Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Aloituksia

9

Kommenttia

61

  1. Mutta miksi me sitten syömme niin paljon? Mikä saa ihmisen syömään enemmän kuin kuluttaa ja miksi ihminen liikkuu niin vähän? Mikäli liikunnan tarkoitus on pelkästään laihtuminen, eikö siihen kyllästy jossain vaiheessa?

    Mielestäni syöminen on kompensaatiota jollekin mielekkäämmälle ja mukavammalle puuhailulle. Syöminen ja juominen ja sitä kautta lihominen kertovat tavallaan turhautumisesta. Turhautumista ei liene ihan helppo pelkällä asennemuokkauksella hälventää. Ihminen joka kokee yrittämisen turhaksi, keksii jotakin, jolla täyttää tyhjää elämäänsä. Olisiko tämä todellisempi syy lihomiselle kuin esimerkiksi se, ettei vain viitsitä pitää huolta fyysisestä kunnosta?
  2. Kiitokset otteistasi! Ne ovat hyvin kirjoitettuja ja niissä on syvä sanoma. Pelkistäisin sanoman oman aloitukseni kannalta siten, että otteittesi perusteella ainoastaan uskoon tulleen kannattaa kuulua seurakuntaan. En tosin ole täysin varma käsitinkö oikein.

    Ruotsalaisessa urheiluvalmennusfilosofiassa kuulemma korostetaan pakon ja täytymisen sijasta mahdollisuutta ja tilaisuutta. Siis semmoinen porkkana-asenne.

    Vaikka olenkin omalaatuinen tyyppi, luulen kuuluvani suureen enemmistöön niistä ihmisistä, jotka edelleen ovat kirkon jäseniä. He eivät välttämättä usko ihan julistuksen joka kohtaan, ovat seurakunnan jäseniä vanhasta muistista. He täyttävät kirkon kauneimpien joululaulujen aikaan, laulavat lauluja jotka kertovat enemmänkin lapsuuden joululomien perinteestä kuin kristillisestä uskosta. En tiedä miten moni näistä seurakuntalaisista on oikeasti kiinnostunut kristinuskosta tai ylipäätään sen miettimisestä miten elämänsä eläisi. Heitäkin varmasti on.

    Minä olen yksi siitä joukosta. En ole kokenut hengellistä herätystä, uskoontuloa tai miksi sitä nimittääkään. Olen aina uskonut, että on olemassa Jumala, joka on meitä ihmisiä korkeampi voima. Olen joskus löytänyt rauhaa tästä uskosta. Usein olen mielessäni hämilläni nurissut Jumalalle, kun olen taas saanut joutua nöyrtymään itseäni vahvempien ihmisten seurassa. Jos jotakin odotan seurakunnalta, niin tukea matkallani toisten ihmisten parissa. Tukea kaipaan, en tuomiota, kanssakulkijoita, en oppimestareita.
  3. Ehkä ilmaisin ajatukseni epäselvästi vaikka omasta mielestäni yritinkin selittää asian useampaan kertaan. Mutta kertaus, siihenhän meillä aikaa riittää, joten otetaanpa vielä uudestaan:

    1. Esimerkkinä viinan muuntamisesta terveystuotteeksi ehdotin aluksi, että viinapulloihin liitettäisiin mukaan omega-rasvahappoja (vaikkapa kapseleina). Koska en ole terveysasiantuntija, en tiedä kaikkia viinan haittavaikutuksia, mutta tietääkseni omega-rasvahapot ovat terveyttä edistäviä. Joten viinaa nauttiva henkilö, joka nauttisi myös niitä omega-rasvahappoja, saisi mukana ainakin jotakin terveellistä.

    2. Parempana vaihtoehtona olen tuossa edellä esittänyt, että viinasta kehitettäisiin terveellisempää. Siis viinana myytäisiin jotakin juomaa, joka saa aikaan samat halutut fiilikset kuin viinakin. Vertaa vaikkapa makeutusaineisiin, joita nauttimalla on tarkoitus makeuttaa juomaa tai ruokaa, mutta välttää sokerin haitalliset vaikutukset. Alkoholinkäytön, viinanjuonnin tärkeimpänä vaikuttimena näkisin humalatilan saavuttamisen tavoittelun. Niinpä voitaisiin kehittää juoma, jolla tuo humalatila olisi saavutettavissa ja joka lisäksi sisältäisi terveyttä edistäviä ainesosia. Ne ihmiset, jotka nauttivat vuosikertaviinejä niitten maun vuoksi eivät yleensä ole ongelmakäyttäjiä. Viiniharrastajat voisivat edelleen nauttia viineistään. Ongelmakäyttäjät haluavat tulla humalaan. Mikäli tämän humalan aikaansaaminen olisi terveyttä edistävää, se koituisi kaikkien eduksi. Kansanterveyden koheneminen toisi valtavat säästöt terveydenhoitomenoissa (esim. kakkostyypin diabetes), jotka voitaisiin kohdentaa vaikkapa infrastruktuurin parantamiseen tai vanhusten laitoshoitoon.

    Näin sait nyt tavallaan kaksi vastausta yhteen kysymykseen, mutta koin tarpeelliseksi selventää näkemyksiäni.
  4. Eläkekatto voisi olla hyvä ratkaisu. Eihän kukaan oikeasti elämiseen tarvitse tuollaisia tuloja.

    Suomesta kyllä löytyy ihan kykeneviä ammattijohtajia paljon pienemmilläkin palkoilla, eläkkeistä puhumattakaan.