Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Propakandasotahan tässä on käynnissä. Tottakai työnantajat yrittävät hajoittaa työntekijöiden rivit. Eihän siinä mitään uutta ole. Joskus se pienssä määrin voi vaikuttaakin; ihminen sentään tuppaa olemaan kateellinen - ei kenellekään ainakaan enempää "kuin minulla on." Nyt on kuitenkin keskustelu supistunut muutosturvaan ja ilmeisesti myös tärkein erimielisyys neuvotteluissa.

    Lorenan kannaotto on aikalailla ilmasta: "Esille ei tuoda tosiasiaa Euroopan maissa ei sosiaaliturvaa ole ollenkaan..." Euroopan maissa on Suomea parempia ja huonompia sosiaaliturvajärjestelmiä, myös parempia irtisanomissuojia. Yleensä hyvin kehittyneissä maissa, joissa on myös toimiva ay-liike, on näissä asioissa päästy tuloksiin.

    Maksetaanhan Suomessakin erorahoja, 1- 18 kuukauteen. Käytäntö on vain sekava, pärstäkohtainen. Ne erorahat sisältävät myös ihmeellisiä, laillisuutta hipovia ehtoja. Niistä on työntekijöitäkin varoitettu.
    Tietoja löytyy mm. Taloussanomista. Tuskinpa niitä voi työntekijöiden propakandaksi nimittää.

    Ruuneperi kauhistelee, että on suunnitelmia koko Euroopan väen käsittävään työtaisteluun. Onko todella, sitä en tiedä. Luonnollistahan sekin kyllä olisi; onhan pörssiyhtiötkin Euroopan ja maailman laajuisia. Joskus on ollutkin ay- liikkeellä kansainvälisiäkin toimia aivan työehtojen erimielisyyksissä.

    Tuohon AKT: muutosturvavaatimukseen. Eihän ne ehdot toteutu kaikilla kerralla. Ne tulisi käyttöön vain konkreettisessa tarpeessa. Asia ei ole niin suuri, miksi se yritetään saada näyttämään.

    Koska minulla ei ole riittävästi tietoja, en pöyhi enempää. Ja eihän se ole tarpeenkaan.
  2. Ainakin nyt aurinko näyttäytyy, pikkasen nollan yläpuolella ja tuulta viouhottaa. Näen se tuulimittaristani, pitkästä piippakoivun latvasta.

    Eiköpähän "potilaat" ilmestyne entistä terveempinä ja kokemusta rikkaampina kirjoittelemaan. Näinhän toivomme.

    Eilen, aurinkoisena päivänä olin olevinani valokuvaaja. Pari tuntia haeskelin kuvakulmia lumesta ja varjojen leikeistä. Melkein sata näpsäystä, joista karsinnan jälkeen jäi neljännes. Onhan digivehje näppärä, ei tarvitse miettiä filminauhan loppumista.
    Olihan minulla muitakin ajatuksia kuvien hyötykäytölle kuin muistojen varalle. Saa nähdä, tarvitsenko. Kuvatessani tuli mieleeni Hintriikan parvekkeen "aurinkokello", josta hän kertoi. Olen myös jostain lukenut, kuinka satoja vuosia vanhoista tauluista voi päätellä, mihin aikaan teos on tehty. Varjoista voi tarkkaan määritellä vuorokauden ajan, jos maamerkkejä on tallessa. Niistä löytää myös melko tarkkaan muunkin ajan. Näitä mietin, kun katselin varjokuviani.

    Aina se jotain touhua mielekäs elämä vaatii. SkillaNillahan tuntuu noita "työmaita" riittävän. Kyllähän minäkin ymmärrän sen, että ei talkootöissä rikastu, rahallisesti voi mennä tappion puolelle. Mutta on myös sellaista "rikkautta", ja vieläpä parempaa, jota ei millään rahalla saa.

    Rikkautta on myös hyvät, muistot vaikkapa työelämästä, jos niitä on jäänyt. Onhan niihin liittynyt kysymys rahastakin ja elämisen ehdoista.

    Nyt jo jarrutan...hyvää jatkoa teille!
  3. SkillaNin sanoihin ei ole paljon lisättävää. Korjaamista tietysti on, mutta onhan edistymistäkin tullut. Vajavainenhan yhteiskunta on, jos toinen sukupuoli on alistetussa asemassa. Eikä pelkästään yhteiskunta, vaan myös sen perusta, perhe. Mielestäni - josta myös SkillaN - mainitsi, ei aivan kaikenkattavaa, pilkulleen joka asiassa tasa-arvoista tilannetta sukupuolten välille saavutettane. Jotain ominaispiirrettä jää ja mielestäni se on hyväkin.

    Kerronpa esimerkin vanhenemisesta. Eilen kävellä lumpsuttelin, olihan ilma suorastaan loistava. Äkkiä minut pysäytti hätääntynyt, epäselvä ääni. Vanhahko mies pyöri koiransa kanssa ja yritti kiinnittää huomioni. Menin lähemmäs ja mies kysyi:" Tiedätkö. missä minä olen?" Sanoin tietäväni ja tuntevani paikan. Vähän epäselvällä, hätääntyneellä selostuksella sain tietää, että mies oli eksyksissä. Koira oli karannut ja hän oli ajanut sitä takaa pitkän matkan.
    Hän yritti selittää mihin hänen pitäisi päästä. Jotain kujan nimiä hän takellellen mainitsi, mutta eipä ne vinkit minua ohjanneet. Kyselin tarkemmin, että millainen talo: suuri, pieni, vanha, uusi.
    Uusi, pitkä ja "melkoisen korkea". Hän oli äskettäin muuttanut. Johan näillä tiedoilla tärppäsi. Kilometrin päässähän se oli.

    Niinpä hiljalleen lähdettiin hiipimään kohti kohdetta. Panin merkille, että sekä koira, että isäntä olivat varuillaan. Varmasti miestä on varoitettu tuntemattomista, tai tullut epäluulot muuten päähän. Yritin jutella rauhallisesti, mutta yhtenään hän hoki: ei tutulta näytä. No, kyllä kohde oli oikea, sen hän muisti kun viereen päästiin. Hän pyysi minua jättäytymään jälkeen, koska muka kenenkään ei tarvitse tietää harhailusta. Niinpä katselin kauempaa kun hän meni rappuun.
    Sellainen tarina, joka on myös totta. Tulihan siinä mieleeni, että kenties minäkin jonain päivänä eksyn kotikulmilleni. Erona kyllä tulee olemaan se, että minulta ei koira pääse karkuun.

    Pientä pakkastahan täällä on. Muuten sopivaa, mutta kyllähän ne kurakelit edestä löytyy. Onko sitten parempi hidas, hallittu sulaminen vai äkkirysäys. No...sitähän en pysty päättämään.
  4. Huomenta vaan, valehtelijan luku pakkasta ja aurinko paistaa. Siinä nuo valoisat uutiset.

    Venlastiinan ja SkillaNin ajatuksia ajatuksia ja analyysiä pidän hyvänä. Mitäpä turhaan kertaamaan.

    Kun eilen katselin 70+ osastoa, siellä esiintyi sellaista "asiantuntemusta", että en katsonut tarpeelliseksi osallistua. Siellähän mummot ja yksi ylitse muiden viisas, "kolmen loppututkinnon " ja kolmensadan nimimerkin pitkien ketjujen mies esittelivät asiantuntemustaan. Ponnekkaasti oltiin luomassa hysteriaa. Syypäänä tietysti " rasvanahkaiset työläiset", ne "sammon ryjöstäjät" , jotka vaativat lakolla vielä jotakin. Kaikki näiden "asiantuntijoiden" mielestä kaatuu töntekijöiden niskaan. Näiden ahneiden, jotka ovat niin vaatimattomissa töissä, että niihin pystyy kuka vaan. Tähän tapaan, hohhoijaa.

    Olen aina tuntenut kuuluvani näihin "rasvanahkaisiin." Opintosuorituksillani en ole kehunut, koska kehuttavaa ei ole. Kerroin kyllä, että olen käynyt viisivuotta kansakoulua ja saanut sillä päästötodistuksen. Silläkin muka liioittelin. Miten vaan, mielestäni opin sentään jotain ja elämästä lisää. On kyllä ennenkin taputettu "hallästi päähän" ja sanottu maireasti tyyliin: ethän sinä voi tietää kun et ole kouluja käynyt. Kyllä siihenkin tottuu. En vain ole oppinut kärsimään suuremmasta alemmuskompeksista. Kaikki tietävät jotakin ja kukaan ei tiedä kaikkea. Niin viisasta ei ole.

    Tästä ATK:n lakosta tulee mieleeni ne lukuisat kerrat, kun työnantaja yrittänyt luistaa jopa sopimuksista. Firmat eivät kestä, tulee työttömyyttä, kaikkien etu on nyt tinkiä - näitä olen riittävästi kuullut. Tässäkin nykyisessä tilanteessa on mielipideen muokkaus käynnissä. Paperitehtaita pyritään pistämään kiinni vauhkoontumisen lisäämiseksi. No joo...minun ei pitänyt sekaantua työssä olevien asioihin. Nyt vaan ryöpsähti.

    Muuten ATK:n puh. joht. Timo Räty on juristi, entinen liiton lakimies. Ihan hyvä, että ammattiliiton palveluksessa on myös opintonsa suorittaneita asiantuntijoita. Siitä on apua sopimussisältöjen muotoilussa ja tulkinnoissa.