Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Joo,valintakysymys.Onhan noita rotuja,joita omistajat rasvaakin kauttaaltaan(karvattomia).Ja hienoilla voiteilla :D
    Mutta hupinsa kullakin.Kunhan hoitaa koiransa niiltä osin,mitä sitten kukin tarvinneekin,kunnolla,kun on kerran otettu.

ps.Tässä toinen linkki.Pitäis vissiin enemmän omistajien osata niitä koiriaan lukea.Ehkä tärkeämpää,kuin muitten koirien...
    http://www.youtube.com/watch?v=PHLnjiISsOo
  2. Noh,niin kauan kun on kyse koiran hyvinvoinnista,en minä sitä pahaksi katso tai turhaksi.Tyllihameet ja frakit on sitten eri juttu...
    Ja onhan se parempi,että koira pääsee kunnolla lenkille,kuin se,että tarttis sisällä kyyhöttää.Myöskin se,että jos varustus tekee sen,että voidaan pidemmät lenkit tehdä,niin mikä ettei.Toiaalta,onhan niitä ihmisiä,jotka kesähelteillä ajaa oikein paksukarvaiset klaneiksikin,niin miksei sitten koissuja voi vastaavasti pukea,jos tarve vaatii.Kenelle se mitäkin sitten onkin.
    Kyllä meillä koirilla on nuttuja.Pikkutirreillä pitkät haalarit kovilla pakkasilla,pienemmillä manttelit.Isoilla manttelit,ja sen mukaan laitettu päälle,minkä on karvansa puolesta tarvinneet.Ja samalla hoidetaan se näkyvyyspuoli eli nutuissa heijastimet tottakai jo itsessään :)
    Nyt on minulla eka koissu,jolla on myös tossut.On sellainen herkkävarvas,joka nostelee tassujaan siihen malliin,ettei tuon kokoluokan koiran parane sitä paljoa tehdä.Ehkä joku rotu juttu,kun aika paljon tiedän noilla tossuja käytettävän.
    Itse,enkä usko korienkaan :),haluavan ilmojen millään lailla estää kunnon lenkkejä.Oli sää mikä tahansa,niin kunnon lenkit meillä tehdään,varustukset vaan kummassakin narun päässä siihen malliin,että on mukavampi olla.Tossujalkakin viimetalvenakin(se pahuksen kylmä) veti normilenkit tossuineen.Ja paljon tyytyväisempi oli,jos ois kotiin joutunut kunnon lenkkeilyn ajaksi jäämään.

Ja koirattomilta on tullut paljon palautetta :) Kovasti ihastelevat,kun on koirillakin nutut kovilla pakkasilla,eikä vaan omista hoitaneet omaa lämmitystään.

Elekielestä sen verra,että tuo päävarustus voi sitä muuttaakin.Tuskin muu varustus ihmeemmin.Toisaalta mitä merkitystä,kun harvemmin tuolla lenkeillä koirat yksinään ja keskenään liikkuvat ja kommunikoivat :D

ps.Noilla pipopäillä olen kuullut,että niillä on niin herkät korvat,että paleltuvat,siis pahasti.En tiedä,onko korva-aines jotenkin ohuempaa vai miksi.
    Mutta lekurit on noita paleltumia nähnyt,kissoilla vielä enemmän.Myös tassuista.

Vaikka koirat ei näytä yleensä palelevan,sanan siinä merkityksessä,niin kyllä nekin kylmää saavat.Varsinkin lyhykarvaiset.Ikänsä sitten kun on kylmyydelle altistettu,niin eipä sitten ihme,jos vanhuuden kankeus tulee nopeammin ja paikkoja kolottaa aikaisemmin.Nih :D
  3. Mäkin leikkaan noitten kasvattien kynnet ihan sylissä eli siis pikkupennut tokkiinsa.
    Myöskin olen suositellut,kun täältä lähtevät.Kun on kätevä tapa ja jo ohjeistettu.
    Isot pennut täällä leikannut samoin,mutta ohjeistanut,että ehkä kannattaapi opettaa pois sylistä :D
    Itse olen opettanut kyljellään leikattaviksi tai seisaallaan.Pitkään ole leikkuuttanut seisooltaan vaan(tyyliin hevosen kavioitten hoito),kun teen sen vaan ulkona,kun näen paremmin(tummakyntiset),eikä tarvi siivota jälkiäkään :D
    Tosin pikkukoirat aina sylissä.

Ostopennut totutan niin,että alussa pätkin,kun on vähän väsähtäneitä.Sitten pikkuhiljaa vaikka kesken leikin.Ja kun hommat on hoidettu,niin nanna päälle.
    Kerran viikossa sitten käyn pennusta lähtien kokonaan läpi,ihan vaan kaikenlaiseen tottumisen takia.Ja aikani kuluksi käpälöin :D
    Jos jotain on,niin tarttuu haaviin ja nopeampi puuttua.
    Kynnet leikkuutan kerran viikossa.Kun on tyyppivika kaikilla(sama kuin omistajalla o_O ),että kasvaa niin hitosti.Eikä mitään eroa ole ollut kaupunkikoiriin tai tänne syrjempään.

Ja ei ole ollut mitään ongelmia.Kaikki teen,mihin ei lekurin puukkoa tarvi :D

Kivusta sen verra,että osaltaan rotujuttu.Toisilla roduilla korkea kipukynnys(aikoinaan jalostuksessa ollut oleellinen),eikä kovin helposti päälle näy mitään.Ei näytä sitä,eikä "näy" oirehtivan.
    Ei ole omistajan kannalta kiva juttu.Ulkoiset sentään huomaa,kun säännöllisesti läpi käy,mutta muuten ei välttämättä ihan heti.
  4. Edellinen viesti siis tuolle taiteilija nimimerkille.Pomppii viestit välillä taas kun aropuput.