Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  1. Kaunista ja rumaa

    Ilma on ollut todella aurinkoinen ja mainio, se ainakin on hyvää ja onhan sekin ilo irti otettava. Niinpä on tullut tehtyäkin.

    Minun ymmärrykselläni "Wiki-paljastukset ovat ihan hyvästä. Tässä maailmassa on kuitenkin valtavasti vieläkin salattua tietoa. Monet ikävät tapahtumat on propakankoneistolla " myyty" tarpeellisiksi, vaikkapa auttamisen varjolla. Näitä on mm. Irakin, Laosin, Vietnamin ja Afganistanin sodat, viimeksimainitussa mukana myös Neuvostoliitto, Ajallaan niistä on tippunut vähän tietoa, jälkeenpäin karua todellisuutta alkaa paljastua. Eikä se meno ole nytkään puhtaaksi muuttunut.
    Tietotekniikkaa käytetään propakantasodassa suurella rahalla myös pahanpesuun. "Wikin" vahingot ovat siihen nähden pieniä. Ei diktaattorit ole tyhjilllään seisoneet Afrikan valtioiden siirtomaavallasta vapaututtuaan. Usein valtavat luonnonvarat, öjy ja timantit ovat menneet muiden kuin kansan hyödyksi. Diktaattorit ovat tehneet edulliset sopimukset "markkinoille" ja saaneet vastapalvelua suojelua ja aseita oman armeijansa luomiseen kansan purnausten lopettamiseksi ja valtansa säilyttämiseksi. Se on ollut loputtoman kieroa peliä. Takki on helposti kääntynyt toisin päin, jos näyttää siltä, että ryöstämisen jatkuminen .on vaarantumassa.

    Mikä lieneekään jatkossa kehitys, valmista tulee harvoin nopeasti näistäkään kansannousuista. Ja mikä on se demokratian muoto joka toimii. "Vientitavara" pakolla tai aseellisella väliintulollakaan ei ole toiminut juuri tähänkään mennessä.

    Satu kirjoitti syyllistämisestä. Kyllä niin minäkin ymmärrän, että sillä voidaan ihmisiä hallita ja sitä on käytetty ja käytetään. Minä kyllä merkkaisin uskonnot - erikseen nimeämättä - sellaisiksi syyllistämiskeinoksi. Nöyryyteen alistamikseksi tai hurraa- hengen luomiseksi, jolla ei aina ole mitään rajoja. Ja siinä hengessä ei demokratia meillä ymmärrettynä muotona toimi. No, eihän uskonnot ole ainoa alistamismuoto.

    Tämä meilläkin toimiva demokratia, vaikka voi kehittyneenä pitää, ei mielestäni ole kaiken kattava. Jotain "pilleriä" se kaipaisi. Jos olisin niin viisas, että tietäisin, niin kyllä kertoisin. Ehkäpä vaaleja voisi täydentää kiistanalaisten asioiden käsittelyssä kansanvaaleillla. Luulisi sen käyvän muuhunkin kuin viinan kieltoon ja EU- ääånestykseen. Ehkä kansanäänestys "tutustuttaisi" edustajat ja äänestäjät toisiinsa muulloinkin kun neljän vuoden välein karkkien jakelupaikoissa. Voisi se lisätä ryhtiä edustajiin.

    No johan viruttelin pitkäksi. Ei ollut "aikaa .lyhyesti kirjoittaa." Vielä se, mitä täälläkin 70+ kirjoitellaan, ei ole kovinkaa paljon yleistä merkitystä. Asiat, horinat, uhot ja kinat nostattavat tai laskevat vain hetkellilsesti kirjoittajan mieltä. Niin minunkin - huomenna on uusi päivä.
  2. Niinpä!

    Eihän tuo asia maailmaa ja Kahvipirtiäkään kaada. Aloitukseen kyllä liittyi perusteeton herjaus ja siihen sotkettiin myös seriffi. Ehkä samasta "sylttytehtaasta." Selkärankaa on turha odottaakaan, että ko. kirjoittelija selvittäisi virheensä, "puts vei."

    Kukkahameelle "asian vierestä." Kyllä ne taulut ovat tekemiäni, kiitos myönteisistä sanoistasi. Ymmärrän kyllä ko. harrastuksessa paikkani. Se on "ite-taidetta" tai korkeintaan "kansantaidetta." Koulutusta tai ohjausta en ole saanut, alan kirjallisuutta olen kyllä lukenut. ja vähäistä pohjaa harjoittelin työuran aikanakin. Kun olin jäämässä eläkkeelle, valmistauduin tähän harrastukseen kiinnostuksesta ja myös tarpeellisena "ajantappoon." Ajoittain se kyllä on vienyt parinkin työpäivän mittaisen ajan vuorokaudessa.

    Aika näissä "taiteiluissa" kuluu mukavasti ja leppoisasti ja eihän minulla olekaan tuotantotavoitetta. Se tästä.
  3. Alkupäivää!

    Samaa vähän tuhruista ilmaa pitelee, mutta hyvä näinkin. Lekenlehdistä tuli mieleeni tosijuttu.

    Ajelimme työkaverin kanssa kotiapäin ja kaveri alkoi jahkailla, että vaimokin täyttää vuosia. Pitäisiköhän hänen viedä " jotain rehua" mielihyvän nostattamiseksi. Minäpä pyöräytin niillä puheilla kukkakioskin eteen. Niinpä menimme katselemaan ja kyselemään, minä enemmänkin kihona.
    - Kalliita, liian kalliita, jahkaili kaverini, eikä vaikuttanut innostuneelta.
    - Niin ne ovat tähän aikaan, myönteli myyjä. - Mutta hyvään tarkoitukseenhan ne menevät.
    - Niin...vain eipä taida kauppoja tulla, tuhlaustahan se..., jahkaili kaverini ja alkoi hiipiä poispäin.
    - Nythän saattekin jo ilmaiseksi ojanvarsilta leskenlehtiä, keräilkää niitä jos ei ole varaa muuhun, ehdotti myyjä ihan hymyäkin tuhahdellen.

    Niine hyvinneen lähdimme ajelemaan, mutta kukkamyyjän kehotus alkoi huvittamaan. Pienen neuvottelun jälkeen käännyimme takaisin kukkakauppaan.
    - Otan sittenkin kaksi ruusua...toisen voisi vähän kääräistä, toinen tulee ihan lähelle, joten turha siihen on paperia tuhlata, teki kavarerini tilauksen.
    Kun hän oli maksanut kukkansa, hän ojensi pakkaamattoman kukan myyjälle.
    - Tämä onkin teille! Kiitos hyvästä vihjeestä varattomille kukanostajille.
    Kyllähän kukkamyyjä häkeltyi ja yritti estellä, mutta sinne se kukka jäi.

    Sitä en osaa sanoa, oliko mukana asiassa heimoperäistä viekkautta, keljuilua, kiitosta tai peräti typeryyttä. Näin se vain tapahtui. Yleensä näihin kotimaisiin heimoihin, kunkin ominaisuuksiiin kyllä suhtaudun väljästi. Onhan sentään tapahtunut jo aikamoinen sekoitus, enkä suostu määrittelemään ketään hyväksi tai huonoksi "heimon" perusteella. Ei sittenkään, vaikka puheessa erot kuuluisivat. No...huumorissa siitä voi hiukan tinkiä.

    Voisinhan asiaakin kirjoitella, mutta olkoon nyt. Hyvää jatkoa teille kaikille!
  4. mejokelle

    Muistelit "vanhoja ystäviäsi" ihan mimmareiden kanssa. Sitten kirjoitit:" Nyt on ilmestynyt paljon uusia, ja tuntuu ettei minun paikkani ole täällä." Meinaatko, että jonkun on lähdettävä ja tietysti "uusien", kyvyttömien on aika poistua.

    Kuulun" nuoriin", mutta ei siinä ole kehumisen ja korostuksen tarvetta. Se on jo täällä ehditty kertoa, ei ole tarvinnut itse tutkistella. Olen tymä, moukka, kirjoitustaidoton jne. Sen ovat kertoneet "totuuden tiukat puhujat" - ehkä sinä tai sinun mielisesi. Tietysti "puskasta."

    Olen niin tyhmä ja moukka, että olen jonkun verran kirjoitellut Kahvipirttiin. Minusta sinne kirjoittelee kivaa joukkoa ja jos holhoamista onkin, en sitä ole huomannut. Tai sitten en ymmärrä käyttää erikoisia vapauksia, kuten esim. sinä, mejoke. Niin surasukaiseen nälvintään, jota vielä nimität rohkeudeksi, minusta ei ole. Onhan täällä "niitä rohkeitakin."

    Senkin virheen olen tehnyt, että olen muutaman runoa tavoittelevan sepustuksen kirjoittanut runonurkkaan. Historiasta ko. asiassa en tiedä, eikä kiinnosta. Sehän toimii kuitenkin hyvin ja se riittää.

    Minäkään en ymmärrä - tyhmä kun olen - miten Kahvipirtti voi niin raivokkaasti aiheuttaa häiriötä. Ketjuja näkyy aloitussivulla n. 50. Niistä yksi on Kahvipirtti. Eikä sekään hyppää pakolla luettavaksi.

    Lisään vielä "ikään", olen täyttänyt 75 v. Se riittää tälle palstalle. Sikäli kun joku haluaa minua opettaa, on syytä ottaa huomioon, että tässä iässä oppii uutta vain varsin valikoidusti.
  5. Huomenta taas!

    Eipä tuosta Katleijan "tolkaisusta" pahempaa väärinymmärrystä syntyne, tarkoitushan oli hyvä. Ja totta, Pirtillä on kahvipirtin meno. Tullaan ikäänkukin levätähtämään maailman melskeistä, kirjoiltellaan mikä sattuu huvittamaan: asiaa, höpinää, pientä "leukailua", ei turhaa ja tahallista loukkaavaa...eikös se näin mene kahvi- tai olutbaareissa.

    Niin, ilmat ovat entisellään, hämyistä, tihkusadetta ja lumet saavat kyytiä.

    SkillaniN muisteluista, kyllä niitä harrastan minäkin ja olen kirjoitellutkin. Tuli mieleeni yhteiskuntatutkijan (Kortteinen?) kertomus. Hän esitti kolmijakoisen elämänkaaren, joka sopii 70, ikäluokkiin.

    Ensin on lähtökohta. Sotien jälkeen raju rakennustyö ja puute. Näitä kertomuksiahan tulee - myös minulta. Lähtökohdat eivät kuitenkaan olleet kaikille samanlaiset eripuolilla maata ja ei myöskään kotioloissa. Ammatillinen järjestäytyminenkin oli rakennettava uudelleen, koska monet järjestöt olivat ennen sotia kiellettyjä. Sitten seurasi raju muutos, työpaikat katosivat ja tuli muuttoliikkeet,

    Toinen muistelun aihe on selviytymistarina. Sopeutuminen, oman paikan löytäminen. Kaikille siinä ei käynyt hyvin. Eikä siitä voi syyttää pelkästään "epäonnistuneita."

    Kolmas tarina on menneisyyden yhteenveto. On heitä, jotka ovat tyytyväisiä saavutuksiinsa, jopa kokevat tiettyä ylpeyttä onnistumisistaan. Mikäs siinä, hyvähän se on jos pärjännyt. Se elämässä tehty työ ja menestyminen voidaan kyllä arvioida monella tavalla. Mitataanko se rahan ja rojujen määrällä? Sehän se on helpoin ja yleisin menestymisen tunnusmerkki. Sitä kyllä en ole oppinut yksistään arvostamaan - eikä se johdu kateudesta. Sittenkin ihminen on tärkein. Tässä muutosten myllerryksessä kaikki eivät onnistuneet kovin hyvin pärjäämään, mutta ei syytä aina voi pistää "omalle kontolle."

    Näinpä lähdin kirjoituksessani harhailemaan. Olisinkohan ollut Kahvipirtin nurkkapöydässä yksinään ja höpissyt vain ajatuksiani.
  6. Ollako vai ei olla?

    Mistähän sitä vielä repisi ja mihin ryhtyisi? Työelämä on jäänyt taakse ja siellä mukana jonkunlaisena aktiivina ja toimijana ehdin olla. Kun jäin eläkkeelle, jätin samalla koko sen saran päätösten ja toiminnan sorvaamisessa. Muistin, kuinka yltiöpäisenä nuorena huomauttelin "vanhoille jäärille", että te jaarittelette vain vanhoja, joilla ei enää ole näissä asioissa merkitystä. Ehkä ammuin yli, mutta ei kuitenkaan aivan turhaan. Sen ratkaisun tein, että mene muistelmiani kertomaan sopimattomassa kohdassa. Nuorennusleikkaus on tehtävä ja se parempi hoitaa ajoissa. Korvaamattomuuden tunnetta on parasta hillitä, ennenkuin se pakollisena tapahtuu.

    Se ei tietenkään estä vapaamuotoiseen jutusteluun osallistumista sopivassa tilaisuudessa.
    Ikä ja kaipa kokemuskin kyllä ainakin minua on rauhoittaneet. En näe kaikkia uhkia, entä suuria toiveita suuresti sykähdyttävinä. Pienten "kumousten tekijäksi" ei intoni riitä.

    Jos aloittaja tarkoitti ensi viikon tiistaita äänestyksen lähestymiseksi, niin onhan se miettimisajan loppusuoralla. Merkittävät vaalithan on edessä, onhan niitä ollut ennenkin. Ajankohtainen vain aina suurenee. Kävipä vaaleissa miten tahansa, mitään järin mullistavaa tuskin tapahtuu. Vaalien jälkeen alkaa neuvottelut ja päädytään joihinkin komromisseihin. Painopisteet voivat vaalien tuloksena hiukan muuttua. Toivottavasti tasa-arvoisempaan, oikeudenmukaisempaan suuntaan. Se on myös moraalinen kysymys. Kun vaalityöllä usein vedotaan henkilökohtaisiin asioihin, " kurjuuteen tai rikkauksien säilyttämiseen tai kasvuun", nämä tuskin kohdallani muuttuvat. Ehkä inflaatio jatkaa eläkkeen nakertamista - siinä se.

    Enempää en ryhdy politiikasta jauhamaan. Täällä on jo ollut riittävästi - sanoisinko vouhotusta, jankutusta, vähemmän asiaa. Muistuttaa väliin "arabien kielenkäytöltä", korostetulta uholta ja kuvitellun voiman näytöltä.

    Äänestämässä kyllä käyn, Persuihin en luota, vaikka joitakin tapeellisa asioita Soini on nostanut esille.

    Nyt tartun hetkeen ja lähden pompottelemaan pientä ravia. Sitähän yritän yllä pitää ja vakaa käsitykseni on, että ei se aivan turhaakaan ole.
  7. Olen kyllä kokeillut suolahuonettakin. Parasta siinä onkin se rauhallinen hetki ja musiikkia linnunlaulujen kera. Olen ehkä torkahtanutkin, mutta en koko aikaa, koska olen kuullut joidenkin kuorsauksen. Se hipelöinti, jota hieronnaksi sanotaan, on se päätavoite. Eikä yrttikylpykään hassumpi ole. Jonkin kerran olen kokeillut elekroniikkapotkua kinttuihin - se kyllä menee mielestäni enemmän uskon puolelle.

    Suolaa käytän suolakalassa. Eihän se muuten aitoa ole, ellei hiukan suupieliä kirvele. Sellainen eväs kuuluu tapoihini aina iltapalaksi. Eikä valistus tässä auta, vaikka olen kuullut, että suolan niin runsas käyttö on tyhmää. Se on vain pieni lisä tyhmyyksieni joukossa.

    Hassua muuten, että niin ruoka-asioissa, kuin monessa muussakin on paljon neuvonantajia, joilla on erittäin vahva tieto oikeasta. Poikkeavat ovat yleensä vähintäin typeriä. On se vaan vaikeata elää viisaana ja oikeassa olevana lähes joka asiassa. Sitä en jaksaisi edes yrittää. No...voihan sitä hiukan joskus paukuttaa päätään vaikka seinään. Ravisteluhan sekin on.

    Ei kai se suuri homma olisi järkätä Pirttiin suolakammaria. Kuuluisasta nurkkakaapistahan saisi heti suuhunsa sterilisoivat huuhteluaineet, jos suolan makua on hoidosta jäänyt. Kaipa Late jaksaa kaapin täyttää sieltä ylijäämävarastosta, jos jano lisääntyisi. Ja muistaa kuitenkin katsoa, ettei viimeinen "hyvää käytettäväksi" päivä ole katkolla.

    Tällä viisiin harhailin tällä kertaa ajattelemattomuuttani - kuudella t:llä. Hyvää jatkoa!
  8. Meneehän se "koko maailmakin", kuten joutavoinen viittaili. Jotkut aina kuitenkin joutuvat jäämään "pysäkille", jos ei pilettirahaa löydy. vaikka olisikin tärkeäntuntuinen matka. Maailman menossa voi myös kasvaa "ruokahalu" - pakollinen tai kuviteltu - josta junasta joutuu jättäytymään pois.
    Siksipä saattaisi olla hyvä, että jäisi väliin pysäkille tollistelemaan ja antaisi kiireellisempien mennä toheltaa.

    Kävin yhteenaikaan Tallinnassa aika useinkin. Täältähän on näppärä lähteä. Nyt olen kyllästynyt, koska mielestäni siellä ei ole kummoista katseltavaa. Eikä erikoista ostettavaakaan. Kaljan ja viinan kärräys ei kiinosta. Vaikka matka ei paljon maksa, silti "oheiskuluilla" kyllä täyttää se eron, minkä täällä joutuu makselemaan. Päivämatkahan se rasittava onkin, ellei ota hyttiä, jossa voi nokoset vetäistä. Mutta matkailuhan avartaa, niinhän sanotaan. Ehkä toteutan sellaisen Viron kylpylään, niissä olen käynyt monessa paikassa.

    Aikani on mennyt turhankin nopsaan pienissä puuhissani ja sitä "hippokampusta" kasvatellessa.