tsuppari52

tsuppari52 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Liittynyt 13v sitten
9 aloitusta · 61 kommenttia
Kyllähän+sitä+minäkin+kirjoittelin+siellä+Ylen+sautipoksissa,+jota+hienommin+lähetysikkunaksi+kutsuttiin.+Aloin+käydä+siellä,+koska+halusin+kertoa+kaikille,+miten+hieno+ohjelma+on+Radio+Ykkösellä+lähetettävä+Muistojen+bulevardi.+Alkuun+ei+tarvittu+mitään+nimimerkkiä,+mutta+taisin+jonkin+nimimerkin+valita,+en+enää+muista+minkä.Kun+sitten+rekisteröity+nimimerkki+tuli+pakolliseksi,+minäkin+sellaisen+rekisteröin.+Hetken+mielijohteesta+valitsin+nimimerkikseni+Anishimo.+Pidän+näet+anisviinasta.Joitakin+aikoja+sautipoksiin+kirjoiteltuani,+vahvistui+käsitys+siitä,+että+siellä+oli+kommentoijien+joukossa+tietty+porukka,+joka+piti+itseään+jonkinlaisena+ydinryhmänä+ja+katsoi+käyttävänsä+jonkinlaista+kirjoittamatonta+valtaa+jakaa+uudet+tulijat+tervetulleisiin+ja+poishaluttaviin.+Tämä+soti+vahvasti+vastaan+käsitystäni+Yleisradion+toiminnasta.+"Meidän+kaikkien+Ylen"+pitäisi+myös+kuulua+meille+kaikille.Eräänä+päivänä+sitten+kysyin+jotakin+toiselta+kommentoijalta,+Merjalta.+Hän+vastasi+jokseenkin+tähän+tapaan:+"Anishimo!+Siis+Anishimo!"+Jatkoa+en+muista,+mutta+mikään+erityisen+lämminsävyinen+kommentti+ei+ollut.+Ajattelin+tätä+reaktiota+itsekseni+ja+arvelin,+että+ehkä+kaikki+ihmiset+eivät+tykkää+siitä,+kun+joku+noin+avoimesti+paljastaa+himonsa.+Päätin+lyhentää+nimimerkkiäni+hieman.+Nimimerkikseni+tuli+Anish.+Kerroin+uudesta+nimimerkistäni+sautipoksissa.+Tällä+nimimerkillä+olen+yrittänyt+osallistua+Ylen+keskusteluihin+vielä+nykyäänkin.+Jostain+syystä+palaute+toisten+keskustelijoitten+taholta+on+ollut+yleensä+joko+vastentahtoinen+tai+poissulkeva.+Minusta+vaikuttaa+siltä,+että+jotkut+kirjoittajat+kuvittelevat+edelleenkin+voivansa+käyttää+Yleisradion+palstaa+"omanaan".Nimimerkkini+Anish+ei+siis+oikeastaan+tarkoita+mitään.+Sautipoksissa+aika+monet+jostain+syystä+pitivät+minua+naisoletettuna.+Otin+asioikseni+selvää+nimestä+Anish+ja+huomasin+sen+olevan+intialainen+miehen+nimi.+Miksi+sitten+minua+pidettiin+naisena?+Se+saattoi+johtua+siitä,+etten+selkeästi+kertonut+sukupuoltani.+En+kirjoittele+nettiin+seuranhakua+varten,+tai+en+ainakaan+mitään+romanssia+tavoitellen.+Seura+on+kyllä+tarpeen,+kun+olen+päivät+täällä+kotona+omissa+oloissani+puolisoni+työssä+ollessa.Mutta+miksi+niin+laajasti+kuviteltiin+minun+olevan+nainen?+En+kirjoittanut+itse+sellaista,+eikä+tuosta+nimimerkistä+oikein+saa+selvää+onko+se+miehen+vai+naisen.+Uskon+itse,+että+muut+keskustelijat+ovat+määritelleet+joukolla+minut+naisoletetuksi.+Tämä+tarkoittanee+sitä,+että+muista+keskustelijoista+keskustellaan+silloin+kun+he+eivät+sitä+näe.++Siten+heidän+suhteensa+voidaan+tehdä+juuri+senkaltaisia+päätöksiä,+joilla+jotkut+suljetaan+pois+porukoista.Olen+sitä+mieltä,+että+täällä+Suomi24+chätissä+voitaisiin+ottaa+pois+mahdollisuus+yksityisviesteihin.+Silloin+tällainen+salainen+suhmurointi,+joka+on+suunnattu+toista+keskustelijaa+vastaan,+voitaisiin+tehdä+ainakin+hankalammaksi.+Olen+viime+aikoina+osallistunut+chätissä+Kävelykadulla+käytyihin+keskusteluihin,+joissa+sanaillaan+Muistojen+bulevardi-ohjelman+tiimoilta+ja+aika+isolta+osin+säästä+ja+omista+asioista.+Siellä+on+kairankulkijan+ja+Merjan+lisäksi+mukana+muitakin+entiseen+Ylen+sautipoksiin+kirjoittaneita+keskustelijoita,+jotka+ottivat+tietyn+asenteen+minua+kohtaan+ihan+ensimmäisistä+kommenteistani+lähtien,+kun+Kävelykadulle+kirjauduin.+Tästä+syystä+tämä+kirjoitus.
Vastauksena+nimimerkille+matkailuavartaa:Maiseman+vaihdos+tosiaankin+on+toisinaan+ihan+tarpeen.+Mutta+pakonomainen+matkailu+joka+vuosi+ja+jopa+useamman+kerran+vuodessa+ei+luultavasti+ole+tarpeen.+Televisiosta+näkee+myös+maailmaa,+netistä+samoin+ja+kirjoista+lukemalla+voi+tutustua+tottuneitten+ja+kohdemaahan+perehtyneitten+kirjoittajien+mielipiteisiin.+Voi+olla,+että+osittain+tekisi+itse+matkakohteessa+samoja+huomioita+kuin+matkakirjan+kirjoittaja,+mutta+se+kirjoittaja+on+saattanut+jopa+ottaa+selvää+mistä+mitkäkin+ilmiöt+johtuvat+ja+mitä+ne+tarkoittavat.+Lyhyesti+paikalla+pyrähtävä+matkailija+ei+sen+sijaan+näe+muuta+kuin+rakennuksia+ja+katuja+ja+vieraskielisiä+ihmisiä.Matkakohteissa+on+omat+vaaransa,+aina+ei+osaa+suhtautua+kylmällä+järjellä+kaikkiaan+härnääjiin+ja+ja+muihin+outoihin+ilmiöihin.+Kotona+niihin+on+jo+sen+verran+tottunut,+että+kääntää+kaihtimet+kiinni+ja+laittaa+musat+soimaan,+kun+naapuri+on+taas+pihaansa+haravoimassa+tai+muuten+vain+kytiksellä.Kotona+kaikki+toimii+ja+jos+jokin+ei+toimi,+niin+siihen+on+jo+tottunut.+Matkoilla+minusta+parasta+on+runsas+aamupala+ja+se,+ettei+huonetta+tarvitse+itse+siistiä.+Jos+joku+hoitaisi+nämä+asiat+kotona,+niin+kyllä+se+minulle+lomasta+kävisi.+Voisi+olla+jukurtit+eri+merkkiä+kuin+kotona+yleensä+ja+saisi+syödä+keitettyjä+nakkeja+ja+liian+kovaksi+keitettyjä+munia+heti+aamusta+jonkun+toisen+valmistamana.+Makeana+jälkipalana+pakasteista+ihan+itse+paistettua+pekaanipähkinäpiirasta!+Ja+voisihan+sen+aamupalatarjoilun+järjestää+vaikka+takkahuoneeseen,+jonne+olisi+levitetty+nuhjuinen+kokolattiamaton+reuhake++ja+sitten+nauttia+aamupalan+kuistilla.+Sinne+kun+tuotaisiin+pieni+bonsai-puu,+niin+voisi+kuvitella+syövänsä+japanilaisessa+puutarhassa.+Iltahuviksi+voisi+puutarhaan+hilata+kylpytynnyrin.+Poreet+omasta+takaa.Kotiseudulla+on+varmasti+yhtä+paljon+nähtävää+kuin+turistikohteissakin.+Rakennuksia,+katuja+ja+ihmisiä.+Ja+suunnilleen+samat+rojut+kaupoissa+kuin+muuallakin.+Ja+yhtä+tyly+palvelu.+Tai+ei+palvelua+ollenkaan.+Mutta+hinnat+on+kohdallaan+-+ainakin+kauppiaan+mielestä.+Kyllä+minä+meinaan+jatkossa+panostaa+kotilomiin.+Ei+siinä+aina+tarvitse+viinan+kanssa+läträtä.+Kymmenen+kilometrin+kävelylenkin+jälkeen,+jonka+aikana+on+otettu+sata+sietämätöntä+turistivalokuvaa,+voi+tosin+taskumattipullo+jotain+terävää+tulla+tarpeeseen.
Sen verran nyt tästä tuli mieleeni, että joskus olen kuullut miten opiskelijat, jotka valmistelevat graduaan, saattavat hyötyä paljonkin voidessaan puhua gradustaan toisten samassa tilanteessa olevien opiskelijoitten kanssa. Lieneekö sekin sitä vertaistukea? Kuulemma opiskelijat eivät välttämättä osaa juurikaan auttaa toisiaan muuten kuin kuuntelemalla ja lyhyesti kommentoimalla, mutta graduntekijä itse saattaa saada muille puhuessaan konseptinsa entistä selkeämpään järjestykseen.

Samantapaiseen ilmiöön olen itse törmännyt omassa elämässäni, kun olen joltain kysynyt apua pulmallisessa tilanteessa ja selostaessani omaa ongelmaani olen itse keksinyt siihen ratkaisun. Tietenkin on olemassa ihmisiä, joitten ei koskaan tarvitse kysellä neuvoja muilta, koska heidän "sisäinen vuoropuhelunsa" on niin korkeatasoista, että se riittää tuottamaan heidän tarvitsemansa vastaukset. Heille parhaimmat onnitteluni. En minäkään joka asiassa ole ulkopuolisilta neuvoa kysymässä. Ja on totta, että kannattaa tosiaankin valita kenelle tärkeimmistä asioistaan juttelee.