Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. En tiedä avasitko linkkejä, mutta siellä oli kyllä lähteinä käytetty ihan muita kun kyseisiä "iltalehden viihdeuutisia".Ensimmäisen jutun lähteet: "Lähteet: Stig Jägerskiöld: Nuori Mannerheim (Otava), Veijo Meri: Suomen marsalkka C. G. Mannerheim (WSOY), Leonid Vlasov: Mannerheimin elämän naiset (Schildts)."

Toisen jutun lähteenä on puolestaan käytetty tietokirjailija Robert Brantbergia.
  2. "Uskovatkin toisinaan sanovat ...."

Toki tulee, koska uskovainenkin ihminen on vajavainen ja epäilyyn ja luottamuspulaan kykenevä immeinen. Jos armo jotenkin pakkoruntattaisiin ihmisille niin silloin menisi se ihmisen vapaa tahto. Jos joku ei halua ottaa lahjaa vastaan, ei häntä voi siihen pakottakkaan.

"Minä näkisin taas että silloin jos..."

Itse näkisin että silloin olisi vähemmän syyllinen jollei tietäisi mitä synti on. Mutta ihmisen omatunto kyllä usein kertoo milloin hän tekee väärin. Pääpointti ei ole synnittömyydessä, koska siihen ei kukaan kykene täällä maan päällä. Vaan siinä kuinka siihen syntiin suhtautuu, onko suhde siihen välinpitämätön ja kieltävä vai taisteleeko sitä vastaan. Ja langetessaan antaako asian olla vai osoittaako katumusta ja parannuksen tekoa. Salliiko elämäänsä synnin pesityä, vai työntääkö sitä pois ja kääntää sille selän.

"Minun näkemyksen mukaan..."

Hyvässä esimerkissäsi matista ja hänen isästään on se vika, että matti on kykenevä kärsimään tuomion tekemästänsä rikoksesta. Mutta jos matti olisi vaikka ylivelkaantunut ja varaton ja isänsä lunastaisi hänet veloista, olisi se suurta rakkautta ja inhimillisyyttä. Vaikka Jeesus on lunastanut minunkin uskovaisen synnit, ei se ole mitenkään lisännyt minun pahan tekoa, päinvastoin, tunnen suurta nöyryyttä ja kiitollisuutta ja pyrin osoittamaan kiitosta Jeesukselle, vaikka Jeesus ei sitä sinällään vaadi.

"Tässä on ongelmana se..."

Niin en minäkään ole skeptisyyttä vastaan, se on usein, nykyisen kaltaisessa maailmassa, ihan hyvä ja harjoitettavan arvoinen asia. Mutta tilanne muuttuu jos se skeptisyys osoittautuu vääräksi. Jos kristinusko onkin totta, perustelusi ateismin puolesta eivät vieneet sinua totuuteen, vaan ne tuottivat sinulle väärän johtopäätöksen. Silloinhan on loogista ja realistista myöntää että skeptisyyteni oli väärää, se tuotti huonon lopputuloksen. Esimerkkini ajatuksena olikin että entäs jos kristinusko onkin totta.

"Ainakin minä pidän raamatun kertomuksien ..."

Tokihan minuakin uskovaisena ihmetyttää Raamatussakin esiintyvä väkivallan määrä. Toisaalta Raamatussa kuvataan ihmiseloa, ja se on valitettvasti läpi historian sisältänyt väkivaltaa vakaamukseen katsomatta. Olisiko Jumala sitten kyennyt välttämään teoissa väkivallan käytön? Varmaankin, mutta silloin Hänen olisi pitänyt puuttua ihmisen vapaaseen tahtoon. Ihminen kuten sen tunnemme olisi lakannut olemasta.

"Minäkin näen Jeesuksen uhrautumisen..."

Ehkä tässä ei ole tarkoitus mennä kolminaisuusoppiin, mutta sen verran sivuutan että, kyllä se Jeesuksen ristinkuolema ja sovitus oli molempien suunnitelma ihmiskunnan hyväksi. En minäkään kykene niitä Raamatun "ristiriitaisuuksia", ruukisia ja haastavia kohtia sivuttamaan, pohdin ja mietiskelen niitä melkeen päivittäin. Joihinkin on tullut ja varmaan tulee käypänen selitys, osa jää varmaan kysymysmerkin taakse odottamaan vastausta. Sehän on toisaalta ihmisen osa, kaikkea ei saada tietää ja tyhjentäviä vastauksia ei ole kaikkeen.