Jumala on jokaisen vapaasti nähtävissä

Jumala On varmasti

Täytyy vain vastaanottaa sydämmen usko Jeesuksen nimessä ja veressä Aamen.

Ateistit, jotka väittävät että Jumalasta ei ole havaintoja, ovat vähän sama asia kuin kemistit, jotka väittäisivät että atomeista ei ole havaintoja, koska he eivät osaa käyttää elektronimikroskooppia, jolla näitä havaintoja tehtäisiin. Kuitenkin jokainen voi opetella käyttämään elektronimikroskooppia ja havaita niin atomeja. Saman tapaan jokainen joka avoimin mielin ja sydämmin ottaa Jeesuksen vastaan, saa todistuksen Jumalan iankaikkisesta olemassaolosta. Aamen.

29

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E.Vokki

Tuotaninoin. Mitenkäs se Jeesus otetaan vastaan ja mitä on tuo sydämen usko ja kuka tuo Jeesus on, ja miten hän eroaa naapurin Pekasta ja mitä tuo verihomma tuossa tarkoittaa?

Yritin kovasti arvaila että mitä tuo sydämen usko on ja päättelin että se lienee joku herkkäuskoisuuden muoto joka vaatii uskomaan että jossain on joku Jeesus niminen henkiolento joka antaa minun kaikki entiset ja tulevat kolttoset anteeksi ja päästää minut sitten kuoltuani taivaan iloihin joista kukaan ei tiedä että miten siellä henkimaailmassa ajan saa kulumaan.

• älä ole urvelo

No, luuletko ettei siellä taivaassa ole aikaa keksiä siihenkin pulmaan ratkaisua?

• Hhfhhf

Tämähän on se klassinen argumentti, että jumala on joku tunne tai kokemus. Fiksummatkin tyypit loppupeleissä sortuvat tähän kun rationaalinen ajattelu syövyttää muut argumentit.

Ehkäpä se on kuitenkin ainoa varteenotettava argumentti, joka uskovaisilla on. Mikä on tämä voimakas tunne, jota niin monet ihmiset tuntevat, jos ei kontakti jumalalta?

Itseäni kuitenkin häkellyttää ihmisten itsekritiikin tunne. Joillekin riittää yksi voimakas tunneryöppy hädän hetkellä ja he tulevat uskoon. Näitä tarinoita kuulee paljon. Kaikissa debateissa uskovaiset vetoavat sisäiseen tunteeseen jumalasta. Miten ihmeessä he eivät ymmärrä, miten helposti ihmismieli yhdistelee asioita, ja sellaiseen sisäiseen ääneen pitäisi kohdistaa korostuneen voimakasta kritiikkiä?

Itsellänikin ateistina on ollut kokemuksia, jotka luokittelisin uskonnollisiksi. On päiviä, jolloin olen niin steriili ateisti kuin voi olla ja päiviä, jolloin voisin melkein sanoa itseäni deistiksi(teistiä minusta ei saa haulikollakaan) Olen vakuuttunut, että me ihmiset jaamme jonkin saman voimakkaan aivotoiminnon, joka usein näyttäytyy uskonnollisuutena. Se on hyvin magneettinen tunne. Olen vain huomannut, että se manifestoituu niin eri tavoilla eri ihmisillä ja itsellänikin eri päivinä, että täytyy heittää kriittinen ajattelu romukoppaan, jos lähtee sen perusteella julistamaan esim. Raamatun totuutta.

• Hfhfhdh

Itsekritiikin puute

Ipad

• Joitain kokemuksia luokitellaan pelkän liikutuksen nojalla uskonnollisiksi, vaikkeivät ne sitä olisikaan.

Isoisäni, sotaveteraani, haudattiin muutama vuosi sitten. Siunaustilaisuudessa kuuntelin mielelläni musiikkia, sillä urkuri osasi asiansa. Papin puhekin oli ihan ookoo lukuun ottamatta hengellistä hömppää, joka nyt on jonkinlainen pakko. Isoisä oli kirkkouskovainen mutta me helluntailaisia.

Olin kantajana vasemmassa takakulmassa. Mitään erityistä syvää tunnetta minulla ei ollut kuin melkoinen eron ikävä, kaipaus, koska isoisä oli unohtanut uskonnolliset erimielisyydet jo aikaa sitten ja jopa avoimesti homona olin hänelle rakas ja läheinen. Nyt, kun hautaan laskettaessa kuoro lauloi "...oi Suomi synnyinmaa, suo helmahas sun poikasi onnellisna nukahtaa kun hän henkensä halvan sulle antanut on..." tunneryöppy tuli voimakkaana ja ennalta arvaamatta. Jotenkin sain suoritettua tehtäväni loppuun.

Muistotilaisuudessa isosiän sisar, joka ei vielä tiennyt tai ei ollut ymmärtänyt, että en ollut uskovainen, kertoi miten kaunista oli kun kyynelilläni siunasin isoisän taivasmatkan alkua. Olisi tehnyt mieli sanoa, että hänen matkansa bakteerien ja matojen ruuaksi ei suinkaan ollut päällimmäinen ajatus, vaan pelkkä eron ikävä ja sinänsä juhlallisen tilaisuuden aiheuttama emotionaalinen lataus.

Kokemuksessa ei todellakaan ollut mitään uskonnollista. Minulle läheinen ihminen makasi nyt haudan pohjalla. Eromme oli lopullinen. Tuo ruumis sai pian kokea saman kuin kaikki muutkin ruumiit tuolla hautausmaalla. Tädille vaan nyökkäsin ja mutisin jotain yhdentekevää.

Toinen mieleen jäänyt kokemus oli, kun 16-vuotiaana olin viettänyt ensimmäisen yhteisen, kokonaisen yön rakkaani kanssa. Olin hiljaa sulkenut asunnon oven - olimme saaneet lainaksi kaverin kämppää - ja astuin kadulle kuulokkeet korvilla ja soitin taskussa. Kuuntelin Juice Leskisen kappaletta "Viidestoista yö", joka sopi täydellisesti tunnelmaan. Itkin ilosta ja kaipauksesta, tunsin vielä hänen lämpimän selkänsä omaa rintaani vasten...

" Olen vakuuttunut, että me ihmiset jaamme jonkin saman voimakkaan aivotoiminnon, joka usein näyttäytyy uskonnollisuutena. Se on hyvin magneettinen tunne."

Niinpä... riippuu sitten premisseistä, yhdistämmekö sen uskonnolliseen tai maalliseen kokemukseen. Oma taustamme vaikuttaa siihen.

Tämä nyt eroaa jo palstan aiheesta paljonkin joten poistakaa jos näette tarpeelliseksi.

• tieteenharrastaja
        exhellari86 kirjoitti:

Joitain kokemuksia luokitellaan pelkän liikutuksen nojalla uskonnollisiksi, vaikkeivät ne sitä olisikaan.

Isoisäni, sotaveteraani, haudattiin muutama vuosi sitten. Siunaustilaisuudessa kuuntelin mielelläni musiikkia, sillä urkuri osasi asiansa. Papin puhekin oli ihan ookoo lukuun ottamatta hengellistä hömppää, joka nyt on jonkinlainen pakko. Isoisä oli kirkkouskovainen mutta me helluntailaisia.

Olin kantajana vasemmassa takakulmassa. Mitään erityistä syvää tunnetta minulla ei ollut kuin melkoinen eron ikävä, kaipaus, koska isoisä oli unohtanut uskonnolliset erimielisyydet jo aikaa sitten ja jopa avoimesti homona olin hänelle rakas ja läheinen. Nyt, kun hautaan laskettaessa kuoro lauloi "...oi Suomi synnyinmaa, suo helmahas sun poikasi onnellisna nukahtaa kun hän henkensä halvan sulle antanut on..." tunneryöppy tuli voimakkaana ja ennalta arvaamatta. Jotenkin sain suoritettua tehtäväni loppuun.

Muistotilaisuudessa isosiän sisar, joka ei vielä tiennyt tai ei ollut ymmärtänyt, että en ollut uskovainen, kertoi miten kaunista oli kun kyynelilläni siunasin isoisän taivasmatkan alkua. Olisi tehnyt mieli sanoa, että hänen matkansa bakteerien ja matojen ruuaksi ei suinkaan ollut päällimmäinen ajatus, vaan pelkkä eron ikävä ja sinänsä juhlallisen tilaisuuden aiheuttama emotionaalinen lataus.

Kokemuksessa ei todellakaan ollut mitään uskonnollista. Minulle läheinen ihminen makasi nyt haudan pohjalla. Eromme oli lopullinen. Tuo ruumis sai pian kokea saman kuin kaikki muutkin ruumiit tuolla hautausmaalla. Tädille vaan nyökkäsin ja mutisin jotain yhdentekevää.

Toinen mieleen jäänyt kokemus oli, kun 16-vuotiaana olin viettänyt ensimmäisen yhteisen, kokonaisen yön rakkaani kanssa. Olin hiljaa sulkenut asunnon oven - olimme saaneet lainaksi kaverin kämppää - ja astuin kadulle kuulokkeet korvilla ja soitin taskussa. Kuuntelin Juice Leskisen kappaletta "Viidestoista yö", joka sopi täydellisesti tunnelmaan. Itkin ilosta ja kaipauksesta, tunsin vielä hänen lämpimän selkänsä omaa rintaani vasten...

" Olen vakuuttunut, että me ihmiset jaamme jonkin saman voimakkaan aivotoiminnon, joka usein näyttäytyy uskonnollisuutena. Se on hyvin magneettinen tunne."

Niinpä... riippuu sitten premisseistä, yhdistämmekö sen uskonnolliseen tai maalliseen kokemukseen. Oma taustamme vaikuttaa siihen.

Tämä nyt eroaa jo palstan aiheesta paljonkin joten poistakaa jos näette tarpeelliseksi.

Luulenpa melkein jokaisella olevan muistoja niin voimakkaista tunne-elämyksistä, että ainakin ajatus yliluonnollisesta on lähellä. "Jumala on jokaisen vapaasti nähtävissä" - mutta myös näkemättä jätettävissä - pakottavaa todistetta ei ole.

• tieteenharrastaja

Kehäpäätelmien kantaäiti:

"Saman tapaan jokainen joka avoimin mielin ja sydämmin ottaa Jeesuksen vastaan, saa todistuksen Jumalan iankaikkisesta olemassaolosta. Aamen."

Todistuksen Jumalan olemassaolosta saa pitämällä tuota olemassaoloa totena.

• "Todistuksen Jumalan olemassaolosta saa pitämällä tuota olemassaoloa totena."

Mormonit pukevat saman kehäpäätelmän sanoiksi suunnilleen näin: "Todistuksen Mormonin kirjan oikeellisuudesta saa vain vilpitön tutkija." Vilpitön tarkoittaa tässä yhteydessä henkilöä joka lähtökohtaisesti pitää Jumalaa ja MK:a totena.

Voidakseen uskoa on siis uskottava.

• exhellari86 kirjoitti:

"Todistuksen Jumalan olemassaolosta saa pitämällä tuota olemassaoloa totena."

Mormonit pukevat saman kehäpäätelmän sanoiksi suunnilleen näin: "Todistuksen Mormonin kirjan oikeellisuudesta saa vain vilpitön tutkija." Vilpitön tarkoittaa tässä yhteydessä henkilöä joka lähtökohtaisesti pitää Jumalaa ja MK:a totena.

Voidakseen uskoa on siis uskottava.

>

Näinhän se ihmismieli toimii. Kun ihminen vilpittomästi uskoo, että ilmiö X on olemassa, hän pyrkii tiedostamattaan poimimaan sellaisia havaintoja, jotka tukevat X:n olemassaoloa. Ja samalla tiedostamattaan hylkäämään sellaiset havainnot, jotka viittaavat siihen, ettei X ole olemassa. Oppimispsykologiassa tuota kutsutaan valikoivaksi tarkkaavaisuudeksi. Meillä kaikilla on tuo ominaisuus. Joillain se on vain paljon voimakkaampi kuin toisilla.

Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että kreationismikin on vain seurausta erittäin voimakkaasta valikoivasta tarkkaavaisuudesta. Kreationismi on siis suurista oppimisvaikeuksista kärsivien, uskonnolle altistettujen ihmisten sairaus. Kreationistit ovat tavallaan oman kognitiivisen kyvyttömyytensä uhreja. Tosin hyvin ääritapauksia.

Luulen myös, että aloituksen kirjoittanut multinikkihiiremme on aivan oikeassa: Vain uskomalla jumalaan saa tuon valikoivan tarkkaavaisuuden kytkettyä päälle ja tämän jälkeen mieli poimii tehokkaasti kaikki epämääräisimmätkin havainnot ja tulkitsee ne jumalan olemassaoloa tukeviksi. Vain uskomalla jumalaan voi saada jumalasta "havaintoja".

Sama pätee vaikkapa hömppälehtien horoskooppeihin. Vain uskomalla horoskooppeihin voi saada todisteita niiden toimivuudesta. Horoskooppiuskovainen noteeraa kaikki oikeaan osuneet ennustukset ja jättää noteeraamatta kaikki väärin menneet. Näin hän saa loputtomasti todisteita siitä, että horoskoopit toimivat. Ei koskaan päinvastaista todistetta, etteivätkö toimisi. Ja tämä on tosiaan täysin tiedostamaton prosessi. Usko horoskooppeihin (tai jumalaan) voimistaa uskoa horoskooppeihin (tai jumalaan).

• Vanellus kirjoitti:

>

Näinhän se ihmismieli toimii. Kun ihminen vilpittomästi uskoo, että ilmiö X on olemassa, hän pyrkii tiedostamattaan poimimaan sellaisia havaintoja, jotka tukevat X:n olemassaoloa. Ja samalla tiedostamattaan hylkäämään sellaiset havainnot, jotka viittaavat siihen, ettei X ole olemassa. Oppimispsykologiassa tuota kutsutaan valikoivaksi tarkkaavaisuudeksi. Meillä kaikilla on tuo ominaisuus. Joillain se on vain paljon voimakkaampi kuin toisilla.

Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että kreationismikin on vain seurausta erittäin voimakkaasta valikoivasta tarkkaavaisuudesta. Kreationismi on siis suurista oppimisvaikeuksista kärsivien, uskonnolle altistettujen ihmisten sairaus. Kreationistit ovat tavallaan oman kognitiivisen kyvyttömyytensä uhreja. Tosin hyvin ääritapauksia.

Luulen myös, että aloituksen kirjoittanut multinikkihiiremme on aivan oikeassa: Vain uskomalla jumalaan saa tuon valikoivan tarkkaavaisuuden kytkettyä päälle ja tämän jälkeen mieli poimii tehokkaasti kaikki epämääräisimmätkin havainnot ja tulkitsee ne jumalan olemassaoloa tukeviksi. Vain uskomalla jumalaan voi saada jumalasta "havaintoja".

Sama pätee vaikkapa hömppälehtien horoskooppeihin. Vain uskomalla horoskooppeihin voi saada todisteita niiden toimivuudesta. Horoskooppiuskovainen noteeraa kaikki oikeaan osuneet ennustukset ja jättää noteeraamatta kaikki väärin menneet. Näin hän saa loputtomasti todisteita siitä, että horoskoopit toimivat. Ei koskaan päinvastaista todistetta, etteivätkö toimisi. Ja tämä on tosiaan täysin tiedostamaton prosessi. Usko horoskooppeihin (tai jumalaan) voimistaa uskoa horoskooppeihin (tai jumalaan).

Olen pannut merkille, että sellaiset harvinaiset horoskoopit pitävät hyvin paikkansa, jotka ennustavat epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ja takaiskuja. Muut eivät niinkään.

• ei muuta selityäst
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Olen pannut merkille, että sellaiset harvinaiset horoskoopit pitävät hyvin paikkansa, jotka ennustavat epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ja takaiskuja. Muut eivät niinkään.

Koska sinulle niitä epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ja takaiskuja sattuu niin useasti, kun olet epäonnistunut ja osaamaton ihminen.

• ei muuta selityäst kirjoitti:

Koska sinulle niitä epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ja takaiskuja sattuu niin useasti, kun olet epäonnistunut ja osaamaton ihminen.

Jippii! Komeastipa neiti astui virittämääni miinaan. :D

Hetken jo luulin, että eikö kukaan, mutta näköjään tietyissä asioissa kretuihin voi sittenkin aina luottaa.

Ootte te kyllä aikamoinen narrikerho. :D

• miinoja kaikkialla
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Jippii! Komeastipa neiti astui virittämääni miinaan. :D

Hetken jo luulin, että eikö kukaan, mutta näköjään tietyissä asioissa kretuihin voi sittenkin aina luottaa.

Ootte te kyllä aikamoinen narrikerho. :D

olet typerys.

• miinoja kaikkialla kirjoitti:

olet typerys.

Tämä neidin vanhurskas arvio on minulle päivän ehdoton ylpeyden ja ilon aihe.

Tiedäthän, että evokkien pahin painajainen on se, että kretupelleistå pelleimmät – joihin itseoikeutettuna kuulut kaikilla kymmenellä tuhannella nimimerkilläsi – lakkaisivat meitä haukkumasta ja helvettiin toivottelemasta. Siitä seuraisi kriisikokous, tiätsä.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Tämä neidin vanhurskas arvio on minulle päivän ehdoton ylpeyden ja ilon aihe.

Tiedäthän, että evokkien pahin painajainen on se, että kretupelleistå pelleimmät – joihin itseoikeutettuna kuulut kaikilla kymmenellä tuhannella nimimerkilläsi – lakkaisivat meitä haukkumasta ja helvettiin toivottelemasta. Siitä seuraisi kriisikokous, tiätsä.

"Siitä seuraisi kriisikokous, tiätsä."

Eikä mikä tahansa kriisikokous, vaan sellainen, jossa kaikki sätkyisimme lattialla ja puhuisimme kielillä.

• Jos esittäisin että Maan ja Marsin välissä on posliininen teekannu, joka kiertää aurinkoa elliptisellä radalla, kukaan ei voisi todistaa väitettäni vääräksi, jos vain muistaisin lisätä että teekannu on liian pieni havaittavaksi parhaimmillakin teleskoopeilla. Mutta jos jatkaisin sanomalla, että koska väitettäni ei voida osoittaa vääräksi, sen epäileminen olisi ihmisjärjen kannalta suunnattoman röyhkeä teko, niin minun ajateltaisiin aivan oikeutetusti puhuvan hölynpölyä. Jos tällaisen teekannun olemassaolo kuitenkin vahvistettaisiin muinaisissa kirjoissa, jos sitä opetettaisiin pyhänä totuutena joka sunnuntai ja jos se istutettaisiin lasten mieliin jo koulussa, sen olemassaolon epäilemistä pidettäisiin merkkinä poikkeavaisuudesta. Valistuneella aikakaudella epäilijä saisi osakseen psykiatrin huomion, varhaisemmalla ajalla peräti inkvisiittorin.

• Ja tietysti "teeologit" kävisivät kiihkeitä keskusteluja siitä, mikä olisi sen valkoisen, tai sinisen, teekannun vetoisuus. Jyrkimmät sanoisivat sinne mahtuvan vain kanteen asti teetä, kun taas liberaalit sanoisivat sinne mahtuvan kaiken, mitä sinne kaadetaan.

• tieteenharrastaja
        marathustra kirjoitti:

Ja tietysti "teeologit" kävisivät kiihkeitä keskusteluja siitä, mikä olisi sen valkoisen, tai sinisen, teekannun vetoisuus. Jyrkimmät sanoisivat sinne mahtuvan vain kanteen asti teetä, kun taas liberaalit sanoisivat sinne mahtuvan kaiken, mitä sinne kaadetaan.

Jossitella voi aina. Teekannuja on kiinalaisilla silti ollut tuhansia vuosia, mutta tuollainen ei ole tiettävästi tullut siellä kenenkään mieleen ja muissa maissa vielä vähemmän. Jonklnlainen jumalakäsite, ainakin osittain samanlaisin ominaisuuksin on kuitenkin ilmaantunut melkein kaikkien ihmisten mieliin. Vaikka siitä ja teekannusta on objetiivista näyttöä yhtä vähän, asioilla on silti niin suuri ero, että palstalle usein änkeävä viisastelu kannuilla ja spaghettihirviöillä on mielestäni vain nokkavaa viisastelua.

Tiedän myös, että jumalalle on myös evolutiivinen selitys. Jostakin syystä kukaan ei vielä ole tarjonnut sitä avaruusteekannulle eikä spaghettihirivölle.

• tieteenharrastaja kirjoitti:

Jossitella voi aina. Teekannuja on kiinalaisilla silti ollut tuhansia vuosia, mutta tuollainen ei ole tiettävästi tullut siellä kenenkään mieleen ja muissa maissa vielä vähemmän. Jonklnlainen jumalakäsite, ainakin osittain samanlaisin ominaisuuksin on kuitenkin ilmaantunut melkein kaikkien ihmisten mieliin. Vaikka siitä ja teekannusta on objetiivista näyttöä yhtä vähän, asioilla on silti niin suuri ero, että palstalle usein änkeävä viisastelu kannuilla ja spaghettihirviöillä on mielestäni vain nokkavaa viisastelua.

Tiedän myös, että jumalalle on myös evolutiivinen selitys. Jostakin syystä kukaan ei vielä ole tarjonnut sitä avaruusteekannulle eikä spaghettihirivölle.

Uskonnoilla, uskomuksilla on ihmislajin kulttuurievoluution kannalta ollut merkittävä osuus. Sillä uskonnot ovat olleet yhteisöjä koossapitävä, yhdistävä tekiä. Uskonto oli kuin maan lippu nykyään, joka sekin on nykyään häviämässä, edes yhteinen kielikään ei sillätavalla merkitse, koska englannin kieli on maailman kieli jonka avulla eri kansalaisuudet voivat kommunikoida, laajassa mitassa, ei vain valittu eliitti tai marginaalinen vähemmistö joka osaa toisen kansan äidinkieltä, kuten suomessa ruotsinkieliset ovat ruotsalaisia kohtaan. Jotain tällaistä tarkoitat?

Ja tietenkin tiedon vähyys edesauttaa uskontojen ja eritoten ääriliikkeiden suosiota. Sillä ihmisellä on kummallinen taipumus pelätä tuntematonta, pelko, jota hurmoshenkisen saarnamiehet käyttävät hyväkseen. Paikallisena esimerkkinä mainitakseni rukouskiven mäki, jonka niminen mäki on tässä suht lähellä. Sattuipa joskus muinoin auringonpimennys. Lähistöllä olleet kerääntyivät mäen päällä olevan kiven viereen rukoilemaan jumalaa että aurinko tulisi takaisin. Katso, näin tapahtui, aurinko syttyi uudestaan, ihme tapahtui. Legendan mukaan he olivat matkalla kirkkoon pimennyksen sattuessa, mutta ainakin 1900 alun pimennykset tapahtuivat maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, eli jos tämä kirkkomatka osuus pitää paikkansa niin silloin elettiin ehkä 1800-lukua. en yhtäkkiä löytänyt listaa 1800 luvun pimennyksistä suomessa. Vastaavia ihmeitä on varmasti tapahtunut muuallakin kuin täällä satakunnan perämettissä..

• tieteenharrastaja
        ravenlored kirjoitti:

Uskonnoilla, uskomuksilla on ihmislajin kulttuurievoluution kannalta ollut merkittävä osuus. Sillä uskonnot ovat olleet yhteisöjä koossapitävä, yhdistävä tekiä. Uskonto oli kuin maan lippu nykyään, joka sekin on nykyään häviämässä, edes yhteinen kielikään ei sillätavalla merkitse, koska englannin kieli on maailman kieli jonka avulla eri kansalaisuudet voivat kommunikoida, laajassa mitassa, ei vain valittu eliitti tai marginaalinen vähemmistö joka osaa toisen kansan äidinkieltä, kuten suomessa ruotsinkieliset ovat ruotsalaisia kohtaan. Jotain tällaistä tarkoitat?

Ja tietenkin tiedon vähyys edesauttaa uskontojen ja eritoten ääriliikkeiden suosiota. Sillä ihmisellä on kummallinen taipumus pelätä tuntematonta, pelko, jota hurmoshenkisen saarnamiehet käyttävät hyväkseen. Paikallisena esimerkkinä mainitakseni rukouskiven mäki, jonka niminen mäki on tässä suht lähellä. Sattuipa joskus muinoin auringonpimennys. Lähistöllä olleet kerääntyivät mäen päällä olevan kiven viereen rukoilemaan jumalaa että aurinko tulisi takaisin. Katso, näin tapahtui, aurinko syttyi uudestaan, ihme tapahtui. Legendan mukaan he olivat matkalla kirkkoon pimennyksen sattuessa, mutta ainakin 1900 alun pimennykset tapahtuivat maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, eli jos tämä kirkkomatka osuus pitää paikkansa niin silloin elettiin ehkä 1800-lukua. en yhtäkkiä löytänyt listaa 1800 luvun pimennyksistä suomessa. Vastaavia ihmeitä on varmasti tapahtunut muuallakin kuin täällä satakunnan perämettissä..

No en oikeastaan:

"Jotain tällaistä tarkoitat?"

Evolutiivinen selitys, johon viittaan toteaa jumalien taustalla olevan ihmisen taipumus kuvitella kaikki yllättävät ja selittämättömät tapahtumat aktiivisen toimijan tekemisiksi. Koska väärä hälytys on pienempi virhe kuin vaaran huomiotta jättäminen, tällä on evolutiivista lisäarvoa. Tuo selityshän ei oikein päde teekannuihin, hammaskeijuihin ja spaghettihirviöihin, jonka vuoksi en arvosta niitä todisteluketjuissa.

Myöskään elintason nousun ja tiedon lisääntymisen aiheuttamaa jumalauskon vähenemistä ei pitkän aikavälin kehitys osoita. Muutoksenhan pitäisi olla ollut tasaisesti jatkuvaa jo muutaman vuosisadan ajan.

Oman uskoni mukaan evolutiivista uskontoselitystä täydentää todellisen ulkoisen toimijan viestitys ihmisille subjektiivisella kanavalla korkean tetoisuuden avauduttua tähän riittäväksi.

No en oikeastaan:

"Jotain tällaistä tarkoitat?"

Evolutiivinen selitys, johon viittaan toteaa jumalien taustalla olevan ihmisen taipumus kuvitella kaikki yllättävät ja selittämättömät tapahtumat aktiivisen toimijan tekemisiksi. Koska väärä hälytys on pienempi virhe kuin vaaran huomiotta jättäminen, tällä on evolutiivista lisäarvoa. Tuo selityshän ei oikein päde teekannuihin, hammaskeijuihin ja spaghettihirviöihin, jonka vuoksi en arvosta niitä todisteluketjuissa.

Myöskään elintason nousun ja tiedon lisääntymisen aiheuttamaa jumalauskon vähenemistä ei pitkän aikavälin kehitys osoita. Muutoksenhan pitäisi olla ollut tasaisesti jatkuvaa jo muutaman vuosisadan ajan.

Oman uskoni mukaan evolutiivista uskontoselitystä täydentää todellisen ulkoisen toimijan viestitys ihmisille subjektiivisella kanavalla korkean tetoisuuden avauduttua tähän riittäväksi.

"ulkoisen toimijan viestitys ihmisille subjektiivisella kanavalla korkean tetoisuuden avauduttua tähän riittäväksi."

Tästä ajatusmallista tulee mieleen Babylon 5 sarjan Vorlonit..Rotu, ulkoinen toimia, joka esiintyvät meille valo-olentoina, opastaen, kasvattaen nuorempia rotuja...

• tieteenharrastaja
        ravenlored kirjoitti:

"ulkoisen toimijan viestitys ihmisille subjektiivisella kanavalla korkean tetoisuuden avauduttua tähän riittäväksi."

Tästä ajatusmallista tulee mieleen Babylon 5 sarjan Vorlonit..Rotu, ulkoinen toimia, joka esiintyvät meille valo-olentoina, opastaen, kasvattaen nuorempia rotuja...

Totta kai tieteiskirjailijat ovat käyttäneet tätä ajatusta vaikka kuinka monta kertaa. Itse olen kuitenkin löytänyt sen eliminaation kautta hakiessani omaa uskonoppiani.

Aika yleinen scifissä on myös ajatus jumalasta minä tahansa merkittävästi korkeammalle kehittynä tietoisena eliönä (Kardashev III ):

http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

Ihminen ei todellakaan kykenisi näkemään eroa - ja olisiko sillä oikeastaan suurta väliäkään?

Totta kai tieteiskirjailijat ovat käyttäneet tätä ajatusta vaikka kuinka monta kertaa. Itse olen kuitenkin löytänyt sen eliminaation kautta hakiessani omaa uskonoppiani.

Aika yleinen scifissä on myös ajatus jumalasta minä tahansa merkittävästi korkeammalle kehittynä tietoisena eliönä (Kardashev III ):

http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

Ihminen ei todellakaan kykenisi näkemään eroa - ja olisiko sillä oikeastaan suurta väliäkään?

Jumaluudet ovat ihmisen identiteettikriisiä?

• tieteenharrastaja
        ravenlored kirjoitti:

Jumaluudet ovat ihmisen identiteettikriisiä?

Nyt oli niin hieno ajatus, ettei valjennut minulle.

• Nyt vasta hokasin, että avauksen ensimmäinen ja toinen kappale ovat selvästi eri henkilöiden tuottamia. Otsikko ilmeisesti samalta kuin 1. kappale.

Pitääkö tässä nöyrästi perua puheensa palstakretujen vähyydestä, kun yhdessä ainoassa viestissä on niitä takana jo kaksi?

• eiuskova

On väitetty että internetti hävittää lopulta uskonnot,
      ps.kansainvälinen tutkimus

• tieteenharrastaja

Aika monen asian on väittetty viimeisen 1000 vuoden aikana hävittävän uskonnot.

• netti mahdollistaa myös uskonnolisten lahkojen leviämisen glopaalisti. Jos on oikke hyvä jumalolento ja riittävän aktiivinen ja lipeväkielinen saarnbamies, niin hänen jumalastaan tuloo pian hyvinkin suosittu. Enkä tarkoita profeetta multinilkin kaltaisia sekopäitä, joille nauraa variksetkin.

• mikrokosmos2

Paralleeliaksiooma: Jos jumaluutta on olemassa, niin myös Russelin teekannu on olemssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      138
      3459
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      274
      2960
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      227
      1864
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      65
      1822
    5. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1788
    6. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      67
      1563
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      90
      1336
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1272
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      329
      1191
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1072
    Aihe