Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
A)+puolustanko+minä+suomenkielisten+oikeuksia+Suomessa
-+Et,+koska+koska+niitä+oikeuksia+ei+uhkaa+mikään+eikä+suomenkielisiltä+puutu+yhtään+oikeutta.+
B)+Olenko+rasisti+ja+kielentutkija
-+Kielentutkija+et+ole+mutta+ajattelusi+on+rasistista.+Et+hyväksy+meidän+suomenruotsalaisten+kielellisiä+oikeuksia.+Haluaisit+olla+etuoikeutettu+suhteessa+meihin++suruihin+ja+vastustat+niitä+lakeja+joilla+meidän+kielellinen+yhdenvertaisuus+taataan,+m.m.+perustuslakia.
28.11.2020 06:11
”+Freudenthal+oli+kielentutkija+ja+rasisti.”
Takes+one+to+know+one.+
Jos+paheksut+Freudenthalin+kielenkäyttöä+ja+retoriikkaa+hänen+puolustaessaan+ruotsinkielisen+maaseutuväestön+kielellisiä+oikeuksia++niin+sopii++miettiä+mitä+sinä+itse++&+muut+nettifennot+harrastatte.
27.11.2020 09:17
Minkälaista+kansainvälistä+uraa+suunnittelet?
Mihin+kieliin+ajattelit+satsata?
27.11.2020 08:50
Tunnen+kielikylvyn+historian+varsin+hyvin+mutta+ne+englanninkieliset+quebeciläiset,+vaikka+ovatkin+juuri++Quebecissä+vähemmistö+edustavat+koko+Canadan+laajuudessa+enemmistöä,+ja+heillä+nimenomaan+siitä+syystä+on+tarve+opetella+vähemmistön+kieltä.++
Kielikylvyt+syntyivät+nimenomaan+englanninkielisten+vanhempien+aloitteesta,+tarpeesta+ja+halusta+että+heidän+lapsensa+oppisivat+ranskaa.++Perusteet+siis+aivan+samat+kuin+Suomessakin,+vanhempien+aktiivisuus,+eli+suomenkieliset+vanhemmat+haluavat+lastensa+oppivan+ruotsia.+
Väitteesi+politisoinnista+on+absurdia,+koska+kielikylvyt+eivät+missään+ole+minkään+politisoinnin+tulosta+vaan+ovat+syntyneet+vanhempien+toiveesta+ja+vaatimuksesta.++Suomen+kielikylpytutkimuksen+keskus+on+Vaasan+yliopisto,+ei+poliitikot!
27.11.2020 08:48
Freudenthal+toimi+Uudenmaan+maaseudun+ja+rannikon+ruotsinkielisen+väestön+kielellisten+oikeuksien+unilukkarina+ja+puolestapuhujana,+en+olisi+kuulunut+kohderyhmään+silloin+enkä+kuulu+nyt,
26.11.2020 13:52
Suomen+syntyperäistä+ruotsinkielistä+väestöä+kutsutaan+suomenruotsalaisiksi,+sitä+ryhmää+minä+edustan.+Ruotsiin+minulla+ei+ole+minkäänlaisia+siteitä,++joten+en+myöskään+ota+vastuuta+heidän+tekemisistään.+++Me+suomenruotsalaiset+olemme+suomalaisia,+ei+ruotsalaisia!+
Esi-isäni+olivat+suurelta+osaltaan+fennomaaneja,+akateemisesti++koulutettuja,+virkamiehiä,+yliopiston+opettajia,+professoreja+etc.++Kaksikielisiä,+fiksuja+isänmaallisia+suomalaisia!
Ketään+he+eivät+ole+pakottaneet+palvelemaan+itseään+ruotsiksi!
25.11.2020 10:14
Missä+välissä+RKP+pääsee+politikoimaan+ja+vaikuttamaan+suomenkielisiin+vanhempiin+ja+suomenkielisiin+kouluviranomaisiin?+
Ei+sitä+kielikylpykoulutusta+järjestä+suomenkielisille+lapsille+RKP,+eikä+Folktinget+tai+ylipäätään+mikään+ruotsinkielinen+instanssi!+Kielikylpyopetus+tapahtuu+täysin+suomenkielisten+itsensä+ohjauksessa,+kielikylpyopettajat+ovat+natiivipuhujia.+
Kielikylpyyn+on+tungosta,+hakijoita+on+merkittävästi+enemmän+kuin+paikkoja.+Ovatko+kaikki+muut+väärässä+ja+vain+sinä+olet+oikeassa?
25.11.2020 10:04
Eipä+ne+chileläiset+tänne+kovin+paljon+myykään.+Enpä+muista+törmänneen+chileläiseen+tuotteeseen+kuin++kerran,+se+oli+rasia+pensasmustikoita.
25.11.2020 10:00
Kanadassa+maan+enemmistökieli+on+englanti+(!)++ja+siellä+englanninkieliset+vanhemmat+halusivat+englanninkielisten+lastensa+oppivan+ranskaa!++Siitä+se+lähti!+
Ainoa+pointtini+on+edelleen+ettei+nimitystä+kielikylpy+tule+käyttää+väärin!++Se+on+erityispedagogiikka,+eli+tapa+opettaa,++joka+vaatii+myös+erityiset+olosuhteet.
25.11.2020 08:35
En+ole+missään+viitannut+Agricolaan!+
Kolme+kirjoitetun+suomen+kautta
Iän+perusteella+suomen+kirjoitettu+kieli+voidaan+jakaa+kolmeen+kauteen:
-+Vanhaksi+kirjasuomeksi+kutsutaan+suomen+kirjakieltä+1540-luvulta+noin+vuoteen+1810+asti.+Kausi+alkoi+Mikael+Agricolan+ABCkiriasta,+joka+on+ensimmäinen+painettu+suomenkielinen+kirja.
-+Vuodet+1810–1880+lasketaan+erityiseksi+varhaisnykysuomen+kaudeksi.
-+1880-+ja+1890-luvut+katsotaan+jo+nykysuomen+kauteen+kuuluviksi.+Nykysuomi+syntyi+ja+vakiintui+lähelle+nykyistä+muotoaan+juuri+1800-luvulla.
https://www.kotus.fi/kielitieto/kielenkayton_lajit/kirjoitettu_kieli
25.11.2020 08:08
”+Ketä+loi+suomelle+kirjakielen?”
Agricola+aloitti+mutta+homma+on+vieläkin+pahasti+kesken.++ref++”ketä+loi...”++😖
25.11.2020 08:03
En+ole+missään+tämän+ketjun+viestissäni+viitannut+Agricolaan!
24.11.2020 17:47
Perusopetuslaki+määrä+siitä+mitä+me+koulussa+opiskelemme,+ykdi+niidtä+kaikille+pakollisista+oppiaineista+on+toinen+kotimainen+kieli,++muuta+ruotsin+kielen+opiskelupakkoa+ei+laista+löydy.+
Sen+sijaan+laki+määrää+useassa+kohdassa+missä+ruotsia+on+osattava,++sekä+missä+ja+kenen+on+tarjottava+ruotsinkielistä+palvelua.
24.11.2020 17:45
Tästä+keskustelemme:
”Ruotsinkieliset+Suomessa+eivät+hävittäneet+Suomesta+suomen+kieltä,+eivät+edes+yrittäneet,+vaan+päin+vastoin+antoivat+Suomelle+suomen+kielen+kirjakielen+ja+nostivat+suomen+kielen+rahvaan+kielestä+,+kieleksi+muiden+joukossa+ja+lopulta+viralliseksi+kieleksi!+
Osoita+minulle+yksikin+lähde+jossa+kerrotaan+ruotsinkielisten+pyrkimyksistä+hävittää+Suomesta+suomen+kieli!+Yksikin+lähde+joka+kertoo+nuivasta+suhtautumisesta+suomen+kieleen.+”
”Ruotsinkieliset+Suomessa,+suomenruotsalaiset+”++Sinä+siirryit+Ruotsiin!+En+ole+maininut+Ruotsia+tai+ruotsalaisia+sanallakaan!
24.11.2020 17:35
Ei+minun+käsityskyvyssäni+pitäisi+olla+mitään+vikaa,+ja+minä+jopa+pyrin+laajentamaan+tietopohjaani.+Olen+tässä+ketjussa+kysynyt+mitä+kaikkea+te+tarkoitatte+”pakkoruotsilla”.+
Tällaisen+listan+kokosin+teidän+vastaustenne+pohjalta.+
’Pakkoruotsi”+on+=+
1.+peruskoulun+ruotsin+opetus
2.+ruotsinkielinen+koulutus+Suomessa
3.+yläasteen+ruotsin+opetus
4.+lukion+ruotsin+opetus
5.+ammattikoulujen+ruotsin+opetus
6.+ammattikorkeakoulujen+ruotsin+opetus
7.+korkeakoulujen+ja+yliopistojen+ruotsin+opetus
8.+akateemisen+loppututkintoon+kuuluva+ruotsin+tentti
Miten+mikään+muu+paitsi+tuo+ruotsinkielinen+koulutus+liittyy+meihin?+Mistä+ihmeen+mantrasta+puhut?+Väitätkö+todella+että+maan+ruotsinkieliset+päättävät+teidän+suomenkielisten+opetuksesta+ja+koulutuksesta?+
Annapa+näyte+siitä+”swedumantrasta”.
24.11.2020 07:56
Tiedän,+pointtini+oli+etteivät+ne+edusta+”kielikylpyä”,+ne+ovat+erillisiä+kouluja+joissa+opetuskieli+on+eri.+Kielikylpyluokat+toimivat+normaalien+peruskoulujen+yhteydessä.++Ruotsinkieliset++kielikylpyluokat+toimivat+suomenkielisissä+kouluissa!
24.11.2020 07:43
Miksi+ihmeessä+lasten+vanhemmat+ja+suomenkieliset+kouluviranomaiset+haluaisivat+”ruotsalaistaa”++suomenkieliset+lapset?+Mitä.se+sitten+tarkoittaneekaan?+
Minä+puhun+kuutta+kieltä+mutta+olen+edelleen+aivan+yhtä+suomenruotsalainen+kuin+aina+ennenkin,+ei+minun+kielitaitoni+ole+minun+identiteettiäni+muuttanut!+
Kuvitteletko+todella+että+ruotsalaistuisit+jos+oppisit+ruotsia?++Oletko+mahdollisesti+englantilaistunut?+Paljon+vai+vähän?
24.11.2020 07:37
Viittaat+nyt+niin+vanhaan+historiaan+ettei+koko+Suomea+valtiona+ollut+edes+olemassa!+
Suomenruotsalaiset+eivät+ole+yhtä+kuin+Ruotsi+ja+ruotsalaiset!+
Eniten+suomen+kielen+ja+sen+aseman+eteen+tekivät+fennomaanit,+jotka+siis+edustivat+maan+sivistyneistöä+ja+pääosin+ruotsinkielisiä!+
Sinun+onneksesi+eivät+Ruotsin+kuninkaat+ja+sen+ajan+päättäjät+kuitenkaan+olleet+samanlaisia+änkyröitä+kuin+te+kieliaktiivit!+Paraskin+kritisoija!+Suomen+kieli+on+säilynyt,+voi+hyvin++ja+on+nostettu+sille+tasolle+jolla+se+nyt+on.
24.11.2020 07:27
Minä+en+tiedä,+kerro!
24.11.2020 07:26
Mikä+laki?
24.11.2020 07:25
13 / 922