Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12283

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Oikein hyvä ja tärkeä huomio.
    Tähän soveltuu varmaan tuo, jonka ilmaisin näin:
    "Nyt on ensin tarkkaan kuunneltava".

    Paavalikin joutui ikäänkuin uudelleen kivulla synnyttämään Galatian uskovat.
    Mutta hän oli myös tarkkaan selvittänyt itselleen Galatalaisten tilanteen.
    Ja niin hän saattoi myös tarttua itse varsinaiseen ongelmaan:
    "Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää,
    kunnes Kristus saa muodon teissä,
    tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa!
    Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
    Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla,
    ettekö kuule, mitä laki sanoo?"
    Ja sitten Paavali selvittää "älyttömille Galatalaisille"
    tuon asian niin perin pohjin, ettei tähän asiaan enää pitäisi tarvita palata.
    Ja Galatalaisten ongelman loppuratkaisu oli tämä:
    "Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
    Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat:
    haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa."
    Eli Galatalaisille, jotka vaativat lain tekoja, Paavali esitti asian näin.
    Kun he kerran eivät näissä lihan teoissa elä,
    niin he ovat Hengen kuljetuksessa. Ja lain alle pyrkiminen olisi sudenkuoppa.

    Mutta sitten taas Roomalaisille Paavali esittää asian näin:
    "Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
    Ette näet ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne vielä pelossa,
    vaan olette saaneet lapseuden hengen, jossa huudamme: 'Abba, Isä!'
    Henki itse todistaa henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia."

    Eli, jos jollakin on vaikkapa jokin riippuvuusongelma,
    niin apu ylhäältä ja ongelman ratkaiseva vastaus siihen ei ole:
    "Jotka sellaista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa".
    Vaan vastaus löytyy Roomalaiskirjeen sivuilta.

    Eli ensiavun jälkeen pelastettu tarvitsee jatkohoitoa.
    Ja se on aivan yhtä tärkeää ja vaativaa kuin ensitoimenpiteetkin.
  2. Hyvin kirjoitit. Näin valtavan suuri uhri, Jumalan ainokainen Karitsa, Hänen ainosyntyinen Poikansa, tarvittiin ihmiskunnan pelastamiseksi.

    Vaikka Jumala olisi lähettänyt koko enkelikuntansa kuolemaan puolestamme, hukkuisimme synteihimme. Mutta Jumala antoi oman ainosyntyisen Poikansa – Karitsansa. Näin suuri uhri sovitti kertakaikkisesti koko maailman synnit. Mitään muuta uhria ei enää tarvita. Kenenkään ei enää tarvitse teurastaa yhtään eläintä minkään syntinsä tähden. Yksi synnitön ihminen olisi voinut lunastaa vain yhden syntisen ihmisen kuolemantuomiosta. Mutta kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet. Jokainen on tuomittu kuolemaan omien syntiensä tähden. Siksi tarvittiin näin suuri uhri. Jumalan oma ainosyntyinen Poika – Jumalan Karitsa.
  3. Olisiko yllä oleva Pe.kulle antamani kommenttini,
    http://keskustelu.suomi24.fi/node/10206345#comment-51859834
    jonka kirjoitin ilmeisesti yhtäaikaa kuin sinä kysymyksesi,
    on varmaan vastaus myös sinun kysymykseesi. Vai onko.

    Mitä tuohon ******* tulee, niin Paavali kirjoittaa:

    Room 6

    1. Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
    2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
    3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
    4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
    5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
    6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
    7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
    8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
    9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
    10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
    11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.