Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Ettei+olisi+provo+aloitus?+Sen+verran+ylimielisen+pilkkaava+ja+vääristävä.No,+vastaan+kuitenkin+kristityn+näkökulmastani.+En+syö+äyriäisiä,+hiiriä+enkä+oravia.+Sikaa+syön,+sillä+Jeesus+julisti+kaiken+ruuan+puhtaaksi.+Myöskään+kuusen+ympärillä+en+tanssi+tonttulakki+päässä,+en+ole+ikinä+tanssinut.+Joulu+on+minulle+rauhoittumista,+läheisten+kanssa+olemista+ja+Jeesuksen+syntymän+muistelua+ja+kunnioitusta.+Sunnuntain+pyhitän+kuten+alkukirkko,+joka+muuten+koostui+Juutalaisista,+siksi+että+se+on+Jeesuksen+ylösnousemuspäivä.+Ps.+Miksi+käytät+"kristitty"-nimimerkkiä,+jos+olet+Juutalainen?
  2. Missään+nimessä+ei+kannata+valehdella,+se+on+erittäin+hyvä+neuvo.Jeesus+hyväksyi+yhteyteensä+naisia,+Hän+arvosti+heitä,+ei+ajanut+pois.+Naiset+saivat+toimia+Jeesuksen+työtovereina.+1.+Jeesus+antoi+naisille+ihmisarvon2.Jeesus+näki+naiset+henkilöinä,+ei+vain+miesten+halun+kohteena.3.+Jeesus+keskusteli+naisten+kanssa.4.+Jeesus+tarjosi+naisille+mahdollisuutta+valita+toisin.5.+Jeesus+palveli+naisia.6.+Jeesus+otti+todesta+naisten+tarpeet.7.+Jeesus+otti+naiset+osaksi+työtään.8.+Jeesuksen+ylösnousemuksen+ensimmäiset+todistajat+olivat+naisia.Lukemisen+arvoinen+lista+kokonaisuudessaan:https://ruutlehti.fi/8-tapaa-joilla-jeesus-edisti-naisten-asemaa/Sitten+lainaamasi+kohtaan.+Tämäkin+kohta+kannattaa+lukea+ja+tutkia+asiayhteydessään+ja+kokonaisuudessaan.+Kyseinen+sananlasku+puhuvat+tietyntyyppisestä+naisesta+ei+siis+naisista+yleisesti.+Kyseisessä+sanalaskussa+puhutaan+siis+tyhmyydestä+ja+vääryyden+tekemisestä.+Ne+tuomitaan+eikä+siis+naisia.++Se+käy+ilmi+kun+sananlasku+luetaan+asiayhteydessään.+Sananlaskut+9:13-18:"Tyhmyys,+se+häpeämätön+nainen,+pieksee+suutaan+muttei+ymmärrä+mitään.14+Kaupungin+korkeimmalla+paikalla+hän+valtiaan+tavoin+istuu+ovellaan15+ja+kutsuu+talon+ohi+kulkevia,+jotka+vakaasti+vaeltavat+omaa+tietään:16+"Oletko+kokematon?+Tule+silloin+tänne!"+Ja+ymmärtämättömille+hän+sanoo:17+"Varastettu+vesi+makealta+maistuu,+herkuista+parhain+on+salaa+syöty+leipä."+18+Eikä+toinen+aavista,+että+se+on+varjojen+talo,+tuonelan+kuilu+tuota+kutsua+kuulevalle.
  3. Olen+jonkin+verran+lukenut+gnostilaisia+tekstejä+ja+gnostilaisuudesta.+Kuten+kirjoitin+niin+juuri+suhtautuminen+naisiin+on+perustavaa+laatua+erilainen+kristinuskossa+ja+gnostilaisuudessa."Tuomaan+evankeliumin+pelastusoppi+on+perinjuurin+gnostilaistyyppinen.+Tähän+liittyy+seuraava+katkelma+Tuomaan+evankeliumin+päätössanoista:”Simon+Pietari+sanoi+hänelle,+”Anna+Marian+jättää+meidät,+sillä+naiset+eivät+ansaitse+elämää.”+Jeesus+sanoi,+”Katso,+minä+opastan+häntä+tehdäkseni+hänestä+miehen,+niin+että+hänkin+tulisi+eläväksi+hengeksi+muistuttamaan+teitä+miehiä.+Sillä+jokainen+nainen,+joka+tekee+itsestään+miehen+astuu+sisälle+Taivaan+valtakuntaan.”(114).+Eli+kysymykseen+Kuinka+nainen+voi+pelastua?+Tuomaan+evankeliumi+julistaa+ilosanoman:+Ei+hätää,+kyllä+me+siitä+vielä+mies+tehdään!"+(http://uskonpuolesta.blogspot.com/2010/08/tuomaan-evankeliumi-mika-se-on.html)Ja+samalla+sivustolla+lainataan+professori+Lars+Aejmelaeusta:Lars+Aejmelaeus+toteamus+kirjassa+Kristinuskon+Synty:+Vaikka+Tuomaan+evankeliumin+merkityksestä+kiistelläänkin,+yleissääntönä+voidaan+todeta,+että+UT:n+ulkopuolisilla+evankeliumeilla+ei+juuri+ole+mitään+arvoa+historiallisina+dokumentteina+Jeesuksen+elämästä+ja+sanomasta.+Ne+ovat+myöhäsyntyisiä+ja+edustavat+siten+myös+myöhempää+perimätiedon+vaihetta+sekä+ovat+sisältönsä+kannalta+riippuvaisia+kanonisista+evankeliumeista.+Ne+ovat+enemmän+esimerkkejä+toisen+kristillisen+vuosisadan+uskonnollisesta+elämästä+kuin+kristinuskon+varhaisimmista+juurista.+(s.+113)Vähän+myöhemmin+Aejmelaeus+jatkaa:+Aina+aika+ajoin+ilmesyy+kirjoituksia,+joissa+paljastetaan+sensaatiomaisia+”kirkon+pimittämiä”+tietoja+Jeesuksesta,+esimerkiksi+hänen+matkoistaan+Intiaan+viisautta+opiskelemaan.+Aineisto+tällaisiin+”paljastuksiin”+on+usein+peräisin+myöhäisistä,+UT:n+ulkopuolelle+jätetyistä+evankeliumeista,+joissa+usein+hurskas,+mutta+samalla+myös+valitettavan+usein+täysin+arvostelukyvytön+kristillinen+mielikuvitus+jatkoi+Jeesuksen+elämän+ja+opetusten+kuvailemista.+Nyrkkisääntönä+voidaan+todellakin+todeta,+että+arvokas+perimätieto+Jeesuksen+elämästä+ja+opetuksesta+rajoittuu+UT:n+sisällä+oleviin,+eli+kanonisiin+evankeliumeihin.+(s.+114)
  4. Itse+odottelen+Antti+Laaton++Vanhan+testamentin+selitysraamatun+kolmatta+osaa.+Näitä+vanhan+Testamentin+kommentaari+sarjoja+ei+ole+liiemmälti+suomeksi+ilmestynyt.+Tervetullut+kirjasarja+kaikin+puolin.