Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa ajattelija!

Aloituksia

32

Kommenttia

1175

  1. Kyseessä olisi argumentum ad hominem jos olisin ottanut kantaa alkuperäiseen väitteeseen Finnairin johdosta, mutta sitähän minä en edes ole kommentoinut mitenkään. Olen jopa pyytänyt että tekisit tästä asiasta artikkelin joka julkaistaisiin lehdessä, eli en minä nyt mielestäni ole vastaväitteitä tässä esittänyt. Toisekseen sinä aloitit henkilöstä keskustelun esittämällä väitteen motiivistani, kirjoittaessasi "Totuus on että tahdot vain tietää kuka olen". Pata kattilaa soimaa.
  2. En minä palvo ihmisiä. Dawkins ei ole vaparien ylipappi tai piispa vaan ihminen joka on tunnettu kyllä ateistina mutta ei hän sanele ateistien mielipiteitä.

    Itse koen Dawkinsin ottaneen tuossa harha-askeleen. En pidä järkevänä sitä että ateisti antaa "valmiita vastauksia" jos joku kysyy mielipidettä, vaan pikemminkin tietoa ja näkökohtia joita kysyjä voi käyttää itse pohtiessaan vastausta.

    Minä en sanoisi kysyjälle että olisi moraalisesti väärin olla abortoimatta Down-sikiötä. Minä en ehkä vastaisi välttämättä mitään koska en tunne Down-lasten kanssa elämistä joten minulla ei ole lähtökohtaa josta voisin kommentoida. Yleisesti voisi kommentoida kärsimyksen määrän minimoinnin näkökulmasta - kuten Dawkins laajennetussa vastauksessaan teki. Eli jos tavoitteena on että maailmassa ei olisi turhaa kärsimystä niin sitä kautta voisi sitten pohtia kumpi vaihtoehto johtaa siihen: toisessa vanhemmat kärsivät ehkä tunnontuskaa päätöksestään, toisessa taas mahdollisesti koko perheen elämä muuttuu haastavammaksi. Tässäkään ei ole selkeää vastausta sen suhteen mikä olisi absoluuttisesti oikein.

    Dawkins toi laajennetussa vastauksessaan esille myös sen että tilastollisesti suuri määrä Down-sikiötä abortoidaan. Vaikka tämä lienee totta, niin siitä ei silti voi vetää moraalisia johtopäätöksiä, kyseessä on argumenttivirhe jossa enemmistön mielipide olisi jollain tavoin oikeampi kuin vähemmistön. Toki sen voi mainita, mutta ei se ole kunnollinen perustelu argumentille.

    Summa summarum, ateistitkin voivat tehdä erehdyksiä, ja tässä tapauksessa sitä myös edesauttoi se että konteksti (140-merkkinen twiitti) oli niin suppea että vastauksesta jäi paljon sellaista pois jota ilman sanoma muodostui varsin tylyksi. Olisi ehkä ollut parempi jättää vastaamatta tai viitata ehkä johonkin lähteeseen jossa asiaa on käsitelty laajemmin. Tosin näin jälkiviisaana on helppo kommentoida kun tietää miten tuohon asiaan suhtauduttiin twitterversessä.
  3. Minä en tiedä kuka vapari tuon nimimerkin takana on, eikä minulla ole minkäänlaista käskyvaltaa sen suhteen mitä viestejä palstalta poistetaan ja mitä jätetään, eikä minulla sen puoleen ole kyllä haluakaan siitä päättää. Hän käyttää ihan omaa harkintaansa siinä enkä minä ota siihen kantaa.

    Mutta kuten sanoin niin ilmianna niitä viestejä jotka mielestäsi eivät palstalle kuulu niin eiköhän luotsi niitä sitten poistele. Sitä varten se nappi siinä että jos luotsi ei satu huomaamaan aiheetonta viestiä niin sillä saat luotsin huomion. Laitapa nyt ne pulinat pussiin ja keskity kirjoittamaan aiheesta sen sijaan että mariset siitä luotsista koko ajan. Jos palstalla on vääriä viestejä, ilmianna ne. Jos luotsi ei poista niin ilmianna luotsi. Ei tästä tarvitse joka päivä keskustella erikseen kun asia on järjettömän yksinkertainen.