassa tuota tehdään ristiin rastiin.Urokset usein puunaa narttuja(sukupuolivietti) ja on koiria,jotka tykkää kovasti muita hoivailla.Oli sitten jengin "pomo" tai ei.Itse tiedän jokusiakin narttujakin,jotka koko loppuelämänsä hoitaa kotiin jääneen jälkeläisen puunauksia :D

Tuossa nyt jotain.Eli jos tiivistäisi.Rotuominaisuudet,vietit,"suhde" ja viimekädessä koulutus.
        Itse en erityisemmin noista itsessään mitään johtajuusjuttuja saa.

• Suomi-rodun edustaja
        molossi kirjoitti:

"Vetääkö lenkillä" - Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä,miten kuuluu liikkua.
        Jos päästää vaikka pihalle rohkeat koiranpennut,niin siellä ne surffaa mihin sattuu.Emästä viis.Aremmat seuraa emoa.Laumaviettikin(vahvuus mikä) voi olla jo mukana.

"Koira karkaa" - Ne vietit...Mitä enemmän tiettyjä viettejä mm.saalisvietti,riistavietti pistää ihan luonnostaan häippäsemään.Mitä enemmin jalostettu liki ihmistä ja yhteistoimintaan(laumavietti),sen paremmin pysyy jo itsestään lähellä.Mitä itsenäisempi rotu(heikompi suora laumavietti),sen helpommin voi mennä omia teitäänkin.Kaikki vietit yhteensä ratkaisee,mikä koiran omin lopputulos.Se sitten taas,mitä koira ilmentää,tulee koulutuksesta.Ja riippuu vieteistä,onko siihen koulutustulokseen helppo päästä vai ei.

"Remmirähjäys" -Koulutusjuttu.Koira ei itsestään tiedä yhä edelleen miten liikkua ihmisten haluamalla tavalla luonnostaan.Vaan pitää opettaa.Rähjääminen voi olla epävarmuutta,sijaistomintaa(ei tiedä miten kuuluu toimia)puolustusta ym.riippuen pitkälti rotuominaisuuksista.

"Tuo lelun" - Ihan luontaista toimintaa leikkiminen pennuille.Emo vie leluja pennuille,pennut emolle ja toisilleen.Sama useamman koiran porukassa.Ihan ristiin rastiin,ketä milloinkin kenelle.Koirien "pomolle" tai se muille.Miten fiilis iskee ja luonteenpiirteet on vahvana niiltä osin (taistelutahto mm.)
        Jos omistaja leikittää koiráa koiran tuodessa lelun,se toiminta palkkaa itseään.Eli sen mieluummin koira sitä jatkaa.Kiva asia,tehdään lisää.Simppeliä.
        Ai niin,leikkikin on luonnollinen asia.Jo pentulaatikossa leikkivät niin keskenään,kuin emon kanssa.Ihan kuka vaan voi aloittaa,emokin ;)

"Hyppii vasten" - Koirahan ei itsestään tiedä,miten meidän ihmisten kanssa kuuluu toimia.Tässäkin.Eli koulutusjuttu.Kun joku poissa ollut koiristakin tulee kotiin,niin kyllä siinä toista jyrätään puolin ja toisin.Tosi riemullista.Toki tässäkin vaikuttaa perusluonteet,kuin myöskin kuinka kiinteät on välit.

"Kerjää rapsutuksia" - Toiminta palkkaa itseään-kiva tunne koiralle eli tätä lisää.Simppelijuttu ja ihan opittua.Missä määrin,riippuu vastapuolesta.Ja osaltaan niin suhteesta ihmiseen(haluaako olla lähellä),kuin myös yleisesti luonteesta-
        "Arvoasteikossa ..." Ei pidä paikkaansa.Hyvässä porukassa tuota tehdään ristiin rastiin.Urokset usein puunaa narttuja(sukupuolivietti) ja on koiria,jotka tykkää kovasti muita hoivailla.Oli sitten jengin "pomo" tai ei.Itse tiedän jokusiakin narttujakin,jotka koko loppuelämänsä hoitaa kotiin jääneen jälkeläisen puunauksia :D

Tuossa nyt jotain.Eli jos tiivistäisi.Rotuominaisuudet,vietit,"suhde" ja viimekädessä koulutus.
        Itse en erityisemmin noista itsessään mitään johtajuusjuttuja saa.

Tuli vaan mieleen, että kuinka monta ihanaa ja mukavaa hetkeä koiransa kanssa ne ihmiset menettävätkään, jotka eivät voi leikkiä ja rapsutella koiriaan mielinmäärin sen pelossa, että "menettää johtajuutensa". Kyllä meikäläisen sydäntä ainakin lämmittää kovasti, kun tuo uroskin laittaa poskensa mun poskea vasten tai pentu nukahtaa sänkyyn pää mun rinnan päällä (siinä sitä maataan pitkään hankalassa asennossa, ettei toisen tuhina vaan häiriinny ;). Edellisen koirankin kanssa painoin naamani sen korvan taakse sinne pehmeään karvaan, haistelin ja tunnustelin, yritin visusti painaa mieleen, että miltä se tuntuu. Tein sen juuri näitä hetkiä varten kun kaipaan sitä edesmennyttä koirakaveria. Kyllä nuo yhteiset hellät hetket ovat päivän ehdoton piristys. Nykyään on korvantakusetkin tosi puhtaat, kun tuo pentu niitä tykkää puhdistaa. :D

• vitkuttaja
        Maikki123 kirjoitti:

Miten -Maikki123- kokisit meidän tilanteen:
        minulla koira jolla tehty (siis minä olen ollut sekä kouluttajana että ohjaajana) IPO1 ja IPO2 BH-kokeen lisäksi. Kaikki ekalla yrittämällä.
        Kotona tämä koira tuo minulle leluja leikin toivossa (satunnaisesti sitä vahvistan koska olen hölmö;)) ja kyttää jos syön jotain sohvalla ollessani koska tykkää "imuroida" mahdollisia ruoan muruja lattialta. Ulos mennessä koira säntää ensin ovesta koska en ole opettanut mitään marssijärjestystä.
        Ei ole remmirähjä koska sen tavan blokkasin jo varhaisessa vaiheessa, mutta tappelee muiden koirien kanssa jos vapautan sen käskyn alta (siihen asti täysin reagoimatta toisiin).

Onko meilläkin johtajuusongelma? :)

• Miten,
        vitkuttaja kirjoitti:

Miten -Maikki123- kokisit meidän tilanteen:
        minulla koira jolla tehty (siis minä olen ollut sekä kouluttajana että ohjaajana) IPO1 ja IPO2 BH-kokeen lisäksi. Kaikki ekalla yrittämällä.
        Kotona tämä koira tuo minulle leluja leikin toivossa (satunnaisesti sitä vahvistan koska olen hölmö;)) ja kyttää jos syön jotain sohvalla ollessani koska tykkää "imuroida" mahdollisia ruoan muruja lattialta. Ulos mennessä koira säntää ensin ovesta koska en ole opettanut mitään marssijärjestystä.
        Ei ole remmirähjä koska sen tavan blokkasin jo varhaisessa vaiheessa, mutta tappelee muiden koirien kanssa jos vapautan sen käskyn alta (siihen asti täysin reagoimatta toisiin).

Onko meilläkin johtajuusongelma? :)

ihmeessä joillakin käy niin hyvä tuuri että koira toimii imurina? Oon ite laiska siivoomaan ja toivoin salaa että koira hoitaisi homman. Mutta katin paskat, enemmän se sinne tiputtaa kun minä. Eikä takuulla nouki mitä sattuu tipahtaan.

• epäseksikästä, hyi

eikö teillä joiden koirat nukkuu sängyssä mene seksihalut siitä? ei paljo himottaisi hoitaa aviovelvollisuuksia jos vaimon vieressä kuorsaisi 90kg painava kuolaava bernhardilainen!

• terveisiä urpolasta

Ei jos se on paremman näköinen ku sun vaimos

• ed.
        terveisiä urpolasta kirjoitti:

Ei jos se on paremman näköinen ku sun vaimos

vähemmän karvainen on vaimoni ja painostaki voit ottaa 40kg pois...

• Pomona77

Ei saa olla sängyssä, ettei häiritsisi muutenkin huonoja yöuniani. Ei saa olla sohvalla, koska meillä on kaksi pientä lasta, joiden pitää saada vapaasti (koiraa varomatta) vallata sohva, eikä koira noin pienten ipanoiden käskyjä vielä usko. Edellinen koirani sai olla sekä sohvalla että sängyssä, eikä tullut minkäänlaisia johtajuusongelmia.

• virkee vanhus

Mun koira on 13v, pitää erityisesti sängyssä nukkumisesta, oppi nuorena nukkumaan kanssani ja ainakin silloin kuin olin sammahtanut sohvalle tv;n ääreen tai sänkyyn. Tämä koira on lauman johtaja ja jos on saanut päähänsä että tekee/lähtee jonnekkin niin sitten menee ... yksin kuitenkaan ei lähtenyt kuin maksimissaan 4 tunnin reissulle , mutta jos sai kaverin niin parhaimillaan on käynyt 40km päässä kotoa saman yön aikana(löydettiin aamulla kotiinpäin tulossa niin kaukaa)....ei pelkää pimeää vaan lähtee jopa pahimpaan syysmyrskyyn yöllä... koira on ajokoiraseropi ja äärettömän kova riistavietti.
      Olisiko jollain konstia jolla leikatun neidin saisi pysymään kotona ilman kiinnipitämistä .

• Suomen paras

Luottamus ja kunnioitus huippuunsa niin saa uskollisen koiran joka ei kanien perässä juokse (kuin niin käskettäessä) vaan seuraa omistajaansa eli johtajaa.

Monelle tuntuu sana johtaja olevan jonkinlainen peikko... Johtajahan on se johon kaikki voi luottaa kiperimmissäkin tilanteissa ja jonka käskyä kunnioitetaan himottavimmissakin tilanteissa. Jos on vaikka nk. remmirähjääjä (yleensä jokseenkin heikko yksilö) niin sehän vaan kertoo siitä että koira ei luota taluttajan kykyyn hallita tilannetta vaan sen täytyy tehdä oma siirto eli hyökätä.

• Heh!
        Suomen paras kirjoitti:

Luottamus ja kunnioitus huippuunsa niin saa uskollisen koiran joka ei kanien perässä juokse (kuin niin käskettäessä) vaan seuraa omistajaansa eli johtajaa.

Monelle tuntuu sana johtaja olevan jonkinlainen peikko... Johtajahan on se johon kaikki voi luottaa kiperimmissäkin tilanteissa ja jonka käskyä kunnioitetaan himottavimmissakin tilanteissa. Jos on vaikka nk. remmirähjääjä (yleensä jokseenkin heikko yksilö) niin sehän vaan kertoo siitä että koira ei luota taluttajan kykyyn hallita tilannetta vaan sen täytyy tehdä oma siirto eli hyökätä.

Saatkin olla kuule tosi fasistisika jos saat pysymään kunnon riistaviettistä koiraa aloillaan ilman kihlausta. Se vaan ei yksinkertaisesti onnistu. Ja jos onnistut, sillä ei kyllä metsällä tee yhtään mitään, vaan on parhaimmillaan sohvankoristeena ja pihavahtina mummon pihassa ettei mustalaiset tule ja vie.

• eimilanfani

Koirat on aina saaneet olla meillä sohvalla.Jos minä osoitan, että haluan tulla juuri siihen kohtaan sohvaa, jossa koira sattuu löhöämään, se siirtyy kiltisti pois.
      Kylässä ei ole ongelmaa, vaikka siellä ei saa menä sohvalle. Sanon vain Ei kun koira haikailee sohvalle ja siihen se tyytyy.

Sänkyyn en enää päästä koiraa sen jälkeen kun ostettiin uusi enkä halua siihen karvojaja kuraa. Koira oppi asian saman tien.

Koira menee ekana ulos ovesta, mutta minusta se ei ole mikään ongelma. Koira ei vedä hihnassa.

Mulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista johtajuusongelmaa koirieni kanssa. Nykyinen koirani on hyvin herkkä. Tässä äskettäin se kovasti halusi leikkiä ja tökki minua kuonollaan. Minua ei huvittanut ja kun koira ei lopettanut tökkimistään murahdin sille. Koira alistui heti täydellisesti (jolloin tietysti näytin sille heti, että en ollut vihainen). Sitä ei tavallisesti tarvitse lainkaan komentaa mitenkään.

Luulen, että tätä johtajuus-asiaa kysyttiin sen takia, että esim. Cesar Milan koko ajan korostaa sitä, että ongelmien takana on johtajuusongelmat ja että kuka menee ovesta ekana jotenkin kuvastaisi tilannetta. Höpönpöpön

• Suomen paras

Tiedän ettet ole kauheasti katsonut Koirakuiskaajaa tai ainakaan ajatuksen kanssa :)

Sanonpahan vielä sullekin että ei se johtaja ole pelkkä alistaja, sitähän se on hyvin vähän. Johtaja on ennen kaikkea se turvan tuoja. Ja jos sinun koiran kanssa ovesta kulkemisilla ei ole mitään väliä niin ei se tarkoita että kaikkien koirat toimii samalla tavoin. On ihan tieteellisesti tutkittu että jos vaikka ihminen astuu johonkin huoneeseen, niin sen mielentila muuttuu. Useinhan käy niin että kun koira astuu ulos sen mielentila muuttuu vaikka innostuneen dominoivaksi, saalistusmoodiin jne joka ei ole mitenkään hyvä mielentila sosiaalista kanssakäymistä ajatellen. Ei Millankaan tarkoita että kaikki tiukat säännöt pitää olla läpi elämän, vaan niin kauan kunnes koira on hyvässä sosiaalisessa mielentilassa eli rauhallisen alistuva tai vaikka innokkaan alistuva. Noiden kimppuun ei yksikään henkisesti terve koira käy eikä toisin päin.

"jolloin tietysti näytin sille heti, että en ollut vihainen" käänsit siis katseen pois ja rauhoituit? toivottavasti teit niin etkä alkanut säälimään ;)

• näinpämeillä

En usko johtajuuteen, mutta meillä koirat eivät saa tulla sohvalle tai sängylle. Ihan vaan siitä syystä että haluan maata sohvalla ja sängyllä vapaasti, ilman että täytyy pelätä että potkasen koiraa vahingossa. Koirilla ei ole koskaan ollut mitään uhmaamiskausia tms, vaikka kovapäisiä muuten ovat. 6v rotikkauros, 2v sakemanniuros sekä puolivuotias sakemanninarttu.

• Todellinen johtaja

Minäpä uskon johtajuuteen. Johtajuustahan on turvaa (luottamus), sääntöjä ja suunnan näyttämistä (kunnioitus) joka tuottaa muille suurta mielihyvää (uskollisuus). Johtaja on verrattain epäitsekäs joka tekee kaikkensa, jotta kaikki hommat toimii jouhevasti että muilla olisi mukavaa ja kantaa itse suuriman osan ympäristön aiheuttamasta stressistä. Todellisia eläinmaailman johtajia ei pidä sotkea mihinkään yritysjohtajiin, jotka useimmiten ovat itsekkäitä paskoja eikä niiden heikoimpien asialla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11408
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3964
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      134
      2454
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      96
      2171
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      200
      1814
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      865
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe