Kaste helluntailaisilla

Lukiessa helluntailaisten mielipiteitä kasteesta, huomaa jyrkän eron mielipiteiden ja ns. virallisen oppinsa välillä.

Kastehan on helluntailais-opissa pelkkä seurakuntaan liittäminen ja uudesti syntyminen ja Pyhän Hengen laskeutuminen ovat erillisiä asioita.
Mielipiteet kuitenkin palstalla osoittavat että helluntailaiset niputtavat nuo kaikki samaan kastehetkeen ja kastetta pidetään merkityksettömänä jos Pyhä henki ei laskeudukaan sillä hetkellä päälle.
Vähän ihmeellistähän se on jos päätetään uudestisyntymisestä etukäteen kalenteriin laitettuna hetkenä, ohittaen Jumalansa päätäntävallan.

Eihän Raamatussakaan Pyhän Hengen laskeutumiset aiheuttaneet samalla veteen syöksymistä.
Jeesus poikkeuksena sentään sai Hengen juuri kasteen yhteydessä,(ihminen kun oli, vailla Jumalan Henkeä).

13

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tomumaja-

Muistan kuinka kävin kasteella, menin saarnaaja V. Laukkasen kotia kyselemään että voinko kastattaa itseni, hän kyseli poltanko tupakkaa, enhän polttanut enää tietenkään, hän ei nähnyt mitään estettä kasteelle menosta.

Niin minut kastettiin altaassa, en ymmärtänyt kylläkään kasteen merkityksestä, aattelin vaan kun niin tehdään muillekin, niin sitten mullekin. Jännitinkin siellä edessä niin kamalasti, ei siinä kyllä joutanut pohtia oliko minussa Pyhä Henki. Todistin muutamalla sanalla, että Jeesus on sydämmessäni.

Nyt kun ajattelen olisi saanut jäähä kasteelle meno sikseen, koska olihan minut jo pienenä kastettu jo.

• Samarian uskovatkin olivat kastettuja, mutta saivat saivat Pyhän Hengen vasta myöhemmin.
        Apt. 8:15-17 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
        16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.
        17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.

• * Miksihän Pe.ku teit aloituksen, asiasta jota et, aloituksen tekstistä päätellen ymmärrä ollenkaan, puhut ihan sekavia. Tälläiset tekemäsi aloitukset sheriffin tulisi poistaa välttömästi. Aivan kuin 3 vuotias lapsi alkaisi kattamaan pöytää!

• Te eksytte.

Helluntaiseurakunnan uskon pääkohdat. 7. Jeesuksen asettama kaste liittyy Jumalan pelastustyöhön. Siis kansankirkossa lapsikaste pelastaa, ja hellarilla aikuiskaste. Mitä sanoo Raamattu? Gal.3:1-3 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän vai tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskon kuulemisesta? Niikö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? 20. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista. Mutta Raamattu on sulkenut kaiken synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskossa Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

• Kun evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta saavuttaa sydämemme, meissä syntyy usko. Saamme lahjaksi iankaikkisen elämän. Meidät siirretään kuolemasta elämään. Vanha on kadonnut ja uusi on sijaan tullut. Ja silloin on hautajaisten aika.

• Meinaat että uudestisyntyminen tapahtuu vasta hautajaisissa?

• Pe.ku kirjoitti:

Meinaat että uudestisyntyminen tapahtuu vasta hautajaisissa?

Minähän kirjoitin: "Vanha on kadonnut ja uusi on sijaan tullut.
        Ja silloin on hautajaisten aika".

Tuo vanha, mikä haudataan, on tietenkin kuollut jo ennen hautajaisia.
        Eli kun evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on saavuttanut sydämemme,
        ja synnyttänyt uuden Elämän, niin silloin on hautajaisten aika.
        Tämä ulkonainen tapahtuma on symboli sille,
        mikä on jo tapahtunut uudestisyntymisen hetkellä.

Ja mitä sitten on tapahtunut uudestisyntymisen hetkellä.
        "Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän,
        en enää minä, vaan Kristus elää minussa"

Eikä pelkästään näin, että minä en enää elä, vaan olen kuollut.
        Vaan minut on Kristuksen kanssa myös haudattu.

"Vai ettekö tiedä, että me kaikki,
        jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
        olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut"

Mutta ei tämä lopu tähänkään.
        Hengellisessä mielessä,
        minä olen jo Hänen kanssaan ylösnoussut.
        Minut on jo asetettu Hänen kanssaan taivaallisiin.
        Kaikki tämä sanotaan Raamatussa.

Eli minä en ole pelkästään kuollut Kristuksen kanssa
        ja haudattu Hänen kanssaan,
        vaan minä olen Hänen kanssaan myös noussut ylös haudasta.
        Minut on siirretty kuolemasta elämään.
        Minä elän Hänessä ylösnousemuselämää.

• eenokki 12

Miten kummassa sinä hautaat sen vanhan ei se veteen jää kellumaan kuin paska jos luratat sen uudestikasteessa niin pinnalle se tulee.
        Kaste on uutta syntymää ja uudistusta uskossa. Kasteessa Jumala ottaa meidät yhteyteensä jonka liiton kautta johdattaa meitä taivaaseen tahtokoon joku sitä tahi Jumala sen tietää.
        Lahkojen kaste on pelkkää vettä ei sen kummempaa.

• eenokki 12 kirjoitti:

Miten kummassa sinä hautaat sen vanhan ei se veteen jää kellumaan kuin paska jos luratat sen uudestikasteessa niin pinnalle se tulee.
        Kaste on uutta syntymää ja uudistusta uskossa. Kasteessa Jumala ottaa meidät yhteyteensä jonka liiton kautta johdattaa meitä taivaaseen tahtokoon joku sitä tahi Jumala sen tietää.
        Lahkojen kaste on pelkkää vettä ei sen kummempaa.

Olisiko yllä oleva Pe.kulle antamani kommenttini,
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10206345#comment-51859834
        jonka kirjoitin ilmeisesti yhtäaikaa kuin sinä kysymyksesi,
        on varmaan vastaus myös sinun kysymykseesi. Vai onko.

Mitä tuohon ******* tulee, niin Paavali kirjoittaa:

Room 6

1. Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
        8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

• fanaatikko

Helluntaislangissa kastetta kutsutaan "kasteenhaudaksi".

• Helluntailaisten kaste on baptistinen kaste,
        siis upotuskaste. Upotettava haudataan kasteen hautaan.
        Ja niin tämä "upottaminen" kuin "hautaaminenkin"
        ovat molemmat Raamatullisia käsitteitä:
        "ollen haudattuina Hänen kanssaan kasteessa"

• teeh

Eihän pyhällä hengellä täyttyminen välttämättä tapahdu kasteella? Eihän kaikki täyty pyhällä hengellä? Eihän pyhällähengellä täyttyminen ole pelastuskysymys? Eihän pyhällähengellä täyttyminen tarkoita että saisit myös armolahjoja kuten kielillä puhumisen?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6913
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4860
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      19
      2824
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      55
      2599
    Aihe