Koiran hankinta harkinnassa

Åska

Hei, kaikki!

Eli - tämä luultavasti tulee väärään paikkaan (pitäisi olla ehkä yleistä koirista-osiossa...) - mutta minulla on pulma ja kaipaisin hieman tietoa minua viisaammilta ihmisiltä...

Tilanne on yksinkertaisuudessaan tämä: haluaisin koiran, sillä kaipaan lenkkikaveria ja olen tottunut koiriin (perheessä ollut AINA koira/koiria), mutta kihlattuni on lievästi (huom. LIEVÄSTI!) allerginen koirille.

Olemme keskustelleet tilanteesta ja kihlattuni ei vastusta koiran hankkimista, sillä hänkin pitää kyllä koirista vaikka jotkut koirat saavat hänet pärskimään. Koiran pitäisi kuitenkin olla ns. allergiselle sopiva (vaikka sellaista ei ole olemassakaan, sillä kaikki koirat allergisoivat, tiedän, tiedän, tiedän, älkää suuttuko...)

Etsiessäni koirarotua joka kenties olisi vähän allergisoiva ja kenties lievästi allergiselle sopiva törmäsin espanjanvesikoiraan. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä rodusta? Eli minkälainen on luonteeltaan? Onko joku allerginen hankkinut tällaisen koiran ja saanut oireita/ei ole saanut oireita? Tämä on oikeastaan ainoa "vähän allergisoiva" rotu jota voisin harkita, sillä haluaisin koiran kuitenkin olevan koiramainen (siksi bichon friseet ja muut eivät tule kysymykseen, sillä ne ovat minusta jotenkin liian "lelumaisia"...)

Kaikista kommenteista olen kiitollinen. :) Älkää, kiltit, suuttuko, sillä tiedän että yksikään koirarotu ei ole 100 % varmuudella allergiasoimaton ja että lievästi allergista ei saisi altistaa eläinpölylle, sillä siitä voi tulla astma... En ole tyhmä, vain tiedonhaluinen.... En hanki koiraa, jos kihlattuni siitä kärsii, mutta yritän kartoittaa vaihtoehtoja!

15

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh huh taas

Yhdentekevää tietoa
      Tiedätkin sen, mutta se ei merkitse mitään millaisia koiria muilla allergisilla on. Kaikki on yksilöllistä. Vaikka monella allergisella onkin tiettyä rotua niin se ei tarkoita että sinä voisit sellaisen kanssa elää allergian oireilematta liikaa. Ja pitää muistaa että vaikka aluksi ei oireita ilmenisikään niin allergia voi pahentua koska vain.

Sinulla on vastuu itsestäsi, mutta myös koirasta. Mitäpä tapahtuu koiralle kun siitä on allergiasi vuoksi luovuttava? Hyvää kotia ei aina löydy ja siksipä koiria lopetetaan erittäin paljon allergian vuoksi.

Miksi sinua kiinnostaa muiden kokemukset kun niillä ei ole mitään merkitystä sinulle? Epäilenpä että toivot vain rohkaisua ottaa koira. Tee mitä parhaaksi katsot, mutta muista olla vastuullinen sekä itseäsi että koiraa kohtaan. Älä luulottele olevasi se onnellinen kuka voi allergiastaan huolimatta elää koiran kanssa kuin allergiaa ei olisikaan, muista aina että allergiasi on riski sekä sinulle että koiralle.

Erilaiset suositukset allergisille sopivista roduista on syytä sivuuttaa kokonaan, niissä ei ole totuuden hivenääkään.

• paras ohje

Vaihda kihlattua, eli kiertoon vaan. Sormuksia saa kaupasta.

• Kuten edeltäjäkin, turha haaveilla koirasta jos jompi kumpi parisuhteessa elävistä on niin kuin sanoit, hiukan allerginen.

Mutta jos jotain hyysättävää tarvitsette, tehkää lapsi; muistaakseni kukaan ei ole ainakaan mulle koskaan sanonut että olisi allerginen ihmispennulle eikä sitä voi sitten pistään kiertoonkaan, jos näin jostain syystä tapahtuisikin.

• aloitus eikä muuta

täysin trolli

• Tosiaan lievät allergiat ovat aina hyvin yksilöllisiä kuten tuossa edellä jo kommentoitiinkin. Jos kallistutte sen puolelle että haluatte hankkia koiran, niin tutustukaa nyt ainakin kunnolla valitsemanne rodun koiriin, ei vain yhteen yksilöön (kun niissäkin voi olla allergian aiheuttajina eroja) vaan niin moneen kuin mahdollista ja ajan kanssa.

Itse olen allergiatestin mukaan hiukan allerginen koirille ja silti minulla on kaksi koiraa. Olen onneksi huomannut että en reagoi näille "pohjoisille" koiraroduille. Enkä muutenkaan enää saa pahoja oireita juuri mistään koirista, mutta esim. lyhytkarvainen saksanseisoja saa kyllä aikaan aivastuskohtauksen ja punaiset silmät. :) Sakemanneille olen myös vähän allerginen joten valitettavasti en taida pystyä sellaistakaan ottamaan.

En tunne espanjanvesikoiria. Siskolla on isovillakoira joista myös sanotaan että ovat ns "allergiaystävällisiä", sille en kyllä ole yhtään allerginen. Mutta miettikää ja testatkaa nyt tosiaan ainakin hyvin tarkkaan. Ja sekin pitäisi olla mukana harkinnassa että entä JOS kuitenkin joutuu luopumaan rakkaasta koirasta, ottaako kasvattaja sen takaisin vai onko teillä joku muu luotettava tuttu joka huolehtisi siitä sen jälkeen. Se nyt pitäisi olla minusta kaikkien koiranomistajien kohdalla mietittynä valmiiksi, koskaan ei ole sataprosenttista varmuutta milloin seuraavan kerran palaat kotiin kun olet sanonut koiralle heippa ja painanut oven kiinni lähteäksesi kauppaan...

• Sanotaan ja sanotaan

Yksikään koira ei ole allergiaystävällinen, eikä allergiasoimatonta.

Törkeetä antaa ihmislle turhaa toivoa, kyllä asiat pitää puhua niinkuin ne on, turha mielistely ja nuoleskelu aiheuttaa vaan tarpeetonta tuskaa koiralle ja ihmiselle jos joutuu luopumaan koirasta.

• Sanotaan ja sanotaan kirjoitti:

Yksikään koira ei ole allergiaystävällinen, eikä allergiasoimatonta.

Törkeetä antaa ihmislle turhaa toivoa, kyllä asiat pitää puhua niinkuin ne on, turha mielistely ja nuoleskelu aiheuttaa vaan tarpeetonta tuskaa koiralle ja ihmiselle jos joutuu luopumaan koirasta.

Aivan, kerro sinä sitten minun asiat ja kokemukset niinkuin ne on, mielistelemättä ja nuoleskelematta, kiitos.

• Joobax

"Se nyt pitäisi olla minusta kaikkien koiranomistajien kohdalla mietittynä valmiiksi, koskaan ei ole sataprosenttista varmuutta milloin seuraavan kerran palaat kotiin kun olet sanonut koiralle heippa ja painanut oven kiinni lähteäksesi kauppaan... "

Tuossa on asia, jota jokaisen pitäisi miettiä edes hetken verran. Ottakaa eläimillenne kummit! Minä olenkin jo yhden koiran kummi ;)

• No, se on hyvä idea. :) Minun Pikkalikallakin oli kaksi kummia, toinen nelijalkainen ja toinen kaksijalkainen. Nyt he molemmat katselevat meitä tähtinä taivaalta... Mutta aina on kuitenkin ollut päivänselvää kuka nämä minun koirat ottaa jos meille sattuu jotain.

• Åska

Puuh.... Minä melkein arvasin, että tästä syntyy taas tällainen"häpeä syntinen" - keskustelu... Ainoastaan yksi asiallinen vastaus.

"Miksi sinua kiinnostaa muiden kokemukset kun niillä ei ole mitään merkitystä sinulle? Epäilenpä että toivot vain rohkaisua ottaa koira. Tee mitä parhaaksi katsot, mutta muista olla vastuullinen sekä itseäsi että koiraa kohtaan. Älä luulottele olevasi se onnellinen kuka voi allergiastaan huolimatta elää koiran kanssa kuin allergiaa ei olisikaan, muista aina että allergiasi on riski sekä sinulle että koiralle."

Toisten kokemuksilla on minulle merkitystä, enköhän vähän siitä syystä aloittanutkin tämän keskustelun? En toivo rohkaisua, vaan yritän kartoittaa vaihtoehtoja. Ja minä en ole allerginen koirille, vaan poikakaverini, taisin senkin kirjoittaa tuonne, mutta joillekin se luetun ymmärtäminen tuottaa ymmärettävästi vaikeuksia, joten selvennykseksi alhaalla tiivistetty viesti, jos se menisi vähän paremmin perille...

Pystyn elämään ilman koiraa. Olen vain miettinyt sellaisen hankkimista. Huom. miettinyt. Haluan kartoittaa vaihtoehtoja. En välttämättä hanki koiraa. En tiedä mitään espanjanvesikoirasta. Kokemuksia?

Seuravaan kerran voi kirjoittaa kaikki isoilla kirjaimilla sekä tavuttaen. Ehkä se auttaa teitä. :)

• Joobax

Allergiaa aiheuttaa hilse. Kaikilla elikoilla on nahka, joka hilseilee. Sellaiset koirat hilseilee kuulemma vähemmän, joilla on leikattava turkki, koska sitä karvaa ei irtoa jatkuvasti. Mutta tiedä häntä. Sellaisen koiran hilse saattaa olla miehellesi voimakkaampi allergeeni.

Minä ottaisin jostakin koiran hoitoon vaikka pariksi viikoksi tai kuukaudeksi ja katsoisin minkälaisia oireita tulee. Sillä on jo viisaampi. Ja miehen passittaisin testeihin, jos ei ole vielä käynyt.

Espanjanvesikoira on vieraiden ihmisten ja koirien suhteen varsin pidättyväinen. Koirapuistossa tavatessa vesikoira on ollut omistajansa jaloissa, eikä halunnut leikkiä muiden kanssa. Mun kokemukset kuitenkin rajottuu muutamaan koiraan. Nauttii vedessä peuhaamisesta ihan pikkupennusta asti, ainakin näkemäni koirat. Muutoin kyllä ystävällisiä koiria, ei siinä mitään. Itse pidän suuresti niiden turkista, kuin pehmoinen pieni lammas :)

• Åska

Kiitos, hienosta vastauksesta. :)

Espanjanvesikoira kuulostaa luonteeltaan olevan vähän samankaltainen kultaisennoutajan kanssa... Olen yrittänyt hieman selvittää poikakaverini allergisuutta koirille, sillä hänellä on todettu allergia kissoille, mutta ei koirille. Hän saa allergisia oireita erään ystävämme kahdesta koirasta, englanninspringerspanieleista. Toisaalta, meillä on kotona samanrotuinen koira, josta hän taas ei saa minkäänlaisia oireita...

Pitää mietiä tätä vielä, sillä taitaa olla niin, että se allergia todellakin on yksilöllistä, niin ihmisen kuin koirankin kanssa... Kiitos kuitenkin. Vastaus auttoi paljon mietinnöissäni. :)

• Siis onko testillä todettu allergittomaksi koiralle vai onko oletusta? Jos oletusta,niin kannattaa testauttaa,että näkee onko ja paljonko.
        Voisi kokeilla käydä ahkeraan kasvattajilla tustustumassa.Siinä tulisi nähtyä,miten vaikuttaa myös osaltaan.Kunnolla kun kähmii vielä siellä koiria :D,ja jos vielä useampia,niin luulisi oireet tulevan,jos on tullakseen.Samalla tulisi tutustuttua itseä kiinnostaviin rotuihin.

Yleisesti sanotaan,että trimmattavat aiheuttaa vähemmän yliherkkyyksiä.Mutta viimekädessähän tuo on todettu nykyisin aika yksilölliseksi,vaikka pitkälti noin on."Pöllyävät" karvaiset kuitenkin enemmässä määrin.
        Tosin kannattaa muistaa,että hilse ei pelkästää aiheuta yliherkkyyttä,vaan myös eritteet.kuten sylki.

Tuo on toisaalta hyvä idis,jos saisi koiraa hoitoon,mutta ei niitä varmaan kovin helposti saa...Ja siinä taas tullaan siihen,jos joku sopiikin ja toinen taas ei.Aikamoinen homma voisi olla se selvittää.

Nykypäivänä puhutaan myös luonnollisesta siedättämisestä.Että vaan pistetään kestämään,ellei ihan mahottomaksi mene.Noh ongelma,mitäs sitten jos meneekin.Kun ei sen koiran koekaniinikaan pitäisi olla.
        Yksi mahdollisuus olisi vielä mennä spesialistille,ja kysyä siedätyshoidosta.Sopisiko ja kuinka varmaa sitten olisi.Jos olisi.

• Kissat on yleisestikin pahemmin allergisoivia kuin koirat, näin sanoi ainakin se lääkäri jonka luona olin silloin siinä allergiatestissä. Piti kyllä paikkansa myös testituloksen kanssa. Samaten jyrsijät. Sen huomaan itse heti jos menen esim. eläinkauppaan jossa on jyrsijöitä häkeissä, siellä ei tunnu hyvältä olla kovin pitkään.

Se on ainakin oman allergiani kanssa todistettu että koirien KARVALLE en ole allerginen, sitä meillä nimittäin riittää. :D Hilsettä minun koirilla ei ole, siinä kai se salaisuus. Eivätkä ne nuole naamaa kuten monet minun allergiaa aiheuttavista ystävistäni ovat pakkautuneet tekemään. :)

• Joobax

Näin karvanlähdön aikaan tuli huomattua todellisuus. Harjaamisen yhteydessä sitä karvaa ja hilsettä irtoaa koirasta sellainen määrä, että alkaa ne silmät kutista ihan näin allergiattomallakin ihmisellä. Tuuntuu, että olis karvoja silmät täynnä :D

Ursalta voisin kysyä, mitä kumikoiria hänellä on, jos niillä iho ei uusiudu lainkaan? XD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      252
      7117
    2. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      269
      3757
    3. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      34
      3578
    4. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      254
      2478
    5. SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle

Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?
      Maailman menoa
      151
      1914
    6. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      40
      1887
    7. Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä

Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.
      Haapavesi
      126
      1764
    8. Valion maitotehtaalla kapina

Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa
      Maailman menoa
      26
      1690
    9. Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!

Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1254
    10. Etkö vieläkään ole löytänyt ketään??

😅😅😅😅😅😅😅
      Ikävä
      131
      1221
    Aihe