Vapaa kuvaus

Monen vuoden kokemuksen omaava Kiinteistönvälittäjä (LKV-pätevyys) Pääkaupunkiseudulta. Vapaa-aika, mikäli sitä on, kuluu veneilessä (jäätilanteen salliessa), lukiessa, uidessa ja ruokaa laittaen.. Lempikirjat: Vares-kirjat, Harjunpää, James Heriotin-kirjat.. Vapaa-aikanani: Veneilen, kokkaan, Luen, uin ym. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Suomen upea saaristo Ruoka & juoma: Itse tehdyt ruuat, esim. itse tehty pippuripihvi toimii.. Linkit: http://www.tilannehuone.fi, http://www.finlex.fi, http://www.skvl.fi,, http://www.tiiskeri.fi, http://www.kipparilehti.fi/ Koulutus: Lukio Koulut: Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, LKV, LVV Ammatti: Kauppa/palveluala Ase tai siviilipalvelus: Nylands Brigad,Jääkäri Siviilisääty: Kihloissa

Aloituksia

39

Kommenttia

7184

1. "Onko pääpiirustuksen pohjapiirustuksen vaatiminen esittelyssä/esitteessä Sinun mielestäsi jotenkin kohtuutonta ... ja miksi? "

Uudehkossa talossa ne ovatkin saatavilla ESITTELYSSÄ, netti-ilmoituksessa niistä ei edes saisi selvää. Eli jos huonejärjestys on mieleinen, niin käyt esittelyssä hakemassa ne. Samalla saat muitakin hydyllisiä asiakirjoja, kuten mahdolliset kirjaamattomat käyttöoikeussopimukset, lohkomiskartan josta selviää rasitteiden ja rasiteoikeuksien tarkat sijainnit yms. Kyllä, asemakaava-alueella niitä ei välttämättä tarvita, mutta suurin osa kiinteistöistä sijaitsee niiden ulkopuolella, lisäksi asemakaava-alueellakin voi olla johto-, viemäri ym rasitteita.

Joten piipahda rohkeasti esittelyssä, pääsylippu maksaa sinulle 15 €, muille se on ilmainen. Toisaalta idiootin neuvomisesta pitääkin veloittaa :)

P.S. Mikään tai kukaan ei loppupeleissä takaa, että rakennuksen näkymättömät osat olisivat piirrerry niin kun ne on oikeati toteutettu.
  2. No, eiköhän noilta pikkusaaristossa kauniilla keleillä veneilleiltä mene pupu pöksyyn jo siinä vaiheessa kun maata ei enään näe...

Prävetolaitteella varustettu vene on ihan yhtä ketterä kuin perämoottorivene, kaksimoottoriasennuksella akselivetoinenkin on ketterä osaavan käsissä. Sen sijaan veneen paino rajoittaa ketteryyttä ja kiihtyvyyttä. Eli uskon edelleenkin minun kipparoiman keskimäärin n. 1400 kg veneen olevan ketterämpi ja herkempi ajettava 250 hv perämoottorilla, kuin sinun veneesi kahdella 285 hv moottorilla.

Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi, 10 m/s sivutuulella pienessä veneessä on tukalammat oltavat kun isommassa. Toisaalta en ole lähtemässä ylittämään avomeriosuuksia niin kovalla tuulella. Merellä voi aina joutua vaikeuksiin, mutta niistä on selvittävä omin neuvoin ja tarvittavalla yhteydenpitovarustuksella. Eihän yksimoottorisessa veneessä muutenkaan ole mitään muuta mahdollisuutta koneen sammutessa kun ajoankkurin laskeminen ja avun hälyttäminen. Kuinka moni veneilijä edes tietää mikä on ajoankkuri, saatikka oikeasti pitää sitä mukana?

Muutenkin taidamme olla aika samaa mieltä monestakin asiasta, veneilyfilosofia vain on erilainen. Minä haluan nauttia meren läheisyydestä ja kunniotan sen voimaa, tästä syystä olen myös valmis joustamaan suunnitelmista sen ehdoilla. Sinä taas haluat laatia selkeät suunnitelmat jotka pitää voida toteuttaa hieman huonommallakin kelillä. Olemme molemmatkin mielestäni oikeassa, jokainen toteuttaa itseään ja harrastustaan omalla tyylillään. Lisäksi molemmat meistä osaavat ajatella turvallisuutta ja osaavat kunnioittaa merta, se on loppupeleissä se tärkein asia.
  3. Olet ihan oikeassa monessa asiassa. Polttoainetakin puhtaus ei huoleta koska puhdistan sen kahden vuoden välein. Nopeasti muuttuvista sääolosuhteista olen samaa mieltä, niitä olen yli 2000 liukuvilla veneillä vietettyjen ajotuntien aikana kyllä ehtinyt nähdä (tosin niin parempaan kuin huonompaan suuntaan).

Sumussa mikään muu kuin tutka ei oikeasti mahdollista turvallista navigointia sumussa. Toisaalta en ymmärrä ajatustasi siitä, että laiva ei havaitsisi venettä ennen saapumistaan katvealueelle, ainakaan ulkomerellä.

Plotteri tosin on, mutta mielestäni aika hyödytön vehje koska siinä joutuu joko zoomaamaan niin lähelle että kokonaiskuva katoaa, tai sitten tyytymään siihen että se kertoo missä suunnassa mikäkin maa on (2010 vm Raymarine 12").

Ja jos se laiva nyt yllättäisi, niin minulta vie 5 solmusta 25 solmuun 5 sekuntia ja 25 solmusta 40 solmuun n. 6 sekuntia, joten ei siinä väistämisessä tukevalla mutta ketterällä veneellä ongelmia tulisi (unohtuiko sinulta isomman veneen kipparina pienemmän veneen ketteryyden tuoma hyöty?). Ja vaikka tutka nyt sattuukin puuttumaan, niin plotteri kyllä AIS:in kautta kertoo niistä laivoista (siinä siitä on jopa ihan oikeaa hyötyä).

Minä en muuten sumussa ajaisi mainitsemaasi 20 solmua, vaan ihan uppoumanopeuksilla, niilläkin ehtii perille. Ilman eväitä ei ulkomerelle muutenkaan lähdetä ja veneessä on vesivessa.

On tosi ikävä kuulla veneesi huonoista/puuttellisista ajo-ominaisuuksista korkeammassa aallokossa, mutta se ongelma on oikeasti ratkaistavissa venettä vaihtamalla. Huonon ja epäpätevän kipparin tuomaa epämukavuus-/vaaraelementtiä ei sitten poistetakaan niin helpolla (en missään nimessä tarkoita sinua!).

Mutta olen siis edelleenkin sitä mieltä, että voin tehdä sen reissun turvallisesti omaa kokemusta ja tervettä itsesuojeluvaistoa käyttäen. Minulla on alla erittäin hyvä ja hyvin huollettu vene, minulla on enemmän kokemusta kuin suurimmalla osalla huviveneilijöistä, eikä matkan keskeyttäminen ole koskaan ollut ongelma kun tilanne on sitä vaatinut.