Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai muuten tietoa sijoituskoiran sopimuksen purkamisesta nimenomaan vastaanottajan näkökulmasta? Nyt on sellainen tilanne tullut vastaan, etten kestä enää epäjohdonmukaista ja sekavaa ohjeistusta kahden "omistajan" taholta, jotka vielä kesekenään tappelevat eivätkä pysty sopimaan mistään käytännönasioista enää.
Haluaisin lunastaa koiran omakseni, mutta nyt nämä omistajat vaativat myös kulukorvauksia näyttely yms. kuluista, jotka sopimuksen mukaan kuuluivat heidän maksettaviksi. Eli joutuisin koiran lunastaessani maksamaan monia satoja euroja enemmän kuin mitä pennunhinna ja vakuusmaksun erotus olisi.
Kysymys kuuluukin, että pitääkö minun maksaa näitä kipurahoja vai kuuluuko minun maksaa vain pelkkä pennun hinnan ja vakuusmaksun välinen erotus?
Koiran sijoitussopimuksen purkaminen
27
9081
Vastaukset
- Pienivinkkinen
Tee niin, että sano, "Olen kyllästynyt noin mahdottoman erimielisiin ja keskenään tappeleviin sijoittajiin enkä jaksa teidän tappeluanne enää seurata, siitä kärsin minä enkä siedä sitä yhtään tipan tippaa enkä päivän päivää enää. Hakekaa pentunne pois kokonaan viekää minkäs tykkäättekin mikäli ikinä pääsette mistään keskenänne yksi mielisyyteen - ja tuokaa rahani pois, plus se on muuten sitten koko koiran täällä hoidossa oleskelun ajalta hoidosta ja ylläpidosta 25 egeä päivä. Jos olette eri mieltä, nähdään oikeudessä. Jos näette koiraa koskaan enää, käy siinä miten tahansa. Koirahan voi vaikka karata..."
Luulen, että sopu löytyypi.- tule sitten jälkipuintia varsinkin jos 2 jo kinaa valmiiksi.
Helpointa kun saat heti neuvot kunnolla, asianmukaiset paperit sieltä ym. Ja kyllähän niitä puretaan, ei se tavatonta ole, yleensä kyllä yhteisymmärryksessä. Mutta kysy neuvot, ei tule sitten vastuukysymyksiä jälkikäteen.
kennelliiton sijoitussopimuksessa sanotaan, "että vastaanottajan (koiran haltijan) purkaessa sopimuksen, koira palautuu kasvattajalle ja vakuusrahaa ei tarvitse palauttaa. Osapuolet voivat milloin tahansa YHDESSÄ sopia, että koiran haltija lunastaa omistusoikeuden kokonaan kasvattajalta maksamalla jäljellä olevan vakuusmaksun ja pennun hinnan erotuksen".
Kuulosta kinkkiseltä purkaa sopimus hyvässä yhteisymmärryksessä niin, että koira jäisi teille ilman lisäkustannuksia. Mikäli kasvattaja ei halua luovuttaa pentua teille (edes maksamalla se puuttuva väliraha) ennen kuin se sovitut pennut/pentueet kasvattajalle tehnyt, niin käsittääkseni hänellä on siihen oikeus. Ainoana sopimuksen purkukeinona on luopua koirasta ja menettää vakuusraha. Mutta kannattaa ehdottomasti keskustella kasvattajien kanssa.
Ainahan asian voi viedä oikeuteen, mutta kun sopimus on allekirjoitettu, niin silloin se on myös hyväksytty molempien osapuolien taholta.- olli43
jos kerran koiralla kaksi virallista omistajaa on molempien allekirjoitettava sopimus jos ostat koiran itsellesi ja tuossa tilanteessa ei näytä mahdolliselta.Palauta pois ja ilmoita Kennelliittoon miksi palautit kyseisestä Kennelistä ottamasi sijoitus pennun.Kennelliitto kyllä seuraa jos tulee valituksia samasta Kennelistä se puuttuu asioihin.J atästä lähtien kaikkien sijoituspennun ottajien kannattaisi ottaa pentu sieltä jossa on vain yksi rekisteriin merkattu omistaja sille.Ei tule vääntöä sillä vain sen antamia ohjeita pitää kuunnella ei muiden.
Oletko muuten tarkistanut,jotta kyseisellä pennulla on Kennelliiton rekisterissä kaksi omistajaa jos ei niin silloin helppo sinun kannalta sillä seuraat todellakin vain REKISTERISSÄ olevan omistajan ohjeita ja toiselle isket luurin korvaan. - Tietävä kokenut
olli43 kirjoitti:
jos kerran koiralla kaksi virallista omistajaa on molempien allekirjoitettava sopimus jos ostat koiran itsellesi ja tuossa tilanteessa ei näytä mahdolliselta.Palauta pois ja ilmoita Kennelliittoon miksi palautit kyseisestä Kennelistä ottamasi sijoitus pennun.Kennelliitto kyllä seuraa jos tulee valituksia samasta Kennelistä se puuttuu asioihin.J atästä lähtien kaikkien sijoituspennun ottajien kannattaisi ottaa pentu sieltä jossa on vain yksi rekisteriin merkattu omistaja sille.Ei tule vääntöä sillä vain sen antamia ohjeita pitää kuunnella ei muiden.
Oletko muuten tarkistanut,jotta kyseisellä pennulla on Kennelliiton rekisterissä kaksi omistajaa jos ei niin silloin helppo sinun kannalta sillä seuraat todellakin vain REKISTERISSÄ olevan omistajan ohjeita ja toiselle isket luurin korvaan.vaikeeta kun kennelliitto EI saa kertoa koirien omistajien nimiä, vain viranomaispäätöksellä kyseisiä tietoja luovutetaan.
Poikkeuksen muodostavat eläinlääkäreille tai eläinsuojiin tulevat pelastetut koirat joilta löytyy mikrosiru. - tiedoksvaan
Tietävä kokenut kirjoitti:
vaikeeta kun kennelliitto EI saa kertoa koirien omistajien nimiä, vain viranomaispäätöksellä kyseisiä tietoja luovutetaan.
Poikkeuksen muodostavat eläinlääkäreille tai eläinsuojiin tulevat pelastetut koirat joilta löytyy mikrosiru.kyllä ne kertovat, kun jos nimillä kysyy, onko koiralla omistajia merkitty kaksi ne ja ne, niin kyl maar liitosta vastaavat juu tai ei.
Ensinnäkin,taaaas kerran,kun näitä sopimuksia tehdään,niin KAIKKI paperille.Niin silloin on aika vaikea saada normijärkisten ihmisten ongelmia aikaan.Ja se tietenkin pitäisi olla selvää,että jos/kun saa/ottaa sijoituskoiran,niin kannattaa hyvin tarkoin miettiä,onko sitä suurinpiirtein kaikessa mahdollisessa koira-asioissa samoilla linjoilla.Jos ei ole,niin ei sitä pentua kannata ottaa.Ja ihan sama luovuttajan kannalta.
Mitä sekavaa ohjeistusta olet saanut?Mistä käytännön asioista ei pysty sopimaan?Kaikki mitä on paperilla,on sitovaa.Siitä kannattaa lähteä.Jos jotain epäselvää on,niin ihan yksinkertaisesti ota se puheeksi luovuttajien kesken.Mutta kuten sanoin,paperilla oleva on sitovaa.
Sijoitussopimuksen purkaminen ei ole ihan vaan "tosta vaan" juttu.Yleensä lähdetään siitä,että jos yksipuolisesti se halutaan purkaa,niin pitää olla melkoisen hyvät syyt.Lähinnä niin,että jompaa kumpaa tai koiraa tavalla tai toisella asiassa "vahingoitetaan".Se sitten,jos sopimus purataan yhteisesti,onkin jo simppelimpi juttu.
Jos mainitsemasi kulut on sovittu luovuttajan/luovuttajien puolesta maksettavaksi,niin sinun ei tarvi niitä maksaa.MUTTA,jos asiaa EI ole paperiin merkitty,niin silloin ei ole kuin sana sanaa vastaan...
Eli kysymykseesi vastaten,riippuu miten on sovittu.Jos on vain suullisesti,niin se on ihan siitä kiinni,hoitaako luovuttajat asian niin kuin on sovittu,eli hyvä etiikka pelaa.Mutta,jollei ole edes ulkopuolista todistajaa tuon asian suhteen,niin yhtä hyvin voi toinen osapuoli väittää muuta,ja pyytää nuot kulut.
Jos taas asiat ON paperiin laitettu,niinkuin olisi pitänyt,niin mitään ongelmaa ei ole,vaan niin pitää tehdä miten paperissa lukee.
Jos katsot jotain epäselvää olevan,niin ota yhteys kennelpiirisi kennelneuvojaan.Häneltä saa tietoa,ja jossain tapauksissa hän toimii myös sovittelijana asioissa.- null
Itselläni on 2v.uroskoira sijoituksessa,ja nyt on ilmennyt kasvattajan kanssa ongelmia...Ja tyhmyyttäni en tehnyt kuin suullisen sopimuksen.
Jos nyt jälkeenpäin vaadin sopimuksen tekoa,miten monta näyttelyä kasvattaja voi vaatia meitä käymään? Takana niitä jo 15 ja yksi astuminen.
Entä onko oikein,että hän on ilmoitellut kyseisiin näyttelyihin meitä ja minä olen joutunut maksamaan kaikki yksin? Auttakaa!!!!- 19+4
Yksipuolisesti jos haluaa sopimusta lähteä purkamaan niin koiran palautus on ainoa vaihtoehto . Kannattaa yrittää vielä jutella kasvattajan kanssa .
Null : Jos sinulla ei ole minkäänlaista sopomusta koiran sijoittamisesta ja koiran paperit eivät ole sinulla eikä koira ole sinun nimisissäsi niin et voi muuta kuin ottaa tästä opiksesi . Kasvattajahan voi vaatia ihan mitä tahansa ja niin pitkään tahansa kuin mielii ...eli sinullakin koiran palautus taitaa olla ainoa vaihtoehto . jos taas koira on sinun nimissäsi ja paperit on sinulla niin suu auki ja sano ettei enää että nyt riittää .
Jos kasvattaja on teitä ilmoittanut näyttelyyn niin on hänen täytynyt myös ne maksaa koska näyttely maksetaan ilmottautumisen yhteydessä ...eli jos olet itse ollut maksajana niin olet kyllä ollut tietoinen näistä ja olisit voinut sanoa että koira voi mennä mutta että et sitä itse maksa . Kannattaa sinunkin jutella kasvattajan kanssa ja kysyä häneltä mitä hän on ajatellut . - sijoituskoira ollut
Nyt kipinkapin sopimaan asiat myös kirjallisesti sijoittajan kanssa. Ei se ole myöhäistä vieläkään. Hoida asiaa mieluummin sähköpostitse kuin puhelimitse.
Kuulosta todella oudolta kuviolta. Minulla on ollut yksi sijoituskoira, toistakin harkitsin taannoin, ja kyllä se on kasvattaja ihan rehdisti ilmoittanut maksavansa kaikki tutkimukset ja näyttelykulut, joihin hän itse koiran haluaa viedä. Tähän kuului siis terveystutkimukset, luonnetestit, näyttelyt, trimmaukset ym. Kasvattaja myöskin hoiti nuo näyttelyhommat, eli jos en itse päässyt paikalle, niin hän kyllä järjesti koiralle kyydin ja esittäjän.
Omalle vastuulleni jäi vain hoitaa koiraa ja kouluttaa. Maksoin itse peruskulut, ruoat, vakuutukset ja eläinlääkärit muilta osin kuin jalostukseen liittyvissä asioissa. Enkä maksanut minkäänlaista vakuusmaksua, tosin sijoittaja oli tuttu pitkän ajan takaa, eli luottamus ongelmia ei ollut.
Saman tyyppisillä ehdoilla, toinenkin olisi tullut, mutta päädyin sitten kuitenkin ostamaan pennun ihan selvällä rahalla kokonaan itselleni.
Aloittajalla on todella erityyppinen tilanne, ja mielestäni aloittaja on myöskin epäreilu kasvattajaa kohtaan. Hän haluaa purkaa sopimuksen, eikä halua korvata kasvattajalle esimerkikis näyttelyilmoituskuluja lainkaan. Ajattelikohan hän sitten, että maksaa vain erotuksen ja ottaa hyödyn itselleen. Eihän tuollainen ole lainkaan reilua, eikä kai kovin normaali ihminen edes ajattelisi sen olevan sitä. Jos koira olisi lupaava jalostukseen, eikä ole syytä, miksi sitä ei siihen käytettäisi, niin totta kai kasvattajaa harmittaa. Sijoitussopimus on ihan hyvä ja toimiva, kun niitä solmitaan reilusti ja niin, että molemmat osapuolet todella ymmärtävät mitä se tarkoittaa. Jos tällaiseen ryhtyy, pitää osata tehdä yhteistyötä. Jos yhtään epäilyttää, ei kannata ryhtyä, vaikka se ostopentu olisikin silloin kalliilta tuntuva hankinta.
- allekirjoitit?
Oliko koira uros vai narttu? Jos narttu niin luulisi sinun jaksavan odottaa se yksi pentue mikä yleisimmin täyttää sopimusehdon? Jos koira oli uros niin oliko sopimuksessa kuinka monta astutusta? Muuten tosiaan joudut joko maksamaan kovan hinnan tai palauttamaan rakkaan lemmikin. Jos sopimuksessa on joku ehto koska omistusoikeus siirtyy sinulle ja sijotusmaksu palautetaan kannattaisi jaksaa odottaa siihen asti.
- hankalaa joskus
Ei käy ilmi mistä ne kinastelut on alkaneet?Sioitussopimuksessa on kaikki hedot kirjattu aika tarkasti,mutta kun niistä lähdetään poikkeuksia tekemään,kannattaa miettiä mihin on ryhtymässä.Näyttelymaksutkin sieltä selviää,ne maksaa kasvattaja jos haluaa siellä käyttää,omat ilmoituksesi maksat itse.Nämä on niitä asioita joissa koirista paljon riidellään.Pienenkin poikkeuksen tekeminen siihen sopimukseen vaatii sioitukseen ottajalta harkintaa,saati sitten että jätetään kaikki paperityö tekemättä,niin työn takana on siitä selvitä.Se kysymyksessäsi oli epäselvää kinataanko mielipide eroista,vai asiasta.Ei sellaisia ajatusmaailman eroja missään ratkota.Kyllähän kasvattajakin pian laittaa lisäyksen näyttelymaksujen maksajasta,jos se siellä paperissa on ja sinun nimi alla eipä siinä paljon harmittelut auta.MIETTIKÄÄ SIOITUSKOIRAN OTTAJAT.Silloin kun kaikki on hoidettu oikein ei se mikään huonokaan vaihtoehto ole.
- Minulle riitti...
Älkää ottako sijoituskoiraa ellette ole valmiita panostamaan aikaa ja rahaa.
Itsellä tuli nyt juuri mitta täyteen erään koirani sijoitusperhe vaihtuu toista kertaa, päätin myydä kokonaan koska esim ruokintaohjeiden noudattajättäminen aiheuttaa koiralle pahaa ripulia sijoituksessa (vehnäallergiaa) , mistä sitten syytellään minua kun paikat ovat paskassa.. Eikä koiraakaan ole älytty lenkittää useammin. Tilanne on vastaanottajan puolelta ollut ainakin meillä jo kolmesti miltei sietämätön..
Mahdanko ikinä enää sijoittaa ainoaakaan koiraani..- Omistautunut koti
Itselläni on sijoitusnarttu. Monesti tuttuni kysyvät että eikö ole rankkaa kun kasvattajalla on niin tarkat ohjeet ja vaatimukset? Vastaan aina että ei ole.
En ollut suunnitellut sijoitusnartun ottamista, mutta kun kasvattaja kysyi jos olisin asiasta kiinnostunut niin suostuin koska haluan avustaa kyseistä kasvattajaa hyvässä työssään. Minusta jokaisen sijoituskoiran ottaja pitäisi ajatella asiaa juurikin näin. Jos ottaa sijoituskoiran vain halvemman hinnan takia saa ihan syyttää itseään jos ei tilanne miellytäkään myöhemmin. Sijoituskoirahan on kyseisen kasvattajan tulevaisuutta, tietenkin siitä on pidettävä täydellisesti huolta! Oma kasvattajani on todella mukava yhteistyökumppani ja on aina yhtä kivaa kuulla kehuja hyvästä koiranhoidosta. On jopa sanonut että toivoo että kaikki kasvattinsa omistajat olisivat kuten minä :)
Kyllähän se vie aikaa kun itse näytän koiraa näyttelyissä, plus näyttelykurssit ja aika mitä pitää panostaa näyttelykouluttamiseen yms. Mutta minusta olen saanut siitä kivan harrastuksen ja herrastuskavereita (meitä on aika iso joukko saman kasvattajan koiria ja omistajia). Ja upean koiran, koska kuten aiemmin sanoin, siitokseen kelpaa vain täydellinen ;)
- 17+20
Hyvä että myit kokonaan koska eihän allergista koiraa pidä jalostukseenkaan käyttää .
Etköhän vielä sijoita :) itselläni omat ja yksi sijoitus koira ja kasvattajan kanssa melkein päivittäin jotain turistaan :D Käytän koiraa mielelläni näyttelyissä ja kuuntelen kasvattajan mielipiteen asioihin joskin myös sanon omani :) Riitaa ei ole tullut kun kunnioitus ja luottamus on molemminpuolin kunnossa . - daria
Hm, asia on hiukan kaksipiippuinen ap:n kannalta.
Sijoitussopimuksessa kun ei oikein ole porsaanreikiä,joten ainoa vaihtoehto on oikeastaan luovuttaa ja antaa koira pois saamatta vakuusmaksua takaisin.
Meillä on sijoituksessa narttu, joka otettiin oman koiran kaveriksi.
Alku oli tosi hankalaa, sisälle pissailua (vaikka olen päivät kotona ja meillä on iso ok-talon piha koirien käytössä), asunnon hajoittamista, toisen koiran dominointia jne.
Mietittiin silloin sopimuksen purkamista, mutta se kärjistyi tuohon ettei saada vakuusmaksua takaisin (kyseessä kallis tuontikoira, joten vakuus oli 500e:n pahemmalla puolella), olisimme siis saaneet vähemmän laadukkaan koiran oman tyttömme kaveriksi ja jopa halvemmalla.
Minä pidin pääni ja niin vain tämä sijoitusneito oppi tavoille :).
Se, miksi otimme tältä kasvattajalta/maahantuojalta toisen koiran johtui siitä että olemme saaneet tukea ja apua näyttelyihin ja kokeisiin ja myös perusasioihin, vaikka meillä kummallakin on ollut koirakokemusta jo vuosien ajalta.
Ja toiseksi kasvattaja on niin hervottoman hauska ja mukava, että mielellämme olemme enemmänkin tekemisissä hänen kanssaan :).
Mutta, kyllä tuon sijoitussopimuksen purkaminen on tehty ihan liian vaikeaksi vastaanottajan kannalta.- Koiran etu ensin!
Minkälainen sen sitten pitäisi olla?
Ajatelepa pari kertaa mitä siitä tulisi, jos huippukoiran saisi ottaa sijoitukseen ilmaiseksi, ja palautella niitä sitten kun sattuu kyllästymään tai siis ihan pentu pissimään lattialle. Kuinkahan monessa paikassa se koiraparka joutuisi kasvamaan?
Kyllä tässä on ajateltu koiran etua, ettei niitä nyt oteta sijoitukseen halvalla ja palautusoikeudella, vaan vastaanottajaperhe todella on sitoutunut hoitamaan koiran hyvin.
Itse olen harkinnut oman koirani pentueesta yhden sijoittaa - en vaan tiedä uskallanko.
- pma on oma
Ikinä en sijoituskoiraa ottaisi. On todella harvoja tapauksia milloinka kaikki mennyt ok, yleensä riitaa tulee jostakin. Ystävälläni oli sijoitusnarttu jolla piti teettää kolmet pennut ja sitten koira siirtyisi ystävälleni. Takuusumma oli 500 euroa. Harva sijoituskoiranottaja ajattelee paljonko kasvattaja koiralla tienaa.Hulppeasti. Raha ei ole tämän stoorin pääpointti. Ystäväni koiraa ei saatu kantavaksi viiteen ikävuoteen mennessä. Kasvattaja uhkasi ottaa koiran itselleen ja myydä eteenpäin ellei ystäväni maksa koirasta 800 euroa. Ystäväni maksoi summan koska ei halunnut luopua perheenjäsenestä. Ja pyhästi vannoi ettei enää milloinkaan sijoituskoiraa ota. Oma on oma!
Kyllä niitä on ihan useita pikemminkin.Se on vaan siitä kiinni,että tervejärkiset ihmiset niitä tekevät ja kumpikin tietää mitä tekee,ja ottaa tietenkin ensin kunnolla selvän.Ja kaikki vaan paperille.
"Harva sijoituksen ottaja..." Miksi pitäisi?Kateudestako?Eiköhän moni ottajakin koiraa halajaa ihan rahapoliittisessa mielessä...
Ystäväsi tapaus on aika kummallinen,jos oikeasti noin on.Jos normaali sijoitussopimus on tehty (näkemättähän ei tiedä,mitä ovat keskenään huseerannet),niin koira olisi kuulunut vastaanottajalle siihen hintaan,mihin oli kaupanyhteydessä kirjattu,jos/kun sijoitussopimusaika on mennyt umpeenJa sillä selvä.
Normaalisopimus on 1-2 pentuetta.
Tässäkin on taas sanottava,että itse asia ei ole huono vaan siksi,että siinä vaan jotkut toimii väärin tai huolimattomasti...
- oma on oma1
Stoori on tosi. Kyseinen kasvattaja sijoittaa narttuja periaatteella takuusumma kolmet pennut. Sopimus purkautuu kun narttu täyttää 8 vuotta. Uroksilla vastaava sopimus on takuusumma 5 astutusta. Minä nimitän tätä rahastukseksi. Onneksi en ole törmännyt muihin vastaaviin soppareihin, yleensä olleet inhimillisempiä. Mutta oma on oma jo pennusta alkaen.
- uskomaton soppari
kasvattajaa,et ehkä halua kertoa?Mutta mielenkiinnosta kysyn rotua?Kyllä on kummalliset sopparit,ei muuta ku ilmotus kennolliittoon!
No sitten kasvattaja löytää aina tyhmät ja asioista selvää ottamattomat pennuntahtoojat,jos tuollaisia soppareita pystyy tekemään...
Koska tuo lasketaan kohtuuttomaksi.Kennelliiton nykyinen soppari on 2 pentuetta.
Tuo 8 vuotta on pitkä takaraja ja 5 urokselle on aika paljon,ellei takuusumma ole tosi pieni.
Mutta niinhän se sanontakin on,hullu ei ole se,joka pyytää vaan se joka suostuu...- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
No sitten kasvattaja löytää aina tyhmät ja asioista selvää ottamattomat pennuntahtoojat,jos tuollaisia soppareita pystyy tekemään...
Koska tuo lasketaan kohtuuttomaksi.Kennelliiton nykyinen soppari on 2 pentuetta.
Tuo 8 vuotta on pitkä takaraja ja 5 urokselle on aika paljon,ellei takuusumma ole tosi pieni.
Mutta niinhän se sanontakin on,hullu ei ole se,joka pyytää vaan se joka suostuu...Korjaan vähän edellisen tietoa.
Se on yksi pentue,jos sääntöjen mukaan mennään.Vuosia sitten siellä luki erikseen : yksi pentu on pentue, enää sitä ei ole.
Kaikki lisäykset tuohon on erikseen tehtävä,mutta ne ei saa olla kohtuuttomia vastaanottajalle isoisoäiti kirjoitti:
Korjaan vähän edellisen tietoa.
Se on yksi pentue,jos sääntöjen mukaan mennään.Vuosia sitten siellä luki erikseen : yksi pentu on pentue, enää sitä ei ole.
Kaikki lisäykset tuohon on erikseen tehtävä,mutta ne ei saa olla kohtuuttomia vastaanottajalleNykyisessä on mainittu lisäehdoissa tuo kaksi.Ennen sitä ei mainittu.Eli käytännössä hyväksytään kaksi,käytännössä.
- tosi stoori
Kyseessä kääpiökokoinen terrieri. Kukaan ei ole ottanut yhteyttä Kennelliittoon koska kasvattajan kanssa on pysyttävä väleissä tai hän tulee hakemaan koiran pois. Tietty haltijalla on mahdollisuus lunastaa koira itselleen kulloinkin sovittavalla summalla. Olen kysellyt koiraihmisiltä soppareista ja kyllä tänä päivänä monellakin on ehtona narttu takuusumma kahdet pennut ja uroksilla takuusumma 3-4 astutusta. Mennä vuosina ehdot olivat toiset mutta nyt taas kun ihmisillä on rahaa ja pentujen hinnat pyörii 1000 euron paikkeilla niin hyötyajattelu on tullut mukaan kuvioihin. Sääli!
"Kukaan ei ole ottanut..." Mistä noita oikein tulee...
Ei kasvattaja koiraa voi pois ottaa miten tykkää,pelkästään todistettavasta sopimusrikkomuksesta tai eläinsuojelullisesta syystä.
Mennä vuosina kennelliiton sopparissa oli yhdet pennut,nyt kahdet.Kaikki tosin ei kaksia ota edes nytkään.
Ja hyötyajattelua on sekin,että jokusellakin sijoituskoiran kyseliällä on suurin pointti sillä saada ilmainen tai halvempi koira.Noinkin voi asian nähdä...- usko vaan
molossi kirjoitti:
"Kukaan ei ole ottanut..." Mistä noita oikein tulee...
Ei kasvattaja koiraa voi pois ottaa miten tykkää,pelkästään todistettavasta sopimusrikkomuksesta tai eläinsuojelullisesta syystä.
Mennä vuosina kennelliiton sopparissa oli yhdet pennut,nyt kahdet.Kaikki tosin ei kaksia ota edes nytkään.
Ja hyötyajattelua on sekin,että jokusellakin sijoituskoiran kyseliällä on suurin pointti sillä saada ilmainen tai halvempi koira.Noinkin voi asian nähdä...Uudelleen , se sanoo meinaa sopimus 1 pentue
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551172
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1511141Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601075Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo82956Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45874Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55818Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54770Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54765KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32692