Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Aloituksia

9

Kommenttia

61

  1. Tiiviskin korkki on helpompi avata kuin sulkea, varsinkin mikäli se korkki murenee avattaessa.
  2. Kyllähän+sitä+minäkin+kirjoittelin+siellä+Ylen+sautipoksissa,+jota+hienommin+lähetysikkunaksi+kutsuttiin.+Aloin+käydä+siellä,+koska+halusin+kertoa+kaikille,+miten+hieno+ohjelma+on+Radio+Ykkösellä+lähetettävä+Muistojen+bulevardi.+Alkuun+ei+tarvittu+mitään+nimimerkkiä,+mutta+taisin+jonkin+nimimerkin+valita,+en+enää+muista+minkä.Kun+sitten+rekisteröity+nimimerkki+tuli+pakolliseksi,+minäkin+sellaisen+rekisteröin.+Hetken+mielijohteesta+valitsin+nimimerkikseni+Anishimo.+Pidän+näet+anisviinasta.Joitakin+aikoja+sautipoksiin+kirjoiteltuani,+vahvistui+käsitys+siitä,+että+siellä+oli+kommentoijien+joukossa+tietty+porukka,+joka+piti+itseään+jonkinlaisena+ydinryhmänä+ja+katsoi+käyttävänsä+jonkinlaista+kirjoittamatonta+valtaa+jakaa+uudet+tulijat+tervetulleisiin+ja+poishaluttaviin.+Tämä+soti+vahvasti+vastaan+käsitystäni+Yleisradion+toiminnasta.+"Meidän+kaikkien+Ylen"+pitäisi+myös+kuulua+meille+kaikille.Eräänä+päivänä+sitten+kysyin+jotakin+toiselta+kommentoijalta,+Merjalta.+Hän+vastasi+jokseenkin+tähän+tapaan:+"Anishimo!+Siis+Anishimo!"+Jatkoa+en+muista,+mutta+mikään+erityisen+lämminsävyinen+kommentti+ei+ollut.+Ajattelin+tätä+reaktiota+itsekseni+ja+arvelin,+että+ehkä+kaikki+ihmiset+eivät+tykkää+siitä,+kun+joku+noin+avoimesti+paljastaa+himonsa.+Päätin+lyhentää+nimimerkkiäni+hieman.+Nimimerkikseni+tuli+Anish.+Kerroin+uudesta+nimimerkistäni+sautipoksissa.+Tällä+nimimerkillä+olen+yrittänyt+osallistua+Ylen+keskusteluihin+vielä+nykyäänkin.+Jostain+syystä+palaute+toisten+keskustelijoitten+taholta+on+ollut+yleensä+joko+vastentahtoinen+tai+poissulkeva.+Minusta+vaikuttaa+siltä,+että+jotkut+kirjoittajat+kuvittelevat+edelleenkin+voivansa+käyttää+Yleisradion+palstaa+"omanaan".Nimimerkkini+Anish+ei+siis+oikeastaan+tarkoita+mitään.+Sautipoksissa+aika+monet+jostain+syystä+pitivät+minua+naisoletettuna.+Otin+asioikseni+selvää+nimestä+Anish+ja+huomasin+sen+olevan+intialainen+miehen+nimi.+Miksi+sitten+minua+pidettiin+naisena?+Se+saattoi+johtua+siitä,+etten+selkeästi+kertonut+sukupuoltani.+En+kirjoittele+nettiin+seuranhakua+varten,+tai+en+ainakaan+mitään+romanssia+tavoitellen.+Seura+on+kyllä+tarpeen,+kun+olen+päivät+täällä+kotona+omissa+oloissani+puolisoni+työssä+ollessa.Mutta+miksi+niin+laajasti+kuviteltiin+minun+olevan+nainen?+En+kirjoittanut+itse+sellaista,+eikä+tuosta+nimimerkistä+oikein+saa+selvää+onko+se+miehen+vai+naisen.+Uskon+itse,+että+muut+keskustelijat+ovat+määritelleet+joukolla+minut+naisoletetuksi.+Tämä+tarkoittanee+sitä,+että+muista+keskustelijoista+keskustellaan+silloin+kun+he+eivät+sitä+näe.++Siten+heidän+suhteensa+voidaan+tehdä+juuri+senkaltaisia+päätöksiä,+joilla+jotkut+suljetaan+pois+porukoista.Olen+sitä+mieltä,+että+täällä+Suomi24+chätissä+voitaisiin+ottaa+pois+mahdollisuus+yksityisviesteihin.+Silloin+tällainen+salainen+suhmurointi,+joka+on+suunnattu+toista+keskustelijaa+vastaan,+voitaisiin+tehdä+ainakin+hankalammaksi.+Olen+viime+aikoina+osallistunut+chätissä+Kävelykadulla+käytyihin+keskusteluihin,+joissa+sanaillaan+Muistojen+bulevardi-ohjelman+tiimoilta+ja+aika+isolta+osin+säästä+ja+omista+asioista.+Siellä+on+kairankulkijan+ja+Merjan+lisäksi+mukana+muitakin+entiseen+Ylen+sautipoksiin+kirjoittaneita+keskustelijoita,+jotka+ottivat+tietyn+asenteen+minua+kohtaan+ihan+ensimmäisistä+kommenteistani+lähtien,+kun+Kävelykadulle+kirjauduin.+Tästä+syystä+tämä+kirjoitus.
  3. Vastauksena+nimimerkille+matkailuavartaa:Maiseman+vaihdos+tosiaankin+on+toisinaan+ihan+tarpeen.+Mutta+pakonomainen+matkailu+joka+vuosi+ja+jopa+useamman+kerran+vuodessa+ei+luultavasti+ole+tarpeen.+Televisiosta+näkee+myös+maailmaa,+netistä+samoin+ja+kirjoista+lukemalla+voi+tutustua+tottuneitten+ja+kohdemaahan+perehtyneitten+kirjoittajien+mielipiteisiin.+Voi+olla,+että+osittain+tekisi+itse+matkakohteessa+samoja+huomioita+kuin+matkakirjan+kirjoittaja,+mutta+se+kirjoittaja+on+saattanut+jopa+ottaa+selvää+mistä+mitkäkin+ilmiöt+johtuvat+ja+mitä+ne+tarkoittavat.+Lyhyesti+paikalla+pyrähtävä+matkailija+ei+sen+sijaan+näe+muuta+kuin+rakennuksia+ja+katuja+ja+vieraskielisiä+ihmisiä.Matkakohteissa+on+omat+vaaransa,+aina+ei+osaa+suhtautua+kylmällä+järjellä+kaikkiaan+härnääjiin+ja+ja+muihin+outoihin+ilmiöihin.+Kotona+niihin+on+jo+sen+verran+tottunut,+että+kääntää+kaihtimet+kiinni+ja+laittaa+musat+soimaan,+kun+naapuri+on+taas+pihaansa+haravoimassa+tai+muuten+vain+kytiksellä.Kotona+kaikki+toimii+ja+jos+jokin+ei+toimi,+niin+siihen+on+jo+tottunut.+Matkoilla+minusta+parasta+on+runsas+aamupala+ja+se,+ettei+huonetta+tarvitse+itse+siistiä.+Jos+joku+hoitaisi+nämä+asiat+kotona,+niin+kyllä+se+minulle+lomasta+kävisi.+Voisi+olla+jukurtit+eri+merkkiä+kuin+kotona+yleensä+ja+saisi+syödä+keitettyjä+nakkeja+ja+liian+kovaksi+keitettyjä+munia+heti+aamusta+jonkun+toisen+valmistamana.+Makeana+jälkipalana+pakasteista+ihan+itse+paistettua+pekaanipähkinäpiirasta!+Ja+voisihan+sen+aamupalatarjoilun+järjestää+vaikka+takkahuoneeseen,+jonne+olisi+levitetty+nuhjuinen+kokolattiamaton+reuhake++ja+sitten+nauttia+aamupalan+kuistilla.+Sinne+kun+tuotaisiin+pieni+bonsai-puu,+niin+voisi+kuvitella+syövänsä+japanilaisessa+puutarhassa.+Iltahuviksi+voisi+puutarhaan+hilata+kylpytynnyrin.+Poreet+omasta+takaa.Kotiseudulla+on+varmasti+yhtä+paljon+nähtävää+kuin+turistikohteissakin.+Rakennuksia,+katuja+ja+ihmisiä.+Ja+suunnilleen+samat+rojut+kaupoissa+kuin+muuallakin.+Ja+yhtä+tyly+palvelu.+Tai+ei+palvelua+ollenkaan.+Mutta+hinnat+on+kohdallaan+-+ainakin+kauppiaan+mielestä.+Kyllä+minä+meinaan+jatkossa+panostaa+kotilomiin.+Ei+siinä+aina+tarvitse+viinan+kanssa+läträtä.+Kymmenen+kilometrin+kävelylenkin+jälkeen,+jonka+aikana+on+otettu+sata+sietämätöntä+turistivalokuvaa,+voi+tosin+taskumattipullo+jotain+terävää+tulla+tarpeeseen.
  4. Ai kirjastonhoitajat ovatkin koulumerkonomeja? Minä kun luulin, että ovat ihan korkeakoulututkinnon suorittaneita.

    -parta on kertonut avoimesti omista lukemisistaan. Nostan tällen hattua! Koska on näinkin kovat pakkaset, kyseessä on karvahattu.

    Taisin ostaa vaimolle jouluksi yöpaidan. Lapsille annettiin rahaa. Itselleni ostin vanhan kirjan, josta oli hiljattain valmistunut suomennos. Ostin sen suomennoksen nettikirjakaupasta. Tai hetkinen, taisinkin ostaa sen isänpäivälahjaksi. Ostan aina toisinaan kirjoja kirppareilta. Pidän kunnia-asiana ostaa ne varsin halvalla. Hinta on merkittävä tekijä kirjan ostamisesta päättäessäni. Vertailen hintoja, jos mahdollista. Olen ostanut kirjoja myös nettikirppareilta. Voisin ostaa niitä vielä muutaman. Toisaalta voisin myös laittaa muutamia kirjoja pois seisoskelemasta. Ennen joulua ostin vitriinikirjahyllyn, että sain kirjat takahuoneeseen. Se vitriini tuli kyllä aika täyteen.