Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Tieteen maailmassa riittää nakökantoja ja tulkintoja:

http://www.uusitie.com/fin/etusivu/uusin_lehti/?id=20&selectedNumber=116&selNews=697
  2. "Jos ihmiset ovat Jumalan lapsia, minne eläimet menevät kuollessaan?"

Itse uskon että eläimet menevät taivaaseen. Löydän tälläisestä viitteen Raamatun Roomalaiskirjeestä.

"Jos nyt tänne maanpinnalle tupsahtaisi ulkoavaruuden olento ja kertoisi muuallakin avaruudessa olevan paljon elämää. Lisäksi hän kertoisi omasta jumalastaan/jumalistaan, joihin hänellä on äärimmäisen syvä usko. Miten suhtautuisitte tähän?"

En sulje pois mahdollisuutta että muuallakin kuin maapallolla olisi älyllistä elämää. Olisihan se aikamoinen tapahtuma ja elämys jos sellaiseen olentoon törmäisi, ei se minun uskoani horjuttaisi kuitenkaan :)

"Entäs nämä varhaisuskonnot? Intiaanien ja Egyptin uskonnot, ovatko pelkkää huuhaata, vaikka olivat maapallolla paljon ennen kristinuskoa?"

Ajattelisin että ne ovat ihmisen omia pyrkimyksiä täyttää se "Jumala-aukko" itsessään.

"Miksi juuri kristinusko on se oikea uskonto? Maailmassa on laaja kirjo erilaisia uskontoja, mutta te sanotte olevanne ainoana oikeassa."

Niin, en halua aihetta arvostella muita uskontoja. Oma etsimiseni päätyi kristinuskoon pitkähkön prosessin jälkeen. Kristinusko poikkeaa siinä muista uskonnoista, että siinä pelastus on yksin armosta, ei omista "ponnisteluista".

"Millaisen luulisit kantasi olevan, jos vaikka olisit syntynyt esim. Islam-uskoiseen perheeseen, maassa jonka valtausko on Islam? Saisiko joku tuntematon voima sinut kääntymään kristityksi?"

Vaikea sanoa, toisaalta uskon että Jumala on kaikkivaltias ja kykenevä tekemään ihmeitä myös Islamilaisissa maissa. Kristityille on anettu tämänkin vuoksi lähetyskäsky, että viedään sitä sanomaa Jeesuksesta ympäri maapalloa.

"ja lopuksi, jos Jumalaanne uskomaton henkilö omistaa koko elämänsä hyväntekeväisyydelle, auttaa kehitysmaan lapsia yms. Ja on kaikinpuolin hyvä ihminen, joutuuko hän helvettiin rangaistavaksi koska ei usko? Ja sama toisinpäin, jos joku ihminen on suorastaan pahan ruumiillistuma, mutta hänen uskonsa on vahva, pääseekö hän taivaaseen?"

Ensinnäkin en usko, että maapalolla olisi yhtään täysin "hyvää ihmistä". Kaikki, se "puhtaimman pulmusenkin oloinen" on tehnyt ja tekee syntiä, pahaa usein niinkin ettei sitä edes itse havahdu huomaamaan. Ihmisluonto on sellainen. Eli ei ole olemassa yhtään ihmistä joka olisi niin hyvä ja täydellinen, että ei olisi ansainnut rangaistusta. Toisaalta ei ole yhtään niin hyvää ihmistä että olisi ansainnut taivaan ilot, mutta tässä näemme sen Jumalan rakkauden ihmisiä kohtaan,kun Hän lähetti Jeesuksen että saimme taivas mahdollisuuden.
    Jos taas uskovainen ihminen on suorastaan "pahan ruumillistuma" on hän ajautunut Jumalasta ja uskontiestään harhaan. Jumala ei ole kutsunut häntä sellaiseen elämään. Paluu ristin juurelle ja Jumalan eteen olisi siinä tilanteessa aiheellinen asia.

Hyviä ja ajattelemisen arvoisia kysymyksiä ja pohdintoja sinulla on, hyvä :)
  3. "Kun te uskovat kerran ihan vapaaehtoisesti tänne ateismi-palstalle tungette ja kovasti äänessä olette, niin kertokaapa nyt, mikä teitä harmittaa täällä?"

Ei tarvi tunkea, kun täällä on suurin ja yleisin puheenaihe uskonnot/uskovaiset, niin ihan luonnolliselta täällä silloin tuntuu "hengata" =)
    Ja se harmittaa, että ateisteilla on valtavan paljon ennakkoluuloja,-käsityksiä,mutu,virheellisiä ja valheellisia käsityksiä Raamatusta ja kristinuskosta. Kummastuttaa että asioista ei ole vaivauduttu ottamaan selvää. Mistähä johtuu?

"Miksi te kiukkuatte niin kovasti siitä, että ateisteillakin on näkemyksensä teidän uskostanne?"

Viittaan osittain edelliseen vastukseen. Ei minua haittaa yhtään että ihmisillä on näkemyksiä, sehän on hyvä ja hieno asia. Mutta jos niillä näkemyksillä ei ole mitään totuuspintaa nii se harmittaa ja surettaa jo ihan ateistienkin puolesta.

"Miksi kiukkuatte siitä, että ateisteillakin oma palsta jossa jutella?
    Eikö saisi olla?"

Itseasiassa ei kiukuta yhtään, päinvastoin olen iloinen että tälläinen palsta on. Olen saanut täältä paljon kaikenlaista hyvää. Eli saa, eikun pitää olla =)

"Miksi kiusaatte itseänne lukemalla täältä juttuja jotka eivät teitä miellytä?
    Marttyyreiksikö tähtäätte vai mitenkä?"

Näkisin että on hyvä tuoda myös sitä uskovaisten omaa näkemystä omaan vakaamukseen. Me kuitenkin elämme tätä uskoamme todeksi joka päivä. Eli meillä on hyvä "näppituntuma" tähän asiaan.
  4. Ihminen ei ole luonnollisessa tilassaan otollinen Jumalaa kohtaan. Uskominen ei kiinnosta, muu menee edelle kaikin tavoin. Uudelleensyntyminen on nähtävää hengellisenä tapahtumana. Ihminen tulee uskoon ja on näin ollen vanhurskas Jumalan edessä eli Jumalan mielenmukainen.

Jos taas jo synnyttämme olisimme uudestisyntyneitä, silloin ihmisellä ei olisi sitä vapaata tahtoa. Olen välillä miettinyt, että Jumala "antaa ihmisille ihmeellisen ja kärsivällisen paljon siimaa" tässä vapaa tahto asiassa. Mitä ilmeisemmin se on hyvin tärkeä ja vakavaotettava asia.
  5. "tätä ajatuskulkua on varmaan vaikea seurata, jos itsellä on vankka usko. Minä ikään kuin näillä "jumalan syyttämisillä" osoitan syyn siihen etten voi uskoa. Minun päähäni eivät mahdu samanaikaisesti jumala, jonka sanotaan olevan rakkaus, ja pikkulasten päälle putoilevat järkäleet, jotka hän kaikkivaltiaana voisi pysäyttää. Siksi minä en usko. "

Kiitos asiallisesta selvennyksestä. Ymmärrän pointtisi tuolta kannalta toki. Kyllä itseänikin järkyttää,hämmästyttää ja surettaa maailman pahuuden määrä. Se on välillä jotenkin musertavaa ja hiljentävää ja ehdottoman pysäyttävää. Silti uskon, ja varmaan sitä on vaikea ymmärtää. Me elämme raadollisessa ja vajavaisessa maailmassa, kuitenkin, näin uskon, kaikki ei ole kuitenkaan tässä. Kuten kapteeni Kaarna sanoi Tuntemattomassa sotilaassa:" Jaahas, Korsumäki me molemmat olimme mukana ensimmäisessä tappiollisessa erässä ja nyt lähdetään toiseen, tällä kertaa on toisin...". Itsekkin uskon että ne vääryydet,pahuudet ja epäoikeudenmukaisuudet korjataan siellä "toisessa erässä". Varmaan siksikin uskon ja se uskoni kantaa tässä ajassa.

"Jos minä olisin kaikkivaltias, lopettaisin kaikkien ihmisten kaikki kärsimykset heti, tällä sekunnilla. Olisihan heitteillejättöä olla tekemättä mitään, jos kerran kaikki keinot olisivat käytössä! Loppuisivat kivut, sairaudet, paleleminen, hyväksikäyttö ja väkivalta, ja jokaisen nälkäisen lapsen ja aikuisen eteen ilmestyisi lautasellinen hyvää soppaa ja lasi maitoa ja tuore sämpylä kaksi kertaa päivässä ja välipalat päälle. Jokainen lapsi saisi kodin ja pääsisi kouluun ja saisi kavereita. Ketään ei raiskattaisi eikä lyötäisi eikä kiusattaisi. Ei enää ikinä, jos minä olisi kaikkivaltias. Koska minä en voisi katsoa sellaista vierestä mitään tekemättä.

Miten sinä toimisit, jos olisit kaikkivaltias? "

Kuulostaa toki hyvälle ja näinhän monet, minäkin, inhimmillisesti asian näkisi ja tekisi. Kerranhan meillä oli näin hyvin, paratiisissa. Mutta synti erotti meidät sieltä. Jumala suhtautuu syntiin hyvin vakavasti ja tuomitsevasti. Viittaan myös edelliseen vastukseen, kuvaamasi kaltainen tila on sitten odottamassa siellä "perillä". Ei minulla tyhjentäviä vastuksia ole, mutta olen ajatellut sen niin, että tämä kaikki ei ole tässä ja kerran kaikki korjataan kuntoon, ja siitä saan myös uskoa ja voimaa jaksaa tässä ajassakin.