Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

1615

  1. >

    Näinhän se ihmismieli toimii. Kun ihminen vilpittomästi uskoo, että ilmiö X on olemassa, hän pyrkii tiedostamattaan poimimaan sellaisia havaintoja, jotka tukevat X:n olemassaoloa. Ja samalla tiedostamattaan hylkäämään sellaiset havainnot, jotka viittaavat siihen, ettei X ole olemassa. Oppimispsykologiassa tuota kutsutaan valikoivaksi tarkkaavaisuudeksi. Meillä kaikilla on tuo ominaisuus. Joillain se on vain paljon voimakkaampi kuin toisilla.

    Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että kreationismikin on vain seurausta erittäin voimakkaasta valikoivasta tarkkaavaisuudesta. Kreationismi on siis suurista oppimisvaikeuksista kärsivien, uskonnolle altistettujen ihmisten sairaus. Kreationistit ovat tavallaan oman kognitiivisen kyvyttömyytensä uhreja. Tosin hyvin ääritapauksia.

    Luulen myös, että aloituksen kirjoittanut multinikkihiiremme on aivan oikeassa: Vain uskomalla jumalaan saa tuon valikoivan tarkkaavaisuuden kytkettyä päälle ja tämän jälkeen mieli poimii tehokkaasti kaikki epämääräisimmätkin havainnot ja tulkitsee ne jumalan olemassaoloa tukeviksi. Vain uskomalla jumalaan voi saada jumalasta "havaintoja".

    Sama pätee vaikkapa hömppälehtien horoskooppeihin. Vain uskomalla horoskooppeihin voi saada todisteita niiden toimivuudesta. Horoskooppiuskovainen noteeraa kaikki oikeaan osuneet ennustukset ja jättää noteeraamatta kaikki väärin menneet. Näin hän saa loputtomasti todisteita siitä, että horoskoopit toimivat. Ei koskaan päinvastaista todistetta, etteivätkö toimisi. Ja tämä on tosiaan täysin tiedostamaton prosessi. Usko horoskooppeihin (tai jumalaan) voimistaa uskoa horoskooppeihin (tai jumalaan).
  2. Salaliittoteoriapalstalle nämä sinun samaa loputtomiin toistavat höpinäsi kuuluisivat. Kaikki yhteiskunnassa kun näyttää olevan salaliitossa sinua vastaan: Lääkärit, lääketehtaat, poliitikot, tieteen tekijät, Skepsis ry, erityisesti yliopistot ja koulutusjärjestelmä...

    >

    Voisitko nyt selkokielellä sen enempää runoilematta kertoa lyhyesti ketkä viilaavat ja miten?

    >

    Mistä kirjasta löytäisin ei-kokemusperäistä tietoa liittyen esim. lääketieteeseen, fysiikkaan tai kemiaan? Suosittele jotain (yliopiston kirjastosta löytyvää, oppikirjana käytettyä), niin käyn lainaamassa ja tutkin.

    Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että tieto- ja oppikirjojen teksti on myös kokemusperäistä eikä mistään hatusta tempaistua? Jos luet lintuoppaasta, että pyy on pieni 350g painava metsäkanalintu, joka viihtyy puronvarsikuusikoissa, niin eikö tämä ole pohjimmiltaan juurikin kokemusperäistä tietoa, joka on kirjaan talletettu? Jos luet peruskoulun fysiikan kirjasta vaikka atomimallista, niin eikö tämäkin ole kokemusperäistä tietoa, sillä se rakentuu Rutherfordin kokeen havaintoihin ja muihin kokeisiin ja havaintoihin? Sama pätee kaikkeen tietokirjallisuuteen keittokirjoista lähtien aina tieteellisiin julkaisuihin saakka. Kokemusperäistä on niissä oleva tieto. Näytät olevan sitä mieltä, että tiedolta putoaa heti pohja, jos sen menee kirjoittamaan ylös muiden luettavaksi. Mielestäni tuollaista kuvailemaasi "kirjaviisautta" ei löydy kuin fikstiivisestä kaunokirjallisuudesta.

    >

    Ellei sitte kuvittele itseään marttyyriksi suuren maailmanlaajuisen salaliitton edessä. Silloin elämä saattaisi olla aika ahdistavaakin.
  3. Näin toimittaessa matematiikasta tulisi ihan kreationistien itsensä näköistä. Siis huomattavan yksinkertaista.

    Monimutkaisin opetettava funktio olisi tietenkin mallia f(x)=kx+b, siis suora, koska kaikki havaitut luonnonilmiöt ovat lineaarisia. Jos vaikkapa Kuu etääntyy Maasta tällä hetkellä jollain tietyllä nopeudella, se on aina etääntynyt samalla nopeudella. Näppärää kun jo pari havaintoarvoa riittää ja voidaan ekstrapoloida aina äärettömään saakka.

    Todennäköisyyslaskenta voitaisiin hylätä tarpeettomana, koska kaikki havaitut ilmiöt ovat äärettömän epätodennäköisiä eikä sattumaa siis voi olla. Samoin kombinatoriikka. On tarpeetonta laskea monellako eri tavalla korttipakka voidaan järjestää, koska vastaus on ilmiselvä: Vain sillä yhdellä, jolla Jahve sen haluaa tällä kertaa järjestyvän.

    Kiivainta matematiikan tutkimusta tehtäisiin Raamatullisen ympyrän parissa: Miten piirtää ympyrä, jonka kehän suhde halkaisijaan on tasan kolme?