Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Lopeta+jo+tuo+yleistäminen!++Ei+ole+meitä+ja+teitä!++Ensimmäiset+ruotsinkieliset+tulivat+tänne+jo+lähemmäs+tuhat+vuotta++sitten+ja+teikäläisiä+on+valunut+tänne+itärajan+takaa+vuosisatoja!+
https://tekniikanmaailma.fi/geenitutkimus-suomalaisista-paljasti-vuoden-1323-pahkinansaaren-rauhan-raja-erottaa-edelleen-ita-ja-lansisuomalaisia/
06.03.2021 09:15
Fenno+sitten+tykkää+noista+geeneistä!+
Kuten+jo+tuolla+aiemmin+sanoin+me+suomenruotsalaiset+emme+ole+mikään+yhtenäinen+joukko.+Ruotsinkieliseltä+Pohjanmaalta+löytynee+eniten+niitä+ruotsalaisia+geenejä,+siis+ihan+tavisten+joukossa,+samoin+muista+rannikkoruotsalaisista.+
Pääkaupunkiseudun+bättrefolk-+ruotsinkieliset+taasen+ovat+iloinen+geenisekamelska,+koska+entisajan+maahanmuuttajat+ja+sivistyneistö+olivat+ruotsinkielisiä.+
”+Tutkimuksen+mukaan+Pohjanmaan+ruotsinkielisellä+väestöllä+on+suomalaisista+ollut+eniten+yhteyksiä+Ruotsin+puolelle.+Itäsuomalaiset+ovat+kartelleet+yhteyksiä+ruotsalaisiin+kaikkein+eniten.”
06.03.2021 09:09
Hauska+kuulla+että+olet+tyytyväinen+elämääsi+ja+asemaasi.+Itse+olen+koulutettu+ja+kielitaitoinen+enkä+voisi+kuvitella+muuta.
06.03.2021 08:26
Seinäjoella+on+yksityisen+yhdistyksen+järjestämiä+kielikylpykerhoja,+ei+ihan+sama+asia+kuin+kielikylpytarhat+ja+kielikylpyluokat+peruskoulussa.+
https://yle.fi/uutiset/3-11633755
06.03.2021 08:19
Me+emme+ole+sen+enempää+maahanmuuttajia+kuin+tekään.+Itse+asiassa+suuri+osa+teistä+on+tullut+tänne+itärajan+takaa,+paljon+ensimmäisten+ruotsinkielisten+jälkeen!
05.03.2021 10:20
Enkö+minä+muka+osaa+suomea?+Tunnetko+montakin+surua+jotka+eivät+osa+suomea?+
Ajatusharhasi+on+se+että+ruotsin+opetus+Suomessa+muka+johtuisi+siitä+ettemme+me+ruotsinkieliset+osaa+suomea.++Se+ei+ole+syy!+Itse+asiassa+sinullekin+opetetaan+ruotsia+ettet+joutuisi+meitä+huonompaan+asemaan.++Suomi+on+virallisesti+kaksikielinen+maa!
05.03.2021 10:16
Jäi+vähän+toki+epäselväksi+mitä++kahta+yhteiskuntaluokkaa+anonyymi+fenno+tarkoitti+kirjoittaessaan+++
Anonyymi+fenno:+”Samaa+mieltä.+Polarisaatio+jakaa+kansaa+epäterveellä+tavalla.+Ennen+oli+ns.+yhteiskuntaluokat+ja+se+oli+ok.+Nyt+tuntuu+olevan+vain+nämä+kaksi.”+
Puhe+oli+ollut+metsäläisistä,+anonyymi+ei+täsmentänyt+mitä+yhteiskuntaluokkia+hän+tarkoitti.+
Minä+korjasin+meidän+puolesta+väitteen+heti,+me+suomenruotsalaiset+emme+ole+yhteiskuntaluokka!
05.03.2021 10:11
”+Kenelle+olet+osoittanut+tämän+viestin?+Tuskin+ainakaan+minulle.+Osaan+ruotsia+sujuvasti.”
Vaikea+tietää,+rekkaudu+niin+eivät+vastaukset+mene+sekaisin.+
Hauska+kuulla+että+osaat+ruotsia+sujuvasti,+sinulla+on+varmaankin+ruotsin+kielen+taidostasi+myös+hyötyä+ja+sille+käyttöä+kun+olet+sitä+niin+hyvin+oppinut.
05.03.2021 10:02
Tarkoitat+että+tunnet+itsesi+metsäläiseksi,+ok,+jos+siltä+tuntuu.
Meillä+on+surujen+sisällä+useita+yhteiskuntaluokkia,+me+olemme+hyvinkin+heterogeeninen+porukka.
04.03.2021 10:18
Säätiöt+lahjoittavat+niihin+tarkoituksiin+jotka+niiden+säätiöiden+säännöt+määräävät.+
Jos+säätiön+säännöt+määräävät+että+säätiö+tukee+ruotsinkielistä+kulttuuria+niin+säätiön+rahoilla+ei+voida+tukea+rokotetutkimusta.
04.03.2021 10:14
Maahanmuuttajan+tuleekin+opetella+uuden+kotimaansa+kieltä+pärjätäkseen+ja+sopeutuakseen.++Suomi+sen+sijaan+on+virallisesti+kaksikielinen,+eikä+meidän+surujen+pärjätäksemme+ole+pakko+osata+suomea.+Toki+pärjää+paremmin+jos+osaa+molempia+ja+valtaosa+meistä+osaakin+myös+suomea.+
Virallinen+Suomi+on+kaksikielinen+ja+maan+kaksi+kansalliskieltä+ovat+täysin+yhdenvertaiset.+
Piditkö+viestiäsi+jotenkin+hyvänä+vitsinä+kun+noin+naurattaa.+Minua+naurattaa+se+ettette+te+suomenkieliset+opi+ruotsia+vaikka+se+olisi+suurelle+osalle+teistä+olisi+hyvinkin+hyödyllistä.
04.03.2021 10:09
Viesti+on+osoitettu+sille+anonyymille+jolta+lainattu+tekstinkappale++on+viestini+alussa.
04.03.2021 09:55
”+Mielestäni+muutenkin+on+auttamattoman+vanhanaikaista+puhua+herrakansasta+tai+eliitistä+viittaamassa+sillä+ruotsinkieliseen+vähemmistöön.+Ne,+jotka+tällaisia+määritelmiä+haluavat+käyttää,+elävät+menneisyyden+juoksuhaudoissa+ja+kokevat+jostain+syystä+tarvetta+määritellä+itsensä+"alamaisiksi".”
Tästä+me+olemme+ehdottomasti+samaa+mieltä!+Eikä+tässä+ketjussa+meitä+suruja+kukaan+ole+herrakansaksi+nimittänytkään,+vaan+minä+sinua!+
Minä+olen+syyttänyt+sinua+ylimielisyydestä,+ja+herrakansan+elkeistä!+
”+Mistäköhän+me+muka+vingumme?+Ja+mitä+kieliin+tulee+niin+pata+kattilaa+soimaa.+
Valtaosa+meistä+ruotsinkielisistä+puhuu+maan+molempia+kansalliskieliä+tost+noin+vain,+sinä+vain+sitä+toista.+Varsin+heikoilla+eväillä+uhoat!+Sinuna+en+pitäisi+itseäni+minään+herrakansan+edustajana!”
03.03.2021 15:02
Käsityksesi+Ruotsin+metsäsuomalaisten+asemasta+poikkeaa+vahvasti+yleisestä+historiankirjoituksesta.+Käsityksesi+kuvastaa+parhaiten+sitä+mitä+itse+haluat+uskoa.
03.03.2021 12:10
Metsäläisen+vastakohta+ei+ole+herrakansan+edustaja!+
Viimeinen+suomen+kieltä++puhunut+metsäsuomalainen+kuoli+vasta+60-luvulla+joten+ei+sitä+suomea+kovin+tehokkaasti+kitketty,++ongelma+oli+etteivät+suomen+kieltä+puhuneet+eivät+oppineet+ruotsia+ei+se+että+he+puhuivat+suomea.
03.03.2021 10:55
Miksi+lahjoittaisivat+järjestölle+joka+aktiivisesti+tekee+työtä+maan+kaksikielisyyttä+vastaan?+
Rahaa+toki+on+mutta+käytämme+sitä+omaksi+eduksemme,+noudattaen+lahjoittajan+/+testamentin+jättäjän+määräyksiä+noudattaen.
03.03.2021 10:50
Näkee+sit.+En+usko+toteutuvan+aivan+lähiaikoina.
03.03.2021 10:46
Mutta+et+kuitenkaan+lahjoita!+🤣😂
01.03.2021 10:48
Hullunkurinen+tämä+nettifennon+logiikka+että+suomenkielinen+opetellessaan+toisen+kielen+muka+menettää+äidinkielensä!++😂++Sitähän+ne+++nykyfennotkin+pelkäävät,+tulevansa+pakkoruotsitetuiksi+(mitä+lie+tarkoittaakaan).+
Tiukat+säännöt+taatusti+johtui+sen+ajan+ympäristöön+sopeutumattomista+kielisotureista+ja+heidän+vastaanhangoittelustaan.+Metsäläisiä+kun+olivat,+se+on+siis+geeneissä.+
Oletko++koskaan+kuullut+puhuttavan+kielitaidosta?++Siis+siitä+että+normaalilla+järjellä+varustettu+ihminen+voi+oppia+useampia+kieliä!++Vau!+Eikö?+
Omassa+lähiperheessäni+on+yksi+eskarilainen+ja+veljensä+peruskoululainen+jotka+molemmat+puhuvat+sujuvasti+neljää+kieltä,+eivätkä+he+suinkaan+ole+mitään+ihmelapsia+vaan+ihan+vain+kansainvälisessä+ilmapiirissä+ja+monikielisessä+perheessä+kasvaneet+suomalaiset+veljekset.
01.03.2021 10:47
Kielilaki:+
7+§
Ahvenanmaata+koskevat+kielisäännökset
Ahvenanmaan+maakuntaa+koskevat+kielisäännökset+sisältyvät+Ahvenanmaan+itsehallintolakiin+(1144/1991).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423
Ahvenanmaan+itsehallintolaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1991/19911144
01.03.2021 09:01
5 / 922