Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  1. Jumaluuksien ja saatanallisuuden merkityksiä en nyt pohdi. Ihmisten päässähän ne joko rauhoittaa tai ahdistaa.
    Siispä hyvä - kun hyväksyy jonkin toiminnan, joutuu hyväksymään myös seuraukset. Esimerkki: pyritään jatkuvaan talouden kasvuun. Hyvä niin, ehkä se luo työpaikkoja. Mutta jatkuvasta kasvusta seuraa luonnonvarojen ryöstö entistä suurempana. Niin myös kekseliäisyydestä ja "vallattomasta tuottoinnosta" tarpettoman rihkaman tulva. Ja meitä yllytetään kuluttamaan, se muka pelastaa. Luulenpa, että joskus tämäkin ongelma on ratkaistava - mutta ainahan voi lohduttaa, ettei vielä ole mitään kiirettä. Ei meillä.

    Hyvä - paha ajattelu ja sen erottaminen on muuttunut. Kaikkea työtä on vieläkin tehtävä, muutoin seuraa kaaos. Entä työn arvostus? Aiemmin työ, mikä tahansa oli enemmän kunniassaan. Nyt on sellainen ajattelu lisääntynyt, että "paskaduunit" ei kelpaa. Ollaan mieluummin taiteilijoita tai muutoin "julkkiksia." Siitäkin huolimatta, että kyvyt ei mitenkään viittaa siihen suuntaan. Taidealojen koulutukseen on suuri tunku - ja vähiten avoimia työpaikkoja. Silti koulutus on jatkuvasti laajentunut.
    Hyvä käsitetään niin, että se on hyvää, ellei sitä ole kielletty, tai sen kiellon voi kiertää "porsaanreijistä."

    Vielä suvaitsevaisuudesta. Se on hyvä piirre, kyllä toisten arvomaailmaa pitää ymmärtää ja kunnioittaa, vaikka se ei täsmäisi omien arvojen kanssa. Mutta liika, kaiken suvaitseminen, ei mielestäni ole edes "hyvän" päämäärä.
  2. Tuttuhan tuo sanonta on minullekin, ennakoi tuhanpäiväiväistä höpinää kun kunnon asiaa ei mielessä välky. Niin nyt minun minun varastossani tuntuu. No jos... menin kerran yli kolkytvuotta sitten ladallani Lenigratiin. Teki mieleni kokeilla suurkaupugissa ajelua.
    Hyvinhän se muuten meni, paitsi rajalla joiduin tehostettuun syyniin. Takakonttiini oli jäänyt kirves, ainahan se siellä on ollut. Kun ajelen pieniä metsäteitä, on kirves muutaman kerran pelastanut. Ei ole tarvinnut takaisin peruuttaa, jos joku riuku on tien yli kaatunut. Karkasinpa asiasta, tullimies käänteli kirvestäni kuin olisi löytänyt suurenkin sabotöörin. Kyllä siinä oli apuna viittomakieli, elekieli ja muutama sana "kielirajaa ylittäen" mukana.

    Siitä alkoi autoni mylläys, näytti siltä, että aikooko he purkaa sen kokonaan. Eihän sieltä mitään muuta raskauttavaa löytynyt. Hyvää matkaa vähän naureskellen toivottivat ja sain pitää kirveenikin. Eipä tuosta paha maku jäänyt, he olivat tunnollisia tehtävänsä suorittajia.

    Sekin kirvesvartta puhuminen...niitäkin varsiakin on monenlaisia. Tökeröitä riunpätkiä, joita saa kaupoista, tai melkeinpä taideteoksia, johon rakenteeseen on yhdistetty käytännöllisyys, kätevyys, turvallisuus...olen kai siitä jo höpissytkin. Yksilöllisyyttä se kirvesvarsikin on, tekijänsä mukainen, jos taito on riittänyt.

    Olen täällä poltteen jäkitilaa, velttouttani paikkaillut. Kyllä pieniä virkistymisen merkkejä olen itsessäni huomannut. Ehkä se tästä jo ennenkuin kuura maahan tulee. Kyllä hra Greengrass on Venlastiinan karvarimatkaa oikein ohjaillut. Mistäpä sen iloisemmaksi voi tulla kuin käynnistä"ilusalongissa."

    Kirvesvarsi on väännetty. Hyvää jatkoa teille ja matkalaisille.
  3. Asiaahan Ruune kirjoitti! Eihän kaikkea tarvitse pilkuntarkasti syynätä, kunhan yleisajatus tulee räväkästi esille. TS*lle, eihän R* ottanut huolia "kouluttamattomien monttumiesten ongelmista." Niin ymmärsin, vaan koulutus on pilannut monttumiehet sukupuuttoon. Otan kyllä huolia myös jäljellä olevien "monttumiesten" asioihin, sieltä perinjuurin lähteneenä ylevästi sanottuna, minulle on jäänyt monttumiesten sielu ja myötäeläminen. Kun hiukan pääsin ylös pahimmasta montusta helkkaristi rimpuillen, vähän hepposempiin töihin, eräs kaukainen sukulainen sanoi: "Sinusta meni hyvä ja riski työmies, olisit pärjännyt kunnon töissäkin." Niin se on, monta kyvytöntä tyhjäntoimittajaa on saatu virkaan koulutuksellakin. Ennen vielä enemmän, koska raha ratkaisi. Olenkin ajatellut, että saattoi olla onneni, etten saanut korkeakoulutusta. Enpähän ole tehnyt suuria virheitäkään, jotka olisivat vahingoittaneet yhteiskuntaa ja vaikeuttaneet tuhansien elämää.

    Kyllä aloittajan tuoma näkökulma on paikallaan "sipistelyjen" joukkoon. Ilman sitä erottaisiin kokonaisvaltaisesta elämästä, johon mielestäni kuuluu myös kohtuullinen "märehtiminen" jopa maailmankin asioista ja esiin kaatuvista ongelmista. Jos sitä ei ole, tulee mieleen romaaniotsikko" Turhanpäiväisen ihmisen elämä." 'Elämä ei ole yksin sitä, että tuntee pärjäävänsä erinomaisesti, tuntee siitä varmuuden ja heittäyttyy onneensa pienin turhanpäiväisten kukastusten keskelle ja unohtaa ympäröivän maailman.
    En ruikuta siksi, ettenkö pärjäisi, omaan menooni olen ihan tyytyväinen. Niin soisin olevan myös kaikillla.

    Huh, huh...lopetan ja palaan jos näen siinä järkeä.
  4. Hintriikan mainitsema tieteellisen tarkka - kai latinaa - ilmaisu tilasta, jossa ihminen ei enää erota ylen laatukasta elämäntapaansa oikeaksi ja hyväksi, vaan ryhtyy vertaamaan johonkin epäolennaiseen seikkaan ja saa aiheen surkutella itseään. En kuitenkaan usko tätä siitäkin syystä, että myös minä olen kokenut ja jopa julkituonut samantapaisia ilmauksia.

    Tänään oli vaihtelua sateesta, lämpö hellerajan kieppeissä. Pääsin ulos jo melko pian puolenpäivän jälkeen - roskia täytyi kyyditä pois. Samalla reisulla kävelin sadan metrin päähän penkille rotkottamaan. Hitto kun tuntui ettei jaksa, ei kehtaa, on liian hikistä. Ojentelin koipiani, vedin henkea keuhkot täyteen, pyöritin päätäni ja vääntelin roppaani. En löytänyt mitään elimellistä vikaa, joka estäisi kävelyn jatkamista. Olin kai sitten"lorvandus vedelys", jota anasyysiä en silloin edes tuntenut.

    Elämässä tehdään pieniä äkkimuutoksia, kohotin itseni pystyyn ja pakotin jalkojani siirtymään toisen eteen koht rivakkakkaa tahtia ja yhteen suuntaan. Tämä siksi, että pakkohan sieltä on myös palata, taskussani ei ollut killinkiäkään. Taksit ja linjurit sai unohtaa.

    Runsas kolme kilsaa ... ja sitten pakollinen paluu. En kehu, että kaikki meni hyvin, mutta meni kuitenkin. Rytkyt olivat ainakin läpikotaisin hiestä märkänä. Suihku ja kuteiden vaihto ja jopa oli mainio olo. Varsinkin siitä, että olin saanut itseni liikenteeseen. Muutaman päivänhän tuo itseselittely kunnon levon tarpeesta kestikin.

    Se itsetyytyväinen oloni vain jatkuu! Saapa nähdä, kuinka kauan. Hyvää selviytymistä teille kaikille. Ja kukin tavallaan!
  5. Sieltähän ne suurin osa Suomen kartanoista ja aatelisista on lähtöisin. Ruotsin kunkku palkitsi sotaherrojaan, jakeli kartanon- ja ratsutilojen paikkoja turhaa pihistelemättä. Alkuperäinen väestö sai lähteä tai jäädä kartanon rengeiksi tai torppareiksi. Työmäärää kiristettiin ilman rajoja, työläisillä ei ollut mitään suojaa, ei ole liioittelua puhua orjatyöstä. Ei ne kartanoiden omistajat itse kartanoitaan ja viljelyksiään rakentaneet, eikä maitaan ostaneet.

    Vain propakandassa on esitetty, että paperityöläiset ovat tekemisillään itse saattaneet työt ulos. Ei vakavassa mielessä. Myös se, että aina kun kohtuuttomista palkkioista jotain sanoo, on tapanana lyödä, että se on kateutta. Se "kuusamonkiima" on syötetty apinointimalli, jonka omahyväiset ovat omaksuneet. Jos on kohtuuttomuutta, vaikkapa moraalisesti, kyllä siitä on voitava puhua.
    Harvoinpa tuodaan esille paperitehtaiden ostamiset ulkomailta, joista on tullut takkiin miljardeja. Johtaja on kyllä palkkionsa ja "kädenpuristuksensa" saanut. Niin myös "ilman ostosta" Saksasta.

    Vasta äskettäin oli Hesarissa artikkeli, jossa oli tiedot, kuinka johtajat ovat tästä lamasta selvinneet. Hyvin oli mennyt, korotukset ja palkkiot olivat rutkasti nousseet usein 30%. Työntekijöillä n. 1%. Kyse oli oli yrityksistä, joissa valtio on suurena osakkaana. Kun laman nimissä kehotetaan malttiin ja tyytymään lähelle nollalinjaa, niin missä on se moraali, joilla johtoa palkitaan tuottipa yritys vaikka tappiota? Onko tämän sanominen "kuusamonkiimaa?"

    Joskus omistajayrittäjä ja johtaja todella katsoo eteenpäinkin. Jos on ollut hyviä aikoja, hän saattaa jopa käyttää sitä ja yrittää todella välttää hätäisiä irtisanomisia teettämällä vaikka vähemmän tärkeitä töitä. Ei se tyhmyyttä ole firman kannaltakaan, siitä on helpomi lähteä noususuhdanteessa mukaan.
    Pörssifirma jakaa voittonsa, potkaisee väkensä ulos heti, jopa ennakkoon jos suinkin voi, palkkaa tehtävään teknoraatin, jolla ei ole ihmissuhteita irtisanottavaan joukkoon. Ei ole ihmisiä, on vain numeroita. Näin se kaunistelematta menee. Joku "isänmaallisuus" on käsite, joka ei koske pörssifirmaa
  6. Huumorilla pitäisi ottaa, jos vain irtoaisi. Koulutukseni on kansakoulun tasolla. Ehkäpä ihan erikoisista olosuhteista johtuen: viisi vuotta, päästötodistus on...sisällöllä en halua "rehvastella."
    Älkää nyt hitossa laske "tasoa" minulle sopivaksi. En häiriinny, jos en kaikkea ymmärrä, enkä tule sotkemaan "tiedoillani", ellen tunne edes jotain käsittäväni, jota voi nimittää mielipiteeksi. Luulen ymmärtäväni, että kukaan ei tiedä kaikkea edes Wikipedian kanssa.

    Minulla on ollut mahdollisuus, tilaisuus tai tarve keskustella työnikin puitteissa kaikenlaisten ihmisten kanssa, myös koulutettujen ja oppineiden kirjossa. Olen kyllä kokenut kiusaantuneina he, jotka pitävät kuulustelua ja huvittelua ja alkavat lässyttää kuin puhuisivat vähä-älyiselle. Fiksut sijoittavat puheensa korostamatta niin, että välttävät teminologiaa ja puhuvat suomenkieltä. Ymmärrän senkin, että on käsitteitä, joita on vaikea "suomentaa."

    On myös niin, että kansiksesta on tässä iässä kulunut monia vuosikymmeniä. En puhu itsestäni, kun sanon, että on heitä, jotka laajan kokemuksen lisäksi ovat itseopiskelleet juuri niitä aineita, jotka heitä kiinnostavat. Olen tuntenut hyvin monta sellaista, joilla on hyvin laajat tiedot.

    Joskus on sattunut, että korkean koulutuksen ja myös virka-aseman saanut on tokaissut: tunnen sen alan, olin kuoluaikana kesätöissä. Niihin olen kyllä vastannut, että olette varsin hyväoppinen. Ammattiin oppiminen kestää yleensä vuosia ja vuosikymmeniä. Ammattikoulun jälkeen saattaa tuntua, että on todella oppinut ja mestari. Jonkun ajan kuluttua totuus tulee esille, oppimista riittää...ihan rehellisesti sanottuna, niin kauan kun on työelämässä. Ja niin se on kaikessa oppimisessa.
    Hyvää jatkoa. Latinaa en osaa, enkä yritä opetella.