Aseen rekyyli ?

Keittiöfyysikko

Kai itsestäänselvyys että jos vaikka rynnärillä ammutaan metrin åäässä iolevaan seinään, ase potkaisee eri tavalla kuin jos ammutaan ilmaan, mutta mikä ero on rekyylissä jos sadan metrin päässä oevaan maaliin osuu tai menee hutiksi ` ? ?

Kuinka Newtonin laki voimien ja vastaoimien summasta tähän sopii ? ?

8

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi joo !

      Niin.
      Newtonin lakien mukaan jokaista voimaa vastaa samansuuruinen vastavoima, ja jos luoti ei osu maaliin, sen hidastava voima on vain ilmanvastuksen suuruinen, joten aseeseen kohdistuva vastavoima on pienenpi kuin jos luoti osuu maaliin.
      Näin Newtonin lakien perusteella, fysiikan lainalaisuudet on hyvä opetella jo alusta alkaen .

    • pihalla ihan pihalla

      Vastavoima ei edes metrin päästä muutu mitattavasti, saatikka sitten niin, että tuntisi eron potkaiussa. Suupaine työntää kasuja sen verran kovaa, että metrin päästä takaisin heijastuva paineaalto tuskin on rynkyn tukista edes mitattavissa. Ilmassa kun paine leviää hyvin nopeasti.

      Newtonin voiman ja vastavoiman summan matemaattisen mallinnuksen mahdollisuus alkaa loppua siinä vaiheessa, kun suupaineen vaikutus luotiin alkaa olla ilmanvastuksen luokkaa. Ja se matka ei ole pitkä.

    • 9+9=18,5

      Sadan metrin päässä ei käytännön vaikutusta. Metrin päässäkään ei varmaa huomattavaa, ehkä kuitenkin mitattavaa. Vaikutus tulisi lähinnä poistuvien kaasujen nopeuden hidastumisesta verrattuna eteettömään tilanteeseen.

      Reaktiovoima on erilainen esimerkiksi vesiletkun ollessa ilmassa ja vedessä. Ero johtuu poistuvan nesteen lähtönopeuden erosta ilmassa ja vedessä. Reaktiovoima, joka on yhtä suuri molempiin kappaleiseen, vaikuttaa kappaleiden erotessa. Ei enää sen jälkeen.

      Kun luoti on lähtenyt piipusta, eikä kaasupatsas enää sitä työnnä, ei vastavaikutusta tunnu enää aseeseen ja ne eivät enää vaikuta toisiinsa. Siten luodin osuminen ei enää vaikuta aivan piipun läheisyyden jälkeen (olisiko millejä vai senttejä?)

      Etävaikutus perustuisi siis poistuvaan kaasuun eikä näppituntumalla vaikuta pitkälle.


      Tyhjössä ja jos jätetään räjähdyksen kaasu huomiotta, molemmat saavat saman impulssin (=voima kertaa aika, kun voima on vakia, muuten integraali voimasta ajan funktiona)
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Impulssi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikemäärä

      Impulssi on liikemäärän muutoksen suuruinen (= massa kertaa nopeus)
      http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/fysiikka/kurssi2/liikemaara/liikemjaimp/index.html

      Väittäisi että ase ei potkaise eri tavalla kuin enintään aivan esim. seinän vieressä tai väliaineen muuttuessa esim. vedessä.

      • Missä lokiikka ?

        Täähän on ihan älytöntä !
        Toiset kertoo että Newtonin lait pätee vain muutaman metrin päähän ja ovat eri vedessä tai ilmassa !
        Kai se on itsestään selvää että voiman ja vastavoiman laki on sama etäisyydestä ja väliaineesta riippumatta, joten totta kai on merkitystä sillä mihin luoti osuu.


      • pöiuygo7ur6
        Missä lokiikka ? kirjoitti:

        Täähän on ihan älytöntä !
        Toiset kertoo että Newtonin lait pätee vain muutaman metrin päähän ja ovat eri vedessä tai ilmassa !
        Kai se on itsestään selvää että voiman ja vastavoiman laki on sama etäisyydestä ja väliaineesta riippumatta, joten totta kai on merkitystä sillä mihin luoti osuu.

        Ei ole merkitystä.

        Ilma väliaineena ei välitä voimaa siten kuin Newtonin lain suora soveltaminen edellyttäisi. Vastavoima ei millään välity 100 m:n päästä takaisin aseeseen. Vastavoima välittyi jo luodin kiihtyessä, jonka jälkeen asetta ja luotia voidaan pitää toisistaan riippumattomina järjestelminä. Miten sen liike-energia absorboituu tauluun, on jo aivan eri asia.


      • Ei Newtonia
        pöiuygo7ur6 kirjoitti:

        Ei ole merkitystä.

        Ilma väliaineena ei välitä voimaa siten kuin Newtonin lain suora soveltaminen edellyttäisi. Vastavoima ei millään välity 100 m:n päästä takaisin aseeseen. Vastavoima välittyi jo luodin kiihtyessä, jonka jälkeen asetta ja luotia voidaan pitää toisistaan riippumattomina järjestelminä. Miten sen liike-energia absorboituu tauluun, on jo aivan eri asia.

        Impulssi ja liikemäärä ovat niitä joita on sovellettava luodin ja aseen tapaukseen.
        Kun panos poksahtaa, syntyy impulssi F*t sekä luotiin että tussariin ja siitä taas liikemäärälaki m*v eli luodin massa kertaa sen nopeus on sama kuin tussarin massa kertaa nopeus vastakkaiseen suuntaan.
        Nyt kun luoti osuu maaliin, niin sen liikemäärä (m*v) menee nollaksi ja samoin käy myös aseen, koska liikemäärän summa pitäisi säilyä vakiona, joten osuma pitäisi fysiikan lakien mukaan tuntua jonkinlaisena rekyylimuutoksena aseessakin.

        Ei alkeisfysiikka ole vaikeaa tai mahdotonta tajuta !


      • Ei Newtonia kirjoitti:

        Impulssi ja liikemäärä ovat niitä joita on sovellettava luodin ja aseen tapaukseen.
        Kun panos poksahtaa, syntyy impulssi F*t sekä luotiin että tussariin ja siitä taas liikemäärälaki m*v eli luodin massa kertaa sen nopeus on sama kuin tussarin massa kertaa nopeus vastakkaiseen suuntaan.
        Nyt kun luoti osuu maaliin, niin sen liikemäärä (m*v) menee nollaksi ja samoin käy myös aseen, koska liikemäärän summa pitäisi säilyä vakiona, joten osuma pitäisi fysiikan lakien mukaan tuntua jonkinlaisena rekyylimuutoksena aseessakin.

        Ei alkeisfysiikka ole vaikeaa tai mahdotonta tajuta !

        Höpöhöpö. Takaisin peruskouluun siitä.

        "Systeemin liikemäärä säilyy vakiona, jos siihen ei vaikuta ulkoisia voimia", sanoo liikemäärän säilymislaki.

        Aseesta poistuneen luodin kokemat voimat ovat juuri niitä systeemiin (=ase ruuti luoti) vaikuttavia ulkoisia voimia. Toisaalta edes näin korkeaa fysiikkaa ei tarvitse ymmärtää, sillä tyhmempikin tajuaa, ettei aseesta poistunut luoti enää voi aiheuttaa mitään voimia aseeseen. On aseen kannalta aivan sama mihin se osuu ja milloin. Eli kyllä se alkeisfysiikka vaan aika mahdotonta on sittenkin tajuta.


    • >

      On itsestäänselvyys, että näin juuri ei tapahdu.


      >

      Ei sovi, koska voimissa ylipäätään on kyse keskenään vuorovaikuttavista kappaleista. Ase ja piipusta poistunut luoti eivät enää vuorovaikuta, joten ei ole mitään voimiakaan niiden välillä (jos nyt olematon gravitaatio unohdetaan)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      173
      1676
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      969
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      85
      809
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      190
      450
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe