Vapaa kuvaus

dulce est desipere in loco: It is pleasant to play the fool at times. Jokaiselle tekee hyvää hyvää olla sopivassa suhteessa järkevä ja hiukan sekaisin samanaikaisesti.



Suosikkibändit/artistit: Porcupine Tree, Strapping Young Lad, led zeppelin, Rammstein, Marzi Nyman

Suosikkileffat: apocalypse now, English patient, Goodfellas, Monty Python & The Holy Grail

Lempikirjat: Stephen King, Reijo Mäki, Charles Bukowski, Kurt Vonnegut, John Irving

Vapaa-aikanani: uinti, elokuvat, musiikki, ruoka, juoma

Katson tv:stä mieluiten: Madventures, Sopranos, Oz, Men behaving badly

En pidä: talven pimeys, Aikaiset aamuherätykset

Ruoka & juoma: kala, pasta, kotiruoka





Koulutus: ---

Ammatti: Viestintä/media/kulttuuri

Ase tai siviilipalvelus: Jääkäri

Yhdistykset/kerhot:

Siviilisääty: Sinkku

Lapset:



Messenger: [email protected]

Hakusanat: tatuointi, musiikki

Aloituksia

0

Kommenttia

55

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kiva kuulla "kohtalotoverin" kokemuksia. Olipa sulla siinä ikävä synttärilahja. Omalla karulla tavalla hyväkin lahja; ainakin itse katson sairastumisen myötä joitakin asioita hiukan eri silmällä tarkottaen siis että en enää ota asioita niin itsestäänselvyytenä huolimatta siitä että seminoomassa parantumisprosentti lähentelee sataa. Tapahtui nimittäin sellainenkin asia että sairastellessani eräältä tuttavalta oli todettu pienenpieni kasvain aivoissa. Hän soitti minulle puhelun ja tuntui olevan enemmän minusta huolissaan kun itsestään. Puhelun jälkeen oli aika tyhjä olo. Hän menehtyi jonkin aikaa sitten.

    Mulla oli tuo aikaväli diagnoosin ja leikkkauksen välillä paljon lyhyempi. Saattoihan muistaakseni olla että kasvain oli siihen mennessä jo täyttänyt kiveksen aika kattavasti... Ikävä kuulla tuosta sun leikkaushaavan tulehtumisesta. Oliko sulla leikkaushaava "alavatsassa" vai kivespussissa? Mulla oli alavatsassa ja aiheutti leikkauksen jälkeen lääketokkurassa (jälkeenpäin jo huvittavan) hämmennyksen kun luulin että multa oli poistettu jokin väärä elin :-) Olin siis automaattisesti olettanut että leikkaushaava tulee kivespussiin. Mulla oli nimittäin lääkäri mikä ei liikoja puhunut... Onpa hieno juttu että sun ei tarvinnu kestää enempää noita hoitoja. Vaikka sanovatkin että sytostaattihoidot tuntuvat paljon pahemmalle niin ei kyllä itselläni ollu hymy kovin herkässä sädehoitojenkaan jälkeen. Toisaalta; on erittäin hieno asia että on olemassa "aseita" noinkin salakavalaa vihollista vastaan.

    Kiitos, kun kirjoitit ja erittäin hyviä jatkoja sinulle!
  2. Kylläpä aika kuluu äkkiä. Huomasin että edellisestä kirjoituksestani tässä keskustelussa on kulunut jo yli puoli vuotta. Tuli mieleeni kirjoittaa tänne taas kun kävin tuossa muutama viikko sitten taas kontrollikäynnillä. Kaikki oli taas kunnossa ja homma on edennyt henkisestikin siihen pisteeseen, etten varsinaisesti enää tätä asiaa pelkää. Syövän kanssa ei tosin voi "neuvotella" joten parasta on vaan yrittää säilyttää optimistinen mieli eikä murehtia turhia. Tämän takia haluankin kaikille kivessyöpää sairastaville toivottaa valoisaa mieltä ja muistuttaa, että esimerkiksi netissä on asiasta paljon puolitotuuksia varsinkin erilaisilla keskustelufoorumeilla. Jokainen ihminen on yksilöllinen mikä tarkoittaa sitä että kaikkien diagnoosi ei ole samanlainen ja näin ollen hoitokeinot ja -määrät vaihtelevat. Kaikille ei anneta sytostaattihoitoa ja sädehoidossakin hoitokertojen määrät vaihtelevat. Sädehoito ei välttämättä tarkoita sitä että sinusta tulee steriili. Haluan siis sanoa, että kannattaa käyttää omaa järkeään eikä uskoa automaattisesti kaikkea mitä erilaisilla palstoilla kirjoitetaan. Paljon järkevämpää on laittaa kengät jalkaan tai tarttua puhelimeen ja ottaa asioista selvää ihmisiltä joilla on asioista ensikäden kokemusta. Sairastuttuani kun huomasin että tuota tietoa ei sinulle anneta "tarjottimella". Ainakaan Jyväskylässä :-)

    Itse olen päässyt mielestäni kohtuullisen helpolla; 9-10 hoitokertaa sädehoitoa eikä etäpesäkkeitä missään. Onnekasta siis. Inhoittavinta on ollut se että olen ollut melko huonovointinen "sädettämisen" jälkeen mutta toisethan ovat sellaisia että ovat täysin toimintakuntoisia hoidoista huolimatta. Myöskään letkun nieleminen keuhkoon ei ollut varsinaisesti mukavaa (haluttiin varmistaa, että keuhkoissani näkyvä "varjostuma" ei ole vakavaa) mutta tämähän on taas niitä asioita joita kaikkien ei tarvitse kokea. Yksi asia, mihin mielestäni kannattaa varautua etukäteen on rahallinen puoli. Oma työnkuvani on freelancerin kaltainen joten itselläni oli pari kuukautta aika "tiukkaa", varsinkin kun asun yksin. KELA ei auttanut kaltaistani ihmistä juuri millään tavalla ja kun itselläni ei ole vain yhtä työnantajaa niin pitempiaikainen sairastelu ei ole kovin toivottavaa. Toisaalta; raha on hyvin merkityksetön asia se laitetaan vaakakuppiin terveyden kanssa.

    Summa summarum; tsemppiä kaikille jotka itse sairastatte tai joiden läheiset sairastavat. Voimia myös teille jotka olette menettäneet läheisiänne tälle sairaudelle. Kirjoitellaan jatkossakin.
  3. Niin, tuohon on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Yksi varmasti suurimpia syitä on nyky-yhteiskunta; teollistuminen, ruokailutottumukset, liikenteen päästöt jne. Mene ja tiedä. Toisaalta on hurjaa ajatella kuinka jotkut terveellisesti elävät tupakoimattomat ihmiset saavat vaikkapa keukosyövän. Selittämätöntä ja epäreilua.