Kiväärinluoti Maan kiertoradalla?

Ampumatta paras

Avaruusmies laukaisee kiväärin avaruudessa Maan kiertoradan suuntaan. Lähtevän luodin nopeus on 1000 metriä sekunnissa. Kuinka kaukana avaruudessa (maapallon keskipisteestä mitattuna) hänen pitää tämä tehdä, jotta luoti pysyisi ympyrän muotoisella kiertoradalla Maan ympäri? Auringon, Kuun ja muiden planeettojen vaikutuksia ei huomioida.

Kuinka paljon aikaa hänellä on poistua paikalta, jottei joutuisi oman laukauksensa uhriksi.

16

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin näin

      Kiertoradalla pysyminen vaatii maan veyovoiman - ja keskipakokiihtyvyyden tasapainoa :
      v^2/r = k/r^2
      Vakion k, voit kaskea maan massasta ja gravitaatiovakiosta tai siten että kun r on maan säde niin kiihtyvyys on g.

      Ja laskun r on etäisyys maan keskipisteestä.

      • ihtehk

        Tämä on varmaan muille selvää, mutta olen itse ihmetellyt miten tällaiset kiertoradat yleensä ovat mahdollisia. Esim. tässä luodin tapauksessa täytyy lähtösuunta, lähtönopeus ja etäisyys maasta olla tarkkaan oikeat, että luoti ei ohjaudu maahan tai ulkoavaruuteen. Sitten jos otettaisiin huomioon vielä kuun vaikutus miten luoti voi pysyä kiertoradalla. Mutta kiertäähän maakin ellipsirataa auringon ympäri ja hyvin hyvin pysyy radallaan. Onko maan rata sitten labiili, että se korjaa mahdolliset pienet häiriöt itsestään.


      • ihtehk
        ihtehk kirjoitti:

        Tämä on varmaan muille selvää, mutta olen itse ihmetellyt miten tällaiset kiertoradat yleensä ovat mahdollisia. Esim. tässä luodin tapauksessa täytyy lähtösuunta, lähtönopeus ja etäisyys maasta olla tarkkaan oikeat, että luoti ei ohjaudu maahan tai ulkoavaruuteen. Sitten jos otettaisiin huomioon vielä kuun vaikutus miten luoti voi pysyä kiertoradalla. Mutta kiertäähän maakin ellipsirataa auringon ympäri ja hyvin hyvin pysyy radallaan. Onko maan rata sitten labiili, että se korjaa mahdolliset pienet häiriöt itsestään.

        Korjaan maan rata siis stabiili.


    • 7+8

      Oletetaanko tuossa, että avaruusmies on maan kiertoradalla, jolloin hähen ratanopeutensa pitää olla 8 km/s luokkaa, ja että luoti ammutaan kiertoradan suuntaisesti? Jos noin on, luoti joutuu elliptiselle kiertoradalle. Periaatteessa luoti palaa samalle paikalle mutta ajan laskeminen ei ole ihan yksinkertaista. Alimmilla kiertoradoilla kiertoaika maan ympäri on puolentoista tunnin luokkaa.

      • Ääh taas

        Luitko edes kysymystä ?


      • 14+16
        Ääh taas kirjoitti:

        Luitko edes kysymystä ?

        Luin kyllä mutta se oli puutteellinen. Jos avaruusmies on jo ympyräkiertoradalla, luodin laukaiseminen jollain alkunopeudella vie luodin elliptiselle radalle. Jos hän olisi "paikoillaan" niin että hänellä ei ole lainkaan ratanopeutta, hänellä pitäisi olla rakettimoottorit pysyäkseen paikoillaan. Tällöin hänen pitäisi olla aika kaukana avaruudessa jotta 1 km/s riittäisi ympyrärataan maan ympäri. Voidaan käsittääkseni laskea kaavasta v = sqrt(g*R^2/r) missä R on maan säde ja r on etäisyys maan keskipisteestä.


    • 9+2

      Tuosta kysymyksestä olisi ehkä parempi jättää avaruusmies kokonaan pois.
      Avaruusmies (tai avaruusalus) ei kuitenkaan (edes lähes leikisti ajatellen) pysy maahan nähden paikoillaan ilman rakettimoottoreita tai olematta synkronisella radalla. Kysymyksen asettelu taas sulkee pois synkronisen radan.

      Kysymys voisi kuulua:

      Millä etäisyydellä maapallon keskustasta nopeus 1000 m/s riittää ympyräkiertoradan nopeudeksi ja mikä on silloin kiertoaika. Tähän taisi tullakin jo vastaus :)

      Toisaalta jotenkin käytännöllinen kysymys voisi koskea tilannetta jossa avaruusmies tai -alus on kiertoradalla ja laukaiseen jonkin esineen, vaikkapa luodin, joko radan suuntaisesti tai siitä poikkeavasti.

      • 13+13

        Sillä ei tietysti ole mitää väliä onko maan pintaan nähden paikoillaa eli onko synkronisella radalla vai ei, ihan sama :)


      • 19+18
        13+13 kirjoitti:

        Sillä ei tietysti ole mitää väliä onko maan pintaan nähden paikoillaa eli onko synkronisella radalla vai ei, ihan sama :)

        Maan pyöriminen ei vaikuta mitään siihen millä nopeudella satelliitti pysyy kiertoradallaan tietyllä korkeudella. Mutta se voi hieman vähentää tarvittavaa lähtönopeutta. Maan pinnan nopeus on noin 0,5 km/s ja kiertoradalla tarvitaan noin 8 km/s. Kun laukaistaan raketti päiväntasaajalta maan kiertosuunnan mukaisesti, säästetään polttoainekustannuksissa.


      • ????
        13+13 kirjoitti:

        Sillä ei tietysti ole mitää väliä onko maan pintaan nähden paikoillaa eli onko synkronisella radalla vai ei, ihan sama :)

        Eikö se avaruusmies saa saman suuruisen impulssin vastakkaiseen suuntaan kuin luoti. Jos avaruuslentäjän kiertovauhti tästä syystä hidastuu , niin eikö avaruusmies suistu kiertoradaltaan , ja vastaus jälkimmäiseen kysymykseen olisi, että ei joudu uhriksi, koska suistuu radaltaan välittömästi, siis jos oli kiertoliikkeessä, niin kuin tehtävässä sanotaan.


      • yksi vain
        ???? kirjoitti:

        Eikö se avaruusmies saa saman suuruisen impulssin vastakkaiseen suuntaan kuin luoti. Jos avaruuslentäjän kiertovauhti tästä syystä hidastuu , niin eikö avaruusmies suistu kiertoradaltaan , ja vastaus jälkimmäiseen kysymykseen olisi, että ei joudu uhriksi, koska suistuu radaltaan välittömästi, siis jos oli kiertoliikkeessä, niin kuin tehtävässä sanotaan.

        Jos avaruusmies laukaisee kiväärin suoraan eteenpäin radallaan, päätyy luoti ellipsiradalle, jonka alin piste on tuo laukaisupiste ja ylin piste vastakkaisella puolella maata. Vastaavasti avaruusmies päätyy ellipsiradalle, jonka ylin piste on tuo laukauisupiste ja alin piste vastakkaisella puolella maapalloa. Koska avaruusmiehen massa on paljon suurempi kuin luodin, säilyy avaruusmiehen rata tietenkin lähes ympyrämäisenä.

        Oleellista on, että kummankin rata kulkee jatkossakin joka kierroksella tuon laukaisupaikan läpi (mikäli muita häiriötekijöitä ei oteta huomioon). Eli riittävän monen kierroksen jälkeen kyllä tapahtuu se yhteentörmäys (siis edelleen ideaalitilanteessa, missä ei huomioida rataan vaikuttavia häiriötekijöitä). Tämän osumahetken laskeminen (eli kuinka monta kierrosta luoti ja avaruusmies kiertävät ennen kuin ovat samaan aikaan taas siinä laukaisupaikassa) onkin sitten visaisempi juttu, ja sitä tuossa aloittajan tehtävässä ei varmasti haettu.


      • Olipa taas viisasta
        yksi vain kirjoitti:

        Jos avaruusmies laukaisee kiväärin suoraan eteenpäin radallaan, päätyy luoti ellipsiradalle, jonka alin piste on tuo laukaisupiste ja ylin piste vastakkaisella puolella maata. Vastaavasti avaruusmies päätyy ellipsiradalle, jonka ylin piste on tuo laukauisupiste ja alin piste vastakkaisella puolella maapalloa. Koska avaruusmiehen massa on paljon suurempi kuin luodin, säilyy avaruusmiehen rata tietenkin lähes ympyrämäisenä.

        Oleellista on, että kummankin rata kulkee jatkossakin joka kierroksella tuon laukaisupaikan läpi (mikäli muita häiriötekijöitä ei oteta huomioon). Eli riittävän monen kierroksen jälkeen kyllä tapahtuu se yhteentörmäys (siis edelleen ideaalitilanteessa, missä ei huomioida rataan vaikuttavia häiriötekijöitä). Tämän osumahetken laskeminen (eli kuinka monta kierrosta luoti ja avaruusmies kiertävät ennen kuin ovat samaan aikaan taas siinä laukaisupaikassa) onkin sitten visaisempi juttu, ja sitä tuossa aloittajan tehtävässä ei varmasti haettu.

        Taaskin yksi ymmärtämätön selittäjä joka esitelmöi asiaan kuulumatonta mielikuvituksensa harhailua vain esiintymisen ilosta !

        Avaajan kysymys oli yksinkertaisesti, millä etäisyydellä maasta 1000 m/s liikkuva luoti on ympyräradalla, josta selviää myös kiertoaika.
        Kysymyksen asettelu oli teoreettinen, avaruusmies oli kuvainnollinen, jonka liikettä , vasenkätisyyttä, ampumasuuntaa, puvun väriä, etnistä alkuperää tai muutakaan asiaankuulumatonta yksityiskohtaa ei liene tarkoitettu spekuloitavaksi, mutta koko ketjussa ei löydy vatausta, selittäjiä sitten vähän joka junaan.


    • Ampumatta paras

      Kyllä ajatus tässä oli se, että avaruusmies on paikoillaan Maan suhteen, kun hän laukaisee kiväärinsä. Jotta luoti lähtisi ympyräradalle, hänen tulee olla suunniilleen Kuun eräisyydellä Maasta. Aikaa paikalta poistumiseen hänellä on suunnilleen kuukauden verran.

      • Joo niin

        Radan säde maan keskipisteestä on
        R=g*(r/v)^2
        jossa r on maan säde.


    • asdasd asd asd asd a

      joo niinpä, mutta mihin suuntaan hän tähtää?!?!?! se vaikuttaa oleellisesti tulokseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      173
      1676
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      969
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      85
      809
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      190
      450
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe