Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa ajattelija!

Aloituksia

32

Kommenttia

1175

1. Kyseessä olisi argumentum ad hominem jos olisin ottanut kantaa alkuperäiseen väitteeseen Finnairin johdosta, mutta sitähän minä en edes ole kommentoinut mitenkään. Olen jopa pyytänyt että tekisit tästä asiasta artikkelin joka julkaistaisiin lehdessä, eli en minä nyt mielestäni ole vastaväitteitä tässä esittänyt. Toisekseen sinä aloitit henkilöstä keskustelun esittämällä väitteen motiivistani, kirjoittaessasi "Totuus on että tahdot vain tietää kuka olen". Pata kattilaa soimaa.
  2. En minä palvo ihmisiä. Dawkins ei ole vaparien ylipappi tai piispa vaan ihminen joka on tunnettu kyllä ateistina mutta ei hän sanele ateistien mielipiteitä.

Itse koen Dawkinsin ottaneen tuossa harha-askeleen. En pidä järkevänä sitä että ateisti antaa "valmiita vastauksia" jos joku kysyy mielipidettä, vaan pikemminkin tietoa ja näkökohtia joita kysyjä voi käyttää itse pohtiessaan vastausta.

Minä en sanoisi kysyjälle että olisi moraalisesti väärin olla abortoimatta Down-sikiötä. Minä en ehkä vastaisi välttämättä mitään koska en tunne Down-lasten kanssa elämistä joten minulla ei ole lähtökohtaa josta voisin kommentoida. Yleisesti voisi kommentoida kärsimyksen määrän minimoinnin näkökulmasta - kuten Dawkins laajennetussa vastauksessaan teki. Eli jos tavoitteena on että maailmassa ei olisi turhaa kärsimystä niin sitä kautta voisi sitten pohtia kumpi vaihtoehto johtaa siihen: toisessa vanhemmat kärsivät ehkä tunnontuskaa päätöksestään, toisessa taas mahdollisesti koko perheen elämä muuttuu haastavammaksi. Tässäkään ei ole selkeää vastausta sen suhteen mikä olisi absoluuttisesti oikein.

Dawkins toi laajennetussa vastauksessaan esille myös sen että tilastollisesti suuri määrä Down-sikiötä abortoidaan. Vaikka tämä lienee totta, niin siitä ei silti voi vetää moraalisia johtopäätöksiä, kyseessä on argumenttivirhe jossa enemmistön mielipide olisi jollain tavoin oikeampi kuin vähemmistön. Toki sen voi mainita, mutta ei se ole kunnollinen perustelu argumentille.

Summa summarum, ateistitkin voivat tehdä erehdyksiä, ja tässä tapauksessa sitä myös edesauttoi se että konteksti (140-merkkinen twiitti) oli niin suppea että vastauksesta jäi paljon sellaista pois jota ilman sanoma muodostui varsin tylyksi. Olisi ehkä ollut parempi jättää vastaamatta tai viitata ehkä johonkin lähteeseen jossa asiaa on käsitelty laajemmin. Tosin näin jälkiviisaana on helppo kommentoida kun tietää miten tuohon asiaan suhtauduttiin twitterversessä.
  3. No ilmoita asiattomasta luotsista sitten ylläpitoon jos olet tyytymätön tämän toimintaan. Tajuatko että sillä ei ole mitään väliä jos vain mussutat siitä täällä. Jos haluat että asialle tapahtuu jotain niin ainoa taho joka siihen voi vaikuttaa on Suomi24 joka luotsin valtuudet voi antaa ja ottaa tarvittaessa pois.

Sinun ihan oikeasti kannattaisi opetella ottamaan yhteyttä oikeisiin tahoihin jotka mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin voivat vastata. Vähän sama kuin menisi metsään huutamaan että voi kun minulta varastettiin pyörä. Ei se pyörä tule takaisin metsässä huutamalla mutta mitä jos siitä tekisi vaikka rikosilmoituksen poliisille? Tällä palstalla kitiset vain että voi kun on vääriä viestejä mutta huolimatta siitä että olen koittanut neuvoa miten niistä tehdään poistopyyntö ja miten ylläpidolle ilmoitetaan asiattomasta luotsista yhä vain vingut kun mikään ei muutu. No tee niille asiolle jotain, hyvä ihminen! Ei maailma mököttämällä muutu.

Minun kantani on toki se että palstalla keskustellaan sitä aihetta koskevista asioista eikä muusta.