Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Järjellisyyttä+näen+juuri+esim.tekstikritiikin+tutkimusalassa,+joka+on+vahvistanut+Raamatun+sanomaa+ja+tekstejä.En+ole+haukkunut+(itse+näen+että+kritisoinut)+Raamatun+inhimillistä+alkuperää,+koska+minunkin+mielestä+Raamatulla+on+myös+inhimillinen+alkuperä,+onhan+Raamattu+ihmisten+kirjoittama.+Minusta+jonkin+asian+inhimillinen+alkuperä+on+eri+asia+kun+väittää+kyseistä+asiaa+valheeksi+ja+väärennökseksi.Minusta+Raamatun+rosoisuus+("virheet")+kertoo+juuri+Raamatun+aitoudesta.+Jos+ihminen+olisi+keksinyt+ja+"säveltänyt"+Raamatun+olisi+hän+varmasti+poistanut+nämä+"virheet"+häiritsevinä.+Usein+niihin+Raamatun+"virheisiin+ja+ristiriitoihin"+löytyy+hyvä+ja+käypänen+selitys.+Toisaalta+kaikkea+ei+ihminenkään+kykene+selittämään,+aina+jää+jotain+salaisuudeksi.
  2. Jo+170-luvulla+piispa+Meliton+käyttää+nimitystä+"Vanha+Testamentti",+tämä+siksi+että+kristityillä+oli+jo+tässä+vaiheessa+olemassa+kirjoituskokoelma,+josta+käytettiin+nimitystä+"Uusi+testamentti".+Vielä+aikaisemmaksi+menee+ensimmäinen+maininta+Ut:n+kaanonista,+nimittäin+Justinus+marttyyri+mainitsee+Ut:n+kaanonin+150-luvulla.+Muratorin+fragmentti,+jossa+on+varhaisin+Ut:n+kaanonin+luettelo,+sisältää+liki+kaikki+tänä+päivänä+käytössä+olevat+Ut:n+kirjeet+ja+evankeliumit.Tämän+fragmentin+alkuperäinen+teksti+ajoitetaan+vuoteen+n.170+jKr.+Noin+180+jKr.+kirjoitti+Irenaeus,+joka+oli+ollut+yhteydessä+apostoli+Johanneksen+opetuslapseen+Polykarpokseen,+että+"neljää+evankeliumia+voitiin+pitää+yhtä+päivän+selvinä+ja+luonnollisina+kuin+neljää+pääilmansuuntaa".N.+160+jKr.+julkisti+syyrialainen+apologeetti+Tatianus+neljän+evankeliumin+yhdistelmäteoksen,+joka+tunnettiin+nimellä+Diatessaron.+Tämä+teos+oli+neljän+kanonisen+evankeliumin+harmonia,+niin+että+siinä+oli+osia+niistä+jokaisesta.+Sen+nykyinen+arvo+on+siinä,+että+se+osoittaa+juuri+näiden+neljän+evankeliumin+olleen+arvostettuja+ja+kuuluneen+kaanoniin.+Eusebius+(n.262-339+jKr)+luetteloi+täsmälleen+tänä+päivänä+käytettävän+Ut:n+sisällön.Lähteinä:Kaarlo+Arffman:+Kristinuskon+historia+ja+Rafael+Gyllenberg:Uuden+testamentin+johdanto-oppi.+Muuta+hyvää+ja+suositeltavaa+luettavaa:Stefan+Gustavsson:+Mihin+uskomme+perustuu","Marshall:+Taistelu+Raamatusta".http://www.jariiivanainen.net/Raamattukritiikki6.html
  3. Valitettavasti kristittykin on edelleen vajavainen ihminen, kun tulee seurakunnassa ristiriitoja lähdetään ovet paukkuen ja perustetaan oma "lahko", vaikka näin tapahtuukin ei se silti ole suotavaa ja hyvää. Raamattukin varoittaa lahkoutumisesta.
    Tarkoitin kristityilla uudesti syntyneitä kristittyjä, jotka uskovat Kristukseen ja Raamatun sanomaan. Liberaalithan on vesittäny Raamatun niin että enään "muutama sivu ja kansi lehdet" kelpaavat, kai niistäkin on tarkoitus luopua. Jeesus itse varoitti että Hän ei tunne kaikkia, jotka hokevat "Herra, Herra!". Varteen otettava varoitus.

Ei minulla ole mitään halua tai edes valmiuksia tuomita lestadiolaisia, turhan isot saappaat minulle. Se tuomitseminen on Jumalan käsissä, ja hyvä niin. Mutta heidän väitteensä, että vain he pelastuvat, ei pidä Raamatun valossa paikkaansa. Estääkö se heidän pelastumisen? Tuskinpa, sillä usko ja suhtautuminen Jeesukseen ratkaisee edelleen.