Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tsuppari52
profiilit
tsuppari52
tsuppari52
Vapaa kuvaus
tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri
Aloituksia
9
Kommenttia
61
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tiiviskin korkki on helpompi avata kuin sulkea, varsinkin mikäli se korkki murenee avattaessa.
25.10.2023 09:38
Kyllähän+sitä+minäkin+kirjoittelin+siellä+Ylen+sautipoksissa,+jota+hienommin+lähetysikkunaksi+kutsuttiin.+Aloin+käydä+siellä,+koska+halusin+kertoa+kaikille,+miten+hieno+ohjelma+on+Radio+Ykkösellä+lähetettävä+Muistojen+bulevardi.+Alkuun+ei+tarvittu+mitään+nimimerkkiä,+mutta+taisin+jonkin+nimimerkin+valita,+en+enää+muista+minkä.
Kun+sitten+rekisteröity+nimimerkki+tuli+pakolliseksi,+minäkin+sellaisen+rekisteröin.+Hetken+mielijohteesta+valitsin+nimimerkikseni+Anishimo.+Pidän+näet+anisviinasta.
Joitakin+aikoja+sautipoksiin+kirjoiteltuani,+vahvistui+käsitys+siitä,+että+siellä+oli+kommentoijien+joukossa+tietty+porukka,+joka+piti+itseään+jonkinlaisena+ydinryhmänä+ja+katsoi+käyttävänsä+jonkinlaista+kirjoittamatonta+valtaa+jakaa+uudet+tulijat+tervetulleisiin+ja+poishaluttaviin.+Tämä+soti+vahvasti+vastaan+käsitystäni+Yleisradion+toiminnasta.+"Meidän+kaikkien+Ylen"+pitäisi+myös+kuulua+meille+kaikille.
Eräänä+päivänä+sitten+kysyin+jotakin+toiselta+kommentoijalta,+Merjalta.+Hän+vastasi+jokseenkin+tähän+tapaan:+"Anishimo!+Siis+Anishimo!"+Jatkoa+en+muista,+mutta+mikään+erityisen+lämminsävyinen+kommentti+ei+ollut.+Ajattelin+tätä+reaktiota+itsekseni+ja+arvelin,+että+ehkä+kaikki+ihmiset+eivät+tykkää+siitä,+kun+joku+noin+avoimesti+paljastaa+himonsa.+
Päätin+lyhentää+nimimerkkiäni+hieman.+Nimimerkikseni+tuli+Anish.+Kerroin+uudesta+nimimerkistäni+sautipoksissa.+Tällä+nimimerkillä+olen+yrittänyt+osallistua+Ylen+keskusteluihin+vielä+nykyäänkin.+Jostain+syystä+palaute+toisten+keskustelijoitten+taholta+on+ollut+yleensä+joko+vastentahtoinen+tai+poissulkeva.+Minusta+vaikuttaa+siltä,+että+jotkut+kirjoittajat+kuvittelevat+edelleenkin+voivansa+käyttää+Yleisradion+palstaa+"omanaan".
Nimimerkkini+Anish+ei+siis+oikeastaan+tarkoita+mitään.+Sautipoksissa+aika+monet+jostain+syystä+pitivät+minua+naisoletettuna.+Otin+asioikseni+selvää+nimestä+Anish+ja+huomasin+sen+olevan+intialainen+miehen+nimi.+Miksi+sitten+minua+pidettiin+naisena?+Se+saattoi+johtua+siitä,+etten+selkeästi+kertonut+sukupuoltani.+En+kirjoittele+nettiin+seuranhakua+varten,+tai+en+ainakaan+mitään+romanssia+tavoitellen.+Seura+on+kyllä+tarpeen,+kun+olen+päivät+täällä+kotona+omissa+oloissani+puolisoni+työssä+ollessa.
Mutta+miksi+niin+laajasti+kuviteltiin+minun+olevan+nainen?+En+kirjoittanut+itse+sellaista,+eikä+tuosta+nimimerkistä+oikein+saa+selvää+onko+se+miehen+vai+naisen.+Uskon+itse,+että+muut+keskustelijat+ovat+määritelleet+joukolla+minut+naisoletetuksi.+Tämä+tarkoittanee+sitä,+että+muista+keskustelijoista+keskustellaan+silloin+kun+he+eivät+sitä+näe.++Siten+heidän+suhteensa+voidaan+tehdä+juuri+senkaltaisia+päätöksiä,+joilla+jotkut+suljetaan+pois+porukoista.
Olen+sitä+mieltä,+että+täällä+Suomi24+chätissä+voitaisiin+ottaa+pois+mahdollisuus+yksityisviesteihin.+Silloin+tällainen+salainen+suhmurointi,+joka+on+suunnattu+toista+keskustelijaa+vastaan,+voitaisiin+tehdä+ainakin+hankalammaksi.+
Olen+viime+aikoina+osallistunut+chätissä+Kävelykadulla+käytyihin+keskusteluihin,+joissa+sanaillaan+Muistojen+bulevardi-ohjelman+tiimoilta+ja+aika+isolta+osin+säästä+ja+omista+asioista.+Siellä+on+kairankulkijan+ja+Merjan+lisäksi+mukana+muitakin+entiseen+Ylen+sautipoksiin+kirjoittaneita+keskustelijoita,+jotka+ottivat+tietyn+asenteen+minua+kohtaan+ihan+ensimmäisistä+kommenteistani+lähtien,+kun+Kävelykadulle+kirjauduin.+Tästä+syystä+tämä+kirjoitus.
03.09.2020 11:09
Olen+käynyt+joillakin+suomi24:n+chättipalstoilla,+mutta+en+tiedä+toivotaanko+minua+sinne+jatkossa.+Ainakaan+en+pääse+sisään+mihinkään+chat-keskusteluun+täällä+kakosella.
Kirjoja+voi+kyllä+lueskella+ja+niistä+voi+rupatella+tai+olla+rupattelematta.+Sama+pätee+suunnilleen+kaikkeen+muuhunkin.
09.04.2020 13:58
chätissä+en+ainakaan+pääse+sanomaan+rumia,+kun+en+pääse+mihinkään+chättiin+sisään.+Jokaisella+chätillä+on+näin+ollen+kultainen+reunus.
09.04.2020 13:54
Vastauksena+nimimerkille+matkailuavartaa:
Maiseman+vaihdos+tosiaankin+on+toisinaan+ihan+tarpeen.+Mutta+pakonomainen+matkailu+joka+vuosi+ja+jopa+useamman+kerran+vuodessa+ei+luultavasti+ole+tarpeen.+
Televisiosta+näkee+myös+maailmaa,+netistä+samoin+ja+kirjoista+lukemalla+voi+tutustua+tottuneitten+ja+kohdemaahan+perehtyneitten+kirjoittajien+mielipiteisiin.+Voi+olla,+että+osittain+tekisi+itse+matkakohteessa+samoja+huomioita+kuin+matkakirjan+kirjoittaja,+mutta+se+kirjoittaja+on+saattanut+jopa+ottaa+selvää+mistä+mitkäkin+ilmiöt+johtuvat+ja+mitä+ne+tarkoittavat.+Lyhyesti+paikalla+pyrähtävä+matkailija+ei+sen+sijaan+näe+muuta+kuin+rakennuksia+ja+katuja+ja+vieraskielisiä+ihmisiä.
Matkakohteissa+on+omat+vaaransa,+aina+ei+osaa+suhtautua+kylmällä+järjellä+kaikkiaan+härnääjiin+ja+ja+muihin+outoihin+ilmiöihin.+Kotona+niihin+on+jo+sen+verran+tottunut,+että+kääntää+kaihtimet+kiinni+ja+laittaa+musat+soimaan,+kun+naapuri+on+taas+pihaansa+haravoimassa+tai+muuten+vain+kytiksellä.
Kotona+kaikki+toimii+ja+jos+jokin+ei+toimi,+niin+siihen+on+jo+tottunut.+Matkoilla+minusta+parasta+on+runsas+aamupala+ja+se,+ettei+huonetta+tarvitse+itse+siistiä.+Jos+joku+hoitaisi+nämä+asiat+kotona,+niin+kyllä+se+minulle+lomasta+kävisi.+Voisi+olla+jukurtit+eri+merkkiä+kuin+kotona+yleensä+ja+saisi+syödä+keitettyjä+nakkeja+ja+liian+kovaksi+keitettyjä+munia+heti+aamusta+jonkun+toisen+valmistamana.+Makeana+jälkipalana+pakasteista+ihan+itse+paistettua+pekaanipähkinäpiirasta!+Ja+voisihan+sen+aamupalatarjoilun+järjestää+vaikka+takkahuoneeseen,+jonne+olisi+levitetty+nuhjuinen+kokolattiamaton+reuhake++ja+sitten+nauttia+aamupalan+kuistilla.+Sinne+kun+tuotaisiin+pieni+bonsai-puu,+niin+voisi+kuvitella+syövänsä+japanilaisessa+puutarhassa.+Iltahuviksi+voisi+puutarhaan+hilata+kylpytynnyrin.+Poreet+omasta+takaa.
Kotiseudulla+on+varmasti+yhtä+paljon+nähtävää+kuin+turistikohteissakin.+Rakennuksia,+katuja+ja+ihmisiä.+Ja+suunnilleen+samat+rojut+kaupoissa+kuin+muuallakin.+Ja+yhtä+tyly+palvelu.+Tai+ei+palvelua+ollenkaan.+Mutta+hinnat+on+kohdallaan+-+ainakin+kauppiaan+mielestä.+Kyllä+minä+meinaan+jatkossa+panostaa+kotilomiin.+Ei+siinä+aina+tarvitse+viinan+kanssa+läträtä.+Kymmenen+kilometrin+kävelylenkin+jälkeen,+jonka+aikana+on+otettu+sata+sietämätöntä+turistivalokuvaa,+voi+tosin+taskumattipullo+jotain+terävää+tulla+tarpeeseen.
25.07.2018 12:45
Hupsuutta+tai+ei,+olen+vieläkin+samassa+tilanteessa+uskoni+ja+minulle+sopivan+ryhmän+etsimisen+kanssa+kuin+silloin+kuin+edellä+olevat+tekstit+kirjoitettiin.+
Luin+hartaudella+nuo+ylempää+löytyvät+Otteet.+Jos+mietin+omaa+elämääni+moottoritien+pätkänä,+olisin+tosi+iloinen,+jos+siitä+minun+pätkästäni+olisi+jotain+hyötyä+edes+tulevaisuudessa.+Minun+on+kuitenkin+vaikea+käsittää+miksi+Kaikkivaltias+tarvitsisi+minun+elämäni+tuottamaa+moottoritien+pätkää+yhtään+mihinkään.+Hän+kun+voisi+luoda+kokonaisia+maailmoita+niin+halutessaan.+Sen+sijaan+on+helpompi+ajatella,+että+joku+ihmiskunnan+sukupolvien+sarja,+vaikkapa+lapseni,+hyötyisivät+jollain+tavoin+minun+moottoritien+pätkästäni.+Tosiasiassa+kai+useimpien+ihmisten+moottoritienpätkät+jäävät+ruohottumaan+heidän+jälkeensä.+Vaivalla+rakennetut+talot+peittyvät+metsän+sekaan+ja+luonto+valtaa+ne.+Tässä+ei+ole+mitään+erikoista+suuressa+mittakaavassa.+Mutta+pienen+ihmisen+kannalta+tietenkin+on+vaikea+jaksaa+keskittyä+elämiseen,+kun+aavistaa+että+sen+elon+merkitys+taitaa+olla+yhtä+kuin+yksityinen+pasianssi,+jossa+jokainen+voi+vain+katsoa+pakan+loppuun.
24.07.2018 09:53
No, sain jotenkin selvyyttä siihen asiaani. Ely-keskuksen ihminen oli samaa mieltä kuin ninel, että ei vaikuta millä tuella on. Sen sijaan tarveharkintaa käyttävät. Olisi minun pitänyt jo keväällä kovemmalla äänellä kysellä niitä töitä. Sillä te-toimiston ihminen sanoi, että rahat on vähissä nyt. Lisäksi sanoi, että minä olen muka sotkenut asiat, kun kyselin velvoitetyöllistämisestä. Kyselin kyllä mahdollisuudesta päästä kunnalle, jonka tämä te-toimiston ihminen ilmeisesti tulkitsi kysymykseksi velvoitetyöllistämisestä.
Minä sanoin lopulta, että haluan päästä vaikka kuntouttavaan työtoimintaan, että saisin jonkun euron ylimääräistä suolarahaa. Lupasi kertoa hyvää viestiä eteenpäin. Niin ja asia on hänenkin mielestään niin, että sitten kun on ollut työmarkkinatuella 300 päivää niin voisi katsoa jotain palkkatukityötä. Se menee sitten ensi syksyyn ja silloinhan on taas määrärahat lopussa. Mutta ainahan voi lotota.
13.08.2015 13:31
Soitin Työlinjalle ja kysyin sieltä, pitääkö palkkatukea saadakseen olla ansiosidonnaisella vai työmarkkinatuella. Sieltä vastannut ihminen sanoi, että palkkatukiasioista pitäisi kysyä te-toimistolta. Kun kerroin että epäilen saaneeni vääränlaista tietoa, työlinjan ihminen muisteli, että palkkatuki on harkinnanvaraista ja että alkavat olla lopussa ne tukirahat. Hän alkoi lukea minulle jotain työhallinnon ohjetta, mutta kysyin siinä vaiheessa, keneltä voin kysyä tätä asiaa, kun epäilen te-toimiston jomman kumman virkailijan puhuneen perättömiä. Hän sanoi, että soita ely-keskukseen. Soitin sinne ja odotan nyt, jotta sieltä virkailija joutaisi vastaamaan jättämääni soittopyyntöön.
Työlinjan ihmisen kanssa jutellessa muuten selvisi, että te-toimiston virkailijoitten kanssa käydyistä puheluista tallennetaan ne sinne soitetut puhelut. Sen sijaan jos te-toimistosta joku soittaa, ei niitä puheluja tallenneta. Niinpä jos haluaa saada sellaista tietoa, johon voi jälkeenpäin vedota kannattaa aina itse soittaa te-toimistoon, siis ei jättää soittopyyntöjä, kuten minä äsken tein kun yritin tavoittaa sitä ely-keskuksen ihmistä. Pitää varmaan alkaa viritellä nauhuria valmiiksi että voi tallentaa sen puhelun kaiuttimen kautta.
13.08.2015 12:22
Eikä kun karenssia ei tullut olemattoman pienten tulojen takia. Itse otin loparit. Selvityspyyntö käsiteltiin kolmessa ja puolessa viikossa. Oletko sinä kuullut, että joku olisi saanut karenssin noin vähillä tuloilla työn lopettaessaan?
Mutta tässä lähinnä ihmettelen tuota palkkatukioikeuden puutosta.
13.08.2015 10:19
Asioikseni soitin kirjastoon ja sieltä sanottiin, että kirjastovirkailijat voivat olla muutenkin koulutettuja, mutta kírjastonhoitajat ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ainakin näin on pääsääntöisesti. Jos kirjastosta haluaa kysellä tietoa, josta edellä oli puhetta, kannattaa käydä paikkakunnan pääkirjaston tietopalvelussa, siinä on yleensä kirjastonhoitaja työssä.
Luulisin itse, että kirjaston henkilökunta ei ala jakelemaan mututuntumaa siitä mitä kukin väestöryhmä lainailee. He pikemminkin etsivät kirjastossa lainattavista kirjoista sellaisia, jotka voisivat sisältää aiheeseen liittyvää tietoa. Tämän toimenpiteen voi tietoa janoava henkilö toki tehdä itsekin kirjastojen hakuohjelmia hyväksi käyttäen.
22.01.2015 10:32
Lopputulemana kerrottakoon, että pojalle ei tullut karenssia, vaikka tapausta selviteltiin "työstä kieltäytymisenä". Selvitys hyväksyttiin, mutta vaadittiin vahvistamaan, että nyt hän sitten tietää te-toimiston asiakkaan velvollisuudet. Sanoin pojalle, että käydään sitten joka päivä niillä nettisivuilla tarkastamassa mitä ukaaseja sinne on ilmaantunut. Tähän mennessä olen itse käynyt oma asiointi -sivustolla kerran parissa kuukaudessa.
Selvennykseksi vielä se, että meillä on kyllä kotona käytössä netti ja meillä on pankkitunnukset.
22.01.2015 10:11
Ai kirjastonhoitajat ovatkin koulumerkonomeja? Minä kun luulin, että ovat ihan korkeakoulututkinnon suorittaneita.
-parta on kertonut avoimesti omista lukemisistaan. Nostan tällen hattua! Koska on näinkin kovat pakkaset, kyseessä on karvahattu.
Taisin ostaa vaimolle jouluksi yöpaidan. Lapsille annettiin rahaa. Itselleni ostin vanhan kirjan, josta oli hiljattain valmistunut suomennos. Ostin sen suomennoksen nettikirjakaupasta. Tai hetkinen, taisinkin ostaa sen isänpäivälahjaksi. Ostan aina toisinaan kirjoja kirppareilta. Pidän kunnia-asiana ostaa ne varsin halvalla. Hinta on merkittävä tekijä kirjan ostamisesta päättäessäni. Vertailen hintoja, jos mahdollista. Olen ostanut kirjoja myös nettikirppareilta. Voisin ostaa niitä vielä muutaman. Toisaalta voisin myös laittaa muutamia kirjoja pois seisoskelemasta. Ennen joulua ostin vitriinikirjahyllyn, että sain kirjat takahuoneeseen. Se vitriini tuli kyllä aika täyteen.
22.01.2015 08:18
Hyvä ajatus! Pitääpä soittaa Postiin ja kysyä voiko niitten postinkantajien kanssa nykyään mitenkään vaihtaa sanaa, kun ei niille puhelimella taida voida soittaa.
Ajattelin myös kysyä siltä vuokratyöfirmalta, jonka välittämästä työstä oli kyse, että mikä on sen työpaikan nimi ja onko kyseinen paikka täytetty ja milloin, kun kerran sitä ei 14.1. enää molin eikä vuokratyöläisten välittäjän sivuilla haettavana näkynyt.
16.01.2015 07:44
Monet kiitokset näistä viesteistäsi!
Pojalleni laitettiin tänään selvityspyyntö sen vuoksi, ettei hän ollut hakenut työtä, josta hänelle oli maanantaina lähetty e-kirjeellä työtarjous. Tosi asiassa työtarjous tuli perille kirjepostina vasta eilen puoli neljän aikoihin eikä siinä mainittu työ enää ollut netissä haettavissa. Ihmeteltiin tässä mikä tämä e-kirje oikein mahtaa olla, kun sitä ei näkynyt pojan sähköpostissa. E-kirjeen lähetyspäivä onkin siis tässä tapauksessa sama kuin paperisen kirjeen lähetyspäivä ja toimitusaika ainakin tällä kertaa kolme arkipäivää?
Saahan tiedä josko losauttavat karenssin, kun ei hakenut työtä. Johan tuo poika ennätti olla melkein kuukauden työttömänä työnhakijana. Josta ajasta suurimman osan työkkäri on ollut kiinni. Ensi maanantaina sitten aukenee.
15.01.2015 18:58
Katselen tästä ikkunasta ja huomaan, että siellähän se elämä kulkee. Kuljettaa koiraansa pikku lenkillä. Nyt koira pysähtyy niin kuin se huomaisi, että tarkkailen sitä. Se vie tassunsa yhteen ja köyristää selkäänsä, näyttää keskittyneeltä. Onneksi olen jo haravoinut lehdet tien varresta.
Äsken soitti hoitaja, että koepalassa ei ollut mitään hälyttävää. Toinen hoitaja soitti, että voisin hakea letkun tk:sta. Siltä osin kaikki ok. Siivota pitäisi tänään. Ajattelin kopistella muutaman matonkin!
Yhteiskunta vaikuttaa vähemmän luotettavalta kuin aikaisemmin. Tosin olin tätä jo osannut odottaa, mutta ei se silti mukavalta tunnu. Suomi yhdentyy muuhun maailmaan, pian meilläkin on Intian elintaso. Mutta sitä ennen katsellaan Falunin hiihtokilpailut ja mitä näitä muita vuosittaisia tv-karnevaaleja lieneekin. Veikkaan että Suomi saa kultaa naisten parisprintistä ja muutaman muun mitalin. Mitalitilastossa ja maailmassa yleensäkin Suomi sijoittuu ynnä muuta -luokan keskikastiin.
31.10.2014 09:48
Miten tuottava se Alko lienee? Meneehän myymälöitten vuokraan ja muuhun ylläpitoon sekä myyjien palkkaan varmaan aikamoiset summat. Puhumattakaan siitä kaikesta mielipahasta minkä myyjien ammattitaito aiheuttaa asiakkaille.
Jos viina olisi myynnissä ruokakaupoissa niin kuin muuallakin, säästyisimme monelta mielipahalta ja ylimääräisiltä kauppareissuilta valtiollisen viinankäytön tarkkailijoitten puoteihin.
Mikäli viinan myynti kasvaisi, tulisivat nekin myynnit kotimaisen ruokakauppiaan liikevaihtoon.
01.09.2014 09:44
Sen verran nyt tästä tuli mieleeni, että joskus olen kuullut miten opiskelijat, jotka valmistelevat graduaan, saattavat hyötyä paljonkin voidessaan puhua gradustaan toisten samassa tilanteessa olevien opiskelijoitten kanssa. Lieneekö sekin sitä vertaistukea? Kuulemma opiskelijat eivät välttämättä osaa juurikaan auttaa toisiaan muuten kuin kuuntelemalla ja lyhyesti kommentoimalla, mutta graduntekijä itse saattaa saada muille puhuessaan konseptinsa entistä selkeämpään järjestykseen.
Samantapaiseen ilmiöön olen itse törmännyt omassa elämässäni, kun olen joltain kysynyt apua pulmallisessa tilanteessa ja selostaessani omaa ongelmaani olen itse keksinyt siihen ratkaisun. Tietenkin on olemassa ihmisiä, joitten ei koskaan tarvitse kysellä neuvoja muilta, koska heidän "sisäinen vuoropuhelunsa" on niin korkeatasoista, että se riittää tuottamaan heidän tarvitsemansa vastaukset. Heille parhaimmat onnitteluni. En minäkään joka asiassa ole ulkopuolisilta neuvoa kysymässä. Ja on totta, että kannattaa tosiaankin valita kenelle tärkeimmistä asioistaan juttelee.
28.05.2014 13:34
Tuo apinahomma on aika mielenkiintoinen! Elintarviketuotanto voisi hyvinkin olla se taho, jolla on ratkaisun avaimet tässä ylipaino-ongelmassa. Söiväthän ihmiset ennenkin, mutta eivät nykyiseen tapaan lihoneet. Vai olisivatko niin monet ihmiset laiskistuneet viime vuosikymmeninä? THL:n sivuilla väitetään, että puolet Suomen aikuisista on ylipainoisia ja joka viides lihava. Ei minun muistikuvani mukaan 1970-luvun suomalaisista voinut näin sanoa. Johtuuko kaikki muka autoistumisesta? Kyllähän ihmiset nykyään käyvät kuntosaleilla ja lenkkipoluilla. Eiköhän ravinnolla ole se tärkein osuus asiaan. Minä ainakin syön mielestäni paremman makuista ja parempilaatuista ruokaa kuin vaikkapa 1970-luvulla. Silloin en ollut lihava, nyt olen. Silloin syötiin joskus homeista pullaa ja leipää, nyt ei syödä.
Elintarvikkeitten säilyvyys saattaa kyllä johtua siitäkin, että elintarvikkeet ovat hyvin valmistettuja. Vrouw Mariasta löytyi juomakelpoista shampanjaa parin sadan vuoden takaa. 1990-luvulla tutkittiin erään herran säilyttämää jatkosota-ajan muonapakkausta, sellaista josta Tuntemattomassa sotilaassakin nautitaan ja luetaan paketin kyljestä, että "tarkoitettu nautittavaksi äärimmäisessä hädässä". Muistelen, että iso osa paketin sisällöstä oli säilyttänyt ravintoarvonsa 1990-luvulle asti. Siinä oli kuivattuja herneitä, näkkileipää ja vissiin jotain säilykkeitä.
09.05.2014 11:50
On totta, että helposti tulee syyttäneeksi muita ihmisiä omasta kurjuudestaan.
Toisaalta mikäli muut ihmiset eivät olisi siihenkään syyllisiä, ei heidän tekemisillään kai olisi mitään merkitystä hyvässäkään mielessä? Uskon, että ihmiset vaikuttavat toistensa valintoihin. Ääriesimerkkien kautta se on oikeastaan helppokin havaita todeksi. Jos koulukiusatulle lapselle sanoo, että "älä välitä niistä muista vaan keskity omaan tekemiseen", mahtaako neuvo tepsiä? Varsinkin jos on koulullinen "kavereita" räkyttämässä päivittäin. Siinä joutuu pieni koululainen todella tekemään ihmeitä, jos meinaa selväpäisenä kestää.
Enkä tarkoita, että kaikki ylipainoiset olisivat koulukiusattuja. Tarkoitan vain, että esim. kaikki liikuntamuodot eivät sovellu kaikille. Itse pidän luonnossa liikkumisesta juuri sen vuoksi, etten siellä yleensä juurikaan kohtaa muita ihmisiä. Uskon, että syömisellä ja juomisella voi helposti kompensoida niitä sosiaalisia puutteita tai vaikeuksia, joita elämä tiellemme muljauttelee. Mikäli ne syötävät ja juotavat eivät olisi niin lihottavia, ei asiasta varmaankaan koituisi kummempia kuluja yhteiskunnalle?
Sanaan "elintapasairaus" voisi myös tarttua. Kenen elintapa niitä sairauksia aiheuttaa? Voiko yhteiskunnalla olla sairaat elintavat? Kukaan ei ole sanonut, että maailma olisi reilu paikka. Ja jos sanoisi, niin uskoisikohan kukaan.
05.05.2014 11:21
Miten moni ihminen mahtaakaan olla mieluummin läski kuin oikeassa oleva ja toisia tuomitseva? Minusta ainakin on välillä vaikea lähteä ulkoilemaan, kun tiedän joutuvani haluamattani tekemisiin itseäni paremman väen kanssa. Jos milloin kävelyllä käyn, siunaan sitä hetkeä kun pääsen takaisin kodin suojiin.
02.05.2014 19:05
1 / 4