Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo,valintakysymys.Onhan noita rotuja,joita omistajat rasvaakin kauttaaltaan(karvattomia).Ja hienoilla voiteilla :D
Mutta hupinsa kullakin.Kunhan hoitaa koiransa niiltä osin,mitä sitten kukin tarvinneekin,kunnolla,kun on kerran otettu.
ps.Tässä toinen linkki.Pitäis vissiin enemmän omistajien osata niitä koiriaan lukea.Ehkä tärkeämpää,kuin muitten koirien...
http://www.youtube.com/watch?v=PHLnjiISsOo
09.02.2012 17:47
Noh,niin kauan kun on kyse koiran hyvinvoinnista,en minä sitä pahaksi katso tai turhaksi.Tyllihameet ja frakit on sitten eri juttu...
Ja onhan se parempi,että koira pääsee kunnolla lenkille,kuin se,että tarttis sisällä kyyhöttää.Myöskin se,että jos varustus tekee sen,että voidaan pidemmät lenkit tehdä,niin mikä ettei.Toiaalta,onhan niitä ihmisiä,jotka kesähelteillä ajaa oikein paksukarvaiset klaneiksikin,niin miksei sitten koissuja voi vastaavasti pukea,jos tarve vaatii.Kenelle se mitäkin sitten onkin.
Kyllä meillä koirilla on nuttuja.Pikkutirreillä pitkät haalarit kovilla pakkasilla,pienemmillä manttelit.Isoilla manttelit,ja sen mukaan laitettu päälle,minkä on karvansa puolesta tarvinneet.Ja samalla hoidetaan se näkyvyyspuoli eli nutuissa heijastimet tottakai jo itsessään :)
Nyt on minulla eka koissu,jolla on myös tossut.On sellainen herkkävarvas,joka nostelee tassujaan siihen malliin,ettei tuon kokoluokan koiran parane sitä paljoa tehdä.Ehkä joku rotu juttu,kun aika paljon tiedän noilla tossuja käytettävän.
Itse,enkä usko korienkaan :),haluavan ilmojen millään lailla estää kunnon lenkkejä.Oli sää mikä tahansa,niin kunnon lenkit meillä tehdään,varustukset vaan kummassakin narun päässä siihen malliin,että on mukavampi olla.Tossujalkakin viimetalvenakin(se pahuksen kylmä) veti normilenkit tossuineen.Ja paljon tyytyväisempi oli,jos ois kotiin joutunut kunnon lenkkeilyn ajaksi jäämään.
Ja koirattomilta on tullut paljon palautetta :) Kovasti ihastelevat,kun on koirillakin nutut kovilla pakkasilla,eikä vaan omista hoitaneet omaa lämmitystään.
Elekielestä sen verra,että tuo päävarustus voi sitä muuttaakin.Tuskin muu varustus ihmeemmin.Toisaalta mitä merkitystä,kun harvemmin tuolla lenkeillä koirat yksinään ja keskenään liikkuvat ja kommunikoivat :D
ps.Noilla pipopäillä olen kuullut,että niillä on niin herkät korvat,että paleltuvat,siis pahasti.En tiedä,onko korva-aines jotenkin ohuempaa vai miksi.
Mutta lekurit on noita paleltumia nähnyt,kissoilla vielä enemmän.Myös tassuista.
Vaikka koirat ei näytä yleensä palelevan,sanan siinä merkityksessä,niin kyllä nekin kylmää saavat.Varsinkin lyhykarvaiset.Ikänsä sitten kun on kylmyydelle altistettu,niin eipä sitten ihme,jos vanhuuden kankeus tulee nopeammin ja paikkoja kolottaa aikaisemmin.Nih :D
09.02.2012 17:30
ps.Ei auta aina sekään,että ostaa kalliimman.Kun pitäisi vielä katsoa mistä ostaa.
Nim.boikotoin nykyään yhtä paikkaa...
08.02.2012 12:58
Itse toimenpide ei mitään auta.Mutta jos siihen liittää kunnon koulutuksen,niin voi joskus hieman auttaakin siinä osana.Tai voi olla ettei mitään auta,jos hormoonipuolella ei olekkaan mitään syytä ja kaikki on pelkän "itseoppimisen" piikkiin menevää.
Eli mitään hokkuspokkuskeinoja ei noihin juttuihin ole.Mukaan vaan jonnekkin koirayhdistykseen koulutuksiin tai yksityiselle oppia hakemaan :)
08.02.2012 12:52
Miksi palellutat karvatassun tassuja? Pistä tossut jalkaan,niin ei tarvi palella ;)
Kirjastossa löytyy,jos hyvinvarustettu, kaikenmaailman temppukirjoja koirille.Niissä löytyy paljon sisäjuttujakin ;)
08.02.2012 12:47
"Kun valitsee..." Kyllä se vähän noin taitaapi olla...
Tosin sitten ihan arvokisatasolla sitten ihan huipulle ne pikkunyanssitkin vaikuttaa eli kouluttajan taidot myös taas loppupeleissä enemmänkin.
"eikä haasta..."Juu,on tosiaan iha eri luokkaa treenata edes kokeisiin asti joku vaativa rotu koulutettavuudeltaan,saati vielä muutenkin ;D
Mutta miten se mainos meni,että jos on nokian renkaat,niin sitten voi hakea haastetta muualtakin elämäänsä.Jos kantti kestää... :D
08.02.2012 12:32
"Täytyy aina muistaa..." Jep.noinhan se menee.Ja mitä raflaavampaa saadaan lehteen,sen paremmin myy.
Toisaalta on hyvä,että tulee lehtiin.Jos sillä edes yksikin miettisi koiran ottoa ja valitsisi paremmin rodun.Jos myös pistäisi rotuyhdistykset ja kasvattajat miettimään tarkoin missä mennään,jos jotkut rodut on useinkin esillä ja tekemään oman osansa sen eteen,ettei tuollaisia tulisi.
Ja samaa mieltä,että pikkukoirien uutisoitaisiin samalla lailla.Ehkä auttaisi edes vähän ymmärtämään,että nekin on kuitenkin hanskassa oltava.
Toisaalta on tylsä,että mitä enemmän näitä on,niin sen enemmän syyllistetään ylipäätään koira-ihmisiä,muitten töpeistä ja sääntöjä joudutaan tiukentamaan.
Itse muistan vielä sitä aikaa,kun koirat sai taajamissakin olla irti,KUN olivat halinnassa ja välittömästi kytkettävissä.Kuin myös alle 6 kuiset pennut.Eikä pahemmin lepsuksia sattunut,kun hallinta oli kunnollista tai sitten oli kiinni.
Sitten koirat lisääntyi,samalla välinpitämätön ajatusmaailma yleisestikkin ihmisillä ja koiran pito huonontui.Ja siitä sitten tuokin etu poistui.
08.02.2012 12:25
Pistetääs poikki tämä ketju.On niin pitkä,että ei avaudu kaikilla enää kunnolla ja saa urakalla kelailla.
Tuolla on toinen,missä voi jatkaa tai sitten voi aloittaa uuden halutessa ;)
08.02.2012 12:11
Nyt on helpompi sanoa oma mielipide,kun on täsmennetty.
Eli nyt pitäisi erottaa,puhutaanko nimenomaan koulutuksesta(ihan tottelevaisuuskoulutus,tavoitteellinen) vai perus kotikasvatuksesta.Ensimmäiseen vaikuttaa suuresti rotu.
Kasvatuksesta olen itse sitä mieltä,että ei eroja,välttämättä(riippuu nyt miten hommansa tekee).Sama systeemi,määrätietoisuus hyvä opetus,motivointi(palkka),vaatimus.Siinä se.Toki juntimman kanssa saa rautalankaa vääntää enemmän :D "Kovempaa" ei sen tarvi olla.Huomioon otettava sitten hieman tosi herkkikset ja ohjaajaherkät(jälkimmäiset oma lukunsa,ja siinäkin hyvin erilaisia pakkauksia),mutta ei niissäkään mitään ihmeemmin eri syteemejä tarvi,JOS tietää mitä tekee.
Koulutus sitten se erilaisempi juttu onkin.Eli on rotuja,jotka ei kestä pakotteita siinä pääasiassa.Siinä tulee se suurin ero.Jos lähdetään tyypillisten tällaisten kanssa pakotteita käyttämään,niin tarvii olla tosi tarkka.Tosin ei auta sekään,vaan yksinkertaisesti pakotteilla saatetaan mmennä kunnolla mettään...
Näissä tapauksissa ei ole merkitystä siinä mielessä perusluonteellakaan eli on sitten "kovempi", pehmämpi tai juntimpi tai vähemmän ym.
Yksilöeroja tosin on,mutta puhuttakoon nyt nimenomaan tyypillisistä ei poikkeuksista.
06.02.2012 19:18
Mäkin leikkaan noitten kasvattien kynnet ihan sylissä eli siis pikkupennut tokkiinsa.
Myöskin olen suositellut,kun täältä lähtevät.Kun on kätevä tapa ja jo ohjeistettu.
Isot pennut täällä leikannut samoin,mutta ohjeistanut,että ehkä kannattaapi opettaa pois sylistä :D
Itse olen opettanut kyljellään leikattaviksi tai seisaallaan.Pitkään ole leikkuuttanut seisooltaan vaan(tyyliin hevosen kavioitten hoito),kun teen sen vaan ulkona,kun näen paremmin(tummakyntiset),eikä tarvi siivota jälkiäkään :D
Tosin pikkukoirat aina sylissä.
Ostopennut totutan niin,että alussa pätkin,kun on vähän väsähtäneitä.Sitten pikkuhiljaa vaikka kesken leikin.Ja kun hommat on hoidettu,niin nanna päälle.
Kerran viikossa sitten käyn pennusta lähtien kokonaan läpi,ihan vaan kaikenlaiseen tottumisen takia.Ja aikani kuluksi käpälöin :D
Jos jotain on,niin tarttuu haaviin ja nopeampi puuttua.
Kynnet leikkuutan kerran viikossa.Kun on tyyppivika kaikilla(sama kuin omistajalla o_O ),että kasvaa niin hitosti.Eikä mitään eroa ole ollut kaupunkikoiriin tai tänne syrjempään.
Ja ei ole ollut mitään ongelmia.Kaikki teen,mihin ei lekurin puukkoa tarvi :D
Kivusta sen verra,että osaltaan rotujuttu.Toisilla roduilla korkea kipukynnys(aikoinaan jalostuksessa ollut oleellinen),eikä kovin helposti päälle näy mitään.Ei näytä sitä,eikä "näy" oirehtivan.
Ei ole omistajan kannalta kiva juttu.Ulkoiset sentään huomaa,kun säännöllisesti läpi käy,mutta muuten ei välttämättä ihan heti.
06.02.2012 18:46
Ohan niitä nähty,läheltäkin :D
Noh,ne jotka pääasiallisesti valitsee rodun jonkun harrastuksen mukaan,varsinkin mahdollisemma tavoitteellisen,niin toki valitsee kuin muutenkin välineurheilussa eli parhaimmat ja potentiaalisemmat pelit.
Näin parhaimpiin tuloksiin mahdollisuus tietty kasvaa.
06.02.2012 18:22
Trauman ja leikkauksien jälkeinen voi vaivata kylmällä ja/tai kostealla koirilla samoin kuin ihmisilläkin.Ja koiralla nimenomaan ulkona ottaa kylmän.
Joskus pikkukoirat myös ottaa tavaksi hyppiä kinttu ylhäällä,jos on jonkun takia joutuneet sitä ylhäällä pitämään.Mutta jos sinun pikkukaveri on kuitenkin sitä tahan asti ihan hyvin käyttänyt,niin siitä ei ole kyse.Todennäköisesti vaan iän myötä on reparoitu paikka tullut herkemmäksi.
Tosin kun en tiedä,mitä tehty,niin on sekin mahdollisuus,että on kehittänyt jotain arpikudosta ym.mikä ehkä vaivaa.Mutta se oireilee sitten myös kun lämpimillä keleillä lenkkeilee.
Jos on vaan kylmästä,niin tossut voisi ehkä auttaa ja pitkähihainen nuttu,joka voisi polvea siis myös lämmittää.
06.02.2012 18:17
Mutta kun puhuit omistajan käyttäytynisen vaikutuksesta,niin kerro miten toimin,jos/kun keväällä juoksun jälkeen tulee valeraskaus(eikä ole ihan pieniäkään olleet).Koska jos oma käyttäytyminen vaikuttaa,niin sehän olisi vielä ilmaistakin :)
Lekurin tarjoamat vaihtoehdot on lääkkeet ja/tai sterilisaatio.
Satunnaisesta tuskin on kyse tässä,kun juoksuja tuonikäisellä on ollut jo useita ja melkein joka juoksusta on tullut valeraskaus,joka saatu pois ilman lekurin vaihtoehtoja mainitulla tavallani.
Sterilisoidun nartun virtsan karkailu on ihan eri asia,kuin hormoonitoiminnan häikistä johtuvan nartun valuttaminen.
Mutta tuohonkin,kuten ylläolevaan siis vieläkin mielelläni kuulisin miten saa reilusti valuttavan steriloinnin jälkeisen nartun valutuksen katkeamaan omalla käytöksellä,kun lääkkeet ei pure ja on vitsit vähissä.Olisi hyvä tietää,jos vaikka joskus noin kurja tilanne uusii,tai jollain tutulla.Voin sitten kertoa mukavamman vaihtoehdon eli oman käytöksen muuttamisen sopivaksi.Isoa koiraa kun on aika kurja pitää,jos valuttamista ei pois saa :(
Voin sitten ensikerralla testata oikean käytökseni,jos/kun valeraskaus tulee.
Mutta kuinka monta päivää voin odottaa oman käyökseni tulosten näkymisen?Kun valeraskauttahan lekurinkaan mukaan ei ole hyvä kauan pitää päällä.
Itse en mielelläni leikkuuttaisi,kuten sinä,jos saan omalla käytökselläni asian kuntoon :)
06.02.2012 12:48
Edellinen viesti siis tuolle taiteilija nimimerkille.Pomppii viestit välillä taas kun aropuput.
05.02.2012 17:40
No minusta ei ole sama.itse en viitsi rahojani haaskata.
Että siis Kennelliiton dopinglistallakin on plaseboja.Kaikkea nekin viitsii :D
Juu,en loukkaannu,kuten sanoin,jokaisella mielipiteensä.Perustuu sitten mihin perustuukin,kuten missäkin...
.Mutta miten pitää omalla käyttäytymisellään toimia niin,että saa nopeaan lopetettua alkavan/alkaneen nartun valeraskauden tai esim.lopettamaan vanhahkon steriloidun nartun virtsankarkailun(eikä mitään pientä määrää,kun on kyse isosta),johon lekurin määrämät lääkkeet ei purreet?
Kokemusta kuulisin,kun aina on hyvä oppia uutta :)
05.02.2012 17:39
Minulta meni yksi tirrin pentu perheeseen,jossa mies oli voimamies.Ollut Suomen vahvin skabassakin.
Pentu mahtui sen kämmeneeseen.
Nainen halui tuollaisen tirrin.
Sen siitä saa,kun muita kuuntelee.Varsinkin naisia.Joutuu se katu-uskottavuuskin kovalle :=D
05.02.2012 17:26
Ei ole mies.Nainen.Taitaa olla aika ekoja osteopaatteja eläinten puolella.
Mutta kiva,kun monennäköinen tieto/taito osaaminen senkun vaan lisääntyy :)
"se tyytyväisyys..." Juuri näin.Ja minä kun kuulun niihin puupäihin,että ei usko mitään,jollei itse kuule/haista/jamaista,ja nekin vielä jokusen kertaan.
Eli minulle puhuu ainoastaan tulokset.Ja joskus sitä itse kukin on kelkkansa voinut kääntää,kun riittävästi on näyttöä :D
Vai miten se onkaan,pikkukoirasetä ;D Noh,airis nyt on siinä rajalla,ettei ihan maine mene sentäs :D
"Itse väännyn..." Ne kans,ilman muuta.Niistähän minulta löytyisi paasattavaa ihan urakallakin.Mutta säästettäköön muita,heh...
05.02.2012 14:15
Ei minun mieli pahoitu,jos joku on eri mieltä.Harvemmin sitä sa
maa mieltä kaikki on kaikesta.
Itse olen kohta parikymmentä vuotta käyttänyt koirilla.Ja en,niin rikas en sentäs ole,että rahojani heittelisin ihan haaskuun urakalla :D
Tulokset puhuvat puolestaan.Tällä hetkellä mm.tuon viimeksin tulleen valeraskaudet(joita tuppaa useinmiten tulemaan) on homeopatialla pidetty hallinnassa,ettei ole vielä ainakaan leikkuuttaa tarvinnut.Eikä mitään kemiallisia lääkkeitä antaa.Tosin en noita käyttäisikään.
Plasebosta sen verran.Että ilmeisesti aika noteerattava plasebo onkin.On nimittäin Kennelliiton dopinglistalla...
Hevospuolelta myös on hyviä kokemuksia.Yksi osteopaattikin muistaakseni on homeopatiaan myös erikoistunut.
Ja onhan noita lekureitakin,niin ihmisten kuin elukoitten.
Mutta on miten on,jokainen tässäkin tavallaan.Itse kuitenkin olen tyytyväinen,jos voi yhdenkin kemiallisen lääkkeen korvata muulla,saati toimenpiteen.
Toki kaikki on harkittavia.Jos viimekädessä tarve vaatii,on pakko,niin ilman muuta koululääketieteen.
05.02.2012 13:40
Vimekädessähän ei tiedä,kun ei tunne.
Mutta itse kokonaiskuvan luetun perusteella en sanoisi välttämättä stressikoiraksi.
Tuo käyttäytyminen omistajaa kohtaa kyllä on myös stressikäytökseen sopivaa(ja strssiähän hyvin jo onkin),mutta kun kuulostaa,että koira vetää lähinnä tiettyyn tilaan vaan tietyssä tilanteessa.
Eli kuulostaa tilanne/tapaussidonnaiselta,joka yleensä on jonkun "trauman" tulos.Itsessään koiran ei tarvi olla stressikoira.
Ohjaajaherkkä voi mennä aika äärimmäisyyksiin,jos sitä on siihen nähden kohdeltu epäloogisesti.Varsinkin vielä jos on pehmeä koira.
05.02.2012 13:19
Koira on aina koira,joo.
Rullaa käytetäänkin myös silloin,jos on koira vähän turhan kuumana.
Tosin itse viimekädessä olen sitä mieltä,varsinkin jos puhutaan esim.hälyryhmän tasosta,että oli mikä oli,niin koira pitää olla joko A.sellainen,ettei sillä ole "mitään tarvetta" kiinni käydä ja/tai niin hyvin hallinnassa,ettei se millään muotoa "kuumene" niin,että on vaarassa käsille käydä.Tosietsinnöissä kun löydettävä voi käyttäytyä mitä merkillisemmin,jopa aggressiivisesti,jolloin malttia ja hermoa koiralta vaaditaan.
Mutta kun pohditaan,niin rullassa on se hyvä puoli,että se on hiljainen :D
Ei välttämättä niin kova paikka jollekkin löydetylle,kun haukkuva koira.Varsinkin jos on vielä iso sellainen.Siis koira.
05.02.2012 13:06
81 / 262