Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Joo varmaan,jos on saaneet kauankin oma-aloitteellisesti ennenvanhaan pyöriä varsinkin eli ilman varsinaista säännöllistä tyypin muodostumista.
    Mutta lisää vaan prosentteja.niin jos saataisiin kaikki pihalla pysyviksi itsestään :DDD

Minulle tulee tuosta rodusta mieleen kaanaankoira.Tosin vaan ulkonäöllisesti.Luonteet on sitten ihan erityyppisiä.
  2. Kyllä ihan hikihatussa yrittelen,että tuonikäinen jo osaisi meillä käyttäytyä.Ei muuten,muta mahaliidosta kun en itse oikein pidä :D

Meillä koirat saa pannan silloin kaulaan kun pentu on haettu.Ja hihna.Koska matkalla voidaan joutua pysähtymään.
    Jos ei tarvi,niin panta jää kaulaan heti ja sitä pidetään alussa koko ajan.Hihnakin on heti käytössä,miten sen muuten voisi viedä ulos,paitsi pihalle.Tosin sielläkin,kun mennään vaan opettelemaan sisäsiisteyttä on useinmiten,ettei pikkukaveri muuta puuhaa heti keksi.Toisin sanoen,noista ei numeroa tehdä.

Kauniisti liikkuminen aloitellaan suht heti.Ja meillä se lähtee niin,kontaktilla.Koira opetetaan ottamaan kontaktia,palkitaan siitä ja kannustetaan.Ja tuota siis harjoitellaan kunnolla jo ihan kahdestaan,samoin kuin oikeaa paikka liikkua.Pääasiassa näillä mennään ja siihen pyritään.
    Erittäin harvoin käytän pakotteita tai kieltoa,vaan siitä lähdetään,että kun väärää käytöstä ei kannusteta,niin se loppuu.Tosin kuten sanoin,joskus tarvittaessa pakote myös käytetään tai kielto.Yleensä sitten vasta,kun koira tietää mitä pitäisi tehdä,kunnolla.
    Oma määrätietoisuus on tärkeä.Se tehdään,mikä päätetään.Mitään numeroa ei mistään nosteta,ja "hihojen" polttaminen on täysin pannassa,siis itseltä.Eli siis rauhallinen ja määrätietoinen tominta ja vaatimukset.
    "Johtajuus" aletaan rakentamaan heti mahdollisimman vahvaksi,phja sillä,että opetetaan kaikki mahdollisimman hyvin,(motivoidaan) yksilölle parhaimmalla tavalla,ja myös vaaditaan.Meillä kuuluu myös kunnon kieltosanan opettaminen repertuaariin.Se opetetaan hetikohta ja kunnolla ja se on täysin ehdoton.
    Ja mitä paremmin tuon suhdepuolen saa kuntoon,niin se on vahva apu myös kaiken elämäntaipaleella uuden opettamisessa,kuin myös ylläpidossa.
    Itse käytän ruokapalkkaa hyvinkin paljon,koska mieluimmin lähden kunnon motivoinnista,kuin pakotteista ylipäätään.Toki muutakin motivaationa on,yksilön mukaan.Myöskin aikuisia koiria palkkaan ihan normielämänkin jutuista välillä makupaloilla.Kivaahan se niille on :D
    Tänään viimeksi oli hyvä paikka muistutella,kuinka paljon on kivampi äiskän kaveri olla,kuin lähteä vapaana kissan perään :D eli kumpi kannattaa enemmän kissan perään lähtö ja hyvin ikäväksi heittäytyvä mamma vai mukava mamma namipaloilla...
  3. Siis otetaas nyt alusta? Oletko vai et hakenut pennun paikanpäältä?Miltä siellä näytti?Koirat?Millaisissa oloissa ym.Jos ne oli,niinkuin normaalistikkin siellä ovat,niin olet tietoisesti valinnut paikasta,millainen se sitten olikin.
    Jos taas oli ostohetkeä varten tehty tahallisesti selvästi"fiksauksia" väärän mielikuvan luomiseksi,niin silloin voi ajatella huijausta eli koira myyty väärin.

Se sitten taas,jos et ole mitään kysellyt tai ottanut ylipäätään selvää,niin on oma mokasi.Ainoastaan,jos myyjä on pimittänyt oleellisia tietoja kaupan kannallta tai valehdellut,niin kaupan voi purkaa.

Minun tietääkseni vain yhdellä rodulla vaaditaan rekisteröintiin luonnetestit vanhemmilta.Eli kiinnostaisi tietää nyt,mikä rotu on kyseessä...
    Koska silloin voi sanoa,onko kyse oikeasti siitä mitä on sanottu.Jos siis syy rekkaamattomuuteen on luonnetestien puute.
    Rekisteröinnistä sen verran,että itse et voi missään tapauksessa yleensäkään pentua rekisteröidä,vaan se on kasvattajan tehtävä ja koko pentue kerrallaan.
    Ja kennelliiton alaisen kasvattajanhan kuuluu aina rekata pentue ja tehdä vain siis rekattavia pentueita.

Ja luonnetestistä sen verran.Se on aivan sama millainen tila kelläkin on luonnetestin kannalta.Luonnetesti on virallinen,jonka tekee viralliset luonnetestituomarit niille varatuilla kentillä.Kenenkään kotona niitä ei tehdä.

Eli jos sinua on selvästi huijattu/valehdeltu ym.oleellista kaupan kannalta,niin kaupan purkuun on mahdollisuus.Jos taas tällaisesta ei ole kyse,niin aika vaikea saada sitä puretuksi,ellei siis mitään selkeää syytä ole purkaa kauppa.
  4. Siinä olen samaa mieltä,ettei aikaa aina ole.Mutta yleistää ei kuitenkaan voi.Kuten sanoin,ennenvanhaankin aikaa oli.Kun oli/on halua ja pätevyyttä...

Tuo arkitoko taitaa nyt olla joku "uusi juttu".Nykypäivänähän on kaikkea vänkää väännetty,on rallitokoa,agitokoa mitä milloinkin.En tiedä mitä kukin arkitokossa tekee,kenttiä ja kouluttajia kun on maailma pullollaan.
    Mutta tottelevaisuuskoulutuksen jo selitinkin ;) Filosofiasta en tosin mitään tiedä,vaan ihan tarkoituksesta.
    Mutta tietty miten kukakin ajattelee.Voihan sitä ajatella niinkin,että esim.pelastuskoirien tottelevaisuuden opettelu on vaan temppujen tekemistä...Eli ko.toiminta on osaltaan pelkää temppujen tekemistä,jaa-a...:D

"Koomista kyllä..." Koomisesta en tiedä,mutta näkeehän noita koiria ihan yksityisten ongelmakoirakouluttajien(kin) jäljiltä,joille ei ole toivottua tulosta tullut.
    Eli voisikin sanoa taas kerran,että se,että jos joku ei osaa jotain asiaa tehdä oikein tai käyttää hyödykseen,ei tarkoita sitä,että ko.asia ei toimikkaan ;)
    Ja ei,niin ihmeellistä taikakenttää ei ole vielä keksittykkään,että pelkästään siellä koira oppii suoritusvarmuuden jokapaikassa tai päästään pelkästä sillä tuloksiin kauttaaltaan ;)

Niin ja vielä sen verran.Kyllä itse hieman myös erottelisin tassun antamisen ja haunkin ideologialtaan toisistaan.Ehkä hieman on eri tarkoitukseen alunperinkin luotu.Tosin täytyy sanoa,tassun antamisesta tai sen ideologiasta en pahemmin tiedä.Minulla kun yksikään koirista ei ole tassua osannut antaa...
  5. Ei tainnut olla minulle viesti(kö?),mutta vastaan.

Ei varmaankaan kukaan ole sanonut,että siedätys on ainoa tapa.Lähinnä oman mielipiteensä,joko tähän tapaukseen tai yleensä.
    Sellainen sanontakin on,että konstit on monet,sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki...

Toi mitä kysyit,on tavallaan ja osa siedätystä.Siinähän myös muutetaan koiran asenne tiettyyn suuntaan.Mutta tehdään pitkällä tähtäimellä tietystä syystä.
    Yleensähän on silloin kyse niin pahoista tapauksista,että ne ei pysty toimimaan läheisesti millään muotoa,joten pitää aloittaa toiminta kaukaa ja kiinnittää huomioita myös yleisesti koiran kanssa olemiseen (johtajuus ym.).
    Se sitten,jos ei ole niin pahoista kyse,voi laittaa mutkia suoremmaksi.MUTTA,taas muistettakoon,että sitten on hyvä osata arvioida tapaus oikein,ettei siinäkin mennä ojasta allikkoon.Koska jokainen väärintehty tai väärään tulokseen päätynyt lopputulos vie takapakkia.

Toisin sanoen,tuota voi sanoa jonkin sortin siedätyksen loppuvaiheeksi,josta alkupää on jätetty pois.
    Se sitten tulisiko toimimaan,niin enpä lähtisi sanomaan itse,koska tapausta en henk.kohtasesti tunne,viimekädessä syitä,resursseja valmiuteen ym.